מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי (2000–2009)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של ישראל

1969-19631979-19701989-1980
1999-19902009-20002019-2010
2029-2020


ערך זה עוסק במצעדי הפזמונים הישראליים השנתיים "מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי" שנערכו משנת 2000 עד שנת 2009.

מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי הוא מצעד הפזמונים הלועזיים המרכזי של ישראל. המצעד נערך ומשודר בתחנות הרדיו בישראל מדי שנה לקראת סוף השנה האזרחית. השירים והמבצעים נקבעים על פי בחירת המאזינים, ולעיתים ניתן גם משקל לדרוג השירים במצעדים השבועיים אשר נערכו במהלך השנה.

על אף שלאורך השנים התקיימו בישראל מספר מצעדי פזמונים לועזיים, המצעד הבולט שבהם אשר מוצג בערך זה הוא מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של גלגלצ.

רשימת המצעדים השנתיים בשנים 2000 – 2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן עניינים
→ שנות ה-902000200120022003200420052006200720082009מצעד העשורהעשור השני של המאה ה-21 ←

להלן רשימות השירים שהשתתפו במצעדי הפזמונים הבין-לאומי השנתי שנערכו משנת 2000 עד שנת 2009 ושודרו ברדיו בישראל לקראת סוף השנה האזרחית.

2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמר השנה לשנה הראשונה במילניום הוא אמינם, שהוציא את שיר השנה "Stan", ביחד עם דיידו. השיר נהפך לשיר היחיד שיצא בחודש נובמבר (מהחודשים האחרונים שבשנה) והצליח לכבוש את צמרת המצעד בשנת יציאתו, והוא גם זכה בתואר זה בכל המצעדים השנתיים בישראל באותה שנה. זמרת השנה לאותה שנה היא מדונה, שהוציאה את אלבומה השמיני Music. להקת השנה היא רד הוט צ'ילי פפרז שהוציאו בסוף העשור הקודם את אלבומם השביעי Californication, שיר הנושא מהאלבום, שהגיע למקום ה-3 במצעד השנתי היה לשיר העשור כעבור 9 שנים. השיר הגרוע של השנה הוא "Oops!... I Did It Again" של בריטני ספירס, שתזכה בתואר המפוקפק פעמיים נוספות במהלך העשור.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2000 היה "Stan" בביצוע הראפר האמריקני אמינם בשיתוף עם דיידו

2001[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר השנה לשנה זו הוא "Can't Get You Out of My Head", של הזמרת קיילי מינוג. השיר, שנחשב לאחד משירי הפופ הבולטים במאה ה-21, זכה בתואר בכל המצעדים השנתיים בתחנות הרדיו בישראל, וכמעט בכל מצעד רשמי בעולם. זמרת השנה היא דיידו שנכנסה לתודעה בסוף השנה הקודמת, בעקבות השתתפותה בשיר השנה לשנת 2000 – "Stan", זמר השנה הוא רובי ויליאמס, להקת השנה היא דסטיניז צ'יילד ופריצת השנה היא גורילז. השיר הגרוע של השנה הוא "I'm a Slave 4 U" של בריטני ספירס, וזו השנה השנייה ברציפות בה שיר שלה נבחר בתואר זה.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2001 היה "Can't Get You Out of My Head" של הזמרת האוסטרלית קיילי מינוג

2002[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר השנה הוא "All The Things She Said" של צמד הבנות הרוסי ט.א.ט.ו., אשר עוררו פרובוקציות רבות, בין היתר כשהכריזו על עצמן בתחילת דרכן כלסביות ואף התנשקו בקליפ השיר, כעבור שנתיים הן חזרו בהן מהצהרה זו. זמרת השנה לשנה זו היא קיילי מינוג, שזכתה בתואר שיר השנה בשנה הקודמת. זמר השנה הוא אמינם ולהקת השנה היא רד הוט צ'ילי פפרז, שזכו כל אחד לתואר בפעם השנייה בעשור זה. פריצת השנה היא הזמרת הקנדית הצעירה אבריל לאבין והשיר הגרוע של השנה הוא "The Ketchup Song (Aserejé)" של הרכב הבנות הספרדי לאס קטשופ, השיר נבחר בסוף העשור לשיר הגרוע של העשור. עוד נאמר כי ההפרש בין שיר השנה, לבין המקום השני: "Complicated" היה הפרש של נקודה אחת בלבד.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2002 היה "All The Things She Said" של צמד הבנות הרוסי ט.א.ט.ו.

2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמרת השנה, בפעם השנייה בעשור זה היא דיידו, שקטפה גם את שיר השנה – "White Flag", השיר היה למקום הראשון במצעד הפזמונים השבועי של גלגלצ יותר מכל שיר אחר בעשור – 10 שבועות, אך באופן מפתיע הוא לא נכנס כלל לרשימת 100 שירי העשור של גלגלצ. זמר השנה הוא ג'סטין טימברלייק, שהחל את קריירת הסולו שלו עם אלבומו הראשון Justified. להקת השנה היא קולדפליי והשיר הגרוע של השנה הוא "Not Gonna Get Us" של צמד הבנות הרוסי ט.א.ט.ו., שזכו בתואר שיר השנה בשנה הקודמת.

