משתמשת:Ayasofer/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ayasofer.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ayasofer.


הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31 ביולי 2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31 ביולי 2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה
קריאת טבלת מיוןתמנון דמבו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: רכיכות
מחלקה: סילוניות
סדרה: תמנונאים
סוג: תמנון דמבו
שם מדעי
Grimpoteuthis

תמנון דמבו (שם מדעי: Grimpoteuthis) הוא סוג של תמנון מטריה (umbrella octopus) אשר חי במעמקי הים באזור השכבה הבתיפלגית באוקיינוס. סנפירים דמויי אוזניים בולטות אשר בולטים לרוחב בדיוק מעל העיניים שלהם. המעטה החיצוני שלהם בצורת U או V , נותן להם מראה הדומה לפעמון. מינים אחדים הם קצרים, גוצים וצהובים, בעוד אחרים דומים למדוזה בעלת נעל גדולה בצבע חום. חלקם נראים כמו תמנון רגיל עם תוספת של "אוזניים" בצבע כחול או בצבע אחר. הוא נקרא כך משום שהוא בעל סנפירים המזכירים את אוזניו של דמבו, הפיל המעופף של וולט דיסני. זוהו לפחות 13 מינים מסוג זה[1], לכל אחד חזות שונה. השוני מאופיין בגודל ה"אוזניים" או בצבעים שונים. חיה זו מתקיימת בקרקעית הים שם אספקת המזון קטנה מאוד. תמנון הדמבו הוא טורף, הטרף שלו כולל סרטנים, צדפות, תולעים ושטרגליים. תוחלת החיים של מגוון תמנוני הדמבו היא בין 3 ל 5 שנים.
כל המינים של תמנון הדמבו הם יצורים החיים במעמקי הים, הם מתקיימים בעומקים קיצוניים של 3,000 עד 4,000 מטר מתחת לפני הים וחלקם אף מגיעים לעומקים של 7,000 מטר. הם נחשבים לתמנונאים נדירים. הם נצפו ברחבי העולם במימי ניו זילנד, אוסטרליה, הפיליפינים, גינאה החדשה, האיים האזוריים ובארצות הברית: אורגון ומרתה'ס ויניארד. תמנון הדמבו הגדול ביותר שנצפה היה באורך של 1.8 מטר ובמשקל של 5.9 ק"ג. האורך הממוצע של רוב המינים הוא 20-30 ס"מ. המשקל הממוצע עדיין לא נקבע.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]


אנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]


התכונה הפיסית שהיא גם סימן ההיכר של תמנון הדמבו היא הסנפירים דמויי האוזניים, המזכירים את אוזניו של דמבו, הפיל המעופף של וולט דיסני. תכונה נוספת היא הזרועות. כאשר תמנון הדמבו שוחה, זרועותיו פרושות לצדדים ונוצרת צורה דמוית חצאית סביב גופו. בזכות זרועות אלו מסווג תמנון הדמבו כסוג של תמנון המטרייה. תמנון הדמבו קיים בצבעים שונים, לרבות אדום, כתום, כחול ובחלק מהמקרים אף סגול. בין עיניו לחלקו התחתון של גופו, לתמנון הדמבו יש שקע/חור שבו נמצא איבר-דמוי-מקור, הדומה בצורתו למקור העופות. "מקור" זה משמש ללכידה ואכילת המזון. בממוצע, מינים של תמנון הדמבו יכולים להגיע עד לאורך של כ-20 ס"מ. לחיה זו יש עיניים גדולות מאוד: בממוצע, רוחב העיניים הוא 12 מילימטרים.

איום[עריכת קוד מקור | עריכה]


מספר מינים של תמנון הדמבו המתקיימים בעומקים מתחת ל 3000 מטר (9,800 רגל) ניצבים מול איומים מצד בני האדם. כרישים, לוויתנים קטלניים, טונה וטורפים נוספים הם טורפים טבעיים של תמנון הדמבו.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]


תמנוני הדמבו מתקדמים באמצעות שחייה. הם טופחים את הסנפירים דמויי האוזניים על-מנת להניע את עצמם כלפי מעלה. תנועה של הזרועות מסייעת לתמנון הדמבו לפנות לכל הכיוונים. בנוסף הזרועות מאפשרות לו לזחול על קרקעית הים, על-מנת לתפוש טרף, להטיל ביצים לחקור ועוד. התמנון מרחף מעל קרקעית הים , תוך חיפוש אחר טרפו : תולעים, שטרגליים, סרטנים וצדפות. לכשאיתר את טרפו הוא מסתער עליו, תופס אותו ובולע אותו בשלמותו.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]


לנקבות אין תקופה מוגדרת לרבייה. הן נושאות ביצים בשלבים שונים של התבגרותן, דבר המצביע על כך שאין להן תקופת רבייה אופטימלית. לזכר יש זרוע אחת שנקראת זרוע הרבייה, זרוע זו שונה מכל היתר במנגנון ההצמדה שיש לה. מנגנון זה אומן להיכנס לכיס הגוף של הזכר, לחפון מעין גלולות שבתוכן זרע ואת אלו יעביר באמצעות הזרוע אל כיס הנקבה בעת ההזדווגות. ההשערה היא שהנקבה יכולה להפרות את הביצים באמצעות הזרע שהועבר אליה בכל זמן נתון בהתבסס על תנאים סביבתיים. הנקבות מטילות את הביצים מתחת לאבנים קטנות או על גבי קונכיות במעמקי האוקיינוס או שהן יכולות לשאת אותן על הזרועות, תוך שהן תוחבות אותן מאחורי החגורה הרחבה, עד אשר ימצאו מקום בטוח ומותאם. כמו תמנונאים אחרים, לאחר בקיעת התמנונאים הצעירים הנקבות עוזבות ולא משקיעות זמן נוסף בגידולם וזאת מפני שמרגע בקיעתם הם מסוגלים להגן על עצמם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זו הערת שוליים