משירי ארץ אהבתי (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משירי ארץ אהבתי
אלבום אולפן מאת חוה אלברשטיין
יצא לאור 1970
סוגה זמר עברי, פולק, ג'אז, מוזיקה לטינית
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים CBS ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משירי ארץ אהבתי הוא אלבום של הזמרת חוה אלברשטיין שיצא בשנת 1970 והוא בין המפורסמים באלבומיה.

האלבום כולל מספר שירים שהפכו לקלאסיקות: "משירי ארץ אהבתי", "ימינה, שמאלה והלאה", "שחמט", "אליעזר בן-יהודה" ו"כל יום אני מאבדת".

שירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר הנושא של האלבום, משירי ארץ אהבתי (מוכר גם במילותיו הראשונות: מְכוֹרה שלי) הוא שיר מאת המשוררת לאה גולדברג. השיר התפרסם לראשונה בשנת 1951 בכתב העת הספרותי "אורלוגין" של אברהם שלונסקי כחלק ממחזור של שלושה שירים, לצד "בארץ אהבתי השקד פורח" ו"בארץ אהבתי האביונה". בהמשך נדפס השיר בספר שיריה "ברק בבוקר" (ספרית פועלים, תשט"ו 1955).

בשנת 1970 הולחן השיר על ידי דפנה אילת לבקשתה של אלברשטיין,[1] עובד על ידי אלכס וייס ובוצע על ידי אלברשטיין. השיר זכה למספר גרסאות כיסוי ובשנת 2018, בטקס הדלקת המשואות בחגיגות שנת ה-70 למדינת ישראל, הושר בפי שרית חדד.

ימינה, שמאלה והלאה, מאת המשוררת לאה נאור הולחן על ידי נחום היימן ועוסק בתהיה בת אלפי השנים של בני האדם בשאלות כמו היכן נמצא האושר, האהבה וכן הפחד והתוגה.

כל יום אני מאבדת (בחור יפה ברחוב) מאת המשוררת רימונה די-נור הולחן על ידי משה וילנסקי ועוסק בתשוקתה של אשה לגברים ובכמיהתה לבן זוג.

שחמט נכתב על ידי חנוך לוין, והולחן בידי אלכס כגן. הוא נכלל בקברט הסאטירי "את ואני והמלחמה הבאה", שהוצג לראשונה באוגוסט 1968, כשנה לאחר מלחמת ששת הימים, אך התפרסם בביצועה של אלברשטיין. השיר מותח ביקורת על השליטים השולחים את החיילים לקרב תוך שהם אדישים לגורלם. בהמשך בוצע השיר על ידי זמרים נוספים - אבי טולדנו, יהודה פוליקר, דניאלה ספקטור ורונה קינן.

אליעזר בן-יהודה נכתב על ידי ירון לונדון, והולחן על ידי מתי כספי. השיר הוא לכבודו של מחיה השפה העברית, אליעזר בן-יהודה. השיר, בעיבודו של אלכס וייס,[2] הוקלט על ידי חוה אלברשטיין בבית המורה בתל אביב, שם הוקלטו תוכניות המקור של קול ישראל. השיר זכה להשמעות רבות ברדיו וצעד במצעדי הפזמונים השבועיים של הגל הקל וגלי צה"ל בסביבות אוגוסט–אוקטובר 1970 (בשיאו, ב-14 בספטמבר, הגיע למקום השלישי),[3]

המלון נכתב על ידי יורם טהרלב והולחן על ידי משה וילנסקי, השיר עוסק בדרך אלגורית בדרך בה הולך כל אדם אל מותו.

היי רות הוא שיר מאת יורם טהרלב, לפי הלחן של ג'ון לנון ופול מקרטני לשיר "Hey Jude".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משירי ארץ אהבתי
מס' שם משך
1. משירי ארץ אהבתי 3:33
2. המלון 3:02
3. ימינה, שמאלה והלאה 2:54
4. אני מצטערת 2:01
5. היי רות 5:39
6. פרפרים בראש 3:34
7. שחמט 3:43
8. כל יום אני מאבדת 2:34
9. לישון לבד 4:57
10. אולי ראיתם את הרוח 3:56
11. ילדי איננו ילד עוד 2:53
12. אליעזר בן-יהודה 4:07
משך כולל:
42:59

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ משירי ארץ אהבתי באתר הספרייה הלאומית; סרטונים יונתן ריגר, ‏"ידעתי שזה השיר של חיי", באתר ‏מאקו‏, 9 במרץ 2018 - ריאיון עם חוה אלברשטיין; במקור, מתוך סדרת הכתבות "שירים עד כאן" ששודרה ב"אולפן שישי".
  2. ^ כך על פי הכיתוב באלבום "משירי ארץ אהבתי"; מובא בדף אליעזר בן יהודה באתר "פזמונט".
  3. ^ הפזמון הצועד בראש, מעריב, 17 בספטמבר 1970; אליעזר בן יהודה באתר "פזמונט".