2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר השנה הוא "My Immortal" של הלהקה אוונסנס, השיר היה לשיר השנה שהגיע למקום הגבוה ביותר במצעד העשור (מקום 3). זמרת השנה היא אבריל לאבין, זמר השנה הוא אשר, ובתואר להקת השנה ופריצת השנה זכו מארון 5. השיר הגרוע של השנה הוא "Dragostea Din Tei" של ההרכב הרומני O-Zone.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2004 היה "My Immortal" של הלהקה האמריקנית אוונסנס

2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמר הבריטי ג'יימס בלאנט קטף את שלושת התארים – זמר השנה, פריצת השנה ושיר השנה – "You're Beautiful". זמרת השנה היא קלי קלרקסון, זוכת העונה הראשונה של תוכנית הכישרונות אמריקן איידול, שהוציאה את אלבומה השני והמצליח Breakaway, להקת השנה בפעם השנייה בעשור היא קולדפליי. השיר הגרוע של השנה הוא "Axel F" של הצפרדע המשוגעת.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2005 היה "You're Beautiful" של הזמר-יוצר הבריטי ג'יימס בלאנט

2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר השנה הוא "Because Of You" של זמרת השנה בשנה הקודמת, קלי קלרקסון. זמרת השנה היא כריסטינה אגילרה שהוציאה את אלבומה המצליח Back to Basics זמר השנה, שזוכה בתואר זה בפעם השנייה הוא ג'סטין טימברלייק, שהוציא את האלבום המצליח FutureSex/LoveSounds. להקת השנה היא בלאק אייד פיז, ופריצת השנה הוא בוב סינקלר. השיר הגרוע של השנה הוא "Stars Are Blind" של פריס הילטון.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2006 היה "Because Of You" של הזמרת האמריקנית קלי קלרקסון

2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמרת ריהאנה קטפה את תואר זמרת השנה, ואת תואר שיר השנה: "Umbrella", השיר גם הגיע למקום ה-2 בקטגוריית השיר הגרוע ביותר. הזמר מיקה זכה בתואר זמר השנה ופריצת השנה. להקת השנה, בפעם השנייה לעשור היא מארון 5. השיר הגרוע של השנה הוא "Gimme More" של בריטני ספירס, שזוכה בתואר בפעם השלישית והאחרונה לעשור.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2007 היה "Umbrella" בביצוע הזמרת ריהאנה בשיתוף עם ג'יי זי

2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמרת קייטי פרי זכתה בתואר פריצת השנה, ובתואר שיר השנה: "I Kissed a Girl", למרות זכייתו של השיר בתואר, הוא נעדר ממצעד העשור שנערך כעבור שנה. זמרת השנה היא הזמרת הבריטית איימי ויינהאוס, שהוציאה בשנה הקודמת את אלבומה עטור השבחים Back to Black. זמר השנה הוא מיקה, שזכה בתואר בשנה השנייה ברציפות, ולהקת השנה היא קולדפליי, בפעם השלישית בעשור. בשנה זו לא נבחר השיר הגרוע של השנה.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2008 היה "I Kissed A Girl" של הזמרת האמריקנית קייטי פרי

2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנה זו לא התקיים בגלגלצ המצעד השנתי כרגיל, אלא שקלול של כל ההצבעות במשך השנה. זאת משום שבסוף השנה פורסם מצעד העשור של התחנה. כמו כן, לא הוכרזו זמרי השנה, הרכב השנה ופריצת השנה. שיר השנה הנבחר הוא "I Gotta Feeling" של בלאק אייד פיז, שזכה בתואר שיר השנה בכל שאר המצעדים בתחנות הרדיו בישראל. בנוסף בלטו בשנה זו הזמרת הבריטית לילי אלן עם אלבומה השני: "It's Not Me, It's You", הזמרת האמריקאית ביונסה עם אלבומה השלישי I Am... Sasha Fierce, ובלטה במיוחד זמרת הפופ האמריקאית ליידי גאגא, שנכנסה לתודעת הציבור בשנה זו עם אלבומה הראשון עטור הלהיטים The Fame, ועם אלבומה השני The Fame Monster שיצא לאור בסוף השנה, והסינגלים מתוכו נכנסו למצעד השנתי לשנת 2010.

שיר השנה במצעד השנתי הבין-לאומי של גלגלצ לשנת 2009 היה "I Gotta Feeling" של הלהקה האמריקנית בלאק אייד פיז

מצעד העשור 2000–2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעד העשור המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר העשור הנבחר של "מצעד העשור" של גלגלצ היה "Californication" של רד הוט צ'ילי פפרז

ב-31 בדצמבר 2009 נערך "מצעד העשור" של גלגלצ, לסיכום המוזיקה בעשור החולף. במצעד דורגו 100 שירים, מתוך כ-400 שהועמדו לבחירה, והוא נערך 10 שעות, בהנחיית עמרי רונן.

