יו-גי-הו! (משחק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יו-גי-הו!
קלפי המשחק
קלפי המשחק
כללי
סוגה משחק קלפי אספנות, משחק בניית חפיסה עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר שחקנים זוגי (2,4,6,8 והלאה)
פיתוח קונמי
גילאים 6+
זמן המשחק 20-3 דקות למשחק בקירוב, אך לעיתים מגיע אפילו עד 40 דקות.
מיומנות משחק אסטרטגיה
https://www.yugioh-card.com/tw/?lang=cn-t האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יו-גי-הו!יפנית: 遊☆戯☆王オフィシャルカードゲーム; באנגלית: Yu-Gi-Oh! Trading Card Game) הוא משחק איסוף קלפים יפני שפותח והוצא לאור על ידי החברה קונמי, שהשיקה אותו לראשונה בשנת 1999. הוא מבוסס על המשחק הבדיוני שנקרא בסיפור המנגה המקורי שיצר אומן הקומיקס קאזוקי טאקאהאשי, יו-גי-הו!, "קסם ומכשפים" (שלמעשה, זהו הרכיב העיקרי בעלילה שבאנימה המקורית של יו-גי-הו!), ובסיפורי אנימה חדשים יותר הוא נקרא "דו-קרב מפלצות" (שזה הרכיב העיקרי בסיפורים נוספים שיצרה החברה Nihon Ad Systems). חוקי המשחק זהים לחוקי המשחק המוצגים בסדרה, אלא שבשונה מחוקי המשחק שבסיפורי הקומיקס שלו, חוקי המשחק במשחק האמיתי הם קבועים ואינם משתנים. הוא נרשם בספר השיאים של גינס כמשחק ה"סחר בקלפים" (Trading Card Game) הנמכר ביותר בעולם בשבעה ביולי 2009, עם מכירה של מעל 22 מיליארד קלפים ברחבי העולם. משחק הקלפים עדיין שומר על פופולריות ברחבי העולם, בעיקר ביפן, צפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה.

עד לדצמבר 2008, החברה "אפר דק" (Upper Deck) היא זו שחילקה את הקלפים מחוץ ליבשת אסיה. בדצמבר, החברה קונמי הגישה נגדה תביעה משפטית על שהיא עשתה כן ללא אישורהּ. אפר דק תבעה את קונמי על הפרת חוזה ועל השמצה. חודשים מעטים מאוחר יותר, בית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס הוציא צו מניעה האוסר על אפר דק לפעול כמפיץ מורשה של הקלפים ודרש ממנה להסיר את הקלפים מאתר האינטרנט שלה. בדצמבר 2009 בית המשפט החליט שאפר דק היא האחראית לייצור קלפי משחק (של יו-גי-הו!) מזויפים, וזה הסיר את טענתה של אפר דק נגד קונמי. כיום, קונמי משמשת כיצרנית וכמפיצה של קלפי המשחק; נערכות תחרויות אזוריות, ארציות, ובינלאומיות על מנת לפרסם מוצרים חדשים עבור משחק הקלפים של יו-גי-הו!.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה לתבנית של קלף במשחק

ליוגיהו מספר סוגים שונים של גרסאות, ביניהם ניתן למצוא: דואל (Duel), ספיד דואל (Speed Duel), טאג דואל (Tag Duel) וראש דואל (Rush Duel).

החוקים של המשחק הקלאסי (Duel):

המשחק מחולק לתורים וכל תור מחולק לשלבים. בתחילת כל תור, השחקן שזהו תורו שולף קלף מראש חפיסת הקלפים שלו שמורכבת מארבעים עד שישים קלפים ותואמת את רשימת האיסורים וההגבלות הנוכחית[1]. במהלך התור יניח השחקן קלפים על "זירת המשחק", ובסופו יעביר את התור לשחקן השני. כל שחקן מתחיל עם 8,000 נקודות חיים, ומפסיד כאשר מתקיים אחד משלושת התנאים הבאים:

  1. נקודות החיים שלו הגיעו לאפס.
  2. שחקן שמנסה לשלוף קלף מחפיסה, אך לא נותרו בה עוד קלפים (Deck Out).
  3. כאשר היריב משתמש בקלף שאחת היכולות שלו מעניקה ניצחון מיידי. (Duel Winner card)

זירת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת המשחק מחולקת למספר אזורים בהם ניתן להניח את הקלפים:

  • חפיסה (Deck): באזור זה השחקנים מניחים את החפיסה בה הם משחקים.
  • חפיסת אקסטרה (Extra deck): באזור זה השחקנים מניחים חפיסה נוספת בעלת 15 קלפים לכל היותר. החפיסה תכלול רק את הסוגים הבאים של המפלצות: מיזוג (Fusion), סינכרו (Synchro), אקסיז (Xyz) ולינק (link). בנוסף לכך, מפלצות מטוטלת (Pendulum) שמושמדות עוברות אל החפיסה הנוספת.
  • בית הקברות (Graveyard/Cemetary): האזור שאליו נשלחים הקלפים כאשר הם מושמדים, כאשר הם נשלחים על ידי אפקט של קלף יריב, כאשר הם מוקרבים כדי לזמן מפלצת חזקה יותר, כאשר משתמשים בהם לזימון סיינכרו, או כאשר השחקן בוחר לשלוח אותם מרצונו לשם - לרוב כדי להפעיל אפקט של מפלצת.
  • אזור קלפי המפלצת (Monster zone): חמישה אזורים שבהן מניחים את המפלצות כאשר הן מזומנות לזירה בהצלחה.
  • אזור מפלצות האקסטרה [extra monster zone]: שני אזורי אקסטרה שבו מניחים את המפלצות שבחפיסת האקסטרה על פי חוקי הדו-קרב בסגנון 4 היה ניתן לזמן רק מפלצת 1 לאקסטרה אזור 1 לכל משתמש מלבד מטוטלת שניתן לזמן אותם חופשי כל עוד הם לא נמצאים בחפיסת האקסטרה ניתן לזמן יותר ממפלצת אקסטרה 1 על ידי זימון מפלצת לינק שחיצי הקישור שלהם מאפשרים לזמן מפלצת אקסטרה באזור בו חיצי הקישור פונים אליו בחוקים החדשים בדו-קרב סגנון 5 ניתן לזמן את מפלצות האקסטרה לאזור המפלצות הרגיל וגם לאזור מפלצות האקסטרה כולם מלבד מפלצות לינק ומפלצות מטוטלת שנשלחו לחפיסת האקסטרה.
  • אזור קלפי הקסם והמלכודת (Spell/Trap zone): חמישה אזורים שבהן מניחים את קלפי הקסם והמלכודת שמעוניינים להפעיל.
  • אזור המטוטלת (Pendulum zone): 2 אזורים בקצה כל מגרש שעליהם מניחים את קלפי המטולטלת, בגרסה החדשה של המגרש האזורים ירדו למגרש של הקסמים והמלכודות.
  • אזור קלף הזירה (Field spell zone): האזור בו מניחים קלפי זירה.
  • אזור המורחקים (Banished zone): אזור שלא מסומן בזירה אליו נשלחים קלפים כתוצאה מאפקטים מסוימים. בקלפים שכאלו לא ניתן להשתמש יותר, ובכך למעשה הם "יוצאים" מהמשחק. רבים נוהגים למקם אזור זה אחרי אזור בית הקברות או בין שתי הזירות של השחקנים.

יו-גי-הו שינוי החוקים עם השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ההיסטוריה למשחק יוגיהו, היו שינויים בחוקי הדו-קרב כעת יש 5 סוגי דו-קרב שבהם משחקים והם נקראים master rules.

1master rules: הדו-קרב המקורי בו היו רק 3 שיטות זימון; מיזוג, פולחן והקרבה. בנוסף היה ניתן להשתמש בקלף שטח 1 בלבד בזירה כולה. זה אומר שאם משתמש 1 ישתמש בקלף שטח והיריב שלו ישתמש בקלף שטח אחר קלף השטח הראשון יושמד וייווצר שטח חדש, של קלף השטח השני. לא הייתה מגבלה לחפיסת האקסטרה, ובנוסף גם מי שמתחיל ראשון יכול לשלוף קלף בנוסף ל-5 הקלפים שלו.

2master rules: סוג הדו-קרב השני בו היו 5 שיטות זימון; הקרבה, מיזוג, פולחן, סינכרון ואיקס זי. בנוסף משם כבר מותר להשתמש ב-2 קלפי שטח לכל משתמש, וגם שם לא הייתה מגבלה לאקסטרה. גם בדו הקרב הזה ניתן לשלוף בתור הראשון.

