משתמשת:Hanay/בדיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


מהו ערך טוב?

ערך טוב הוא:

  1. כתוב היטב:
    א. הניסוח ברור ותמציתי, והאיות והדקדוק תקינים.
    ב. הערך לא סותר את המדיניות הכתובה במדריכי הכתיבה השונים, כגון ויקיפדיה:סגנון, ויקיפדיה:נקודת מבט נייטרלית וכד'.
  2. מדויק מבחינה עובדתית ובעל מקורות:
    א. בערך יש מקורות לטענות הזקוקות לכך לפי המקובל בוויקיפדיה העברית.
    ב. יש בו הערות שוליים המוצמדות לציטוטים ישירים, סטטיסטיקות, דעות, הצהרות שעשויות להיות שנויות במחלוקת וסביר שיחלקו עליהן, ובעיקר מקורות לטענות שנויות במחלוקת הקשורות לאישיות כלשהי.
    ג. אין בערך מחקר מקורי.
  3. טווח הכיסוי:
    א. הערך מתייחס לכל ההיבטים העיקריים של הנושא.
    ב. הערך ממוקד בנושא ללא גלישה לפירוט לא נחוץ.
  4. נייטרליות: הערך מייצג את נקודות המבט השונות ללא הטיה.
  5. יציבות: הערך לא משתנה (או אמור להשתנות) באופן משמעותי מיום ליום בגלל מאבקי עריכה בלתי פוסקים.
  6. בערך יהיו תמונות או אמצעי אילוסטרציה אחרים במידת האפשר.
    א. התמונות יהיו בעלות רישיון מתאים, ובמידת האפשר יהיו תמונות חופשיות מזכויות יוצרים ולא תמונות בשימוש הוגן.
    ב. התמונות חייבות להיות בעלות רלוונטיות מספיקה לנושא ובעלות תיאור תמונה. אין להשתמש בתמונות אילוסטרציה דוגמת אלה המופיעות בעיתונות עם הכיתוב "למצולמים אין קשר לכתבה".

מהו ערך שאיננו ערך טוב?

הבדלים בין ערך מומלץ לערך טוב

  • ערך מומלץ חייב להיות כתוב ברמה גבוהה ולייצג את עבודתנו הטובה ביותר; ערך טוב צריך להיות משביע רצון.
  • ערך טוב צריך להיכתב בצורה סבירה; ערך מומלץ צריך להיכתב באיכות גבוהה אך כזו שאינה מרתיעה את הקורא.
  • ערך מומלץ חייב להיות מקיף, כלומר מכסה את כל הנקודות והנושאים הקשורים בו; ערך טוב חייב להיות רחב יריעה, כלומר מכסה רק את ההיבטים העיקריים של הנושא.
  • ערך מומלץ עובר ביקורת מחמירה יותר ביחס לאמינותו.

מומלץ

ערך מומלץ יתאפיין בתכונות הבאות:

  1. חופשי, שיתופי ומהימן - עליו להיות דוגמה מייצגת למיטב עבודתנו, ולשקף את תכונותיה הייחודיות של ויקיפדיה, שהיא אנציקלופדיה חופשית, שיתופית ומהימנה.
  2. כתוב היטב:
    א. עליו לפתוח בהגדרה ברורה המתארת היטב את הנושא, מבלי להיכנס לפרטים מיותרים.
    ב. עליו להיות מובן; מפורט דיו, אך לא עמוס בפרטים מיותרים. עליו לסקור את הנושא ביסודיות ולהסבירו כך שיהיה מובן למומחים אך גם להדיוטות.
    ג. עליו לכלול מערכת היררכית ברורה ומסודרת של כותרות וכותרות משנה.
    ד. עליו לעמוד בדרישות התחביריות והסגנוניות המופיעות במדריך הסגנון. רצוי לעמוד אף בקריטריונים המומלצים במדריך לכתיבת ערכים.
    ה. על סגנון הכתיבה להיות מגוון, מעניין, מושך, ועם זאת אנציקלופדי.
  3. מספק:
    א. עליו להיות מקיף; לכלול את הטרמינולוגיה ההכרחית להבנת הנושא, ולהיות ערוך כך שהקוראים יוכלו לקבל סקירה מלאה של נושא הערך מבלי להיזקק לקריאת ערכים נוספים.
    ב. עליו לכלול קישורים לערכים נוספים אשר יוכלו להוסיף חומר רקע לנושא הערך. על הקישורים בערך מומלץ להיות ברובם הגדול "כחולים". ערך המפנה לערכים רבים שטרם נכתבו אינו ראוי להיות ערך מומלץ, בשל האפקט השלילי שיש למגיעים לערך זה על תדמיתה של ויקיפדיה כאנציקלופדיה מקיפה ומפורטת.
    ג. עליו להיות באורך ראוי; ארוך דיו על מנת לספק את כל המידע הנחוץ ולערוך ניתוח יסודי של נושא הערך, מבלי לכלול פרטים בלתי הכרחיים, אשר יכולים להכלל בערכי משנה אליהם יפנה הערך.
    ד. רצוי מאוד שיכלול תמונות הנוגעות לנושא הערך; על תמונות אלו להיות תואמות את מדינית זכויות היוצרים של ויקיפדיה, ולכלול כותרות שיביאו לחיבור בין הטקסט והתמונה. עם זאת, אין זו דרישה הכרחית. מאמרים מומלצים רבים עומדים בזכות עצמם, ללא תמונות.
  4. נייטרלי - עליו להיות נייטרלי, ולעמוד בתנאים המפורטים בויקיפדיה:נקודת מבט נייטרלית; להציג נקודות מבט שונות הנוגעות לכל נושא שנוי במחלוקת אליו מתייחס הערך, מבלי להעדיף נקודת מבט אחת על רעותה. להדגיש את הנקודות המבוססות מבחינה מדעית, ונחשבות להיות מקובלות בקהילה המחקרית, ומאידך לתת ביטוי לדעות מיעוט. על המאמר להכיל הפניות למקורות בהם יוכל הקורא למצוא מידע באשר לנקודות הראות השונות.
  5. מדויק - עליו להיות מדויק מבחינה עובדתית ולכלול הפניות למקורות חיצוניים המאששים את נכונות העובדות הכתובות בו.
  6. יציב - עליו להיות יציב; על הערך להיות ללא שינויים משמעותיים במשך תקופת זמן מסויימת, פרט לשיפורים ותיקוני טעויות מזעריים.
    • ערכים המתייחסים לאירועים מתמשכים אינם נכללים, בדרך כלל, במומלצים.
    • ערך מומלץ אינו יכול להיות נתון למלחמת עריכה.
    • לרוב, סיכוייו של ערך שעבר עריכות רבות של ויקיפדים אשר שיפרו אותו ותיקנו שגיאות המופיעות בו גבוהים יותר להיכלל ברשימת המומלצים.
  7. קריא - ערך המתורגם מוויקיפדיה זרה יהיה קריא כאילו נכתב במקורו בעברית. ערך הלוקה ב"תרגמת" אינו ראוי להיות ערך מומלץ. ראוי לבחון אף נקודות ראות יהודיות וישראליות שאינן מופיעות בערך הזר, וזאת בשל העובדה כי רוב קוראיה ועורכיה של ויקיפדיה העברית הם יהודים וישראלים. עם זאת, בערכים בהם הדבר אינו מתבקש, לא ראוי להפוך את הנקודה היהודית או הישראלית למרכז הערך.
  8. סוגי ערכים - כמעט כל נושא ראוי להיכלל כערך מומלץ. עם זאת, יש להימנע מנושאים פוגעניים, או נושאים שירתיעו משתמשים המגיעים לקריאת העמוד הראשי של ויקיפדיה. כן, יש להמנע מהמלצה על ערכים שהעיצוב שלהם לא מספק, למשל ערכים שהתמונות בהן אינן ראויות, מכל טעם שהוא, להופיע בעמוד הראשי.

