משפחת אוסטרוגסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלט האצולה של המשפחה
אחוזות המשפחה במאות ה-16 וה-17 בוורוד

משפחת אוסטרוגסקיפולנית: Ostrogscy, בליטאית: Ostrogiškiai, באוקראינית: Острозькі-Ostroz'ki, ברוסית: Острожские -Ostrozhskie) הייתה משפחת אצולה מרכזית בדוכסות הגדולה של ליטא ובאיחוד הפולני-ליטאי. שם המשפחה נגזר מהעיר אוסטרוה שנמסרה לדניילו דמיטרוביץ' (Danylo Dmytrovych) מאת מלך ממלכת גליציה-ווהלין באמצע המאה ה-14. דמיטרוויץ' היה ככל הנראה נצר לשושלת רוריק.

בנו, הנסיך פיודור דמיטרוביץ' אוסטרוגסקי (Feodor Danilovich Ostrogski) היה מאנשיו של הדוכס הגדול ולדיסלב השני יגיילו, שהעניק לו את טירת אוסטרוה, את קורץ ואת תואר מושל ווהלין ב-1387. נחלת המשפחה גדלה וכללה 24 ערים, 10 עיירות ומעל 100 כפרים ושטחים חקלאיים נרחבים בווהלין, פודוליה וגליציה.

אחד מצאצאיו של פיודור דמיטרוביץ' היה קונסטנטי (Konstanty Ostrogski) שמונה להטמאן הגדול של ליטא ופיקד על צבאה בקרב אורשה (1514) נגד נסיכות מוסקבה. גם צאצאיו נשאו בתואר ההאטמאן הגדול של ליטא.

בניגוד לבתי אצולה עילית אחרים (מגנאטים) מן האזור דבקו בני אוסטרוגסקי בנצרות יוונית-אורתודוקסית ולא המירו דתם לנצרות קתולית ובכך נמנעו מהפכתם לפולנים. המשפחה טיפחה את השפה הרותנית ואת תרבותה ומימנה בתי ספר בהם נלמדה השפה. ב-1581 הודפס במימון המשפחה "תנ"ך אוסטרוג" (באוקראינית: Острозька Біблія; ברוסית: Острожская Библия), בסלאבית כנסייתית עתיקה ובאותיות קיריליות, תרומה חשובה לביסוסה של הכנסייה האורתודוקסית באזור.

הצאצא האחרון של המשפחה היה יאנוש (Janusz Ostrogski ;1554–1620). נחלות המשפחה עברו דרך קשרי נישואין למשפחת לובומירסקי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משפחת אוסטרוגסקי בוויקישיתוף