מרקוס סמואלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרקוס סמואלסון
לידה 6 בנובמבר 1970 (בן 53)
אדיס אבבה, אתיופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק אוניברסיטת אומאו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Great Immigrants Award (2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.marcussamuelsson.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מרקוס סמואלסון, 2007

מרקוס סמואלסוןשוודית: Marcus Samuelsson; נולד בשם Kassahun Tsegie ב-25 בינואר 1970 באתיופיה) הוא שף שוודי ובעלים-שותף של מסעדת "אקוואויט" (Aquavit) בעיר ניו יורק ושל מסעדת "סי-האוס" (C-House), במלון אפיניה בשיקגו, "מרק בורגר" (marc burger) בשיקגו ו"סטריט פוד" (Street Food) בסטוקהולם.

שנותיו הראשונות והקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר לידתם נפטרה אמם משחפת, בהיותו בן שלוש, Kassahun Tsegie ואחותו המבוגרת Fantaye, אומצו בידי אן מארי ולנארט סמואלסון, עקרת בית וגאולוג, שהתגוררו בגטבורג, שוודיה. האחים המאומצים קיבלו שמות חדשים: מרקוס ולינדה סמואלסון. יש להם גם אחות מאומצת, אנה סמואלסון. אביהם הביולוגי של האחים, Tsegie, הוא כומר ואב לשמונה אחים חורגים של השף; הוא עדיין מתגורר בכפר באתיופיה שם נולד סמואלסון.

אחרי שהחל להתעניין בבישול בהשפעת סבתו מצד אמו בשוודיה, למד סמואלסון במכון הקולינרי בגטבורג, שם גדל, התלמד בשווייץ ובאוסטריה, והגיע לארצות הברית ב-1991 כטבח במסעדת "אקוויט". בהיותו בן 24, סמואלסון נעשה השף הראשי של "אקוויט" ומעט אחרי-כן נהיה השף הצעיר ביותר שקיבל ניקוד שלושה כוכבים בביקורת המסעדות של הניו יורק טיימס. ב-2003 הוא נבחר ל"שף הטוב ביותר: העיר ניו יורק" בידי קרן ג'יימס בירד. באותה שנה הוא פתח את מסעדתו השנייה ריינגו (Riingo), שמגישה אוכל אמריקאי בהשפעת המטבח היפני.

ספריו של סמואלסון פורסמו באנגלית ובשוודית. ב-2006 ראה אור ספרו בהשפעה אפריקאית The Soul of a New Cuisine שזכה בפרס "ספר הבישול הבינלאומי הטוב ביותר" מקרן ג'יימס בירד. ספרים אחרים שכתב הם Aquavit and the New Scandinavian Cuisine, ‏ En Smakresa (מסע של טעמים) ו-Street Food.

סמואלסון הוא פרופסור אורח למדעי הקולינריה הבינלאומיים באוניברסיטת אומאו (בבית הספר למסעדנות ולאמנויות הקולינריה של אוניברסיטת אומאו) בשוודיה. הוא בעל תוכנית הטלוויזיה Inner Chef, ששודרה ב-2005 בערוץ Discovery Home והגיש תוכנית נוספת ב-2008, Urban Cuisine בערוץ Centric. סגנון הבישול שלו משלב השפעות בינלאומיות עם מטבחים מסורתיים משוודיה, יפן ואפריקה. סמואלסון נשוי לדוגמנית גייט (מאיה) הייל. ב-29 בנובמבר 2009, שימש סמואלסון כשף אורח של ארוחת הערב הרשמית הרשמית בתקופת נשיאותו של הנשיא ברק אובמה. הארוחה, הייתה לכבודו של ראש הממשלה מאנמוהאן סינג של הודו והוגשה במדשאה הדרומית של הבית הלבן והייתה בעיקרה צמחונית ונכחו בה 400 אורחים. סמואלסון ניסה להרכיב מאכלים ברי קיימא ואזוריים שמשקפים את המיטב במטבח האמריקאי ועדיין מעוררים טעמים של הודו. הארוחה התבססה על ירקות ועשבים טריים מגן הבית הלבן, תפריטו של סמואלסון כלל מרק עדשים אדומות, כופתאות תפוחי אדמה צלויות, ופראונים בקארי ירוק.

סמואלסון משמש כיועץ למכון לחינוך קולינרי בעיר ניו יורק.

נכון ל-2010, הוא חי בהרלם, ליד המבנה בו שוכנת מסעדתו החדשה, "רד רוסטר" (Red Rooster), שפתחה את דלתותיה ב-2010.

במרץ 2010, אירחה "רד רוסטר" ארוחת ערב לגיוס כספים לוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית, הנשיא אובמה השתתף בארוחת הערב. האירוע שעלה $30,800 דולר לסועד, גייס $1.5 מיליון.

בשנת 2021, השתתף בתוכנית הבישול של סלינה גומז, "סלינה + שף".[1]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקוס סמואלסון הופיע בתוכניות בערוצים רבים, בכללם: CNN, בתוכנית The Dylan Ratigan Show של רשת MSNBC, כשופט בתוכניות Top Chef, ‏ Iron Chef America וChopped והוא מרבה להופיע בתוכנית Today של רשת NBC. בעבר הוא הנחה תוכניות משלו: The Inner Chef וUrban Cuisine. לאחרונה, הוא חבר לאמריקה און ליין על-מנת ליצור את Kitchen Daily, תוכנית מבוססת-מרשתת, שבה סמואלסון יעביר שיעורי בישול מדי חודשיים למיליוני צופים מקוונים.

בראשית 2010 סמואלסון התמודד לצד 21 שפים בעלי שם בסדרה המצליחה Top Chef Masters בערוץ Bravo. בתום עשרה פרקים, הוכרז סמואלסון כמנצח, והרוויח $115,000 עבור פרויקט Tap של יוניסף.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Aquavit: And the New Scandinavian Cuisine, Houghton Mifflin Harcourt, 2003.
  • The Soul of a New Cuisine: A Discovery of the Foods and Flavors of Africa, Wiley, 2006.
  • Discovery Of A Continent - Foods, Flavors, And Inspirations From Africa, John Wiley & Sons, Inc., 2007.
  • New American Table, Wiley, 2009.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקוס סמואלסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ HBO Max Debuts New Trailer and Key Art for Max Original SELENA + CHEF Season Two, Premiering Jan. 21, Pressroom (באנגלית)