מר סלפרידג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מר סלפרידג'
Mr Selfridge
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
סוגה דרמה
יוצרים אנדרו דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אנדרו דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אנתוני ביירן
ג'ון ג'ונס
שחקנים ג'רמי פיבן
פרנסס או'קונור
קתרין קלי
אסלינג לופטוס
זואי טאפר
טריסטן גראוול
אמנדה אבינגטון
טום גודמן-היל
רון קוק
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 40 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק אנדרו דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל אנדרו דייוויס
קייט לואיס
רבקה איטון
כריסי סקינס
חברת הפקה ITV Studios
הפצה PBS עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה צ'ארלי מול עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-45 דקות
שידור
רשת שידור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת: ITV
סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד: STV
צפון אירלנדצפון אירלנד צפון אירלנד UTV
רשת שידור בישראל yes Oh
פורמט (תמונה) HDTV
פורמט (קול) דולבי דיגיטל
תקופת שידור מקורית 6 בינואר 201311 במרץ 2016
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מר סלפרידג'אנגלית: Mr Selfridge) היא סדרת דרמה בריטית תקופתית המבוססת על חייו של הארי גורדון סלפרידג' ועל חנות הכלבו סלפרידג'ס אותה הקים בלונדון. הסדרה שודרה ברשת ITV הבריטית וברשת PBS האמריקנית. הסדרה עלתה לשידור ב-6 בינואר 2013 בממלכה המאוחדת וב-31 במרץ 2013 בארצות הברית. העונה הרביעית והאחרונה הסתיימה ב-11 במרץ 2016.

פיתוח והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 במאי 2011 הוכרז כי רשת ITV נמצאת במגעים עם חברת ההפקה ITV Studios על הפקת אדפטציה לביוגרפיה שכתבה לינדי וודהד "קניות, פיתויים ומר סלפרידג'". לאחר מכן אושר כי אנדרו דייוויס יפתח את תסריט הסדרה. עלילת העונה הראשונה מתרחשת בלונדון, תקופה בה נשים החלו ליהנות מחופש שניתן להן, ומספרת את סיפורו של הארי גורדון סלפרידג', מייסד חנות הכלבו סלפריג'ס ושל בני משפחתו ובעיקר של אשתו, רוז סלפרידג'.
במקור, הסדרה תוכננה לעלות לאוויר בשנת 2012. אולם נטען כי רשת ITV נאלצה לדחות את עלייתה לאוויר של הסדרה עקב שידורה של סדרה בעלת נושא עלילה דומה לזו בערוץ המתחרה, ה-BBC.
בצפון לונדון נבנה סט צילומים שהיווה העתק מדויק לפנים חנות הכלבו סלפריג'ס משנת 1909. חזית המבנה החיצונית נבנתה מחדש במספנה ההיסטורית בצ'טם במחוז קנט. תחנת הרכבת התחתית הנטושה "אלדוויץ'" שימשה לצילום נסיעותיה של רוז סלפרידג' ברכבת התחתית בלונדון ולסצנות בפרק הראשון עם דמויותיהם של ויקטור קאליאנו, אגנס טאולר ואחיה ג'ורג'.

