מרינה אובסיאניקובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרינה אובסיאניקובה
Марина Владимировна Овсянникова
לידה 19 ביוני 1978 (בת 45)
אודסה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Марина Владимировна Ткачук עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
השכלה
  • אוניברסיטת קובאן לחינוך גופני, ספורט ותיירות
  • האקדמיה הרוסית הנשיאותית לכלכלה וניהול ציבורי עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק הערוץ הראשון (רוסיה), די ולט עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק 100011086090322
טוויטר newslady19
טלגרם womanwithposter
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרינה אובסיאניקובהרוסית: Марина Овсянникова) היא אשת תקשורת רוסייה ומפיקת טלוויזיה שעבדה כעורכת במהדורת החדשות "ורמיה" של הערוץ הראשון ברוסיה. במרץ 2022 עלתה לכותרות כאשר הפריעה לשידורי מהדורת החדשות ומחתה כנגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, על מעשיה נקנסה על ידי הרשויות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נולדה בעיר אודסה באוקראינה הסובייטית לאם רוסייה ואב אוקראיני. היא למדה באוניברסיטת קובאן ובאקדמיה הנשיאותית לניהול ציבורי ומשק לאומי. עבדה בחברה הממשלתית הרוסית לרדיו וטלוויזיה לפני שעברה לערוץ 1 הרוסי.

מחאתה נגד הפלישה לאוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 במרץ 2022, במהלך שידור חי של מהדורת החדשות "ורמיה" בערוץ 1 הרוסי, לעיני מיליוני צופים, הופיעה מאחורי מגישת החדשות יקטרינה אנדרייבה כשהיא מחזיקה בכרזה ובה המילים:
” "No War Остановите войну, не верьте пропаганде, здесь вам врут. Russians against war",
"עצרו את המלחמה, אל תאמינו לתעמולה, כאן משקרים לכם".”

אובסיאניקובה צעקה:
” "Остановите войну! Нет войны!", עצרו את המלחמה, לא למלחמה.”

האירוע נמשך שש שניות[1] שלאחריהן נקטע השידור החי, וצפו בו כ-250 מיליון איש ברחבי העולם[1]. אובסיאניקובה השאירה וידאו שהקליטה מראש והופץ בטלגרם, בו אמרה שהיא מתביישת לעבוד עבור התעמולה של הקרמלין. היא הייתה לעיתונאית הרוסייה הראשונה שמחתה בשידור טלוויזיוני חי, על אף שעשרים עיתונאים של רשת RT התפטרו כתגובה למלחמה.

יממה לאחר המקרה, פעיל בשם דניס זכארוב הפגין מחוץ למשרדי ערוץ 1 בליל 15 במרץ כדי להביע את תמיכתו בה. הוא עוכב על ידי המשטרה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיב לתקרית בהבעת תודה כלפיה באחד משידוריו ברשתות החברתיות.

אובסיאניקובה עצמה נלקחה לתחנת המשטרה שליד מרכז הטלוויזיה אוסטנקינו ונחקרה במשך 14 שעות, ללא אפשרות לפנות לסיוע משפטי[1]. היא הואשמה בארגון תקרית ציבורית לא מאושרת, נקנסה בסכום של 30,000 רובלים ושוחררה. ברשויות החקירה הפדרליות מסרו כי היא תיחקר על הפצת מידע כוזב, ועלולה להישלח ל-15 שנות מאסר.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הציע לה מקלט מדיני בשגרירות הצרפתית במוסקבה, אך היא דחתה את ההצעה, והעדיפה להמשיך לדווח מרוסיה[1].

לדברי אובסיאניקובה, לא היו לה תוכניות לעזוב את רוסיה. באפריל 2022 היא החלה לעבוד עבור העיתון הגרמני "די ולט" ככתבת פרילנסרית שתדווח מרוסיה ומאוקראינה לעיתון ולערוץ הטלוויזיה שלו[2][1].

בראיון לאתר האינטרנט של יוזמת "פָּנֶיהָ של הדמוקרטיה" (באנגלית: Faces of Democracy initiative)[3], אמרה אובסיאניקובה שהיא רואה בעצמה פטריוטית שהחליטה באופן ספונטני להתקומם נגד מלחמה שלדעתה לרוסיה לא הייתה זכות להתחיל. היא הוסיפה שדור שלם גדל עם התעמולה של פוטין[3], המאפשרת לעשות "זומביפיקציה" של העם הרוסי[1], ומולדתה הפכה למדינה טוטליטרית, הנסגרת יותר ויותר בפני העולם שבחוץ[3].

ביולי 2022 הפגינה בהפגנת יחיד מול חומות הקרמלין במוסקבה, כשנשאה שלט המגנה את פוטין ואת המלחמה. היא החזיקה כרזה שבה נכתב "פוטין הוא רוצח. החיילים שלו פשיסטים. 352 ילדים מתו. כמה עוד צריכים למות כדי שתפסיק?"[4]. כתגובה נעצרה על ידי משטרת רוסיה. היא עמדה בפני כתב אישום פלילי לאחר ששירותי הביטחון של רוסיה פשטו על ביתה. היא הואשמה בהפצת מידע כוזב על הצבא הרוסי, במסגרת חוק חדש שאימץ הקרמלין לאחר תחילת המלחמה באוקראינה[5].

באוגוסט 2022 הושמה אובסיאניקובה במעצר בית לקראת משפט באשמת הפצת ידיעות כוזבות אודות הצבא הרוסי. ב-3 באוקטובר נמסר שהיא ברחה מהמעצר, וככל הנראה לקחה איתה את בתה בת ה-11[6], וב-17 באוקטובר מסר עורך דינה שאובסיאניקובה יצאה מרוסיה, ונמצאת "תחת ההגנה של מדינה אירופית"[7][8].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובסיאניקובה חיה במוסקבה, והייתה נשואה לבמאי ברשת RT, שנפרדה ממנו. לשניים שני ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרינה אובסיאניקובה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 Lodderhose, Diana (May 19, 2022). Journalist Marina Ovsyannikova Protests Ukraine Invasion Live On Kremlin-Controlled Russian TV: “They Are Lying To You”. Deadline Hollywood, retrieved May 19, 2022
  2. ^ רויטרס‏, העיתונאית הרוסית שהפגינה נגד המלחמה באוקראינה מצאה עבודה חדשה, באתר וואלה!‏, 11 באפריל 2022
  3. ^ 1 2 3 “A WHOLE GENERATION HAS GROWN UP WITH PUTIN’S PROPAGANDA!”. Faces of Democracy, April 6, 2022. Retrieved May 19, 2022
  4. ^ זלנסקי מדיח בכירים, רוסיה עצרה את העיתונאית שהפגינה בשידור חי, באתר ynet, 17 ביולי 2022
  5. ^ Russian anti-war protest journalist Marina Ovsyannikova faces criminal charges, POLITICO, ‏2022-08-10 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Tapp, Tom (October 3, 2022). Russian Journalist Who Staged Anti-War Protest On State TV Has Escaped From House Arrest. Deadline hollywood. Retrieved October 4, 2022
  7. ^ רוסיה: עיתונאית שהואשמה בהפצת פייק ניוז ברחה ממעצר בית ונמלטה מהמדינה, באתר וואלה!‏, 17 באוקטובר 2022
  8. ^ Lebedev, Filipp; Davis, Cakeb (October 17, 2022). Ex-journalist accused of "fake news" on Ukraine war has fled Russia - lawyer. Reuters. Retrieved October 17, 2022