שיר העשור הנבחר היה Californication של רד הוט צ'ילי פפרז, שהגיע למקום השלישי במצעד השנתי בשנת 2000. זמר העשור הוא ג'סטין טימברלייק, זמרת העשור היא ביונסה, הרכב העשור הוא קולדפליי, והשיר הכי גרוע של העשור הוא "The Ketchup Song" של Las Ketchup. במצעד הובלטו במיוחד ההפרשים בין דירוגי השירים שהגיעו למקומות גבוהים במצעדים השנתיים, לבין דירוגם במצעד העשור – רק שני שירי שנה מתוך עשרה הגיעו לעשרת הגדולים במצעד העשור, ושני שירי שנה אף לא נכנסו כלל לדירוג.

המצעד זכה לביקורות רבות, בין היתר כנגד התעלמות מוחלטת מאמנים ושירים בולטים במהלך העשור, לרוב אמנים או שירים המשתייכים לסגנון הפופ או מיקומים נמוכים לשירים שהיו להיטי ענק בישראל ובעולם, לעומת מיקומים גבוהים לשירים שלא הצליחו במיוחד בישראל ובעולם. בנוסף בחירת שיר העשור נחשבת בעיני רבים לבחירה תמוהה ומפתיעה, ובנוסף היעלמות מוחלטת של שירים שהגיעו למקומות גבוהים במצעדים השנתיים. תאוריה נוספת שהועלתה במצעד נקראת "תאוריית האותיות", רשימת השירים באתר ynet בו דורג המצעד סודרה לפי האלפבית הלועזי, ובעיני רבים שירים באותיות מוקדמות יותר, זכו להצלחה רבה יותר במצעד משום שמדרגים לא "התעצלו" להגיע אליהם.[1] הטענה הוכחה גם בעקבות המצעד השנתי העברי לשנת תש"ע – גם בו סודרו השירים לפי סדר האלפבית העברי, ושלושת המקומות הראשונים במצעד, אשר לא היו צפויים במיוחד, הם שירים ששמם מתחיל באות א'.[2] הטענות כלפי שיטת ההצבעה נמשכו גם במצעדי העשור המחודשים בשנת 2019, שרשימות ההצבעה להם סודרו לפי שמות המבצעים בסדר אלפביתי לועזי, וכל ארבעת שירי העשור הם של מבצעים ששמותיהם מתחילים באותיות A או B.[3]

מצעד העשור המחודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "It's My Life" של בון ג'ובי נבחר לשיר העשור של העשור הראשון של המאה ה-21 במצעד המחודש של גלגלצ משנת 2019

בשנת 2019, גלגלצ פתחו מחדש להצבעה את מצעד העשור. המצעד שודר ב-30 באוגוסט במשך 10 שעות, וכלל 100 שירים מתוך 500 שהועמדו לבחירה.[4] הגישו את המצעד ערן אליקים, לבנת בן-חמו, דלית רצ'שטר, עמרי רונן והדר מרקס. 7 מתוך השירים במצעד המחודש מועמדים גם למצעד העשור השני של המאה ה-21 וזה מכיוון ששירים אלו היו חלק מהמצעד השנתי של 2010. השירים האלו הם: Russian Roulette של ריהאנה, Firefiles של אוול סיטי, Hey, Soul Sister של טריין, One Day של מתיסיהו (במצעד העשור של 2010 מועמד בגרסת הרמיקס של אינפקטד מאשרום), Tik Tok של קשה, Empire State Of Mind של ג'ייזי ואלישה קיז ו-Bad Romance של ליידי גאגא.[5]

נתונים סטטיסטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנים בעלי המספר הרב ביותר של שירים במצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של גלגלצ[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן האמנים בעלי המספר הרב ביותר של שירים אשר נכנסו למצעד במצעד במהלך העשור הראשון של המאה ה-21:

הלהקה הבריטית קולדפליי הצליחה להביא את מספר הלהיטים הרב ביותר למצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של גלגלצ במהלך העשור (12 שירים)
אמן מספר השירים
שנכנסו למצעד
קולדפליי 12
ביונסה 11
ג'סטין טימברלייק 11
בלאק אייד פיז 10
אמינם 8
מדונה 8
בריטני ספירס 8
אבריל לאבין 7
מיקה 6
רד הוט צ'ילי פפרז 6
דיידו 6
נלי פורטדו 6
שאקירה 5
ריהאנה 5
מארון 5 5
פינק 5
קלי קלרקסון 5
יו 2 5
כריסטינה אגילרה 5

סטטיסטיקה לפי מדינות המקור של האמנים במצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי של גלגלצ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דורון פישלר, א.א.א. ממשקים, באתר nana10‏, 26 באוגוסט 2010
  2. ^ דורון פישלר, א.א.א. אמרנו לכם, באתר nana10‏, 9 בספטמבר 2010
  3. ^ נטע חוטר, ‏למבדה, התחייה, באתר ‏מאקו‏, 22 באוגוסט 2019
  4. ^ שנות ה-2000: תוצאות מצעד העשור, באתר ‏מאקו‏, 30 באוגוסט 2019
  5. ^ מצעד עשור שנות ה-2000, באתר גלי צה"ל, 30 באוגוסט 2019