מרדכי מוקסיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מרדכי (מוטי) מוקסיי (13 בנובמבר 1929 - 3 בדצמבר 2007) היה עסקן ספורט רחובותי שחקן ומאמן כדוריד, שאימן גם את נבחרת העיר רחובות ואת נבחרת ישראל. מרדכי מוקסיי ייסד את הפועל רחובות (כדוריד), אימן אותה והוביל אותה, כמאמן וכשחקן, לזכייה באליפות המדינה. מוקסיי היה גם כתב ספורט[1] וחקלאי שהתמחה בגידול אבוקדו והיה שותף לפיתוח זן אבוקדו הקרוי "מוטי" ("אבוקדו שילר")[2].

מהלך חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרדכי מוקסי נולד ברחובות, בארץ ישראל המנדטורית, להוריו פנחס ושרה מוקסיי. אביו היה נגר וממפקדי ההגנה ברחובות. מרדכי מוקסיי למד בבית ספר יסודי, שם אחד ממוריו, מירון אברמסון, משך אותו למשחקי ההוקי והכדוריד, והמשיך את לימודיו בבית ספר מקצועי בתל אביב, מכללת מקס פיין. בנוסף למשחקים הקבוצתיים, מוקסיי הצטיין גם בתחום האתלטיקה, בקפיצה לגובה ובקפיצה לרוחק.

ב-1946 התגייס לפלמ"ח, במסגרת גרעין הכשרה של מכבי צעיר ושירת בפלוגה ה', בגדוד השני ובגדוד התשיעי (הפשיטה)[3]. לאחר פירוק הפלמ"ח המשיך את השירות הצבאי, כמפקד מחלקה, בחטיבה 7 ובהמשך, בשירות המילואים, ביחידת הסיור של חטיבה 11. לאחר סיום השירות הצבאי, נענה מוקסיי לקריאה שהיפנה דוד בן-גוריון לצעירי מפא"י והתנדב לשנתים שירות ביישוב נסיוני חדש בערבה. בתום השנתים שב לרחובות.

ב-1956, בתקופת מלחמת סיני, קיבל חופשה ונשא לאישה את זלמה, בת קבוצת שילר ובאותה שנה הצטרף לקבוצה בעצמו[4].

פעילותו בתחום הספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1951 ייסד יחד עם אורי כהן וחבריהם ממכבי צעיר את קבוצת הכדוריד מכבי רחובות. במקביל הוא שימש במשך שנתיים גם כשוער בקבוצת הכדורגל של הפועל מרמורק. מוקסיי, שהיה איש הפועל, נשלח לקנות חולצות עבור קבוצת מכבי וקנה חולצות אדומות. מאז מכונים שחקני קבוצת הכדוריד של מכבי רחובות בשם "השדים האדומים"[5].

מוקסיי גדל בבית עם השקפות סוציאליסטיות מובהקות ופעילותו בקבוצה של מכבי עוררה שאלות ותמיהות. ברל כצנלסון, שביקר בבית הוריו הביע תמיהה ועמנואל גיל, מראשי הפועל, קרא לו לבירור ואמר שזה מצב בלתי אפשרי, שחבר הפועל ישחק בקבוצה של מכבי. לכל הטענות ענה מוקסיי, שכל חבריו משחקים בקבוצה הזאת והוא משחק עם חבריו. למרות זאת עם הזמן נוצרו מתחים בין מוקסיי ובין חבריו בקבוצת מכבי רחובות על רקע ההבדלים האידאולוגים. המתחים גברו לאחר שמוקסי קיבל את תפקיד רכז הספורט של הפועל ברחובות וצעד בהפגנת אחד במאי, בעקבות המתחים האלה החליט מרדכי מוקסיי לפרוש ממכבי רחובות.

הפועל רחובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני פרישתו ממכבי רחובות, ב-1954, הקים מוקסיי קבוצת כדוריד נוספת ברחובות, את הפועל רחובות (כדוריד) וגייס אל שורותיה בני נוער מהתנועות החלוציות בגילאי 14 - 16. מוקסיי אימן את הקבוצה החדשה ושחקניה זכו לכינוי "ילדי מוקסיי".

