אדמות ישי

(הופנה מהדף מצפה חברון)
אדמות ישי
צידה הצפוני של השכונה
צידה הצפוני של השכונה
מידע
עיר חברון
תאריך ייסוד
קואורדינטות 31°31′25″N 35°06′13″E / 31.523581°N 35.103731°E / 31.523581; 35.103731
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בניין מצפה חברון

אדמות ישי היא שכונה יהודית במרומי תל רומיידה, המהווה חלק מהיישוב היהודי בחברון. השכונה נקראה "אדמות ישי" על שם קבר ישי השוכן בסמוך. בשכונה קיים מבנה ישראלי, "בית רענן" שהוקם לזכר תושב השכונה שנרצח בפיגוע בביתו, מבנה ישן שנקנה מבעליו, ושבעה הקרוונים הניצבים זה על זה בשני מפלסים. הדרך המובילה לשכונה מובילה גם לבית העלמין היהודי העתיק של חברון, השוכן ממערב לה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1811 רכש הרב חיים ישועה בג'איו (שנודע כ"חיים המצרי" בפי הערבים), ראש קהילת יוצאי ספרד ופורטוגל בחברון, את קרקעות תל-רומיידה בהיקף של 800 דונם, ממשפחת התמימי החברונית (שלפי המסורת המוסלמית קיבלו את כל הר חברון מידי הנביא מוחמד) והעבירן כתרומה לידי הקהילה.

בשנת תרצ"א 1930 כאשר חודש היישוב היהודי בחברון לאחר מאורעות תרפ"ט, הגיעה משפחתו של יעקב עזרא לגור בתל, בבית שכונה "בית עזרא" על שמם.[1] לאחר מאורעות 1936 גרשו הבריטים את כל יהודי חברון, ומשפחת עזרא לבדה המשיכה להתגורר במקום עד כ"ט בנובמבר 1947[2].

ההתיישבות בשכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה הוקמה בשנת ה'תשמ"ד (1984), בה הוצבו בחלקה מספר קרוונים בהם התיישבו משפחות יהודיות.[3]

בערב ראש חודש אלול שנת תשנ"ח (1998) נרצח בביתו תושב המקום, הרב אליהו שלמה רענן, בנו של הרב שלום נתן רענן ונכדו של הראי"ה קוק. לאחר רצח הרב רענן הוקם כולל "אור שלמה", בחדר השינה שבו אירע הרצח. בראש הכולל עומד חתנו של הרב רענן, הרב ישראל שליסל. כיום לומדים בכולל, הצמוד לדירתו של רענן, כ-15 אברכים, בתוכנית הלכה בת חמש שנים שבמהלכן הם ניגשים למבחני הסמכה לרבנות. מפאת הצפיפות בבית המדרש, מתקבל מספר מוגבל של לומדים.

בעקבות הרצח הקים משרד הבינוי והשיכון בשכונה מבנה חדש, שנקרא "בית רענן" על שם הרב רענן שנחנך ב-2005.[4] לצורך הקמת הבניין בוצעה בתל חפירה אריכאלוגית, והמבנה הוקם על גבי קומת עמודים המשאירה את הממצאים פתוחים לציבור. בחול המועד סוכות תשע"ה, נחנך בגגו של הבית "מצפה חברון"[5].

בשכונה מתגוררים פעיל הימין ברוך מרזל וציפי שליסל, מחברת הספר "חברון שוברת שתיקה".

עקב ההגבלות שהוטלו לשם הגנה על השכונה היהודית עזבו פלסטינים רבים את אזור תל רומיידה.[6]

סוגיות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור תל רומיידה מצוי בית הנתון במחלוקת משפטית. בשנת 2005 רכשה חברה בבעלות יהודית את הנכס מערבי בשם האני אלבטש, שהציג את עצמו כבעל הזכויות, ונכנסו למקום משפחות יהודיות. עוד קודם לכן שופץ ככל הנראה הבית בידי יהודים. בהמשך התברר שמסמכי העברת הזכויות שהציג אלבטש מזויפים. במשך שנים התנהלו הליכים משפטיים בין החברה ובין בעלי הנכס, יורשיו של זכרייא בקרי. בשנת 2019 קיבל בית המשפט את עמדת היורשים והורה על פינוי הבית ועל תשלום דמי שימוש ראויים לבעליו, בסך 579,600 ש"ח.[7]

מצפה חברון[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצפית

מצפה חברון הוא אתר תצפית בראש מבנה הממוקם בפסגת תל חברון. מהמצפה נשקף נוף פנורמי של חברון ואתריה, עמק חברון, קריית ארבע, פאתי מדבר יהודה. ביום נאה ניתן לראות את הרי מואב. הכניסה למצפה חופשית כל ימות השנה.

במקום שלטי הסבר, תחנת הדרכה ומזנון. המצפה הוקם על ידי ועד היישוב היהודי בחברון וישיבת שבי חברון והוקדש לעילוי נשמת חיים ודאבריש לזר. חנוכת המצפה התקיימה בחול המועד סוכות ה'תשע"ה (22 באוקטובר 2014).

המצפה ממוקם על גג "בית מנחם" ששימש כבית כנסת של קהילת חב"ד בחברון העתיקה.

בקומת הקרקע של המבנה פועל, נכון ל-2022, כולל אברכים.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדמות ישי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]