מרגרט המילטון (שחקנית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרגרט המילטון
Margaret Hamilton
מרגרט המילטון (1966)
מרגרט המילטון (1966)
מרגרט המילטון (1966)
לידה 9 בדצמבר 1902
קליבלנד, אוהיו ארצות הברית
פטירה 16 במאי 1985 (בגיל 82)
סליסבורי, קונטיקט, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 19331982 (כ־49 שנים)
מקום לימודים Wheelock College עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מרגרט המילטון בלבוש המכשפה המרשעת מן המערב, יחד עם אוסקר הפרצופן - מתוך תוכנית הטלוויזיה האמריקאית "רחוב סומסום" (1976).

מרגרט המילטון (Margaret Hamilton;‏ 9 בדצמבר 190216 במאי 1985) הייתה שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאית, שהתפרסמה בעיקר בזכות תפקידה כמכשפה המרשעת מן המערב בסרט "הקוסם מארץ עוץ" משנת 1939.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בקליבלנד, בת צעירה לארבעה ילדי וולטר המילטון ואשתו. בגיל צעיר החלה להופיע על הבמה אך לפי דרישת הוריה עברה ללמוד בקולג' בבוסטון, שם הוכשרה כגננת.

ההופעה הראשונה שלה בקולנוע הייתה בסרט "שפה אחרת" (1933). היא שיחקה בסרטים בתפקידים משניים ולעיתים ללא קרדיט כשחקנית אופי ובנגוד לסטריאוטיפ של שחקניות יפות וזוהרות, היא שיחקה תפקידים של רווקה זקנה ועצבנית.

ב-1937 שיחקה בסרט "סרטוגה", ב-1938 שיחקה ב"הרפתקאותיו של תום סויר", ב-1948 שיחקה ב"מצב האומה", ב-1949 שיחקה בתור מורה בסרט "הפוני האדום", ב-1951 שיחקה בסרט "יומנו של רופא" וב-1967 שיחקה בסרט "רוזי!".

ב-1972 דיבבה את הדודה אם בסרט ההנפשה "בחזרה לארץ עוץ".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילטון השתתפה גם בתוכניות טלוויזיה רבות. בפרק של תוכנית הטלוויזיה האמריקאית "רחוב סומסום" משנת 1976, המכשפה המרשעת, בגילומה של המילטון, מאבדת את המטאטא שלה ונופלת ברחוב סומסום. על מנת להשיב לעצמה את המטאטא, עליה להוכיח שהיא יכולה להיות נחמדה. כולם פוחדים ממנה, פרט לאוסקר הפרצופן ולציפורת. אחרי שהיא מוכיחה שהיא נחמדה, ציפורת נעצב כשמגיע הזמן שתעזוב. המכשפה מרגיעה אותו שהיא תחזור יום אחד. הורים לילדים קטנים התלוננו כי הפרק הפחיד את ילדיהם, ולפיכך הפרק מעולם לא שודר שוב. גורלו של סרט הצילום המקורי אינו ידוע.

המילטון שיחקה את המכשפה גם בתוכנית " The Paul Lynde Halloween Special" ‏(1976), וכן שבה לגלם את התפקיד מספר פעמים על במת התיאטרון, בין השאר ב-St. Louis Municipal Opera.

המילטון הופיעה בתפקיד עצמה בתוכנית הטלוויזיה לילדים של מיסטר רוג'רס (אנ'). בהופעה זו, היא הסבירה שכישורי המשחק שלה, והתחפושת, הם שהפכו אותה להיראות כמכשפה, והבטיחה לצופים הצעירים שאין שום סיבה לפחד ממנה עצמה, כי גילום דמותה בסרט היה רק לשם המשחק.

הקוסם מארץ עוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1939 שיחקה המילטון בסרט "הקוסם מארץ עוץ" בתור המכשפה המרשעת מן המערב וגם בתור העלמה אלמירה גאלץ' (שגם היא מרשעת), לצידה של ג'ודי גרלנד. היא היטיבה ליצור את אחת הדמויות המרושעות בתולדות הקולנוע - אך במציאות הייתה אישה נחמדה ואדיבה ביותר, שקודם לכן עבדה כגננת ואהבה מאוד ילדים.

במהלך הסצנה שבה המכשפה חומקת מארץ המנצ'קינים נישאת על גבי ענן עשן, אירעה תקלה. הכובע, המטאטא והאיפור של המילטון עלו באש, והיא נכוותה קשות. היא סבלה מכוויה דרגה שנייה בפנים ודרגה שלישית ביד ונזקקה לטיפול בבית חולים ובבית. לאחר הפסקה של שישה שבועות התבקשה להשתתף בסצנה נוספת עם אפקטים דומים, וסירבה. היא לא תבעה את חברה ההפקה כי רצתה להמשיך לעבוד, אלא התנתה את חזרתה בכך שלא תשתתף יותר בסצנות אש. במקומה זאת הובאה כפילה, בטי דנקו (אנ'), שגם אצלה אירעה תקלה והיא סבלה מכוויות קשות ברגליה וגם היא נזקקה לאשפוז בבית חולים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1933 נישאה לפול מסרב ובשנת 1936 נולד בנם המילטון וודסוורת' מסרב. הם התגרשו ב-1938 והיא טיפלה בבנה כאם יחידנית.

בשנותיה האחרונות סבלה ממחלת אלצהיימר ומתה בשנתה מהתקף לב בגיל 82.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרגרט המילטון בוויקישיתוף