מרי פילדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי פילדס
Mary Fields
לידה 1832
טנסי
פטירה 1914 (בגיל 82 בערך)
מונטנה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קסקייד, מונטנה
כינויים נוספים "מרי השחורה", "מרי כרכרה"
ידועה בשל הדוורת הראשונה, והשחורה הראשונה, בשירות הדואר האמריקאי
מקצוע דוורת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי פילדס, הידועה גם כמרי השחורה ו"מרי כרכרה" (באנגלית: Mary Fields; סביבות 18321914) הייתה האישה השחורה הראשונה שעבדה כדוורת בארצות הברית, והאישה השנייה בסך הכל שעבדה עבור שירות הדואר. 

פילדס, שגובהה היה 1.82 מטר ומשקלה כ-90 ק"ג, אהבה לעשן סיגרים והייתה מסתובבת באזורי הספר של הטריטוריות המערביות כשאקדח חגור למותניה לצד קנקן ויסקי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילדס נולדה לעבדות בטנסי בסביבות שנת 1832. היא השתחררה כשהעבדות האמריקאית הוצאה מן החוק ב-1865. 

לאחר מכן, עבדה בביתו של השופט אדמונד דאן בסן אנטוניו, פלורידה, עד שהתאלמן. לאחר מותה של ג'וזפין, אשת השופט, מרי לקחה את חמשת ילדיו לבית דודתם בטולדו, אוהיו. הדודה, הייתה הנזירה הראשית במנזר של מסדר אורסולה, וכינויה היה האם מרי אמדאוס. ב-1884, נשלחה האם אמדאוס לטריטוריית מונטנה, כדי להקים שם בית ספר לבנות ילידות במיסיון פטר הקדוש בעיירת קסקייד.[1] כשהיא שמעה שהאם אמדאוס חלתה, מיהרה פילדס למונטנה כדי לסעוד אותה, ונשארה במתחם המיסיון גם אחרי שהחלימה. פילדס עבדה שם בעבודות שונות, כולל שינוע סחורה, כביסה, גידול ירקות, ושיפוצים - תחום שהיא הצליחה בו במיוחד, ואף הייתה למנהלת העבודה.[2]

פילדס היתה בעלת עצבי ברזל, חזקה ועליזה. היא נהגה לעשן סיגרים ולשתות ויסקי, החזיקה אקדח מתחת לסינרה והשתתפה בקרבות. הילידים במונטנה קראו לפילדס "העורבת הלבנה" כי "היא מתנהגת כמו אישה לבנה אך עורה שחור". הלבנים לא ידעו איך לעכל אותה. תלמידת בית ספר אחת כתבה בחיבור ש"היא שותה ויסקי, והיא מקללת, והיא רפובליקנית, דבר ההופך אותה ליצור שפל ומטונף." ב-1894, לאחר ריבוי תלונות על התקוטטויותיה עם הגברים בצוותה, ולפחות קרב אקדחים אחד, הבישוף כתב לנזירות מכתב וציווה עליהן לגרש "את האישה השחורה הזו". לאחר עשור של עבודה קשה - עליה לא קיבלה פילדס פרוטה - הנזירות סברו שפילדס הרוויחה את מקומה ביניהן לחיים. אך הבישוף סירב להיעתר להתנגדותן, או לערעורה של פילדס אשר נסעה אליו להלנה באופן אישי, והיא נאלצה לעזוב, חסרת כל. 

האם אמדאוס עזרה לה לפתוח מסעדה, ופילדס הייתה מגישה שם לכולם, בין אם היו להם אמצעי תשלום ואם לאו, והמסעדה פשטה את הרגל כעבור 10 חודשים. 

ב-1895, כשהיא כבת 63, פילדס התקבלה לעבודה בשירות הדואר, מכיוון שהיא הצליחה לרתום שישה סוסים לכרכרת הדואר יותר מהר מכל המתחרים. בכך הפכה לאישה השנייה בשירות הדואר, הדוורת הראשונה, והאישה השחורה הראשונה בארגון. היא דיוורה באזור רחב בעזרת כרכרה, סוסים ופרד, ולעולם לא פספסה יום עבודה. כשהשלג לא אפשר הגעה בכרכרה, הייתה מביאה את הדואר ברגל, עד מרחקים של כ-20 ק"מ, כשהיא נעזרת בנעלי שלג, וסוחבת על כתפה את שק הדואר. ערב אחד תקפה להקת זאבים את הכרכרה, הסוסים נבהלו והכרכרה התהפכה. היו בה מזון ותרופות לנזירות. פילדס שחררה את הסוסים, ותוך שימוש בעגלה ההפוכה ככיסוי מאחור, עם רובה ציד ואקדח, היא התגוננה מפני התקפות הזאבים במשך כל הלילה. בבוקר היא הצליחה להחזיר את העגלה למצב עומד, מצאה ותפסה את הסוסים וסיפקה את הסחורה ליעד.[3]

פילדס הייתה דמות ציבורית מכובדת בעיניי תושבי קסקייד, וכל שנה ביום הולדתה היו בתי הספר נסגרים כדי לערוך למענה חגיגה. פורטרטים שלה שאייר הצייר-הבוקר צ'ארלס ראסל עיטרו את הבנק בקסקייד, וכשעבר חוק במונטנה האוסר על נשים להיכנס למסבאות, המושל העניק לה פטור אישי.

היא הייתה האדם השחור היחיד שחי בקסקייד, דבר שהיה נכון עד שנת 1959.

היא הפסיקה את עבודתה בשירות הדואר ב-1901, בגיל 69, ופתחה מכבסה ומסעדה בעזרת האם אמדאוס.

היא היתה מוערכת ואהובה בעירה וכאשר ביתה נשרף בשנת 1912, תושבי העיר התארגנו ובנו לה בית חדש.

מותה ומורשתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילדס נפטרה ב-1914 בבית חולים בגרייט פולס, אך נקברה סמוך לקסקייד.[4] השחקן זוכה האוסקר גרי קופר, שהיה יליד מונטנה, כתב ב-1959 מאמר עליה למגזין Ebony, בו הוא אמר שלמרות ש"נולדה כשפחה אי שם בטנסי, מרי נהייתה לאחת הנפשות החופשיות שאי פעם נשמו או שלפו [אקדח]".[5]

דמותה המיתולוגית של פילדס היא דמות פופולרית בסדרות טלוויזיה וסרטים על המערב הפרוע, הכוללים‏ South by Northwest, "Homesteaders",(1976), The Cherokee Kid, (1996),They Die by Dawn (2013), Hannah's Law, (2012), וגיהנום על גלגלים (2015).

כוכב הלכת המינורי 7091 Maryfields, שהתגלה ב-1992, נקרא על שמה. ההכרזה נעשתה בנובמבר 2019.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי פילדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Drewry, Jennifer M. (במרץ–באפריל 1999). "Mary Fields a pioneer in Cascade's past". Cascade Montana Community Website. אורכב מ-המקור ב-2012-07-29. נבדק ב-2016-01-04. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Alter, Judy (1999).
  3. ^ מבזקון | מבזקי דף | כללי | האגדה על מרי "הכרכרה", באתר www.mivzakon.co.il
  4. ^ Franks, James A. (2000). Mary Fields (Black Mary) (1st ed.). Santa Cruz, Calif.: Wild Goose Press. ISBN 0965717348.
  5. ^ "Stagecoach Mary", Ebony, October 1959
  6. ^ "MINOR PLANET CIRCULARS/MINOR PLANETS AND COMETS, M.P.C 117229" (PDF). 8 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)