מפרץ פיוטר הגדול

מפרץ פיוטר הגדול
Залив Петра Великого
תיאור טופוגרפי של מפרץ פטר הגדול, החצוי במרכזו על ידי חצי האי מוראביוב-אמוסרקי וארכיפלג יוג'יני שמדרום לו
תיאור טופוגרפי של מפרץ פטר הגדול, החצוי במרכזו על ידי חצי האי מוראביוב-אמוסרקי וארכיפלג יוג'יני שמדרום לו
מידע כללי
על שם פיוטר הגדול עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ים יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 6,000 קילומטר רבוע
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 42°37′54″N 131°46′44″E / 42.631667°N 131.778889°E / 42.631667; 131.778889
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפרץ פיוטר הגדול הוא מפרץ בחוף הרוסי של ים יפן, מצפון מזרח לקוריאה הצפונית ומצפון מערב ליפן. הוא המפרץ הגדול ביותר בים יפן.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפרץ ממוקם בחוף הדרומי של סובייקט פרימוריה. רוחבו הוא 185 קילומטר, מגבול קוריאה הצפונית-רוסיה בשפך הנהר טומאן במערב ועד כף פובורוטני שבמזרח. המפרץ חודר צפונה אל היבשה למרחק של כ-90 קילומטר. אורך חופי המפרץ הוא כ-1,500 קילומטר. לחופיו שוכנות העיר ולדיווסטוק, בירת פרימוריה, והעיר נאחודקה, העיר השלישית בגודלה בסובייקט זה.

חצי האי מוראביוב-אמורסקי וארכיפלג יוג'יני שלדרומו מחלקים את המפרץ לשני מפרצים - מפרץ אמור ממערב ומפרץ אוסורי ממזרח. בין שני המפרצים מחבר מצר הבוספורוס המזרחי, המפריד בין חצי האי מוראביוב אמורסקי ווולדיווסטוק שבדרומו לבין האי רוסקי שמדרום להם. אי זה הוא הגדול באיי ארכיפלג יוג'יני. גשר רוסקי, הגשר המחבר לרוחב המצר בין ולדיווסטוק לבין הארכיפלג, הושלם בשנת 2012.

בחופי מפרץ פיוטר הגדול מצויים מפרצים רבים נוספים, וביניהם (ממערב למזרח) פוזייט, זולוטוי רוג, דיומד, לאזורנאיה, סטרלוק, ווסטוק ומפרץ נאחודקה. יכולתם של מפרצים אלו לשמש כנמלים מוגבלת מאוד עקב קפיאת מי הים מתחילת חודש דצמבר ועד מחצית חודש אפריל.

בנוסף לאיי ארכיפלג יוג'יני מצויים במפרץ איים רבים נוספים, כולל ארכיפלג רימסקי-קורסקוב והאי פורוגלם שבמערב והאיים אסקולד ופוטיאטין שבמזרח.

שטח של כ-630 קילומטר רבוע במפרץ הוכרז כשמורת הטבע הימית שבמזרח הרחוק. במימי המפרץ חיים בין היתר מספר מינים של לווייתנים וכן כלבי ים ואריות ים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 1859 נודע המפרץ בשם מפרץ ויקטוריה, אך אז ניתן לו שמו הנוכחי לכבוד הצאר פיוטר הגדול. ב-1860 ייסדה האימפריה הרוסית את היישוב ולדיווסטוק, ובאותה שנה קיבלה לידיה מסין את השטח הידוע כמחוז פרימוריה מכוח הסכם בייג'ינג. ב-1868 פרצה באזור מלחמת המנזה בין רוסיה לסין.

מדי שנה נערכת במימי המפרץ סדרת מרוצים ימיים הנקראת גביע מפרץ פיוטר הגדול.

בחודש יולי 2013 ערכו צי האוקיינוס השקט של רוסיה וצי הים הצפוני של סין תמרון משותף במפרץ תחת השם Joint Sea 2013. היה זה התמרון הימי הגדול ביותר אי פעם שערך חיל הים של צבא השחרור העממי הסיני עם חיל ים זר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפרץ פיוטר הגדול בוויקישיתוף