מרטי מק'פליי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטין שיימוס "מרטי" מק'פליי
Marty McFly
מייקל ג'יי פוקס כמרטי מק'פליי, מתוך "בחזרה לעתיד"
מייקל ג'יי פוקס כמרטי מק'פליי, מתוך "בחזרה לעתיד"
שם סרט בחזרה לעתיד
בחזרה לעתיד 2
בחזרה לעתיד 3
תוכנית טלוויזיה בחזרה לעתיד (סדרת אנימציה)
הופעה ראשונה בחזרה לעתיד
יוצרים רוברט זמקיס
בוב גייל
סטיבן ספילברג
גילום הדמות מייקל ג'יי פוקס טרילוגיה הקולנועית)
מארק קמפבל (מבצע השיר Johnny B. Goode)
אולי דובסון מחזמר)
מידע
כינויים מרטי
שמות נוספים קלווין קליין
דארת' ווידר
קלינט איסטווד
גיל 17
תאריך לידה 1968
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע תלמיד תיכון
נטייה הטרוסקסואל
כלי רכב דלוריאן, סקייטבורד, האברבורד עריכת הנתון בוויקינתונים
דת קתולי
אזרחות ארצות הברית
מקום מגורים היל ואלי עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה לוריין ביינס-מק'פליי (אמא)
ג'ורג' מק'פליי (אבא)
דייב מק'פליי (אח גדול)
לינדה מק'פליי (אחות גדולה)
מרטי מק'פליי ג'וניור (בן)
מרלין מק'פליי (בת)
שיימוס מק'פליי (סבא רבא)
מגי מק'פליי (סבתא רבתא)
מרטין מק'פליי (דוד רבא)
ויליאם שון מק'פליי (סבא רבא)
חברים דוק בראון
ג'ניפר פרקר (בת-זוג)
אויבים ביף טאנן
מר סטריקלנד
ביופורד טאנן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרטין שיימוס "מרטי" מק'פלייאנגלית: Martin Seamus "Marty" McFly) הוא דמות בדיונית בטרילוגיית סרטי "בחזרה לעתיד". הופעת הבכורה שלו הייתה ב-3 ביולי 1985, בסרט "בחזרה לעתיד". הוא מגולם על ידי השחקן מייקל ג'יי פוקס. מרטי מופיע גם בסדרת האנימציה, שבה הוא מדובב על ידי דוד קאופמן. במשחק הווידאו הוא מדובב על ידי איי ג'יי לוקאסיו. פוקס מדבב את דמותו של מרטי בעתיד, בסופו של המשחק.[1] בשנת 2008 נבחר מרטי מק'פליי על ידי המגזין "אמפייר" במקום השנים-עשר ברשימת דמויות הקולנוע האהובות ביותר מכל הזמנים.[2]

במקור, אריק סטולץ לוהק לתפקיד מרטי מק'פליי, אבל חמישה שבועות לאחר שהחלו צילומי הסרט הראשון, הבמאי רוברט זמקיס והמפיק סטיבן ספילברג החליטו ללהק את פוקס לתפקיד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטי נולד בהיל ואלי, קליפורניה, בשנת 1968[3] למשפחה ממוצא אירי. מעט מאוד ידוע על חייו של מרטי לפני אירועי הסרט "בחזרה לעתיד", פרט לעובדה שהוא הצית את השטיח בסלון כשהוא היה בן 8 שנים (המתגלה באמצעות הצהרתו של מרטי להוריו העתידיים).[3]

בשנת 1985, מרטי מנגן בגיטרה עם הלהקה שלו "The Pinheads"‏,[3] והוא אוהב להקשיב למוזיקה של יואי לואיס, טום פטי וואן היילן. מרטי מפגין כישורים בגלישה על סקייטבורד וכן בירי אקדח, יכולת אותה שיפר באמצעות משחקי וידאו, כגון "Wild Gunman", בחנות סבן אילבן המקומית.[4][5]

אף על פי שמרטי, לעיתים קרובות, מועד לתאונות ולעיתים נתפס כחסר מיומנויות בסיסיות של חשיבה ביקורתית, הוא בכל זאת מפגין אומץ לנוכח סכנה ומתגלה כבעל תפיסה מהירה מאוד וכאינטליגנטי. הוא הוכיח כמה מיומנויות לחימת רחוב טובות ובסיסיות, ולעיתים קרובות נותן אגרופים בעימותים פנים-אל-פנים. הוא נאמן למשפחתו וחבריו, על אף יחסי הניכור ההדדיים עם חלק מהם.