הפועל רחובות, למרות חוסר הניסיון של שחקניה וגילם הצעיר, הצליחה כבר בעונה הראשונה להתמקם במרכז טבלת הליגה. בסוף 1955, לאחר פרישתו שלמרדכי מוקסיי ממכבי רחובות, הוא הצטרף לשורות שחקני קבוצת הפועל רחובות והוביל אותם, כשחקן וכמאמן לזכייה ראשונה באליפות ישראל בכדוריד. בעונת 1956 - 1957, בה זכתה הפועל רחובות באליפות הארץ, הקבוצה לא הפסידה באף משחק, היו לה שלוש תוצאות תיקו ובכל יתר המשחקים ניצחה. במשחק הדרבי הראשון עם מכבי רחובות, באותה עונה, סיימו הקבוצות בתיקו, אך במשחק השני ניצחה הפועל ניצחון היסטורי את מכבי רחובות. הפועל רחובות סיימה את משחקי הליגה במקום הראשון עם 25 נקודות ולמקום השני הגיעה מכבי רחובות עם 19 נקודות. את סיכום העונה והדיווח על זכיית הפועל רחובות באליפות בעיתון דבר הגיש כתב הספורט... מרדכי מוקסיי, שברוב הגינותו לא הזכיר אפילו במילה אחת את תרומתו כשחקן וכמאמן[6].

לאחר הזכייה באליפות נחלשה הפועל רחובות בעקבות גיוסם של חלק נכבד משחקניה והפסקת פעילותם בקבוצה[7]. 3 עונות לאחר מכן הגיעה הקבוצה למקום הרביעי ובעונת 1960 - 1961 למקום השלישי. בעונת 1961 - 1962 שוב זכתה הקבוצה באליפות הארץ והפעם גם זכתה בגביע המדינה. לאחר מעידה קלה (מקום שני) בעונה שלאחר מכן, שבה לזכות בשתי אליפויות רצופות. בשנתיים הבאות הקבוצה הגיעה רק למקום השני, אך בעונה 1967 - 1968 שוב זכתה באליפות ולאחר מכן העביר מוקסיי את אימון הקבוצה לידי חניכו, יעקב סנדלר "הישראלי"[8].

הפועל קבוצת שילר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 הקים מוקסיי, יחד עם חיים ארנון, את קבוצת הכדוריד "הפועל קבוצת שילר". הקבוצה הורכבה משחקני כדוריד ותיקים, מעל גיל שלושים, שכבר פרשו מקבוצותיהם ולא התחייבו, אך השתדלו להגיע לאימון השבועי ולמשחקים (ברכבם הפרטי). בקבוצה שיחקו, בנוסף למוקסיי וארנון, גם גדעון (גיגי) כהן, יעקב סנדלר (הישראלי), עודד לאור, ישי שטייניק, פנחס ברקן ועוד. הקבוצה שיחקה במגרש של הפועל רחובות וקבוצת שילר סיפקה את התלבושות - כל השחקנים פעלו בהתנדבות מלאה[9].

אימון נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקסיי אימן גם את נבחרת הכדוריד של רחובות, שכללה רבים משחקני הפועל רחובות, שהוקמה ויצאה לטורניר בהולנד בספטמבר 1956. במשחק הראשון הפסידה רחובות ל"אולימפיה האנגאלו", אך לאחר מכן זכתה בלושה ניצחונות, על "בלו-וייט", שהייתה אלופת הולנד, על נבחרת העיר אמסטרדםועל "איינדהובן". המשחק החמישי והאחרון, מול קבוצת "אולימפיה", הסתיים בתיקו.

ב-1962 אימן מוקסיי את נבחרת הפועל[10].

בשנים 1963 - 1967 מרדכי מוקסי, יחד עם משה (מוזס) רש אימן את נבחרת ישראל בכדוריד. במהלך התקופה הזאת, בשנת 1966, עבר יחד עם עוד 4 מאמני כדוריד בכירים, השתלמויות בשווייץ וביוגוסלביה[11].

העסקנות הספורטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילותו הספורטיבית של מוקסיי הביאה לבחירתו כנציג איחוד הקיבוצים במרכז הפועל ובהנהלתו ובהמשך כנציג התק"ם באותם מוסדות. הוא גם מילא את תפקיד רכז הספורט של התק"ם. מוקסיי היה אחד מ-14 נציגי הפועל בהנהלת ההתאחדות לספורט[12].

