משתמשת:Chenspec/אברהם קאופמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אברהם קאופמן (22 בנובמבר 1885 - 25 מרץ 1971) היה רופא יליד רוסיה. הוא היה פעיל ציוני, שתרם להתיישבות היהודית ביפן ועזר להגן על עשרות אלפי יהודים שחיפשו מקלט מהנאצים במזרח אסיה במהלך מלחמת העולם השנייה.

כתוצאה מקשריו עם הרשויות היפניות במהלך מלחת העולם השנייה ומלחמת סין-יפן השנייה, הוא נחטף, נאצר ונאסר על ידי הרשויות הסובייטיות מיד לאחר המלחמה. הוא נכלא במחנה גולאג משנת 1945 עד 1956. רשויות ישראליות פעלו לזרוז הגירתו לישראל, שם הוא יכל להמשך לעסוק במקצוע הרפואה. 

חייו המוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם קאופמן נולד ליוסף סלמנוביץ קאופמן (Yosef Zalmonovich Kaufman) בשנת 1885 במגלן Megilne (Мглине), כפר יהודי זעיר ליד צ'רניהיב שבאוקראינה. הוא היה נין של שניאור זלמן מלאדי, אשר ייסד את חסידות חב"ד. קאופמן סיים את לימודיו בגימנסיה מסורתית בפרם, רוסיה בשנת 1903, שם החל להתעניין בציונות. לאחר מכן הוא הכל ללמוד רפואה משנת 1904 באוניברסיטת ברן, שבשוויץ, סיים את לימודיו וחזר לרוסייה בשנת 1908 או 1909[1].

קאופמן הפך לציוני נלהב, ובמהלך עבודתו בפרם לאחר סיום\ לימודיו הרפואיים הוא הקדיש את כל זמנו הפנוי לתמיכה בתנועה. הוא עבד תחת Dr. E. V. Chlenov באזור מוסקבה. הוא נסע למספר ערכים בכדי להרצות על ציונות, ופיקח על ארגון חובבי ציון שבראשו עמד אביו יוסף. 

מעבר לסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישתו של קאופמן נרשמה גם היא ללימודי רפואה באוניברסיטת ברן[2]. בנו של קאופמן תאידור Theodore הפך לנשיא לאיגוד של תושבים יהודיים של סין (Former Jewish Residents of China), ולאגודת הידידות של ישראל סין. אישתו של תאודר Rasha Segerman למדה בבית הספר היהודי בשנגחי בנעוריה.

  1. ^ Dr. A. J. Kaufman, Jewish Communities of China website, January 12, 2002.
  2. ^ Detailed History of Harbin, retrieved October 29, 2010 from the Sino-Judaic Institute website, which in turn cites:

[[קטגוריה:יהדות סין]] [[קטגוריה:הצלה בשואה]] [[קטגוריה:יהודים אוקראינים]]