משלחת טנגארואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפסודת משלחת טנגארואה בנורווגיה, 2007

משלחת טנגארואהנורווגית: Ekspedisionen Tangaroa) משנת 2006 הייתה דומה למשלחת קון-טיקי, שהפליגה ברפסודת בלזה מפרו לפולינזיה. הביצועים של הטנגארואה היו טובים יותר מאלו של קון-טיקי בשל שימוש במַעֲטֶה (כלל התרנים, המפרשים וכדומה) משופר ועל ידי שימוש פעיל במתקן הניווט האינדיאני המכונה גווארה (guara), סוג של חרב.[א] ככזו, המשלחת מייצגת המשך מדעי לניסויים של תור היירדאל בטכנולוגיה ימית משוחזרת.[1]

הרפסודה נקראה על שמו של אל הים המאורי טנגארואה (אנ'). בהתבסס על תיעוד של רפסודות פרה-קולומביאניות קדומות, הרפסודה השתמשה במַעֲטֶה רָחְבִּי[ב] יחסית מתוחכם שאיפשר שיט מול הרוח.[2] גובה המפרש 13 מטרים ורוחבו 8 מטרים. הרפסודה כללה גם ציוד ניווט ותקשורת מודרניים, כולל פאנלים סולאריים, מחשבים ניידים וציוד התפלה.[3] הצוות פרסם באתר האינטרנט שלהם (www.tangaroa.no, האתר כבר לא פעיל).

הצוות של הטנגארואה כלל שישה שייטים: ארבעה נורווגים, מפקד המשלחת טורגיר היגרף (אנ'), אולף היירדאל, נכדו של תור היירדאל, ביארנה קרקוויק (Bjarne Krekvik, קפטן), ואייווין לאוטן (Øyvin Lauten, קצין בכיר), שוודי, אנדרס ברג (Anders Berg) (צלם) ופרואני, רוברטו סלה (Roberto Sala).[4] טנגרואה הפליגה באותו יום בשנה בה הפליגה הקון-טיקי - 28 באפריל - והיא הגיעה ליעדה אטול רארויה באיי טואמוטו (יעדה הסופי של הקון-טיקי) ב-7 ביולי, 30 יום פחות מהקון-טיקי של היירדאל שהגיעה לרארויה ב-101 ימים של שיט. המהירות המשופרת של הטנגארואה נזקפת למפרש הגדול בשטחו פי 4 מהמפרש המקורי של הקון-טיקי ובשימוש נכון בגווארה בניווט. היירדאל לא ידע להשתמש בו נכון.

סרט תיעודי, משלחת הטנגרואה (Ekspedisionen Tangaroa), הופק על ידי Videomaker (נורווגית), 2007, וצולם על ידי הצלמים אנדרס ברג וג'נסן.

הרפסודה המקורית תוצג במוזיאון היירדאל שנבנה בלרוויק, עיר הולדתו של תור היירדאל.[3]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השם שנתנה האקדמיה ל-Centreboard
  2. ^ המונח של האקדמיה ל-square rig, המפרשים לרוחב הספינה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Campoletti, P J "The Theory of the Archaeological Raft: Motivation, Method, and Madness in Experimental Archaeology", EXARC, Issue 2012/1.
  2. ^ ספינת מפרשים אינה מסוגלת לשוט מול הרוח ובמקום זאת היא שטה קרוב יותר לרוח מ-90 מעלות ומזגזגת או, בלשון האקדמיה העברית, פּוֹקֶמֶת (פְּקִימָה - באנגלית tacking)
  3. ^ 1 2 Comparing the two rafts
  4. ^ Tangaroa Crew Tangaroa Crew