ב-1971 נבחר להיות ראש משלחת הכדוריד הישראלית לטורניר הקדם-אולימפי ביפן ומנהלה[13]. מוקסיי עמד בראש משלחות כדוריד נוספות, שנסעו לחו"ל וניהל אותן.

מוקסיי פעל רבות בתחום הספורט העממי במחוז יהודה, ב"מרוץ ההדר" וב"מרוץ האופניים על שם בן ארי". על פעילותו הספורטיבית והחברתית הוענק לו עיטור האיש כפועלו של מרכז הפועל[14].

עיטורים, הנצחה ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1971 קיבל את עיטור היובל, המוענק ליקירי הפועל[15].

בשנת 1991 הוציא לאור את הספר "התנועה המאוחדת ותרומתה הביטחונית עד סיום מלחמת העצמאות והקמת הנח"ל"

בשנת 1996 הוציא לאור בהוצאת פרטית את ספרו "זיכרונות של הכשרה מגויסת בפלמ"ח - מכבי הצעיר גרעין ד' של מכבי הצעיר"[16]

כהוקרה על פעילותו בתחום השבחת זני האבוקדו, נקרא לאחר מותו על שמו אחד מזני האבוקדו החדשים, הזן "מוטי"[17].

נפטר בשנת 2007, והובא למנוחות בבית העלמין בקבוצת שילר.

לאחר מותו של מרדכי מוקסיי הוקדש לו משחק הגמר של קבוצות הנוער בכדוריד, שנערך ב-30 במאי 2008 באולם הספורט על שם ברזילי, ברחובות[18].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הלל ורד, ואלה תולדות... כדוריד רחובות, [תל אביב: חמו"ל], 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סקירת משחק כדורגל על ידי מרדכי מוקסיי
  2. ^ בקשה לרישום שמו של מרדכי מוקסי כשותף לפיתוח זן האבוקדו
  3. ^ מרדכי מוקסיי, באתר הפלמ"ח
  4. ^ מרדכי מוטי מוקסיי באתר של משפחת קבוצת שילר
  5. ^ רחובות:כדוריד:הפועל ומכבי רחובות המיתולוגיות בגמר היובל
  6. ^ הפועל רחובות אלוף הכדור-יד, דבר, 9 ביוני 1957
  7. ^ חגי לחובר ודב בן-ארי, שהיו חניכי הנוער העובד והלומד, התגייסו במסגרת גרעין נח"ל של קיבוץ יוטבתה ויעקב סנדלר ודן טוב, שהיו חניכי השומר הצעיר, התגייסו במסגרת גרעין נח"ל של קיבוץ סאסא
  8. ^ הכינוי "הישראלי" נועד להבדילו מיעקב סנדלר אחר שאימן את הפועל רחובות מאוחר יותר. יעקב סנדלר האחר כונה "הרוסי".
  9. ^ כדורידנים הפועל קבוצת שילר - לועגים לגיל, דבר, 11 ביוני 1972
  10. ^ "סטלה" עומדת להגיע הערב, מעריב, 17 באפריל 1962
  11. ^ 5 מאמני כדוריד להשתמויות בחו"ל, מעריב, 27 ביוני 1966
  12. ^ יצחק פוקס ימשיך לכהן כי"ר ההתאחדות לספורט, דבר, 4 בפברואר 1974
  13. ^ מוקסיי ראש משלחת הכדוריד לטורניר ביפן, דבר, 19 באוקטובר 1971
  14. ^ רשימת מקבלי עיטור האיש כפועלו לפי שנים
  15. ^ חודורוב קראוס וטבק יקבל את עיטור היובל, דבר, 7 בינואר 1977
  16. ^ פרטים על הספר "זיכרונות של הכשרה מגויסת בפלמ"ח - מכבי הצעיר גרעין ד' של מכבי הצעיר"
  17. ^ "מוטי": זן אבוקדו ירוק לשלהי העונה
  18. ^ מכבי חיים ראשון לציון זכתה בגביע המדינה בכדוריד