מצעד הפזמונים העברי השנתי (ה'תש"ן–ה'תשנ"ט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצעד הפזמונים העברי השנתי

ה'תשכ"ג–ה'תשכ"טה'תש"ל–ה'תשל"טה'תש"ם–ה'תשמ"ט
ה'תש"ן–ה'תשנ"טה'תש"ס–ה'תשס"טה'תש"ע–ה'תשע"ט
ה'תש"ף ואילך


ערך זה עוסק במצעדי הפזמונים העבריים השנתיים שנערכו בין שנת ה'תש"ן ל-ה'תשנ"ט.

רשימת המצעדים השנתיים בשנים ה'תש"ן–ה'תשנ"ט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה'תש"ן-1990[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי פיינמן, מוסכניק בדימוס, נבחר לזמר השנה של רשת ג', בחירה שעוררה סערה ציבורית. בשנה זו פרצה להקת אתניקס לתודעה, חברי להקת תיסלם התאחדו לסבב הופעות ומשינה עדיין שמרה על כוחה, אך את תואר להקת השנה קטפו חברי נוער שוליים, אשר ביצעו גם את שיר השנה, "ציירי לך שפם". זמרת השנה הנבחרת הייתה סי היימן. במצעד דורגו 41 שירים כיוון שלמקום האחרון הגיעו שני שירים בתיקו. דירוג המצעד:

ה'תשנ"א-1991[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה זו התאפיינה בהוצאת מספר רב של אלבומים הנחשבים לקלאסיים בתרבות הפופ הישראלית. דורי בן זאב הוציא את "חניה פרטית", שלום חנוך את "בגילגול הזה", יהודה פוליקר את "פחות אבל כואב", אך גידי גוב עם אלבומו "אין עוד יום" קטף את תואר זמר השנה. בשנה זו יצאו אלבומי הבכורה של יהודית תמיר ואלונה דניאל ("מסיבה במרתף הארמון" אשר כלל את השיר "על גגות תל אביב" שהפך למזוהה עם מלחמת המפרץ שפרצה באותה השנה), אך אלבום הבכורה של אתי אנקרי, "רואה לך בעיניים", הוא זה שהעניק לה את תואר זמרת השנה. האלבום "מסאלה" מעניק לאתניקס את תואר להקת השנה. בתואר שיר השנה זכה "הקיץ האחרון" של להקת שפיות זמנית. שיר זה צעד קרוב לשנה במצעדים השבועיים, והוא מחזיק במספר שיא של הופעות במצעדים אלה. מצעד עמוס להיטים, והדירוג הוא:

ה'תשנ"ב-1992[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "אהבה קצרה" של מאיר בנאי, מתוך האלבום "וביניהם", קטף את תואר שיר השנה. בנאי זכה בתואר זמר השנה, וגבר על שלמה ארצי שהוציא את האלבום "ירח". זמרת השנה הייתה גלי עטרי, שהוציאה באותה שנה את אלבומה "ביום שאחרי". להקת אתניקס הוציאה את האלבום "יללת תן" ונבחרה ללהקת השנה. אלבומים בולטים נוספים מאותה השנה היו "שינויים בהרגלי הצריחה" של החברים של נטאשה, "אנשים זרים" של ירדנה ארזי, "זן נדיר" של קורין אלאל ואלבום הבכורה של יזהר אשדות. הדירוג של קול ישראל לשנה זו:

ה'תשנ"ג-1993[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום "אדם ונחש" של להקת "אתניקס" נחל הצלחה כבירה, ושלושה שירים מתוכו התברגו ברביעייה הראשונה בדירוג השנתי, ביניהם גם שיר השנה "ג'סיקה". "אתניקס" נבחרה ללהקת השנה וגברה על להקות רוק צעירות רבות שאפיינו אז את הנוף המוזיקלי בישראל, כמו "מופע הארנבות של ד"ר קספר", "סטלה מאריס" ו"כנסיית השכל". אלבומו השני של אביב גפן "עכשיו מעונן" עורר מהומות, במיוחד בגלל שיר הנושא, וגפן נבחר לזמר השנה. אתי אנקרי הוציאה את אלבומה השני "קראת לי אסתר" ונבחרה לזמרת השנה. הדירוג של רשת ג':

ה'תשנ"ד-1994[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת אתניקס נבחרה ללהקת השנה בעקבות אלבומה החמישי, "אתה", והשחילה בפעם החמישית ברציפות שיר למקום השני במסגרת המצעדים השנתיים. אביב גפן הוציא את אלבומו השלישי, "אביב גפן III" וזכה שוב בתואר זמר השנה. גפן גם ביצע את שיר השנה, "האם להיות בך מאוהב". מלבד אלבום זה הוא גם כתב את כל השירים לאלבום הבכורה של קרן הכט שיצא בשנה זו. אלבום בכורה נוסף שנקרא "קח אותי לשם" שייך לשרון חזיז שנבחרה לזמרת השנה, וגברה על זמרות ותיקות כמו יהודית רביץ, גלי עטרי וריקי גל. הערוץ הראשון שידר את המצעד במקביל לשידור בקול ישראל. הדירוג לשנה זו:

ה'תשנ"ה-1995[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תקופת שתיקה חזרה ריטה עם האלבום "אהבה גדולה", אך דנה אינטרנשיונל אשר נתנה הופעה סוחפת בקדם אירוויזיון והוציאה את אלבומה השני נבחרה לזמרת השנה. לאחר ארבע שנים רצופות הודחה להקת אתניקס מתואר להקת השנה על ידי אבטיפוס, אשר הוציאה את אלבום הבכורה שלה, "מה החזאי מבין". זמר השנה היה רמי קלינשטיין שביצע את שיר השנה, "תפוחים ותמרים". דירוג רשת ג' לשנה זו:

