מפקדת בעלות הברית בשלזוויג-הולשטיין ויוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפקדת בעלות הברית בשלזוויג-הולשטיין ויוטלנד
Hauptquartier der Alliierten Landstreitkräfte Schleswig-Holstein und Jütland
סמל המפקדה
סמל המפקדה
סמל המפקדה
פרטים
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
דנמרקדנמרק דנמרק
שיוך בונדסוור בונדסוור
הצבא המלכותי הדני הצבא המלכותי הדני
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 3 באפריל 196218 בספטמבר 1999 (37 שנים)
נתוני היחידה
כוח אדם 60,000

מפקדת בעלות הברית בשלזוויג-הולשטיין ויוטלנדגרמנית: Hauptquartier der Alliierten Landstreitkräfte Schleswig-Holstein und Jütland או בקיצור LANDJUT) הייתה מפקדה של נאט"ו אשר ריכזה תחתיה כוחות מהבונדסוור ומהצבא המלכותי הדני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1953 עזבה הבריגדה הגרמנית של הצבא המלכותי הנורווגי את צפון גרמניה, ואת מקומה תפסו יחידות מהצבא המלכותי הדני. הכוחות הדנים היו כפופים לפיקוד כוחות בעלות הברית בצפון אירופה. ב-1957 תוגברו הכוחות הדנים בכוחות מדיוויזיית הפאנצר ה-3. ב-1958 הועבר הפיקוד על כל כוחות נאט"ו באזור שלזוויג-הולשטיין. החל מ-22 בנובמבר 1961 הועברו הוכפפו כל כוחות נאט"ו באזור תחת פיקוד כוחות בעלות הברית במבואות הים הבלטי.

ב-3 באפריל 1962 הוחלט במפקדת כוחות בעלות הברית במבואות הים הבלטי לארבע מפקדות חדשות: כוחות היבשה בשלוויג-הולשטיין ויוטלנד, כוחות היבשה בסילנד, כוחות חיל האוויר בים הבלטי וכוחות הצי בים הבלטי. חלוקה זו הייתה אמורה להימשך כל עוד נמשכת המלחמה הקרה וישנו איום של פלישה סובייטית לצפון גרמניה ודרום דנמרק.

במקרה של פלישה סובייטית, מטרת הכוחות בשלזוויג-הולשטיין ויוטלנד הייתה להגן על אזורים אלו במשך כמה ימים עד שתגיע תגבורת משולבת בריטית-אמריקנית-הולנדית. הכוח המרכזי באזור זה היה דיוויזיית הפאנצרגרנדיר ה-6 הגרמנית ודיוויזיית יוטלנד הדנית. מטה הפיקוד היה מחולק בצורה שווה בין הקצינים הגרמנים והדנים, ולצדם קצין קישור בריטי. לאחר סיום המלחמה הקרה הוחלט להשאיר את הכוחות בשלזוויג-הולשטיין ויוטלנד במתכונת של פיקוד משותף גרמני-דני. מצב זה השתנה כאשר ב-1999 הצטרפה פולין לברית נאט"ו. הגרמנים והדנים היו מעוניינים ביצירת מסגרת חדשה שתכלול גם חיילים פולנים. ב-18 בספטמבר של אותה שנה פורקה המפקדה, ועל בסיסה הוקם הקורפוס הרב-לאומי צפון-מזרח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]