מרתה רובי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתה רובי
Martha Roby
לידה 26 ביולי 1976 (בת 47)
מונטגומרי, אלבמה, ארצות הברית
שם מלא מרתה קרס רובי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת סמפורד
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת פרסביטריאניזם[1]
roby.house.gov
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השני של אלבמה
3 בינואר 2011 – מכהנת
(13 שנים)
→ בובי ברייט

מרתה קרס רוביאנגלית: Martha Kehres Roby; נולדה ב-26 ביולי 1976) היא פוליטיקאית אמריקאית, שכיהנה כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השני של מדינת אלבמה, מאז 2011 ועד 2021. במחוז שוכנת עיר הבירה מונטגומרי ואזור המטרופולין שלה. כהונתה הגיעה לידי גמר בינואר 2021, זאת לאחר שהודיעה בשנת 2019 על אי-התמודדותה בבחירות 2020.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובי נולדה במונטגומרי שבאלבמה, בתו של ג'ואל פרדריק דובינה, המכהן כשופט בכיר בבית המשפט הפדרלי ה-11 לערעורים של ארצות הברית. היא למדה באוניברסיטת ניו יורק, שם השלימה לימודי תואר ראשון במוזיקה. ב-2001 סיימה את לימודיה בבית הספר קמרלנד למשפטים באוניברסיטת סמפורד שבברמינגהאם. בשנת 2003 נבחרה למועצת עיריית מונטגומרי, שם כיהנה עד ראשית 2011. במהלך כהונתה חברה לראש העיר בובי ברייט בהתנגדותו לבניית מרכז קניות במזרח העיר, תמכה בהעלאת המיסוי על סיגריות בעשרה סנטים והתנגדה להפרטה של מערך פינוי האשפה הביתית של העירייה.

בבחירות אמצע הכהונה ב-2010 הכריזה רובי על התמודדותה לבית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השני של אלבמה. בסיבוב הראשון של הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית ניצחה עם 49% מהקולות, וגם בסיבוב השני גברה על ריק ברבר, מועמד תנועת מסיבת התה. בבחירות הכלליות ניצבה בפני בובי ברייט, שמרן מהמפלגה הדמוקרטית, שנבחר ב-2008 במחוז רפובליקני מסורתי בו ניצח באותה שנה ג'ון מקיין בבחירות לנשיאות. בסיוע של גל רפובליקני לאומי, נבחרה רובי עם 51% מהקולות והדיחה את ברייט.

רובי, לצד טרי סוול, היא האישה הראשונה שנבחרה לבית הנבחרים מטעם אלבמה בבחירות שאינן מיוחדות. רובי מתנגדת להפלות, ובקונגרס ה-116 של ארצות הברית קיבלה דירוג אפסי מהארגון "הורות מתוכננת". דפוס הצבעותיה בבית הנבחרים תואם עמדות שמרניות, כמו התנגדות לשכר מינימום פדרלי, תמיכה בביטול שירות הכנסות הפנים, התחייבות להקדיש 4 אחוזים מהותצר המקומי הגולמי של ארצות הברית לתקציב הביטחון הלאומי ותמיכה בזכות לשאת נשק. ב-2018 קיבלה דירוג בן 3% מהאיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות ואחר בן 9% מהאיגוד הלאומי לקידום אנשים צבעוניים על עמדותיה בנושא זכויות אזרח[2].

בבחירות 2016 התמודדה רובי לתקופת כהונה רביעית. בפריימריז הרפובליקני ניצחה את בקי גריטסון, המזוהה עם תנועת מסיבת התה, עם כ-40% מהקולות. באוקטובר 2016, לאחר פרסום אמירותיו הסקסיטיות של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, הצהירה רובי כי היא לא תצביע לו בבחירות וכי התנהגותו הופכת את מועמדותו לנשיאות כבלתי-מתקבלת על הדעת[3]. בסופו של דבר היא נבחרה מחדש, ואף תמכה במספר אג'נדות שהוביל טראמפ כמו ביטול חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה והרחבת גדר ההפרדה בין ארצות הברית למקסיקו[4].

שנתיים לאחר מכן היא נתקלה בהתנגדות עזה בבחירות המקדימות הרפובליקניות. בסוף הסיבוב הראשון היא זכתה רק ב-39% מהקולות ומצאה עצמה מעפילה בעל כורחה לסיבוב שני מול קודמהּ בתפקיד בובי ברייט, שהספיק בחלוף השנים להצטרף למפלגה הרפובליקנית. אולם, רובי זוכה לתמיכתו של נשיא ארצות הברית טראמפ, והטיחה בברייט האשמות בדבר אופורטוניזם[5]. היא זכתה בקלות בסיבוב השני של הפריימריז עם כשני שלישים מהקולות[6]. היא נבחרה מחדש ללא קושי בנובמבר 2018, ובינואר שלאחר מכן הושבעה לכהונתה החמישית.

ביולי 2019 הצהירה רובי על פרישתה מהקונגרס של ארצות הברית לקראת בחירות 2020. בגיל 43 היא נמנית בין הרפובליקנים הצעירים ביותר בבית הנבחרים ובין 13 הנשים הרפובליקניות היחידות. כהונתה נחתמה ב-2021 עם התכנסות הקונגרס ה-117 של ארצות הברית[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרתה רובי בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של מרתה רובי בבית הנבחרים (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ How Congress Voted, מסמך מאת NAACP (באנגלית)
  3. ^ מייקל וורן, Republican Members of Congress Withdraw Trump Support (Updated), באתר ויקלי סטנדרד, 8 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  4. ^ קים צ'נדלר, In Alabama, a onetime Trump critic fights GOP challenger, באתר AP‏, 11 ביולי 2018 (באנגלית)
  5. ^ ג'ייקוב פרמוק, Trump endorses Republican who renounced him after ‘Access Hollywood’ tape, באתר CNBC‏, 22 ביוני 2018 (באנגלית)
  6. ^ אלכסנדר ברנס, Martha Roby, Former Trump Critic, Wins Alabama House Runoff, באתר הניו יורק טיימס, 17 ביולי 2018 (באנגלית)
  7. ^ פאריס בסיסו, Republican Rep. Martha Roby will not run for reelection, באתר CNN‏, 26 ביולי 2019 (באנגלית)