משמרת כלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משמרת כלבאנגלית: Dog watch) היה הכינוי בשפת הימאים באנגלית של משמרת 16:00-20:00 (ארבע עד שמונה אחר הצהריים) באונייה. פרק זמן זה נחלק לשניים, משמרת כלב "הראשונה" מ-16:00 עד 18:00 ומשמרת כלב "האחרונה" מ-18:00 עד 20:00 (לא קיימת משמרת כלב "שנייה"). אורך כל אחת ממשמרות אלה הוא מחצית מאורכה של משמרת רגילה. שיטת חלוקה זו הייתה נהוגה בצי המלכותי הבריטי לפחות מן המאה ה-17.

מקור השם אינו ידוע. על פי גרסה אחת נקראת המשמרת על שמו של סיריוס, המוכר גם בשמו העממי "כוכב כלב". הסיבה לכך היא, כי סיריוס הוא הכוכב הראשון המתגלה במשמרת כלב הראשונה.[1] לאמיתו של דבר, זמן זריחתו של סיריוס משתנה עם תקופות השנה, כך שבשישה חודשים של השנה הוא נמצא בעת הזריחה מתחת לאופק. זאת ועוד, משמרת כלב הראשונה (1600-1800) מתבצעת בדרך כלל באור יום, אז הכוכבים אינם נראים. סטיבן מטיורין, גיבור סדרת הרומנים הימיים "אוברי-מטיורין" מאת פטריק או'בריאן משתמש במשחק מילים ואומר כי משמרת כלב נקראת כך משום שהיא "קצוצת זנב" (cur-tailed, שעשוע לשון עם curtailed), כלומר מקוצרת.

סיבת הנהגתה של משמרת כלב הייתה מתן אפשרות לצוות לבצע בסבב את כל אחת מן המשמרות ביממה, כדי שקבוצה אחת מתוכם לא תעשה בכל לילה את המשמרת האמצעית. הפתרון הוא פיצול אחת המשמרות לשניים ויצירת מספר אי זוגי של משמרות בכל יממה. חלוקה זו איפשרה גם לשתי המשמרות לאכול את ארוחת הערב בשעה הרגילה.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Maths & DT". HMS-Victory.com. Retrieved 14 November 2012.
  2. ^ "Workshop Hints: Ships Bells". The British Horological Institute. Retrieved 12 June 2011