ה'תשנ"ו-1996[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלמה ארצי הוציא את אלבומו "שניים", וגבר על אביב גפן, יהודה פוליקר ודויד ברוזה בתואר זמר השנה. שיר הנושא מתוך האלבום נבחר לשיר השנה, והוא מבוצע על ידי ארצי וריטה, שנבחרה לזמרת השנה בעקבות צאת האלבום "תחנות בזמן". אתניקס זכתה בפעם החמישית בתואר "להקת השנה", ובכך שברה את שיאן של כוורת ומשינה. רשת ג' החליטה בשנה זו להצעיד רק 30 שירים במצעד. שנה זו אופיינה בפגיעה מורלית במדינה בעקבות רצח רבין וגלי פיגועים, ופרויקטים מוזיקליים רבים הוקפאו. דירוג הרשת לשנה זו:

ה'תשנ"ז-1997[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייל גולן הוא הזמר הראשון מהסגנון הים התיכוני שנבחר לזמר השנה של רשת ג', לאחר שהוציא בשנה זו את אלבומו "בלעדייך". להקת טיפקס נבחרת ללהקת השנה, והיוותה בכך אישור נוסף להטמעת הז'אנר הים תיכוני בפופ הישראלי. יהודה פוליקר הוציא אלבום ההופעה בקיסריה, יהודית רביץ הוציאה את אלבומה "איזו מן ילדה" ואביתר בנאי הוציא את אלבום הבכורה שלו. אלבומי בכורה הוציאו גם מיקה קרני ורונית שחר אך לזמרת השנה נבחרה איגי וקסמן. שיר השנה הוא "כל מה שתרצי" המבוצע על ידי רמי קלינשטיין. דירוג הרשת לשנה זו:

ה'תשנ"ח-1998[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצעד של גלי צה"ל חזר לפעילות וספג ביקורת לאחר שאייל גולן ושרית חדד לא זכו בתואר זמר וזמרת השנה. "השיר "דמעות" של אייל גולן זכה בתואר "שיר השנה" ודנה אינטרנשיונל זכתה בתואר "זמרת השנה". גלי צה"ל, בנוסף לקטגוריות הרגילות, הוסיפו קטגוריות מקוריות, וכך "יפה שלי" של אייל גולן נבחר כ"שיר המקלחת המצטיין". רשת ג' המשיכה לשדר את המשדר במקביל לזה המחודש של גל"צ. לזמרת השנה ברשת נבחרה דנה אינטרנשיונל אשר זכתה במקום הראשון באירוויזיון עם השיר דיווה. ללהקת השנה נבחרה היי פייב, אשר גלי ההערצה אליה הגיעו לשיאים חדשים באותה השנה. בעקבות מספר שמות חדשים רבים שהופיעו במסגרת המשדרים השבועיים כמו עברי לידר, אריאל הורוביץ, מיכל אמדורסקי ודודי לוי הוחלט ברשת ג' להכריז על קטגוריה חדשה – תגלית השנה, אותה קטף בן ארצי. צמד היוצרים זאב נחמה ותמיר קליסקי רשם שיא כאשר הצליחו להשחיל שמונה שירים למצעד השנתי, ביניהם שיר השנה "דמעות" המבוצע על ידי אייל גולן שנבחר לזמר השנה. בעקבות חגיגות היובל למדינה חודשו שירים רבים במסגרות פרויקטים שונים. הדבר מקבל ביטוי במצעד של רשת ג' אשר עמוס מאי פעם בגרסאות כיסוי לשירים. דירוג הרשת לשנה זו:

ה'תשנ"ט-1999[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרית חדד קטפה את תואר זמרת השנה של קול ישראל וגברה על ריטה ואלבומה הכפול "תפתח חלון". זוהי הפעם הראשונה שזמרת מהז'אנר המזרחי – ים תיכוני זכתה למעמד כזה. אייל גולן זכה בתואר זמר השנה בפעם השלישית ברציפות, וגבר על אביב גפן שהוציא את האלבום "לילות לבנים", ברי סחרוף ואלבומו "נגיעות", עברי לידר באלבום "יותר טוב כלום מכמעט" ומאור כהן אשר הוציא את אלבום הבכורה שלו "טוב לנו יחד" כסולן. כנסיית השכל נבחרה ללהקת השנה וגברה על אתניקס, טיפקס, היי פייב, ולהקת גאיה שפרצה באותה השנה. את תואר "תגלית השנה" קטף נמרוד לב, שגם ביצע את שיר השנה של קול ישראל, "זה כל הקסם" ביחד עם אורלי פרל שהייתה בתקופה זו בת זוגו. שנה זו אופיינה בכמה צמדי זמרים אשר חברו זה לזה כמו אריק איינשטיין ושלום חנוך עם האלבום מוסקט, מאיר בנאי וארקדי דוכין עם אלבומם המשותף, ואתי אנקרי ודוד ד'אור אשר חברו להופעה משותפת. המצעד השנתי של קול ישראל (רשת ג') לשנה זו:

נתונים סטטיסטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנים בעלי המספר הרב ביותר של שירים במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת אתניX הצליחה להביא את מספר הלהיטים הרב ביותר למצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' במהלך העשור (35 שירים)
אמן מספר השירים
שנכנסו למצעד
אתניX 35
אביב גפן 18
ריטה 15
שלמה ארצי 12
דנה אינטרנשיונל 10