משמר הגבול של האימפריה הרוסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמר הגבול של האימפריה הרוסית
פרטים
מדינה האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית האימפריה הרוסית
אירועים ותאריכים
מלחמות מרד הבוקסרים, מלחמת רוסיה-יפן, מלחמת העולם הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טבלת המדים של חיל משמר הגבול הנפרד.
קציני משמר הגבול הקיסרי. לא יאוחר משנת 1917.

משמר הגבול של האימפריה הרוסית רשמית, שירות הקורפוס הנפרד של משמרות הגבול הקיסרייםרוסית: Отдельный корпус пограничной стражи) היה גיס נפרד של הכוחות המזוינים של האימפריה הרוסית, שנועד להגן על גבולות המדינה, היה בסמכותו של משרד האוצר, אך בעת מלחמה הוא הועמד לרשות משרד המלחמה. לקציני המשמר היו דרגות משורות פרשי הצבא.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמר הגבול הקיסרי הוקם עוד במאה ה-18, אך שורשיו מגיעים עד למשמר הגבולות האישי של הנסיך מיכאיל וורוטינסקי, מהמאה ה-16.

ב-1782 הקיסרית יקטרינה הגדולה הקימה את משמרות הגבול שהורכבו מלוחמים קוזאקים. הגנרל מיכאיל ברקלאי דה טולי ארגן ב-1810 מספר עמדות גבול ו-11 גדודים בגבולות המערביים של רוסיה. ב-1832 הקוזאקים הוחלפו בקציני מכס מטעם משרד האוצר. באותה שנה הוקם גם משמר החופים הרוסי, שפעל בים השחור ובימת אזוב.

הגיס הנפרד נוצר על פי צו של אלכסנדר השלישי בשנת 1893 על ידי הקצאת מחלקת בקרת גבולות של מחלקת חובות המכס במשרד האוצר של רוסיה למערך צבאי מיוחד. ב-15 באוקטובר 1893 משמר הגבול הוקם כגוף צבאי לאחר שקודם לכן את תפקידי ההגנה על הגבולות נטלה על עצמה מחלקת המכס של משרד האוצר והגוף החדש הוכפף אף הוא לשר האוצר של רוסיה.

לשון הצו:

Правительствующему Сенату от 15 октября 1893 года.
I. Состоящую ныне в Таможенном Управлении Пограничную Стражу выделить из оной в Отдельный Корпус Пограничной Стражи.
II. Подчинить Отдельный Корпус Пограничной Стражи Министру финансов с сохранением ему звания шефа Пограничной Стражи, и с сохранением за ним прав, коими он ныне пользуется по управлению сею Стражею.
III. Учредить должность Командира Отдельного Корпуса Пограничной Стражи и штаб сего корпуса, согласно прилагаемому временному штату Управления Отдельного Корпуса Пограничной Стражи
...
На подлинном собственною ЕГО ИМПЕРАТОРСКОГО ВЕЛИЧЕСТВА рукою написано:
АЛЕКСАНДР


מרוסית:

אל הסנאט המושל מה-15 באוקטובר 1893.
I. משמר הגבול, הנמצא כיום במינהל המכס, צריך להיות מופרד ממנו לחיל משמר גבול נפרד.
II. יש להכפיף את חיל משמר הגבול הנפרד לשר האוצר, תוך שמירה על תואר ראש משמר הגבול ושמירה על הזכויות בהן הוא משתמש כעת לניהול משמר זה.
III. לבסס את תפקיד מפקד חיל משמר הגבול הנפרד ומפקדת חיל זה, בהתאם לצוות הזמני הצמוד של מינהל חיל הגבול הנפרד.
...
על החתום, בידי הוד מעלתו הקיסרית:
אלכסנדר

הקמת חיל משמר גבולות נפרד הייתה יוזמה של שר האוצר סרגיי ויטה[1]. שהיה כפוף למשרד האוצר, כאשר ראשו היה מפקד בעל דרגה שווה למפקד מחוז צבאי או לראש מנהל ראשי של משרד המלחמה. שורות החיל אוישו בפרשים[2]. סגן מנהל מחלקת המכס הפך למפקח על החיל הנפרד של משמר הגבול.

משמר הגבול הקיסרי הוקם בתור המחלקה לפיקוח הגבולות של מחלקת המכס במשרד האוצר הרוסי. ב-1906 כ-40,000 חיילים שירתו בקורפוס הנפרד של משמרות הגבול, שהיו אחראים להגנת גבולות האימפריה.

כוחות החיל כללו 31 חטיבות והמחלקות המיוחדות בלומורסק וקרץ'. המספר הכולל של המשרתים בחיל עמד על 36,709 איש, מהם מספר הגנרלים, קציני מטה וקצינים ראשיים עמד על 1,033 אנשי צוות (בשנת 1913 שירתו בחיל 40–45 אלף אנשי צוות). בשנת 1901 נוצר מחוז עבר אמור על בסיס משמר הביטחון של הרכבת המזרחית הסינית, משימתה הייתה להגן על כבישים, תחנות, נתיבים, סיורים, חוטבי עצים מפני התקפות שודדים. בתחילת המלחמה עם יפן נלחם המחוז עם האויב בפורט ארתור, ליד ליאויאנג ובמוקדן.

החיל לא הגן על כל גבולות האימפריה הרוסית. בהרי פאמיר, הגבול אובטח על ידי יחידות הצבא עד לאוקיינוס השקט, כאשר בדרום המדינה הגבול נשמר גם על ידי חטיבות קוזאקים.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הועברו מחוזות משמר הגבול בשטח אירופה של המדינה, לאחריות משרד המלחמה. מחוז עבר אמור הועבר גם לזירה הצבאית וחיילי המשמר השתתפו בלחימה כדי למנוע את נחיתת כוחות האויב.

בספטמבר 1918 בוטל הגיס והוחלף בהמשך על ידי משמר הגבול של ברית המועצות.

מפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1893–1908: אלכסנדר סווינין
  • 1908–1917: ניקולאי פיחאצ'ב
  • 19171918: גריגורי מוקאסיי-שיבינסקי

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Хроника пограничной жизни // Разведчик. — СПб., 1897. — № 328. — С. 77.
  • Полное собрание законов Российской империи: Собр. 3-е. — СПб., 1900. — Т. 17. — 730 с.
  • Инструкция пунктам ближнего наблюдения. — СПб., 1900. — 13 с.
  • Свод законов Российской империи. — СПб., 1910. — Т. 6: Правила об Отдельном корпусе пограничной стражи.
  • Положение о Балтийской таможенной крейсерской флотилии от 1 апреля 1880 года: §§ 23, 24 // Полное собрание законов Российской империи: Собр. 2-е. — Т. 55.
  • Инструкция службы чинов Отдельного корпуса пограничной стражи. — 1912.
  • Россия 1913 год: Статистико-документальный справочник.
  • Плеханов А. М., Плеханов А. А. Отдельный корпус пограничной стражи на границе России (1893—1919). — М., 2012. — 510 с.
  • Парсуков В. А. Пограничный надзор за береговой полосой местности в Российской Империи // Молодой учёный. — 2014. — № 11. — С. 268—271.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]