מפתח הכסף (סיפור קצר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפתח הכסף
The Silver Key
מידע כללי
מאת ה. פ. לאבקרפט
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה סיפורים מוזרים
מקום הוצאה ארצות הברית
תאריך הוצאה ינואר 1929
סדרה
ספר קודם The Unnamable עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא משימת החלום של קאדאת' האבודה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפתח הכסףאנגלית: The Silver Key) הוא סיפור קצר מאת הסופר האמריקאי ה. פ. לאבקרפט שנכתב ב-1926. הסיפור משתייך לסדרת "מעגל החלומות" של לאבקרפט ועוסק בעיקר באלמנטים פנטסטיים. הוא פורסם לראשונה ב-1929 במגזין "סיפורים מוזרים"[1]. זה הוא המשכו של הספר "משימת החלום של קאדאת' האבודה" וכן קודמו של הסיפור הקצר "דרך שערי מפתח הכסף", שנכתב בשותפות עם אדגר הופמן פרייס. בכל הסיפורים משתתף רדנולף קרטר, דמות החוזרת ברבות מיצירותיו של לאבקרפט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל שלושים מגלה רנדולף קרטר שהוא איבד בהדרגה את "המפתח לשער החלומות". בעבר האמין שהחיים מורכבים מכלום למעט התמונות שבזיכרונותינו, יהיה מקורם במציאות או בחלומות. בחלומותיו הליליים הוא יוצא לבקר מקומות פנטסטיים ויצורים מופלאים, מסעות רומנטיים שהוא מעדיף על פני המציאות וה"פרוזאיות של חיי היום-יום". רנדולף מאמין שחלומותיו חושפים בפניו אמיתות הנסתרות מחיי הערות הנוגעות לתכליתם של בני האדם ושל היקום, ובעיקר את רעיון היופי כפי שהוא נתפש בעבר.

אולם ככל שהוא מזדקן מגלה רנדולף ששעות ערותו וחשיפתו לצד הפרקטי וה"מדעי" יותר של החיים שחקה את יכולתו לחלום והפכה אותו, משועבד לאמונות המשעממות של בני האדם וחייהם היום-יומיים. כשהוא עדיין לא בטוח מי מהם אמיתי, מציאותו או חלומותיו, יוצא רנדולף לגלות האם רעיונותיו של האדם הער עליונים על פני אלו של זה הישן, ובתהליך הוא נחשף לכמה עמדות פילוסופיות המותירות אותו לא מסופק. הוא מפסיק את חקירתו באכזבה ונסוג לבידוד עצמי.

כעבור זמן-מה שב "ניצוץ של פנטזיה" אל חלומותיו בשנית, אף על פי שהוא עדיין אינו יכול לחלום על הערים המשונות שראה בצעירותו, דבר שמותיר אותו מתוסכל ועם טעם לעוד. במהלך אחד מחלומותיו מספר לו סבו שמת מזה שנים רבות על מפתח מכסף הנמצא בעליית הגג, חרוט כולו בסמלים ערביים, אותו הוא מוצא בביקור בבית ילדותו שבצפון מזרח מסצ'וסטס (מקום העלילה של רבים מסיפוריו של לאבקרפט). לאחר מכן הוא נכנס אל מערה מסתורית בה נהג לשחק כילד, והמפתח מצליח בדרך פלא להשיב אותו לילדותו כנער בן עשר, ולהעלים את דמותו כמבוגר מהזמן הרגיל.

הסיפור עובר לעסוק בקרוביו של רנדולף, וכיצד הם שמו לב כבר כשהיה בן עשר על יכולתו המופלאה לנבא את העתיד ולדעת דברים שעתידים להתרחש. המספר אומר שהוא מקווה להיפגש עם רנדולף בקרוב, באחד מחלומותיו שלו, "באיזו עיר-חלומית ששנינו ביקרנו", שם רנדולף לבטח הוכתר כבר כמלך ואולי אף יראה לו את מפתח הכסף שלו, פריט שייתכן שטמונים בו רבים מסודות היקום.

השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש החושבים שהסיפור נולד מביקורו של לאבקרפט בפוסטר, רוד איילנד, שם גרה משפחתה של אמו. שמה של הדמות "בניה קורי" מהסיפור מורכב ככל הנראה משמם של אמה קורי פיליפיס, קרובתו של לאבקרפט, ומשמו של בניה פלייס, חוואי שחי מעבר לרחוב בו לאבקרפט שהה בעת ביקורו.

ייתכן כי חיפושו של רנדולף קרטר אחר משמעות דרך שרשרת ארוכה של גישות פילוסופיות ואסתטיות הגיע מתוך ספרו של ז'וריס קרל הויסמנס, "נגד הטבע" (1884), בו עובר הגיבור הראשי תהליך דומה.

עולמו של ה. פ. לאבקרפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מלא ברמיזות ליצירות אחרות של לאבקרפט בהן משתתפת דמותו של רנדולף קרטר, דבר המאפשר ליצור סדר כרונולוגי: ראשית "משימת החלום של קאדאת' האבודה", "הצהרתו של רנדולף קרטר", "זה שאין לו שם", "מפתח הכסף" ולבסוף "דרך שערי מפתח הכסף".

האנציקלופדיה של סיפוריו של ה. פ. לאבקרפט מקיימת השוואה בין "מפתח הכסף" לסיפורו האחר של לאבקרפט, "הקבר", שמספרו, ג'רואס דאדלי, מגלה גם הוא מפתח כסף בעליית הגג המאפשר לו "לפתוח את סודות העבר"[2].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורך המגזין "סיפורים מוזרים" פרנסוורת' וורייט דחה את הסיפור כשלאבקרפט הגיש אותו ב-1927, אולם התחרט לאחר שנה וביקש לקרוא אותו שנית, ולבסוף קיבל אותו. במועד מאוחר יותר אמר ללאבקרפט שהקוראים לא אהבו את הסיפור בכלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפתח הכסף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Publication: Weird Tales, January 1929, www.isfdb.org
  2. ^ Joshi, S.T.; Schultz, David E. (2004). An H. P. Lovecraft Encyclopedia. Hippocampus Press. pp. 244–245. ISBN 978-0974878911.