מרכז שיטור קהילתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרכז שיטור קהילתיראשי תיבות: מש"ק) הוא מרכז המהווה נקודת קצה מרוחקת של תחנת המשטרה. במרכז השיטור הקהילתי פועלים מפקד מרכז שיטור קהילתי, (מפקד מש"ק) שהוא שוטר בדרגת נגד ושוטר מרכז שיטור קהילתי שפועלים אף עם המתנדבים שמופעלים במש"ק, מתנדבי המשמר האזרחי בתא שטח מסוים (שכונה, ישוב, מועצה אזורית וכדומה). פעילות השוטרים והמתנדבים במרכז השיטור הקהילתי נעשית במסגרת מודל "שיטור קהילתי" (אנ') - שיטור אפקטיבי לפתרון בעיות, שיפור השירות וצמצום תופעות פשיעה בשטח התחנה עליה נמנה המש"ק. מפקד המש"ק ושוטרי המש"ק כפופים פיקודית למשרד האק"מ (אגף קהילה משטרה) בתחנה, כאשר בראש משרד האק"מ עומד קצין האחראי לכל מרכזי השיטור הקהילתי בשטח התחנה ועל תפקודם התקין ולאחרונה עקב שינוי ארגוני ואיחוד האק"מ עם אגף מבצעים, נעשה כפוף לאגף זה ככל יחידות אגף הקהילה לשעבר.

מפקדי המש"קים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי המש"קים ושוטרי המש"ק הם שוטרי תחנה מיומנים ומקצועיים לרוב בעלי וותק בתפקידים קודמים, אשר נבחרו לתפקיד זה בוועדה מרחבית בראשות מפקד מרחב או סגנו וקציני מרחב עקב החשיבות הניתנת לתפקיד זה, ולאחר מכן דוחה או מאשרת את תפקידו והיבחרותו לשמש כמפקד מש"ק או שוטר מש"ק.

תפקידי מרכזי השיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרכז השיטור הקהילתי תפקידים רבים: הקלת העומס על התחנות בגביית התלונות מהתושבים; גישור בסכסוכים בין התושבים; גיוס ליחידת המשמר האזרחי המקומית ופיקוד עליה; טיפול ממוקד בעבירות של איכות חיים (חנייה או רעש, לדוגמה); עזרה לפיקוח העירוני לאכוף את החוק ולשמור על הסדר, באמצעות סמכויות המשטרה (שאינן עומדות לרשות הפקחים); פיקוח על האבטחה של בתי הספר וגני הילדים; והדרכת הילדים ובני הנוער, במוסדות החינוך, לבטיחות בדרכים, לאי אלימות ולהימנעות מצריכה של סמים ואלכוהול.

עיקר עבודתם של השוטרים במרכזי השיטור הקהילתי היא באזור שעליו הם מופקדים, מול התושבים של אותו אזור ובאי האזור האחרים (עובדים, תלמידים וכו'). לכן, שוטרי המרכזים הקהילתיים מכירים היטב את האזור ואת תושביו והם משמשים גשר - מצד אחד מדריכים את כל כוחות המשטרה שפועלים באזור ומן הצד השני, מסבירים לתושבים על הפעילות של המשטרה ועל השירותים שלה לאזרח. בהתאם לכוח האדם הפנוי בכל תחנה, מפקדי התחנות משתדלים לשבץ שוטרים רבים ככל האפשר במרכזי השיטור הקהילתי. הבעיה העיקרית במימוש החזון של מרכזי השיטור הקהילתי היא המחסור החמור בכוח האדם במשטרה, אשר בגללו מתַגברים שוטרי המרכזים לעיתים קרובות את יחידות הסיור ואת יחידות התנועה במקום למלא את תפקידם בקהילה.

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.