העונה השנייה עלתה לשידור ב-19 בינואר 2014. הבמאי אנתוני ביירן שביים 3 פרקים בעונה הראשונה חזר לביים כמה פרקים נוספים גם בעונה השנייה.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלהק אמריקני צורף להפקה על מנת למצוא את השחקן הכי מתאים לגילום דמותו של הארי גורדון סלפרידג'. סוכנו של ג'רמי פיבן הודיע לו על התפקיד וזה נפגש עם המפיק כריסי סקינס והבמאי ג'ון ג'ונס בלוס אנג'לס והתרשמו מהבנתו של פיבן את דמותו של מר סלפרידג'. המפיקה בפועל קייט לואיס "נרגשה לפתות" את פרנסס או'קונור לגלם את דמותה של רוז סלפרידג' כיוון שהייתה מעריצה של השנייה במשך שנים. השחקנית קתרין קלי לוהקה לתפקידה של ליידי מיי לוקסלי. במרץ 2012 הוכרז ליהוקם של גרגורי פיטוסי (הנרי לקלייר), אסלינג לופטוס (אגנס טאולר), זואי טאפר (אלן לאב) וטריסטן גראוול (ויקטור קאליאנו) לצוות השחקנים של הסדרה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקר שנערך בחסות אתר האינטרנט msn נמצא כי 80% מהמשיבים אמרו שימשיכו לצפות בסדרה לאחר הפרק הראשון. פיל הוגאן מעיתון הגרדיאן ביכה על התפתחות הסיפור: "יש כל כך הרבה משברים וכל כך מעט דרמה" כתב. כתב הדיילי מייל איאן היילנד התרשם מהסדרה ושיבח את הופעתו של ג'רמי פיבן, זואי טאפר ואסלינג לופטוס. רוס סוויני מאתר האינטרנט Cultbox כתב כי לסדרה קיים כיוון אך "חסרה בתוכן ואין בה הפתעות אמיתיות", בנוסף שיבח סוויני את מעצבי התלבושות של ההפקה: "תשומת לב מדהימה לפרטים". סוזנה לזרוס מהמגזין Radio Times סברה כי הרצינות של הדמות גרעה מהריאליזם של הסיפור. עוד הוסיפה כי צוות השחקניות בסדרה יוצר את ה"מתח בעלילה" הנדרש כדי לשמור את הצופים. גבריאל טייט מהמגזין Time Out כתב כי הסדרה לא מעודנת בעיניו, סדרה טיפשית עם ערכי הפקה מפוארים אך הסדרה מרגישה יותר כ"אסקפיזם אידיאלי ליום ראשון בערב", טייט ציין בנוסף כי דמותה של אגנס טאולר היא "לבה של הסדרה". בנג'מין סצ'ר מעיתון הדיילי טלגרף כתב כי הסדרה היא "פחות נעימה ויותר כריזמטית" מהפקת הסדרה "The Paradise", "דרמה מפוארת ומוקצפת" ו"מחזה משעשע" כתב סצ'ר שבסופו של דבר לא האמין לסיפור העלילה. דן אוון, מבקר טלוויזיה מאתר האינטרנט msn כתב "זהו ערב צפייה מפואר ליום ראשון בערב", עוד טען כי הסטים והתלבושות ה"נפלאות" לדבריו הרבה יותר מוצלחות מאלו של "אחוזת דאונטון".

שידור בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופצה לשידור בינלאומי על ידי ITV Studios. רשת ITV מכרה את הסדרה לשידור במספר ארצות שונות באירוע ה-Mipcom, בנוסף מכרה הרשת את הסדרה מראש לרשת Seven Network האוסטרלית ולחברת הלוויין הישראלית yes.

ארץ שידור רשת שידור
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת ITV
סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד STV
צפון אירלנדצפון אירלנד צפון אירלנד UTV
אירלנדאירלנד אירלנד TV3
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית PBS
פינלנדפינלנד פינלנד Yle
צרפתצרפת צרפת OCS Max
שוודיהשוודיה שוודיה SVT
נורווגיהנורווגיה נורווגיה NRK
דנמרקדנמרק דנמרק DR1
ישראלישראל ישראל yes Oh
אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה Seven Network
ניו זילנדניו זילנד ניו זילנד TV One
הולנדהולנד הולנד Nederland 2
איטליהאיטליה איטליה Diva Universal
בלגיהבלגיה בלגיה Eén
קרואטיהקרואטיה קרואטיה HRT

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה פרקים תאריך פרק בכורה תאריך פרק סיום ממוצע רייטינג

(במיליונים)

1 10 6 בינואר 2013 10 במרץ 2013 7.99
2 10 19 בינואר 2014 23 במרץ 2014 8.09
3 10 25 בינואר 2015 29 במרץ 2015 7.32
4 10 8 בינואר 2016 11 במרץ 2016 TBA

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]