פגם האופי העיקרי שלו הוא הגאווה, שגורמת לו לקחת סיכונים מיותרים כדי להראות לאחרים שהוא לא פחדן, כפי שהודגם מספר פעמים לאורך הטרילוגיה.[5] כל פעם שמשהו האשים אותו בפחדנות הוא הגיב, ואז הסתבך (נכנס לקטטות, ופוטר מעבודתו). בעת ביקור בשנת 1885, כאשר שיימוס מק'פליי, סבא רבא של מרטי, מציין כי אחיו, מרטין, נהרג בוויכוח כאשר מישהו הטיל ספק באומץ לבו, מרטי מתחיל לחשוב מחדש על עמדתו בדבר מה שאנשים אחרים חושבים עליו. בנקודה אחת, דוק בראון אפילו רומז לו כי הוא עלול לחרוץ את גורלו שלו באופן דומה, וכתוצאה מכך מרטי מתחיל לחשוש ממעשיו. ביופורד טאנן, הסבא-רבא של ביף טאנן, מדרבן את מרטי לדו-קרב, וקורא לו פחדן. מרטי מתעצבן ומחליט להתמודד מולו. כאשר הוא מביט בתמונה שהביא מן העתיד הוא מבין שכך יסיים את חייו. מרטי מחליט לא לתת לאחרים לפגוע בו כך, ומסרב להילחם. למרות זאת הוא נאלץ להתמודד עם ביופרד ומשתמש בתחבולה כנגדו. בזכות תחבולה זו, מרטי מנצח ניצחון גדול את ביופורד. הניסיון מאירוע זה, בתוספת מה שלמד משיימוס על אחיו, גורם לשינוי אצל מרטי. הדבר בא לידי ביטוי כאשר מרטי, למרות יריבותו עם חבר ללימודים המכונה "נידלס", מסרב להתחרות בו, ובכך מונע מהתרחשותה של תאונת דרכים עם רולס-רויס. כיוון שלתאונה זו הייתה השפעה מאוד שלילית על חיי של מרטי (על פי ביקורו בעתיד) עצם העובדה כי הצליח להימנע ממנה יוצר עתיד אחר לחלוטין. מרטי לומד כיצד לבסס את החלטותיו ומעשיו על דעת עצמו, במקום להיות מושפע מאחרים, ובכך לשנות את עתידו לטוב יותר.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטי הוא הצעיר מבין שלושת ילדיהם של ג'ורג מק'פליי ולוריין ביינס-מק'פליי. יש לו אח גדול, דייב מק'פליי, ואחות גדולה, לינדה מק'פליי. יש רושם שמרטי מתבייש במשפחתו ולא מבלה זמן רב בבית, ומעדיף לבלות עם חברו דוק בראון, בת-זוגו ג'ניפר פרקר או חבריו ללהקת "The Pinheads".‏[3] עם זאת, יחסיו של מרטי עם משפחתו משתנים אחרי שובו ממסעו בזמן לשנת 1955, וניכר שהוא כבר לא מנוכר עם הוריו, אחיו ואחותו. בזמן שהיה תקוע בשנת 1885, מרטי פוגש בשיימוס מק'פליי ובמגי מק'פליי, הסבא-רבא והסבתא רבתא שלו. כמו כן הוא פוגש בבנם, התינוק ויליאם שון מק'פליי. מרטי מגלה כי לשיימוס היה אח, בשם מרטין מק'פליי, דוד-רבא של מרטי, שמת לפני האירועים המתוארים בסרט השלישי.

נכון לשנת 2015, מרטי, לאחר שהתחתן עם חברתו ג'ניפר פרקר, הוא אב לתאומים מרטין "מרטי" ג'וניור ומרלין, שנולדו ב-28 באפריל 1998 (את שתי הדמויות מגלם השחקן מייקל ג'יי פוקס).[4] עם זאת, האירועים בסוף הסרט "בחזרה לעתיד 3", שבו מרטי נמנע מלהתחרות ב-"נידלס", עשויים להשפיע על התוצאות של האירועים כפי שהוצגו בראשיתו של הסרט "בחזרה לעתיד 2".