‏‏* 46.19.86.232 (שיחה | תרומות | מחוקות | חסימה | יומן חסימות | WS) שיחזר בשיטתיות עריכות שלי. מישהו חזר לעקוב אחרי. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - הפקולטה למדעי הרוח 09:01, 24 בנובמבר 2020 (IST)

עיצוב חתימה

.


נשים במלחמת חרבות ברזל

שימושי

  • לבלוב (שיחה | תרומות | מחוקות | חסימה | יומן חסימות | WS) שוב ושוב עובר על הכללים בשל ויקיפדיה:כללי התנהגות בין חברי הקהילה. ראו כאן ועוד יותר גרוע כאן שבו לבלוב מאשים אותי כאילו יש לי איזה קשר למימון ההמונים של האמן איתי זלאיט יוצר הפסל גיבור ישראל ולכן כתבתי את הערך. זאת פגיעה בשמי הטוב כוויקיפדית מוערכת בעלת ותק של 11.5 שנים, ואין לעבור על כך לסדר היום. עריכה זו הוסרה על ידו רק לאחר 12 שעות לאחר שתייגתי אותו והזהרתי אותו על כך. ואז העלה שוב עריכה לא ראויה. (הקישור הראשון) ראו גם את התנהלותו בשיחת משתמש:לבלוב בפרק הזה. מכיוון שהעורך כנראה דתי, אני מבקשת שהחסימה תתחיל במוצאי שבת. תודה חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 19:49, 18 בדצמבר 2020 (IST)
  • אני מבקשת להזהיר או לחסום את משתמש:The Turtle Ninja, על הדברים שכתב כאן ב‏‏ויקיפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/:גיבור ישראל (פסל), הם עוברים על ככלי הקהילה, ביקשתי ממנו להסיר את דבריו, אבל הוא לא מוכן. תקראו גם מה כתב על דבריו אלה תומר וגם משתמשת:סופרוומן. אני מכירה את העורך הזה, היו לו המון בעיות כשהתחיל לערוך בוויקיפדיה. בשלב מסוים Gilgamesh מונה לו לחונך, ואסור היה לו לערוך במרחב הערכים ללא אישורו של גילגמש. מצער לראות שההשקעה שגילגמש השקיע בו, נשכחה ממנו. מפעיל שאינו מכיר את ההיסטוריה שלו ראו דף ההרשאות שלו. אני מבקשת גם שהדברים שהוא כתב בצמוד להצבעה בה טען שאני כתבתי ערך מביש ימחקו. תודה 07:47, 23 בדצמבר 2020 (IST)
  • נא להסתיר את תקציר העריכה של משתמש:לבלוב העובר על כללי הקהילה בדף ויקיפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/:הווילון השחור. התקציר אומר: חנה טעתה בין מוסג למושג. אך אני חושש לערוך את דבריה. פניתי אליו בדף שיחתו והסברתי יפה למה לא מתכתבים בתקצירי עריכה, ולמה אזכרת שמי בתקציר עריכה הוא לא ראוי, אבל הוא סרב ושלח אותי לכאן. אני מבקשת שמעבר להסתרה, ושמפעיל יכתוב לו בדף שיחתו, שהוא עבר על כללי הקהילה. תודה. חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 13:03, 23 בדצמבר 2020 (IST)