3master rules: בסוג הדו-קרב השלישי מי שמתחיל ראשון כבר אינו יכול לשלוף קלף. בנוסף מטוטלת הצטרפה לשיטות הזימון ולשם כך נוצר 2 אזורי מאזני מטוטלת שבאמצעותם אפשר לזמן כך. אין מגבלה לאקסטרה.

4master rules: סוג הדו-קרב הזה כבר חוקים חדשים נקבעו. קודם כל אזורי מאזני המטוטלת הוסרו והועברו לאזורי הקסם והמלכודת כך שאם מזמנים במטוטלת ניתן להניח רק 3 קלפי קסם/מלכודת בזירה. שינוי נוסף שקרה הוא שנוספו 2 אזורי אקסטרה מיוחדים בהם מניחים מפלצות ששייכות לסוג המטוטלת ושייכות לחפיסת האקסטרה. בנוסף מפלצות לינק נכנסו למשחק ומפלצות לינק מאפשרות לזמן יותר מאקסטרה 1 בתנאי שהם יזומנו לחיצי הקישור שלהם מקסימום האקסטרה שאפשר לזמן עלה ל-6.

5master rules: סוג הדו-קרב הזה עם אותם שיטות זימון ואותם חוקים, מלבד שינוי 1 כל מפלצות האקסטרה שהם לא לינק או מטוטלת שנשלחו לאקסטרה ניתנים לזימון גם באזורי המפלצות הרגילים. מפלצות מיזוג סינכרון ואיקס זי יכולים ניתן לזמן באזורי המפלצות הרגילים, מפלצות לינק ומטוטלת מוגבלים לאזור האקסטרה אלא אם מזמנים את הלינק או המטוטלת הנוספים בחיצי הקישור של הלינק האחרים.

שלבי התור (Phases)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל תור של שחקן יש שישה שלבים המתקיימים לפי הסדר הבא:

  • שלב השליפה (Draw phase): השחקן שזהו תורו שולף קלף מראש החפיסה שלו. אם בחפיסה של השחקן לא נותרו קלפים ולכן הוא אינו יכול לשלוף, הוא יפסיד באופן אוטומטי.
  • שלב הכוננות (Standby phase): בשלב זה לא מתרחשת בהכרח פעולה ספציפית אולם, ישנם מספר קלפים שהאפקטים שלהם יכולים להתרחש רק או גם בשלב זה.
  • השלב הראשי הראשון (Main phase 1): השחקן שזהו תורו רשאי לזמן מפלצת בזימון רגיל. לאחר הזימון השחקן לא יהיה רשאי לזמן פעם נוספת בזימון רגיל למשך אותו התור. כמו כן השחקן רשאי להפעיל קסמים ולהניח מלכודות, לשנות את מצב הקרב של המפלצות שברשותו (הגנה או התקפה) כל זאת בתנאי שהן לא זומנו באותו התור.
  • שלב הקרב (Battle phase): השחקן שזהו תורו רשאי לתקוף מפלצות של השחקן היריב או את היריב ישירות באמצעות המפלצות שלו המונחות במצב התקפה. השחקן שזהו תורו רשאי לדלג על שלב זה וכך לעבור ישירות מהשלב הראשי הראשון לשלב הסיום.
  • השלב הראשי השני (Main phase 2): בשלב זה השחקן יכול לבצע את כל הפעולות המותרות בשלב הראשי הראשון. לא ניתן לשנות את מצב הקרב של מפלצות שתקפו קודם לכן באותו התור.
  • שלב הסיום (End phase): אם לשחקן שזהו תורו יש יותר מ-6 קלפים בידו הוא חייב לזרוק קלפים מידו לאזור בית הקברות עד אשר יש בידו 6 קלפים. כמו כן אפקטים מסוימים של קלפים יכולים להתרחש בשלב זה.

לשחקן שמתחיל אין בתורו הראשון שלב קרב ולכן גם אין לו שלב ראשי שני בתור זה. המעבר בין השלבים מתבצע תוך הסכמת שני השחקנים.