אילן היוחסין של משפחת מק'פליי[עריכת קוד מקור | עריכה]

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שיימוס מקפליי
 
מגי מקפליי
 
מרטין מקפליי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ויליאם שון מקפליי
 
שם לא ידוע
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ארתור מקפליי
 
סילביה מקפליי
 
 
 
 
 
סם ביינס
 
סטלה ביינס
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ג'ורג' מקפליי
 
לוריין ביינס
 
מילטון ביינס
 
סאלי ביינס
 
טובי ביינס
 
ג'ואי ביינס
 
שם לא ידוע
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מרטין שיימוס "מרטי" מקפליי
 
ג'ניפר פארקר
 
לינדה מקפליי
 
דייוויד מקפליי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מרטי ג'וניור מקפליי
 
מרלין מקפליי
 
 

חברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרטי יש בת-זוג בשם ג'ניפר פרקר; חברו הטוב ביותר הוא ד"ר אמט ל' בראון, מדען תמהוני אותו מרטי וג'ניפר מכנים בקיצור "דוק".

מעולם לא הוסבר באילו נסיבות בדיוק מרטי ודוק הכירו והתיידדו, אף על פי שבשנת 1983, על פי טיוטת התסריט של הסרט הראשון, דוק מופיע יום אחד במוסך של מרטי, ומציע לו שכר של 50 דולר בשבוע, בתוספת בירה והשימוש באוסף התקליטים שלו ללא תשלום, בתמורה לכך שינקה את המוסך שלו.[6] הסבר זה איננו מקובל על רוב האוהדים, מאחר שהוא סותר את המאפיינים של הדמויות של מרטי ודוק, ושל מערכת היחסים בין השניים, כפי שניתן לראות בסרטים המוגמרים. תסריטאי הטרילוגיה רוברט זמקיס ובוב גייל אמרו שהם חשבו בעבר להרחיב על מערכת היחסים שלהם, אבל החליטו שלא, במחשבה שילדים ובני נוער לעיתים קרובות נמשכים לשכנים אקסצנטריים או מסתוריים.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דמותו של מרטי הופיעה גם במשחק המחשב בחזרה לעתיד: המשחק, שם דובבה דמותו של מרטי על ידי איי.ג'יי. לוקאסיו, אף על פי שמייקל ג'יי פוקס אישר שישתמשו בקולו במשחק.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לסדרת הסרטים "בחזרה לעתיד", יצאו שלושה ספרים, שכל ספר מבוסס על סרט אחר, ועל ידי הוספת סצנות שהיו בתסריטים הראשוניים של הסרטים והוספת דמויות. בכל ספר מופיעה דמותו של מרטי כדמות הראשית, בדיוק כמו בסרטים.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדרת קומיקס, אשר יצא לאור על ידי Harvey Comics, מפרטת הרפתקאות נוספות של דמויות סדרת האנימציה. הוצאת IDW צפויה לפרסם מיני-סדרה, המציגה את מפגשם הראשון של מרטי עם דוק בראון, אשר נכתבה בשיתוף התסריטאי בוב גייל. יציאת הקומיקס לחנויות התחילה ב-21 באוקטובר 2015, התאריך אליו מרטי נוסע עם דוק בראון, כפי שקורה בסרט "בחזרה לעתיד 2".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הופעה אחרת של מרטי הייתה בסדרת האנימציה "בחזרה לעתיד", שם דמותו של מרטי דובבה על ידי ביל ניי.
  • בהשראת דמותו של מרטי מק'פליי נוצרה דמותו של מורטי סמית', מסדרת האנימציה המצליחה "ריק ומורטי".

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בחזרה לעתיד (מחזמר)

זהויות בדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטי עושה שימוש רב בזהויות בדויות במהלך הטרילוגיה, בדרך כלל בגלל פגישה עם קרוביו בשלב מסוים:

כמו כן, בסרט "בחזרה לעתיד 2", מרטי מעמיד פנים ומתחזה להיות בנו - מרטי מק'פליי ג'וניור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרטי מק'פליי בוויקישיתוף
  • מרטי מק'פליי, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Back To The Future Episode 1: It's About Time Video Game, Exclusive Behind The Scenes Part II: Hey McFly! Gametrailers
  2. ^ "Empire's The 100 Greatest Movie Characters". Empire Magazine. נבדק ב-2010-05-21.
  3. ^ 1 2 3 4 Back to the Future (DVD). 1985.
  4. ^ 1 2 Back to the Future Part II. 1989.
  5. ^ 1 2 Back to the Future Part III. 1990.
  6. ^ The "Back to the Future" Universe - kristensheley.com