תמונה

חשיבות פתיחת הדף במרחב ויקיפדיה

פרשת בובות הקש פורסמה לציבור הרחב ב-17 ביולי 2023 בכתבה שפרסם העיתונאי עומר בן יעקב בעיתון הארץ נחשפו "בובות קש" של פורום קהלת שפעלו בסתר להטות את ויקיפדיה. לדעתי זאת הפרשה החמורה ביותר מבין כל פרשות בובות הקש שהתגלו עד כה. בניגוד לפרשות האחרות שבהן עורך בוויקיפדיה אדם פרטי שמאד רצה לקדם את הנושאים שהוא רצה, כאן מדובר בעובד של פורום קהלת, אחד הגופים הכי חזקים היום במדינת ישראל בעלי השפעה רבה על ממשלת ישראל השלושים ושבע והיוזמים של הרפורמה המשפטית בישראל (2023) שמעוררת התנגדות רבה מאד בציבור ראו בערך המחאה נגד הרפורמה המשפטית.

מסיבות שאינן ברורות לי, הייתה התנגדות של מפעיל מערכת להעביר את הדף שנוצר על ידי עורכת בוויקיפדיה למרחב ויקיפדיה. אחת הטענות הייתה שהעברת הדף צריכה להיעשות על ידי הביורוקרטים. טענה שאינה מגובה בנהלים בוויקיפדיה העברית. אפשר לראות שדף הפרשה מ-2019 נפתחה על ידי עורך ללא הרשאות ביורוקרט וגם לא מפעיל מערכת. הועלתה טענה שבובות הקש האלה לא הצביעו בהצבעות. לדעתי מעשיהן חמורים יותר. כי יותר קל למצוא הצבעות של בובות קש ולשחזר ולבטל את השפעתן, מאשר לעבור על כל העריכות בערכים השונים, ולבטל את העריכות של 5 עורכים שונים. בלפחות 18 ערכים, ולהערכתי דבר זה בכלל לא נעשה.

העובדה שהפרשה התגלתה על ידי עורכים ערניים, מראה שהעריכות שלהם הורגשו במרחב הערכים, וכי הייתה להם השפעה. בדיון במזנון ראו ויקיפדיה:מזנון/ארכיון 442#בעקבות פרשת בובות הקש של חוקר בקהלת שגם הוא הועבר לדף שיחת משתמש:סבורני#התנהלות תמוהה בתיעוד פרשת בובות הקש של פורום קהלת (למה הועבר ?) התקיים דיון באורך של 49,840 בתים. מראה שגם הקהילה הייתה מאד נסערת מהפרשה הזאת.

לא הבנתי גם מדוע מפעיל מערכת החליט על דעת עצמו לפנות לפורום קהלת ולשמוע מה הם אומרים. הרי תגובתם פורסמה על ידי עומר בן יעקב: "מהתחקיר עלה כי חוקר מצוות קהלת פתח על דעת עצמו ובלי לעדכן אף אדם אחר כמה משתמשים בוויקיפדיה, ובזמנו הפנוי ביצע עריכות והשתתף בהצבעות שונות אנו מקפידים תמיד לציין בשקיפות מלאה כל עריכה בתשלום מטעמנו בוויקיפדיה תוך עמידה בכל כללי הקהילה. זהו אירוע חמור שלא נעשה מטעם פורום קהלת בשום צורה שהיא, לקחנו עליו אחריות מלאה ונעשה ככל יכולתנו לוודא שלא ישנה, בין היתר באמצעות רענון הנהלים לצוות כולו והחמרה של כללי הקבע שלנו להתנהלות פרטית במרחב הדיגיטלי שעלולה להתפרש כאילו יש לה קשר לפורום". התגובה שלהם לא מדברת על פיטורי העובד, אלא על ריענון נהלים. מדובר בעובד של פורום קהלת. הם קלטו אותו העסיקו אותו, וסביר שהוא פעל לפי רוח המפקד. וממתי הוויקיפדיה העברית מחליטה אם לתעד פרשות חמורות על דעת הגוף שעשה זאת?

