מפלת גונדולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלת גונדולין
The Fall of Gondolin
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת ג'ון טולקין
איורים אלן לי
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
נושא Fall of Gondolin עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות בלריאנד, הארץ התיכונה
הוצאה
הוצאה הרפר קולינס עריכת הנתון בוויקינתונים
עורך כריסטופר טולקין
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כתר
תרגום 260
סדרה
ספר קודם סיפורם של ברן ולות'יין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלת גונדוליןאנגלית: The Fall of Gondolin) הוא רומן מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין אשר לא הושלם במהלך חיי הסופר. הספר מגולל את סיפור הגעתו של טואור אל העיר הנסתרת גונדולין, עיר העלפים הגדולה והאחרונה לעמוד על תילה לאחר שחרבו כל ממלכות העלפים האחרות. את סיפור בגידתו של מיגלין וחורבנה של גונדולין.

הסיפור פורסם לראשונה בסילמריליון בנוסח מקוצר בשנת 1977 ושנית, הפעם בנוסח מורחב הכולל אף מספר גרסאות ומבוא מאת העורך כריסטופר טולקין בשנת 2018. מפלת גונדולין הוא אחד משלושת הסיפורים הגדולים של העידן הראשון, לצד סיפורם של ברן ולות'יין וילדי הורין.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גונדולין

העיר הנסתרת גונדולין, "עיר האבן", היא מעוזם האחרון של העלפים במלחמתם הממושכת נגד שר האופל מורגות וצבאותיו האדירים. היא נסתרת מעיני כול, בין ההרים החובקים אותה, שעליהם עומדים למשמר תורונדור מלך העיטים, ורק מנהרה נסתרת ושמורה היטב מוליכה אליה מן העולם שמחוצה לה.

במנהרה הזאת עובר טואור בן הואור, אדם בן–תמותה, ובפיו דבר שליחות אל טורגון המלך מאת הולא אולמו. על טורגון לכנס את חילותיו ולצאת לקרב נגד מורגות, שאם לא כן ישתלטו צבאותיו על כל הארץ התיכונה וישעבדו את כל יושביה. אולם טורגון, הבוטח בחוסן עירו הנסתרת, מפקפק ברצונם הטוב של הולאר, האלים, מסרב למלא אחר מצוותו של אולמו ונשאר מסוגר בעירו. טואור נשאר בגונדולין, ונושא לאישה את בת המלך, ידריל. לאחר בגידת מיגלין בעיר, מגלה מורגות את מקום היחבאה והוא עולה עליה עם צבאותיו. הקרב הנורא מסתיים במפלת העיר, אבל טואור וידריל ניצלים, ומהם צומחת תקווה חדשה לעולם בדמותו של אארנדיל, העתיד לשאת תחינת עמי הארץ התיכונה לולאר ולהביאם למלחמת החרון, בה מוכרע מורגות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]