סדר הפעלה (chain)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק קיימים סוגים שונים של אפקטים ויכולות אבל אחד הדברים שמאפיינים ומייחדים את המשחק הזה הוא סדר הפעלה מיוחד אשר מורכב על שרשרת אירועים שקדמו לאירוע המדובר. לדוגמה:

שחקן מספר 1 תוקף עם הקלף ### ומפעיל את היכולת שלו לשנות מפלצת למצב הגנה, ובכך הוא יכול לתקוף פעמיים אבל היריב מפעיל את המלכודת "כוח מראה" (Mirror Force). השאלה היא איזה אפקט מופעל ראשון, ובחוקי המשחק מצב שכזה גורם לאירוע שרשרת (chain) ובזמן שאירוע כזה קורה תמיד מתחילים מהאפקט האחרון שהופעל, כך שאם השחקן הפעיל את המלכודת אחרי שהיריב הפעיל את האפקט, אז האפקט של השחקן פועל ראשון.

מהירות 1–3 (speed spell 1-3)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהירות-1 (speed spell-1): כל האפקטים הבסיסיים (מפלצות וקסמים ורק בזמן השלב הראשי) והם לא (כמעט אף פעם) יכולים להשתלב בתגובת שרשרת (chain) רק בהתחלה.

מהירות-2 (speed spell-2): אפקטים כאלה יהיו אפקטים אשר יכולים להיות מופעלים גם בתור שלך וגם של היריב (לרוב יקרא quick play וגם מלכודות נכנסות בקטגוריה הזאת) למשל הקלפים: De-Fusion ו-Mirror Force.

מהירות-3 (speed spell-3):אלה תמיד יהיו מלכודות נגד (counter traps) ובזמן תגובת שרשרת (chain) ברגע שאחד מהם נכנס למשוואה רק הם יכולים להשתלב בתגובת שרשרת עד שהיא תופעל. לדוגמה: Solemn Strike.

סוגי קלפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק הקלפים יש כמה סוגים של קלפים:

  • קלפי מפלצות – קלפים שונים של מפלצות שרובם יכולים לגרום נזק ליריב, וחלקם גם מסוגלים ליצור כל מיני אפקטים. הם מתאפיינים בסוג, רמה (מספר כוכבים), נקודות התקפה והגנה, ותכונה. יש להם כמה סוגים:
  1. רגילים (normal monsters) – קלפים אלה חסרי יכולות חוץ מהתקפה והגנה. בעלי מסגרת צהובה. לדוגמה הקוסם האפל (dark magician).
  2. בעלי יכולת (effect monsters) – קלפי מפלצות בעלי יכולות שימושיות. בעלי מסגרת כתומה. לדוגמה קאריבו (kuriboh).
  3. ממוזגים (fusion) – קלפים שנוצרו בעזרת מיזוג קלפי מפלצת מסוימים, בין על ידי קלף מיזוג (למשל הקלף polymerization) ובין על ידי דרך מיוחדת ספציפית לאותה מפלצת, כדי ליצור מפלצת חדשה. בעלי מסגרת סגולה. לדוגמה הדרקון העליון כחול העין (blue eyes ultimate dragon). קלף כזה יפרט, לרוב, בדיוק מה ה"חומרים" הדרושים לצורך המיזוג, והאם ישנה דרך מסוימת לזמן אותו.
  4. קלפי פולחן (ritual) – קלפים שנוצרו מפולחן על ידי קלפי קסם מיוחדים. בעלי מסגרת כחולה. לדוגמה "Black Luster Soldier"(החייל השחור הבוהק)
  5. קלפי סינכרון (synchro) – נוצרים על ידי שליחת מפלצות משדרג + לא משדרג מאזור קלפי המפלצת אל בית הקברות. בעלי מסגרת לבנה-כסופה. לדוגמה Stardust Dragon (דרקון קוסמי).
  6. משדרגים (Tuner) – תת-סוג של מפלצת. קלפים אלה מאפשרים יצירת מפלצת מתואמת. בעלי מסגרת צהובה או כתומה. לדוגמה "Junk Synchron".
  7. קלפי XYZ – נוצרים על ידי הנחה של שתי מפלצות או יותר (בעלות אותה הרמה) אחת על השנייה ומעליהן מניחים את מפלצת ה-xyz. בעלי מסגרת שחורה. הכוכבים על הקלף בצבע כחול שחור והם נקראים דרגה, בניגוד לקלפי המפלצת האחרים, מצד שמאל לצד ימין מתחת לשם, ומעל לתמונת הקלף. לדוגמה Number 39: Utopia ("מספר 39: אוטופיה").
  8. קלפי מטוטלת (pendulum) - אפשר לזמן קלפי מטולטלת בעזרת זימון רגיל, בו השחקן מזמן את המפלצת לאזור המפלצות, או זימון מטוטלת בו השחקן מזמן את המפלצת לאזור המטוטלת (נמצא בצידי אזור הקסמים והמלכודות) - וזאת בתנאי שהשלב של המפלצת נמצא בין שלבי המטוטלת של המפלצות באזור המטוטלת. לשם כך יש "לאזן" את המטוטלת על ידי הנחת קלפים בצידי האזור. קלפי מטוטלת נצחיים משום שאפשר לזמן אותם עוד ועוד מכיוון שכאשר משמידים מפלצת מטוטלת, המפלצת נשלחת ל"חפיסה הנוספת" (Extra Deck) במקום לבית-הקברות. לדוגמה Odd-eyes Pendulum Dragon.
    למפלצות כאלו יש שני סוגים של יכולות מיוחדות. היכולת הרגילה רשומה באזור הרגיל בו מופיע תיאור הקלף והוא משפיע על התנהגות הקלף בזמן היותה באזור המפלצות. יכולת המטוטלת מופיעה מעליה, ומשפיעה על התנהגות הקלף בזמן היותו באזור המטוטלת.
    קלפים שכאלו יכולים להיות, באותה מידה, גם קלפי מיזוג, סיינכרו, או XYZ, וכתוצאה מכך המסגרת שלהם מהווה מעבר צבעים בין ירוק לסגול/לבן-כסוף/שחור בהתאמה.
  9. Link Monsters - קלפים שנוצרים בעזרת שליחה של כמות מסוימת וסוג מסוים של מפלצות לבית הקברות בהתאם לנדרש למשל: link 3, materials dark type dragons לקלפים האלו אין נקודות הגנה ורמה, ובמקום זה יש להם "דרגת לינק", דרגת הלינק שלהם קובעת כמה חיבורים יש להם החיבורים שלהם הם חיצי קישור המשמשים לזימון אקסטרה נוספים ניתן לזמן בחיצי הקישור שלהם אם חיצי הקישור פונים לאזור המפלצות הראשי לזמן מפלצות אקסטרה נוספות אם מפלצת לינק נמצאת באזור המפלצות הראשי ויש לה חצים שפונים לצדדים יהיה ניתן לזמן אקסטרה נוספת בצדדים המסומנים אם חיצי הקישור שלה פונים קלפי מטה והיא באזור המפלצות הראשי אז לא יהיה ניתן לזמן מפלצות אקסטרה במקומות האלה משום שהם פונים לקלפי הקסם והמלכודת והם לא נחשבים אותו דבר לגבי מפלצות באזור האקסטרה הנוסף עם חיצי קישור שפונים קלפי הצדדים לא יהיה ניתן לזמן במקום הזה לינק אם מפלצת באקסטרה וחיצי הקישור שלה פונים קלפי מטה כן יהיה ניתן לזמן אקסטרה נוספים.
  10. Token - קלפי מפלצות חסרי אפקטים (בדרך כלל) אשר ניתנים לזימון על ידי אפקטים מסוימים. לדוגמה, ניתן לזמן 4 קלפי טוקן בעזרת קלף הקסם "Scapegoat". בעלי מסגרת אפורה. קלפים אלו לא נחשבים כחלק מחפיסה. ניתן להשתמש בכל קלף Token ללא תלות בקלף המזמן אותם.
  • קלפי קסם (spell cards) - קלפים שונים של קסמים שיש להם השפעות מיוחדות. עם מסגרת ירוקה. ניתן להפעיל אותם מהיד בתורך. יש כמה סוגים:
  1. רגילים (normal spells) - בעלי השפעה רגילה.
  2. מתמשכים (continues spells) - בעלי השפעה למספר ממושך של תורים או למשך כל המשחק (סימן "אינסוף" מופיע ליד סוג הקלף).
  3. פולחן (ritual spell) - בעלי יכולת לזימון מפלצות פולחן (סימן של מדורה מופיעה ליד סוג הקלף).
  4. ציוד (equip spell) - קלפים לציוד מפלצת (סימן של פלוס מופיע ליד סוג הקלף).
  5. משחק מהיר (quick play spell) - באמצעותם ניתן להגיב לפעולות היריב. כמו כן, ניתן להפעיל קלפי קסם מהיר בכל אחד משלבי התור וגם בתור היריב (בתנאי שהונחו הפוכים בתור הקודם - SET) (סימן של ברק מופיע ליד סוג הקלף).
  6. זירה (field spell) - קלפים שיש להם השפעה על זירת המשחק (שני הצדדים של הדו-קרב) (סימן של מצפן מופיע ליד סוג הקלף).
  • קלפי מלכודת (trap cards) - קלפי קסם שיש להם השפעה מזיקה על היריב. יש כמה סוגים:
  1. רגילים (normal traps) - בעלי השפעה רגילה.
  2. מתמשכים (continues traps) - בעלי השפעה למספר ממושך של תורים (סימן "אינסוף" מופיע ליד סוג הקלף).
  3. נוגדים (counter trap cards) - בעלי השפעה ישירה על המהלכים של היריב (סימן חץ מופיע ליד סוג הקלף).