דרך הקישורים שלהן אפשר לבדוק את העריכות הגלובליות של 5 בובות הקש, ואשמח אם עורכים יעברו ויראו אם כל העריכות שלהן תועדו בדף
  1. סבורני(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  2. בן קיש(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  3. HaMoshav(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  4. ראב"ד1785(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  5. שחמ-טאי1(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
דפי תיעוד של פרשות בובות הקש הקודמות במרחב ויקיפדיה
  1. ויקיפדיה:פרשת בובות קש 2011 הדף נפתח על ידי Harel ב-3 במרץ 2011
  2. ויקיפדיה:פרשת בובות הקש של TMagen הדף נפתח על ידי Tomtom ב-11 במרץ 2019
  3. ויקיפדיה:פרשת בובות קש 2022 הדף נפתח על ידי גארפילד ב-22 במאי 2022


הדף שנפתח

במהלך יולי 2023 עלו חשדות לגבי השימוש במספר חשבונות בתור בובות קש והפרת כללי הקהילה בעניין. לאחר בחינת החשדות, נראה היה כי קיים קשר ישיר בין מספר חשבונות, הללו הפעילו בובות קש, על מנת לשנות את דעת הקהילה בכל הקשור לערכים של פורום קהלת.

פורום קהלת הודה כי מדובר באחד מעובדיו שהנו עורך בתשלום, אך לטענתו רק חלק קטן נעשה מהמשרדים של פורום קהלת ואת רוב בובות הקש הוא הפעיל לא מהמשרדים של פורום קהלת אלא בזמנו החופשי ומביתו. פורום קהלת התחייבו לעשות ככל יכולתם כדי שמקרים כאילו לא ישנו בעתיד והודה כי ישנם משתמשים רבים העורכים ממשרדי פורום קהלת בשכר. ראו כתבה נחשפו "בובות קש" של פורום קהלת שפעלו בסתר להטות את ויקיפדיה של עומר בן יעקב באתר הארץ, 17 ביולי 2023.

בובות הקש

נמצא קשר ישיר ומובהק בין

  1. סבורני(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  2. בן קיש(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  3. HaMoshav(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  4. ראב"ד1785(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)
  5. שחמ-טאי1(ש | CA | XT | השחתות, גלובליות (מטא, ויקינתונים, ויקישיתוף, EN) | חסימות מקומיות, גלובליות)

כל המשתמשים נחסמו מעריכה בוויקיפדיה העברית

ערכים שנערכו על ידי בובות הקש

מאז שנפתחו במאי, חשבונות מזויפים אלה היו מעורבים גם בעריכת

  1. עילת הסבירות
  2. שמרנות, ליברטריאניזם
  3. המכון הישראלי לדמוקרטיה
  4. פוסטמודרניזם ושדלנות (לובינג, מה שהפורום עושה בכנסת).
  5. אחד החשבונות שחמ-טאי1 אף ערך בוויקיפדיה באנגלית את הערך על פורום קהלת, עבירה של ניגוד עניינים כשלעצמה ויקיפדיה באנגלית. היו גם עריכות בויקינתונים.

עוד ערכו חשבונות אלה את הערכים:

  1. זכות עמידה
  2. דמוקרטיה
  3. המחאה נגד הרפורמה המשפטית
  4. כלכלת חלחול
  5. נאו-ליברליזם
  6. סוציאל דמוקרטיה
  7. עיתונאי
  8. קומוניזם
  9. יועץ משפטי
  10. שביתה
  11. סובסידיה
  12. דיון אזרחי
  13. חנוך מילביצקי

בדיקה מקיפה של כל העריכות שבוצעו באמצעות חשבונות אלה מעלה כי הם היו פעילים בכל ימות השבוע, לאורך כמעט כל היממה - גם בשעות העבודה.

דיונים במזנון על הפרשה

ראו ויקיפדיה:מזנון/ארכיון 442#בעקבות פרשת בובות הקש של חוקר בקהלת שהועבר לדף שיחת משתמש:סבורני#התנהלות תמוהה בתיעוד פרשת בובות הקש של פורום קהלת