מצודת חאג'יביי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצודת חאג'יביי
בימוי קונסטנטין קונובאלוב
הקרנת בכורה אוקראינהאוקראינה 10 באוקטובר 2020
סוגה סרט תקופתי היסטורי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מצודת חאג'יבייאוקראינית: Фортеця Хаджибей) הוא סרט היסטורי עלילתי, שיתוף פעולה אוקראיני-גרוזיני-טורקי.[1] עבודת ההפקה נמשכה במשך שנתיים, מדצמבר 2018 עד מאי 2020, כשהוא יצא לאקרנים באוקראינה ב-10 באוקטובר 2020. על פי העלילה, הקוזאק אנדריי צריך להעביר מידע חשוב לאיסטנבול. לשם כך עליו לשחרר את אבי אהובתו מהכלא - פטימה הטורקייה יפת התואר, אלא שאת האב עליהם לשחרר ממצודה המוחזקת בידי צבא האימפריה הרוסית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאה ה-18, רוסיה נמצאת במלחמה עם האימפריה העותמאנית. הקוזאקים של עבר הדנובה היו בעלי ברית של העותמאנים. כאשר הם מקבלים מידע צבאי חשוב, על ההטמן להעבירו לאיסטנבול, אל הסולטן באופן אישי. אחמט פשה, מפקד המבצר הטורקי האחרון, חאג'יביי, מציע לסייע. בידיעה שאנדריי צריך להעביר אליו את המכתב עם המידע הצבאי. אך המבצר נכבש בידי חיילים רוסים, אחמט פשה נשבה ובתו היחידה, פטימה, מצליחה לברוח מהשבי. אנדריי ופטימה נפגשים בנסיבות אלה ונאלצים להחליט כיצד להמשיך. בשעה זו, הנוסע הגאורגי יורם מגיע לנמל חאג'יביי ובאמתחתו גפן ייחודית לגידול כרם. יש לו גם כוס ישנה שדוד טימוש נתן לו פעם. כוס זו הייתה שייכת לד'ארטניאן המפורסם, ולדברי דוד טימוש, הדבר הזה אמור להציל את חייו של יורם. על חוף הים השחור יורם האמיץ נקלע מיד לעימות עם חיילים רוסים ומסכים לעזור לאנדריי ופטימה. יש לו סיבה חשובה נוספת, והיא לפגוש את קטריה, שגם אביה, אדון דנילו, נמצא בצינוק רוסי.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בשנת 2019 במצודת בלגורוד-דניסטר שבאקרמן, בביתנים של אולפן הקולנוע של אודסה, בכרמי שאבו, ליד הים לחופי הדנובה.[2]

קבוצת פעלולנים מתיאטרון הרכיבה הקוזאקי מזפוריז'יה הייתה מעורבת בהפקה והם לימדו את השחקנים לרכב על סוסים, ולהשתמש באמנויות לחימה. כוריאוגרפיה קרבית פותחה באופן אינדיבידואלי לכל דמות ספציפית. התלבושות והאביזרים סופקו על ידי אולפן הקולנוע של אלכסנדר דובז'נקה בקייב ואולפנים טורקים, כולל תלבושות של כוחות היניצ'רים, כלים, שטיחים ואביזרים כגון רובים ואקדחים. כל התלבושות של פטימה ואחמט פשה נוצרו בטורקיה.

את פאטימה גילמה הדוגמנית הטורקייה דרן טאלו. את תפקיד אביה גילם השחקן הטורקי המפורסם יורדאם אוקור. על פי התסריט, אחמט פשה ופטימה מכירים את השפה האוקראינית משום שהם גרים בשטח זה. הם מדברים זה עם זה טורקית, ואוקראינית עם האוקראינים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]