מרגיט מלאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרגיט מלאס
Mallász Margit Eugénia
לידה 21 ביוני 1907
ליובליאנה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 במאי 1992 (בגיל 84)
אמפוי, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע סופרת, אמנית גרפי, שחיינית, ציירת עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסידת אומות העולם
פרסים והוקרה חסידת אומות העולם (16 בפברואר 2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם מרגיט מלאס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרגיט מלאס אאוגניההונגרית: Mallász Margit Eugénia;‏ 1907, ליובליאנה1992, אמפוי (אנ'), צרפת) הייתה ציירת, מעצבת גרפית וחסידת אומות העולם מהונגריה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביה של מלש היה אציל הונגרי וקצין גבוה בצבא ההונגרי. אמה הייתה ילידת ליובליאנה. בשנת 1926 החלה מלש ללמוד אמנות בבודפשט והתמחתה בעיצוב תפאורה לתיאטרון. כמו כן הייתה שחיינית מצטיינת ואלופת הונגריה בסגנון גב. בשנת 1931 ייצגה את הונגריה באליפות אירופה בשחייה וזכתה במדליית ארד במשחה שליחים למאה מטר.

במהלך קריירת השחייה שלה התיידדה עם לילי שטראוס, יהודייה ומורה לספורט. בשנת 1943 הצטרפו השתיים לסטודיו לעיצוב גרפי שהיה בבעלות שני יהודים בבודליגט (Budaliget), כפר ליד בודפשט.

בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פלישת הגרמנים להונגריה במרס 1944 נפסקה פעילותו של הסטודיו והארבעה שבו לבודפשט.

ביוני 1944 הצטוו יהודי בודפשט לעבור ל"בתים יהודיים" והוקם גטו בודפשט. אחד מידידיה היהודיים של מלש, שהיה שותף עמה בסטודיו, נעצר ונעלם. היא יצרה קשר עם הכומר פאל קלינדה (Pal Klinda) שלימים הוכר אף הוא בתור חסיד אומות העולם. הוא נתן מחסה ליהודיות במכללה שהוסבה לסדנת תפירה עבור מדי צבא. קלינדה ביקש ממלש לפקח על הסדנה והיא הסכימה בתנאי שתוכל להביא לשם את שתי ידידותיה היהודיות, אחת מהן לילי שטראוס. היהודיות עבדו באישור מכיוון שבעבודתן הייתה תרומה למאמץ המלחמתי ההונגרי, אך לסדנה הובאו גם יהודים שלא היה להם אישור, כגון ילדיהן של העובדות.

עם עליית "צלב החץ" לשלטון באוקטובר 1944 השתכנו אנשי אס אס בווילה ליד הסדנה. ב-5 בנובמבר 1944 פרצו לסדנה אנשי צלב החץ בראשות אנדרש קון (אנ'). קון ציווה על מלש למסור רשימת שמות של היהודיות העובדות בסדנה. חלק מהעובדות ברחו קודם לכן, ומלש, שידעה זאת, מסרה רשימה ובה פחות שמות. הנשים שהיו ברשימה נלקחו, אך האב קלינדה הצליח להחזירן. מלש אף הצליחה לקבל אישור מאנשי האס אס שבווילה הסמוכה על כך שהסדנה נמצאת תחת הגנתם, וזאת כדי להתגונן מהפשיטות של אנשי צלב החץ.

בתחילת דצמבר שבו אנשי צלב החץ לסדנה ותפסו 16 נשים. כולם למעט אחת נספו בשואה.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1960 ברחה מלש מהונגריה ועברה לצרפת, שם חידשה את הקריירה שלה בתור מעצבת גרפית. היא נישאה ללאצי ולדר (Laci Walder), יהודי קומוניסט ולוחם לשעבר בבריגדות הבינלאומיות במלחמת האזרחים בספרד. מחברות שכתבה עם חברות בהונגריה בשנת 1943, ובהן תעתיקי שיחות שלטענתה ביצעה חברתה חנה דלוס (Hanna Dallos) עם גורמים שמימיים, תורגמו לצרפתית ויצאו לאור בתור ספר ב-1976. הספר, "שיחות עם מלאכים" (צר'), הפך לרב-מכר ותורגם לכ-20 שפות.

הכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הוכרה מלש בתור חסידת אומות העולם על ידי יד ושם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרגיט מלאס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא השואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.