פילדמרשל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרשל (דרגה))
דרגת פילדמרשל בצבא בריטניה

פילד-מרשל, פלד-מרשל, פלדמרשל, מרשלברית המועצות, רוסיה ועוד) או גנרל-פלדמרשלגרמניה ובאוסטריה) היא הדרגה הגבוהה ביותר בצבאותיהן של רבות ממדינות העולם.

מקור המילה בגרמנית עתיקה: marahscale - "אשר על הסוסים". marah - סוס, scalc - משרת. מכאן, ה"אחראי על הפרשים" כאשר הכוונה היא לחיל הפרשים, תפקיד בכיר במשק הבית של מלך, נסיך, או אציל בימי הביניים. מאוחר יותר המפקד הראשי על הכח הצבאי.

בדרך-כלל, הדרגה ניתנת לגנרלים מזרועות היבשה בלבד; כשגנרל מחיל הים או מחיל האוויר מקבל דרגה זו, היא נקראת אדמירל הצי (Fleet Admiral) ומרשל של חיל האוויר המלכותי (Air Marshal) בהתאמה. עם זאת, לכמה ממפקדי חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, הוענקו דרגות גנרל-פלדמרשל במלחמת העולם השנייה.

דרגת פילד-מרשל, הגבוהה מדרגת גנרל, ניתנת בדרך-כלל רק בזמן מלחמה. בצבא האמריקאי קיימת דרגה מקבילה לפילד-מרשל הנקראת גנרל הצבא (General of the Army), ובלשון פחות רשמית: גנרל חמישה כוכבים (Five-Star General) (לפי סמל הדרגה).

בצבא הרוסי הדרגה המקבילה נקראת מרשל הפדרציה הרוסית, שהחליפה את דרגת מרשל ברית המועצות בצבא האדום הוענקה עד כה פעם אחת בלבד, לשר ההגנה איגור סרגייב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פילדמרשל בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא צבא. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.