קלפים אסורים או מוגבלים לשימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הזמן, נוצר מצב שבו קלפים מסוימים הפכו לחזקים יתר על המידה בפני עצמם, ועל כן, החל ממרץ 2004, קונאמי החלה להגביל או לאסור על שחקנים מלהשתמש בקלפים מסוימים בתחרויות רשמיות[2]. שלב זה הוביל לחלוקה של המשחק לשני פורמטים: TCG Advanced (הפורמט המתקדם), שהוא הפורמט התחרותי בו משתמשים באירועים רשמיים כגון אליפויות אזוריות ואליפויות עולם, והפורמט הישן יותר שעתה נקרא TCG Traditional (הפורמט המסורתי). ישנה רשימה שמתעדכנת מדי שלושה חודשים על ידי קונאמי בה מוכנסים או מוצאים קלפים אסורים וקלפים מוגבלים מהרשימה הזו. רשימה זאת תוכלו למצוא באתר הרשמי של יוגיהו.

  • קלף חצי-מוגבל (Semi-Limited): קלף שניתן להחזיק רק שני עותקים שלו בחפיסה.
  • קלף מוגבל (Limited): קלף שניתן להחזיק רק עותק אחד שלו בחפיסה.
  • קלף אסור (Forbidden): קלף שלא ניתן להחזיק אותו כלל בחפיסה. קלפים אסורים קיימים אך ורק בפורמט המתקדם. בפורמט המסורתי, המשמש בעיקר שחקנים חובבים, קלפים שכאלו יהפכו למוגבלים.

בנוסף לשני הסוגים האלו, קיימים גם קלפים בלתי חוקיים (Illegal cards), שהשימוש בהם אסור בכל צורה. כדי להבדיל בין קלפים חוקיים לאלו שלא, נוסף הכיתוב בתחתית הקלף "This card cannot be used in a duel". בין הקלפים הלא חוקיים נמנים:

  • הגרסאות המקוריות של קלפי "האלים המצריים" מסדרת האנימה הראשונה (בשלב יותר מאוחר יצאו גרסאות חוקיות לקלפים האלו ובהם ניתן להשתמש).
  • Match winners, קלפים המאפשרים לשחקן לנצח לא רק בדו-קרב אחד אלא בכל הטורניר. קלפים כאלו משוחררים כפרסים באליפויות עולם.
  • קלף המלכודת Card of Last Will.
  • הגרסה המקורית של הקלף "The Seal of Orichalcos" ששוחררה על ידי חברת Upper Deck (כמו לאלים המצריים, גם לקלף זה שוחררה גרסה חוקית בשלב יותר מאוחר).
  • Get Your Game On!‎, קלף קסם שהיה ניתן להשתמש בו אך ורק במהלך אליפות העולם בשנת 2007.

כמובן, שקלפים מזויפים שלא יצאו על ידי קונאמי, הם בלתי חוקיים מהגדרתם ואסורים לשימוש.

הפורמט המזרח אסיאתי, Yu-Gi-Oh! Official Card Game (או בקיצור: OCG), מחזיק ברשימה נפרדת של איסורים והגבלות. כך שייתכן מצב שקלף שהיה אסור באחד מהפורמטים של ה-TCG, יהיה מותר לשימוש ב-OCG, ולהפך[3].

