מרכז יעקב הרצוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרכז יעקב הרצוג ללימודי יהדות הוא מוסד חינוכי הנמצא בקיבוץ עין צורים, העוסק בלימוד מקורות ישראל מנקודת מבט פלורליסטית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הוקם בשנת 1989 על ידי תנועת הקיבוץ הדתי, על שמו של הרב ד"ר יעקב הרצוג, משפטן ודיפלומט ישראלי, "נוכח ריבוי תופעות של ניכור תרבותי וחברתי שאיימו ושעדיין מאיימות לפורר את הרקמה החברתית בישראל".[1] המרכז מצהיר כי הוא "אחד המוסדות האורתודוקסיים היחידים בישראל שעוסק בלימוד דיאלוגי ופלורליסטי של מקורות ישראל", ורואה את העיסוק במקורות התרבות היהודיים לגוניהם כמנוף לפיתוח שיח איכותי בחברה הישראלית.

מרכז הרצוג מקיים שיעורים, הרצאות, סדנאות ובתי מדרש לקהל הרחב, נשים וגברים, חילונים ודתיים כאחד. כ-4,000 משתתפים לוקחים חלק בתוכניות לימוד ואירועים מיוחדים מדי שנה. המרכז מדגיש בפעילותו את בני הנוער, ובכל שנה מאות בני נוער וצעירים משתלבים בתוכניות המרכז העוסקים בכינון זהות יהודית-ישראלית. בין היתר מפעיל המרכז את תוכנית "מנהיגי העתיד", המיועדת לטיפוח נוער בדרום הארץ. כמו כן המרכז מפעיל מספר תוכניות להכשרת מורים והשתלמויות בנושאי יהדות. מבנה המרכז נמצא בצמוד למבנה ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים.

מאז שנת 2005 מתקיימת במרכז תוכנית "אופק", המיועדת לסטודנטים עולים מברית המועצות לשעבר.

בשנת 2007 הקים המרכז את מכינת "צהלי", המכינה הקדם צבאית הראשונה לבנות דתיות. הבנות לומדות, מתנדבות ופעילות באזור שנה שלמה לפי הגיוס לצה"ל. בשנת 2015 פתחה צהלי שלוחה נוספת בעין צורים, סמוך למרכז הרצוג. המכינה על שתי שלוחותיה מונה 75 חניכות וקרויה על שמה של תמר אריאל, הנווטת הדתיה הראשונה.

החל משנת 2014 החל מרכז הרצוג להפעיל את בית מדרש דרומא באוניברסיטת בן-גוריון כחלק מבתי מדרש לסטודנטים בדרום הארץ שהוא מפתח. בשנת 2022 זכה המרכז בפרס לחינוך יהודי על שם ד"ר חיים קונסטנטינר מטעם בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הוציא עד היום לאור מספר פרסומים בנושאי יהדות ומודרנה, והחל משנת 2004 שותף עם תנועת נאמני תורה ועבודה בהוצאת כתב העת "דעות".

בין הפרסומים ניתן למנות:

  • יוסף אחיטוב, על גבול התמורה: עיון במשמעויות יהודיות בימינו - אסופת מאמרים, תשנ"ה.
  • עין טובה: דו-שיח ופולמוס בתרבות ישראל - ספר היובל לטובה אילן, עורך: נחם אילן, תשנ"ט.
  • תרבות יהודית בעין הסערה - ספר היובל ליוסף אחיטוב, עורכים: אבי שגיא ונחם אילן, תשס"ג.
  • יובל ריבלין, העכבר ששאג: זהות יהודית בקולנוע האמריקני והישראלי, 2009.
  • יוסף אחיטוב, משבי רוח: דברי הגות ומחשבה - אוסף מאמריו המאוחרים, עורכים: יקיר אנגלנדר ואבי שגיא.
  • אסתר שפרעם, מאמר אסתר - שיעוריה של אסתר שפרעם, מרצה במרכז.

שיתופי פעולה וסגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז חבר ב"ברית חושך לגרש" למאבק בגזענות בישראל (הוקמה בספטמבר 2009 על רקע פרסום הספר תורת המלך), יחד עם עוד כ-14 ארגונים דתיים וחילוניים.

בראש המרכז עמדה עד אוקטובר 2008 ד"ר גילי זיוון, לאחר מכן עמד ד"ר נח חיות ואותו החליפה שרה עברון. נכון לשנת 2022 עומד בראש המכון יונתן דובוב. בין שאר חברי הסגל והמרצים נמנו לאורך השנים טובה אילן, מייסדת המרכז, חוקר הקולנוע יובל ריבלין, הרב אילעאי עופרן, חגית ברטוב, דרורית וייס, ד"ר מיכל וולף, ד"ר גבי ברזילי, ד"ר ירון זילברשטיין, ד"ר שמואל פאוסט, פרופסור נחם אילן ועוד.

המרכז חבר באיגוד ההתחדשות היהודית “פנים״.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על המייסדים, באתר מרכז יעקב הרצוג