משחק על המקום השלישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משחק על המקום השלישי/מדליית הארד או תַּחֲרוּת נִחוּמִים או מִשְׂחַק נִחוּמִים[1] הוא משחק בודד שנכלל בטורנירי ספורט רבים, שממנו נקבעים המקומות השלישי והרביעי בטורניר, או אפילו זוכי מדליית הארד. הקבוצות שמתחרות במשחק זה הן בדרך כלל שתי המועמדות שהפסידו בחצי הגמר בטורניר מסוים. לטורנירי ספורט רבים אין משחק על המקום השלישי, בעיקר בגלל חוסר עניין מצד המתחרים וגם מצד האוהדים.

במשחקים האולימפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב ענפי הספורט, שיש בהם טורנירים במשחקים האולימפיים יש משחק על המקום השלישי, כדי לקבוע מי זוכה במדליית הארד. מאחר שההבדל בין מדליית ארד ללא מדליה הוא די משמעותי, המתחרים עדיין מתייחסים לזה ברצינות.

אירועי אמנויות הלחימה וקרב מגע מעניקים במקום זאת שתי מדליות ארד. מאז אולימפיאדת הלסינקי (1952), האגרוף מעניק אוטומטית מדליות ארד לשני המפסידים בחצי הגמר, בטענה שאין מספיק זמן להתאושש בין קרב חצי הגמר לקרב על המקום השלישי.[2] כמו כן, ג'ודו, טאקוונדו והיאבקות מעניקים שתי מדליות ארד, אך אלו כוללות שני משחקי מדליית ארד בין המועמדים לחצי הגמר המפסידים לבין הזוכים בבית הניחומים.[3]

בכדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורו 1980 הייתה המהדורה האחרונה של אליפות אירופה בכדורגל של אופ"א שכללה משחק על המקום השלישי. המשחק על המקום השלישי באותה מהדורה היה משחק מדליית הארד היחיד בתולדות הטורניר שהוכרע בדו-קרב פנדלים, בו ניצחה צ'כוסלובקיה את המארחת איטליה 9–8 בפנדלים לאחר תיקו ללא שערים.

גביע העולם בכדורגל כולל משחק על המקום השלישי, בדרך כלל ביום שלפני הגמר. המשחק על המקום השלישי במונדיאל נחשב על ידי המארגנים כמשחק בעדיפות נמוכה, מאחר שהוא נמצא בדרך בכלל באחד מהאצטדיונים הקטנים יותר. עם זאת, המשחק על המקום השלישי במונדיאל 1994 התקיים ברוז בול, שאירח מאוחר יותר גם את גמר הטורניר. במהדורה זו נשברה שיא הצופים במשחק על המקום השלישי בתולדות גביע העולם בכדורגל (91,500 איש).

לליגת האומות של אופ"א יש גם משחק על המקום השלישי, אשר משוחק מספר שעות לפני הגמר.

המשחק על המקום השלישי בגביע העולם בכדורגל נשים היה קצת יותר חשוב למארגנים מאשר במקבילה הגברית. המשחקים על המקום השלישי ב-1999, 2003 ו-2007 נערכו באותו אצטדיון שאירח את גמר גביע העולם בכדורגל נשים. שיא הצופים במשחק על המקום השלישי בתולדות גביע העולם בכדורגל נשים היה ב-1999 (90,185 איש).

גרמניה מחזיקה בשיא מספר הזכיות במקומות השלישי בגביע העולם בכדורגל (ארבעה),[4] ואילו ארצות הברית מחזיקה בשיא מספר הזכיות במקומות השלישי בגביע העולם בכדורגל נשים (שלוש).

בכדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגת הכדורסל המקצוענית BIG3 מציגה משחק על המקום השלישי, והוא כולל את שתי הקבוצות שהודחו בשני חצאי הגמר.

בגביע העולם ברוגבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 1999, היה נהוג בגביע העולם ברוגבי להעניק כרטיס אוטומטי לעלייה למהדורה הבאה (שהייתה 4 שנים מאוחר יותר) לשלושת הקבוצות שהגיעו בשלושת המקומות הראשוניים, ובכך הפך משחק על המקום השלישי לחשוב בגביע זה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המונחים במילוני האקדמיה, באתר האקדמיה ללשון העברית (ארכיון)
  2. ^ "Explained: Two Bronze Medals are Awarded in the Olympics Boxing Competition". olympics.com. ארכיון מ-2022-07-18. נבדק ב-8 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "How Are Bronze Medals Decided At The Olympics". olympics.com. ארכיון מ-2022-11-22. נבדק ב-8 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Third-place magic for Germany". 10 ביולי 2010. אורכב מ-המקור ב-14 ביולי 2010. נבדק ב-9 ביולי 2018 – via The Globe and Mail. {{cite web}}: (עזרה)