רמת נדירות הקלפים (Rarity)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למשחקי קלפים אחרים, גם ליוגיהו יש מספר סוגי "נדירות" של קלפים, אשר מתבטאים אך ורק על ידי מראה חיצוני (פירוט בהמשך), ואף על פי שאינם משפיעים על מהלך המשחק בכלל, יש לדרגות נדירות מסוימות ערך כפריטי אספנות. דרגות הנדירות המקובלות מסודרות כאן בסדר עולה.

  1. Common- הסוג הנפוץ ביותר שיש. הושק לראשונה ב-2002 (גרסה אמריקאית). אין לא שום כותרת זוהרת או תמונה הולוגרפית. לקומון יש גם גרסה המכונה "Short print", שזה פשוט קומון שהודפס פחות פעמים בסט מסוים. למשל Upstart Goblin DB1-EN018.
  2. Rare - קצת יותר נדיר מקומון, אך עדיין מופיעה ברוב הסטים. הושק לראשונה ב-2002 (גרסה אמריקאית). נראה כמו קומון אבל כותרת הקלף (השם) כתוב בצבע כסף. ישנם סוגים אחרים של קלפי רייר שבהם הכותרת של הקלף בצבעים שונים (זהב, ירוק, סגול, אדום, כחול...) אך הם נדירים יותר ונמצאים בסטים מסוימים. למשל כותרת הקלף Called by the Grave מהסט Maximum Gold היא בצבע זהב.
  3. Super Rare - קלף בעל תמונה הולוגרפית בלבד (תמונה זוהרת בצבעי הקשת). הושק לראשונה ב-2002 (גרסה אמריקאית). החל מיולי 2017 קלפים אלו מגיעים גם עם כוכבים זוהרים (אם מדובר במפלצת) וגם attribute זוהר. לדוגמה הקלף : Raigeki SDCH-EN021.
  4. Ultra Rare- קלף בעל תמונה הולוגרפית וכותרת בצבע זהב. בOCG קיימים גם קלפים כאלו בעלי כותרת אדומה. החל מיולי 2017 קלפים אלו מגיעים גם עם כוכבים זוהרים (אם מדובר במפלצת) וגם attribute זוהר. לדוגמה: Gate Guardian RP01-EN023.
  5. Secret Rare - קלף בעל תמונה הולוגרפית של קווים לינרים מנצנצים בצבעי הקשת. הכותרת צבוע בצבע כסף בכל השתקפות של קשת. נחשב יחסית נדיר. סיכוי לקבל: מקסימום 2 בכל בוסטר בוקס (booster box), אבל! יש סטים יוצאי דופן כמו Secret Slayers. החל מיולי 2017 קלפים אלו מגיעים גם עם כוכבים זוהרים (אם מדובר במפלצת) וגם attribute זוהר. לדוגמה: Cyber-Stein BLHR-EN074.
  6. Gold Rare - קלף בעל תמונה הולוגרפית, כותרת מוזהבת (לפעמים עם קצת מרקם מיוחד) ומסגרת זהב נוצצת. קלפים אלו ניתן להשיג בסטים מסוימים כמו Maximum Gold. לדוגמה: Naturia Beast GLD5-EN032.
  7. Ultimate Rare - קלפים בדרך כלל יותר נדירים ויקרים. מאופניים על ידי תמונה זוהרת עם מרקם חושך ומיוחד שנותן תחושה של טקסטורה על גבי התמונה. בעל כותרת זהב. לדוגמה: Cyber Jar DPKB-EN010.
  8. Ghost Rare - אחד מסוגי הקלפים הנדירים והיקרים היותר ביותר. מאופיין על ידי תמונה לבנה כמעט לגמרי, שאם מכוונים אותה על מקור אור, מזווית מסוימת ניתן לראות את התמונה של הקלף בתלת מימד. כותרת כסף עם השתקפות של קשת (בדומה לסיקרט רייר) לדוגמה: Shooting Star Dragon STBL-EN040.
  9. Platinum Rare - נראה כמו גולד רייר, אך בעל מסגרת בצבע כסף. ניתן למצוא רק בסטים מסוימים. לדוגמה: Swords of Revealing Light NKRT-EN025.
  10. Parallel rare -
  11. Duel terminal-
  12. Rush rare - סוג הקיים רק בגרסת הRush של המשחק. הוצג לראשונה באפריל 2020 ביפן (נכון לינואר 2021 עוד לא יצאה גרסה אמריקאית). קלפים אלו בעלי כותרת זהב, וזוהר הנראה כמו שברי זכוכית נוצצים על גבי כל הקלף.
  13. Millennium rare - סוג הקיים רק בOCG. יצא לראשונה בינואר 2015(יפן). קלפים אלו באים בגרסאות שונות (פירוט בהמשך), אך מאפיינם הכללי מתבטא בהירוגליפים מיצריים המופיעים על גבי הקלף.

