משחק ארקייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משחקי ארקייד)
המונח "Arcade" מפנה לכאן. לערך העוסק בשיר של דאנקן לורנס, ראו Arcade (שיר).
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
משחק ארקייד משנות השמונים
משחק Ice Cold Beer (אנ') ‏(1983)
Claw crane הוא סוג של משחק ארקייד

משחק ארקייד הוא מכונת משחק אשר מופעלת על ידי מטבעות או אסימוני משחק, אשר לרוב מותקנת במקומות ציבוריים ובפרט במשחקיות וידאו. אלו מכונות עם משחקי מיומנויות שונים, מכונות שיש "לדוג" מתוכן חפצים, מכונות פינבול ומשחקי וידאו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי הארקייד המודרניים כיום (מלבד משחקי הירידים המסורתיים) יש רכיבי אלקטרוניקה ומעגלים משולבים. מכונות משחקי הווידאו הפועלות על מטבעות בדרך כלל משתמשות בציוד אשר הוסב והותאם במיוחד למשחק עצמו ומצויד במעבדים מרכזיים כפולים, מערכת סאונד, כרטיסי גרפיקה, וצג חדיש. לעיתים, משחקי הארקייד מכילים ממשקי שליטה מציאותיים יותר מאשר משחקי המחשב והקונסולות הביתיים, ומאופיינים באביזרי שליטה מיוחדים, כגון אקדחים או רובים, סימולציות של נהיגה ברכב, אופנוע, תא טייס, מכונות ריקוד או מכונות עם חכות בהם יש סימולציית דייג. אביזרים אלו הם בדרך כלל הקובעים את הייחוד של משחקי הארקייד המודרניים ממשחקי המחשב או משחקי הקונסולות, וגם לרוב הם יקרים ובעלי נפח גדול מכדי להיות בשימוש ביתי.

רוב משחקי הארקייד העכשוויים רצים על מחשב ביתי רגיל (הכולל כרטיס גרפי חזק) בשל המחיר הגבוה של מעגלים מיוחדים והעוצמה הגבוהה של המחשב האישי, משחקים אלו פועלים בסביבת העבודה Windows או Linux בתוספת האביזרים הפיזיים שהוזכרו לעיל.

בשל עלות הפיתוח הגבוהה של משחקי וידאו מודרניים, משחקי הארקייד כיום בעלי תקציב נמוך ואיכות נמוכה מאלו של משחקי וידאו ביתיים כאשר המשיכה העיקרית אליהם היא באביזרי השליטה הייעודיים וחוויית המשחק.

ז'אנר משחקי הארקייד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי הארקייד מתאפיינים לעיתים קרובות בשלבים קצרים מאוד, קלים ושלטים נוחים, דמויות אייקוניות, ורמות קושי אשר עולות בהדרגה במהירות יחסית רבה. משחקי הארקייד מעוצבות כממריצי אדרנלין מידיים, בניגוד לרוב משחקי הקונסולות אשר מכילים פרטים רבים יותר ובעלי עלילות מורכבות יותר. ההבדל המשמעותי הזה קיים כדי שבמכונות הארקייד הפועלות על מטבעות, השחקן ימשיך להכניס מטבעות למכונה כדי להישאר במשחק. קיימים משחקי וידאו בקונסולות ובמחשבים האישיים אליהם ניתן להתייחס כ"משחקי ארקייד" משום שהם חולקים את אותן התכונות, או שהם גרסאות מומרות של כותרים אשר יצאו לראשונה למכונות הארקייד.

משחקי המרוצים במכונות הארקייד מכילים לרוב מנוע אשר מתעלם מחוקי הפיזיקה[דרושה הבהרה] ואינו דורש זמן רב ללמוד, בניגוד למשחקי מדמי מרוצים אשר מכילים הדמיה אמינה יותר אך קשה יותר לתפעול. המכוניות במשחקי הארקייד לרוב יכולות לפנות באופן מיידי מבלי לאבד מהירות או לאבד שליטה, והיריבים במשחקי הארקייד לעיתים רבות מתוכנתים כך שהם יסעו באופן אשר יהיה קרוב יחסית למיקומו של השחקן במשחק.

משחקי הטיסה במכונות הארקייד משתמשים גם כן לרוב במנוע אשר מתעלם מחוקי הפיזיקה ואינו דורש זמן רב ללמידה (בהשוואה למשחקי מדמי טיסה) כדי שיהיה קל ללמוד לתפעלם.

משחקי הלחימה או המכות, בהם יש דו-קרב אמנויות לחימה בין 2 דמויות, כגון סטריט פייטר, מורטל קומבט ופייטל פיורי, גם הם נפוצים כמשחקי ארקייד.

"משחקי ארקייד" נמצאים בשימוש גם בטלפונים סלולרים חכמים (סמארטפונים). הם מיוחסים לקטגוריה זו מאחר שתכונותיהם זהות, או כמעט זהות, לתכונות משחקי הארקייד המקוריים. לדוגמה, המשחק Fruit Ninja שיצא בשנת 2010 נחשב למשחק ארקייד.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם במונח ארקדה (במקור מלטינית), מעבר המקורה ברצף של קשתות. בהמשך נטבע המונח "ארקדת קניות" עבור מעבר מקורה של חנויות ודוכנים, גרסה ראשונית של מרכז קניות מודרני. עם התפשטות "ארקדת הקניות" הם החלו גם להציע משחקים מופעלים על ידי מטבעות, והמונח דבק לאחר מכן במשחקיות.[1]

אמולטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים כיום אמולטורים שונים אשר מסוגלים לדמות את משחקי הארקייד הישנים בעלי הגרפיקה הפשוטה והסאונד הפשוט על גבי המחשבים החדישים המהירים, בעלי איכויות הקול והגרפיקה הגבוהות הקיימים כיום בשוק.

המשחקים החדשים יותר אינם צריכים אמולטור שכן הם פועלים על חומרה ומערכת הפעלה ביתיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משחקי ארקייד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הגדרת arcade במילון vocabulary.com