מפרק העצה והכסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפרק העצה והכסל
שיוך synovial joint of pelvic girdle עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (306) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) articulatio sacroiliaca עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A03.6.03.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 1861 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 21440 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.583.707 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D012446 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0036036 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט קדמי על מפרקי האגן
מבט אחורי על מפרקי האגן

מפרק הֶעָצֶה וְהַכֶּסֶל (TA: Articulatio sacroiliaca. בראשי תיבות מאנגלית: SIJ) הוא מפרק נושא משקל בין עמוד השדרה לאגן. בגוף האדם שני מפרקים כאלו, משני צידי עצם העצה. המפרק הוא בחלקו מפרק סינוביאלי ובחלקו מפרק פיברוטי (סיבי), התנועה שהוא מאפשר מעטה אך הוא חזק ויציב.

פני המפרק אינם חלקים אלא בנויים בליטות ושקעים בשתי העצמות המרכיבות את המפרק המשתלבים אלו באלו. פני המפרק בסיוע מערכת הרצועות החזקה שלו שומרים על יציבותו. המפרק מאפשר תנועה סיבובית בין עצמותיו, הבאה לידי ביטוי בזמן הליכה ובעת ספיגת זעזועים. כך למשל בנחיתה מגובה, הכוח שמפעיל משקל הגוף על העצה דרך עמוד השדרה, גורם לעצה להסתובב מעט קדימה (חלקה העליון נע קדימה וחלקה התחתון נע אחורה) ביחס לאינומיניט (המבנה המורכב משלוש עצמות האגן המאוחות), סיבוב הגורם למפרק כולו לספוג חלק מהעומסים המופעלים על הגוף.

רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופסית המפרק ורצועותיו אחראים על חלק ניכר מעמידותו של מפרק העצה והכסל. חלק ממבני הרקמות הרכות הם אקסטרינסים (או חוּצִיִם) וחלקם אינטרינסים (או תּוֹכִיִם). הרצועות האינטרינסיות שומרות על עצמות המפרק מהודקות זו לזו:

  • רצועות העצה והכסל הבין גרמיות (Ligamentum sacroiliaca interossem) הן רצועות עמוקות, קצרות וחזקות המחברות בין גבששת העצה לגבששת הכסל.
  • רצועות העצה והכסל הקדמיות (Ligamentum sacroiliaca anterius) מכסות את החלק הקדמי של המפרק. הן אינן חזקות כרצועות האחרות של המפרק ולעיתים הן מתגרמות החל מהעשור השישי לחיים.
  • רצועות העצה והכסל האחוריות (Ligamentum sacroiliaca posterius) הן מערכת חזקה של סיבים קצרים רוחביים המחברים בין הכסל לחלק העליון של העצה (רצועת העצה והכסל האחורית הקצרה) ושל סיבים ארוכים אורכיים המחברים בין החלק התחתון של העצה לקוצי הכסל האחורים (רצועת העצה והכסל האחורית הארוכה).

הרצועות האקסטרינסיות מאפשרות מעט תנועה סיבובית במפרק אך מגבילות אותה ומונעות מהעצה להסתובב יתר על המידה קדימה בתגובה לעומסי משקל הגוף המונח עליה:

  • רצועת העצה והגבשוש (Ligamentum sacrotuberale) מחברת בין העצה לגבששת השת. סיביה נאחזים בפנים האחוריים של העצה ושל עצם העוקץ ובכסל, והם נמשכים עד לגבששת השת.
  • רצועת העצה והקוץ (Ligamentum sacrospinale) מחברת בין העצה ועצם העוקץ לבין קוץ השת.
  • רצועת הכסל והמותן (Ligamentum iliolumbale) מחברת בין הזיז הרוחבי של החוליה המותנית החמישית לבין רכס הכסל. חלקה התחתון של הרצועה מכונה רצועת המותנים והעצה והיא נאחזת בחלק הצידי של עצם העצה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Moore KL, Clinically Oriented Anatomy, 3rd. Baltimore, Williams & Wilkins, 250-252, 1992. ISBN 068306133X

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפרק העצה והכסל בוויקישיתוף