סוגים משניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תתי סוגים של Secret rare:

  1. Prismatic Secret Rare - תת-סוג של סיקרט רייר, בעל קווים מאונכים ומאוזנים של אותו אפקט קשת כמו בסיקרט רייר. כותרת כסף עם השתקפות של קשת. נדיר למדי אך לא יקר במיוחד. קיים רק בTCG (בOCG יש גרסה דומה אך לא זהה) לדוגמה: Legendary Dragon of White WSUP-EN051
  2. Secret ultra rare - בעל תמונה זוהרת כמו של סיקרט רייר, אך כותרת הקלף בצבע זהב כמו באולטרה רייר. לדוגמה: Elemental HERO Wildheart GSE -EN001.
  3. Starlight Rare - יצא לראשונה באמריקה ביולי 2019, קלפי הסטארלייט רייר דומים בזוהרם לסיקרט רייר אף האפקט מופיעה על גבי כל הקלף, בדומה לפלטינום סיקרט רייר (יופיע בהמשך). קלפים אלו נדירים ובדרך כלל יקרים. לדוגמה: I:P Masquerena CHIM-EN049.
  4. Extra Secret Rare - סיקרט רייר אשר מופיעה על גבי כל הקלף. לדוגמה: Sakyo, Swordmaster of the Far East 2015 EN-002.
  5. 20th Secret Rare - קיים רק ב OCG. דומה במראו לExtra Secret Rare אך על תיבת האפקט של הקלף קיים "WaterMark" שרשום בו "Yu-Gi-Oh! 20th" .
  6. 10000 Secret Rare - סוג נדירות זה הוכן בשביל לציין את הקלף ה-10000 שיצא למשחק בTCG. הוא מאופיין בזוהר המזכיר Extra Secret Rare אך על תיבת האפקט של הקלף קיים "WaterMark" שרשום בו "10000". לדוגמה: Ten Thousand Dragon BLAR-EN10K.

תתי סוגים של Gold rare:

  1. Gold secret rare- דומה במראו לסיקרט רייר, אך בעל מסגרת זהב ושם בצבע זהב בעל מרקם. לדוגמה: Obelisk The Tormentor MVPC-EN001.
  2. Gold ghost rare- התמונה על גבי הקלף נראית כמו גואסט רייר (לבנה), אך מסגרת הקלף וכותרתו בצבע זהב. נמצא בסטים בודדים. לדוגמה: Naturia Barkaion GLD5-EN033.

תתי סוגים של Millennium rare:

  1. Millennium Super Rare - תמונה זוהרת של הקלף. הכותרת נותרה ללא שינוי.
  2. Millennium Ultra Rare - תמונה זוהרת של הקלף וכותרת זהב.
  3. Millennium Secret Rare - תמונה הולוגרפית של קווים לינרים מנצנצים בצבעי הקשת. הכותרת צבוע בצבע כסף בכל השתקפות של קשת.
  4. Millennium Gold Rare - תמונה זוהרת, כותרת זהב ומסגרת זהב סביב הקלף.

הערה: לחלק מהקלפים יש גרסה המכונה "Short Print" ו- "Super Short Print". משמעות הדבר שהקלפים מהסוג הזה הודפסו פחות פר סט, לכן הם נדירים יותר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יו-גי-הו! בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשימת הקלפים האסורים או המוגבלים לשימוש באתר הרשמי של Yu-Gi-Oh!.
  2. ^ לאמיתו של דבר, ה"טריגר" לאיסור הנ"ל נבע משילוב של מספר קלפים שהיה נפוץ בשתי אליפויות העולם הראשונות. השילוב היה "נועל" את השחקן היריב שלא יוכל לשלוף קלף לעולם, ובכך מוציא אותו מכלל פעולה. ראו Yata-Garasu Lockdown. הקלפים האלו היו הראשונים להיכנס להיכנס לרשימת האיסורים, וחלקם נשארו שם עד עצם היום הזה.
  3. ^ דוגמאות: 1, 2, 3.