גיימר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משחקן)
מספר אנשים משחקים במשחק היריות המקוון Rainbow Six Siege
גיימר מצטלם עם שני בקרי משחק

גיימראנגלית: Gamer; בעברית מכונה: מִשְׂחֲקָן[1]) הוא כינוי סלנג לחובב משחקי מחשב, משחקי וידאו, משחקי לוח ומשחקי תפקידים.

הכינוי משמש במיוחד לחובבי משחקים אשר מבלים זמן רב במשחק, בדיון עם חברים או בקריאה על משחקים.

היבטים קוגניטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחקר מ-2009 נמצא שלגיימרים יש מספר יכולות קוגניטיביות אשר מפותחות יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. ההעצמה של משאבי הקשב מאפשרת לשחקנים להשיג זמני תגובה מהירים יותר ללא פגיעה ברמת הדיוק של הפעולות הנדרשות להם במהלך המשחק. אפקט זה בא לידי ביטוי בטווח רחב של גילים, מתלמידי בית ספר ועד לגילֵי הבגרות[2].

שיאים עולמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיימרים מסוימים מתמחים באספנות. למייקל תומאסון האמריקני שיא גינס של אוסף משחקי הווידאו הגדול בעולם. מדובר בכ-11 אלף משחקים ששווים מוערך בכ-4 מיליון שקלים. עם זאת, לא כל המשחקים באיכות הטובה ביותר[3].

בשנת 2012 אחד הגיימרים האוסטרלים, אוקן קיאה, עמד במשימה ושיחק במשך 135 שעות רצופות, אם כי היה תשוש. עורכי ספר השיאים של גינס אינם מעוניינים כי גיימרים יקריבו את בריאותם כדי לעמוד באתגרי הכניסה לספר השיאים וקבעו כללים ברורים כמו: חובה לצאת להפסקה בת 10 דק' כל שעה, לצאת לאכול לשתות ולישון[4].

עבור אחרים, חוויית המשחק של עשרות שעות רצופות הסתיימה באופן הרבה פחות סימפתי. בשנת 2011 צעיר בן 19, תלמיד קולג' מצטיין, התמוטט ונפטר אחרי ששיחק במשך 12 שעות רצופות במשחק יריות מקוון[5].

עבור משחקים מסוימים המשוחקים על ידי משתמשים מכל העולם, מתקיימות תחרויות רשמיות וקיימות אף קבוצות וליגות, עד לרמה שבה משחק המחשב הוא ענף ספורט כמו כל ענף אחר. למשל המשחק Leauge of Legends שאותו משחקים ברמה גבוהה בקוריאה הדרומית ובכל העולם.

קהילות מקוונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התפתחות האינטרנט התפתחו הגיימרים והקימו קהילות מקוונות באתרים ייעודיים כדי לעסוק בתחביבם, תוך שימוש ברשתות חברתיות מקוונות, מערכות פורומים וכיוצא בזה. אתרי האינטרנט הפופולריים הם Vgames הפופולרי בקרב הגיימרים בישראל, אתר YourGame, המריץ טורנירים, פורומי גיימינג ושרתי משחק רבים. במסגרת קהילות אלו השחקנים יכולים להחליף חוויות, לשחק זה כנגד זה במשחק רשת, לדון במשחקים ואף להשתתף בטורנירים. טורנירים אלו התפתחו גם הם, ולעיתים נושאים פרסים כספיים גדולים, עד שנוצר התואר "גיימר-פרו" (גיימר מקצועי), המסוגל להתפרנס מתחביבו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מִשְׂחֲקָן במילון שימוש כללי (תשע"ט), באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ Dye, M. W. G., Green, C. S., & Bavelier, D. (2009). The development of attention skills in action video game players. Neuropsychologia, 47(8-9), 1780–1789.
  3. ^ נועה דוד, שיא גינס חדש: אוסף המשחקים הגדול בעולם (ארכיון)
  4. ^ שי רינגל, ‏שיא עולם: שיחק ב-Call of Duty במשך 135 שעות רצופות, באתר ‏מאקו‏, 24 בנובמבר 2012
  5. ^ נועה דוד, סיבת המוות: Counter-Strike (ארכיון)
ערך זה הוא קצרמר בנושא משחקים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.