משתמשת:Korean folklore/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Korean folklore.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Korean folklore.


יים קוון טק הוא במאי דרום קוריאני מוערך שתחת ידיו עברו יותר ממאה סרטים קוריאנים, אשר את רובם הוא ביים. סרטיו זכו בהצלחה רבה בקוריאה ובעולם. בסרטיו בשנות ה 80-90 של המאה העשרים עסק קים רבות במהפכת העיור והתיעוש של קוריאה הדרומית, אשר אליה התלווה תהליך של איבוד מסורות ותיקות וכניסה של זרמים תרבותיים חדשים ממדינות אחרות. סרטים אלו עסקו במסורות הדתיות של קוריאה (שמאניזם, בודהיזם, מנהגי אבלות), תיאטרון שירה עממי (פנסורי) וציור מסורתי. כמו כן, יצר מספר סרטים שעסקו בחיים של הקוריאנים בתקופת הכיבוש היפני בקוריאה (1910-1945) ובמלחמת קוריאה (1950-3). במקביל, יצר אף סרטים בסגנונות אחרים, אשר לא עסקו בהכרח בתהליכים שעברו מסורות קוריאניות עם כניסת המודרנה אלא בסיפורי אהבה, אירועים פוליטיים ועוד.

חיים מקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1962 ביים את סרט הראשון ״שלום לנהר הטומן״ (Farewell to the Duman River) ובו מוצג סטודנט קוריאני אשר בוחר להפוך ללוחם חופש בכובשים היפנים. עד שנות השמונים התמחה בייצור מהיר של סרטים (לעיתים 8 בשנה) על מנת לעמוד בדרישות השלטון הדיקטטורי. בשנת 1981 יצר את הסרט הראשון שלו שהוגדר קולנוע איכותי. סרט זה נקרא מנדלה (Mandala שמשמעותו, סוג של ציור בודהיסטי) ובו מתוארים חייהם של נזירים בודהיסטים בקוריאה המודרנית. מסרטיו הידועים: צ׳וניאנג (2000 Chunhyang), צ׳יהוואסונג (Chihwason 2002) וסופיונג׳ה (Sopyonje 1993). שלושתם זכו לפרסים בינלאומיים כגון הבימאי הטוב ביותר בפסטיבל קאן (יים הוא הבימאי הקוריאני הראשון אשר זכה בפרס זה), דוב הזהב, בברלין. בשנת 2005 זכה יים לפרס דוב הזהב של כבוד בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין בשנת 2005. באפריל 2007 ביים את סרטו המאה ״מעבר לשנים״ (Beyond the Years). באותה שנה הוא זכה גם לתור אביר לגיון הכבוד הצרפתי Yang, Sung-jin. "Great filmmaker Im to get French Legion of Honor". naver.com. נבדק ב-4 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)</ref> . בשנת 2013 נפתח מוזיאון לכבודו בעיר פוסאן.

רשימת סרטיו (באנגלית וקוריאנית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Filmography[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים שקיבל (באנגלית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{| https://books.google.co.il/books?id=wG1nBgAAQBAJ&pg=PA106&lpg=PA106&dq=im+k׳on+taek+prizes&source=bl&ots=4o-dIQOoLC&sig=Bd18Ebb1DcOQQEzaJuOzujHjaJA&hl=iw&sa=X&ved=0ahUKEwir5Kuh4fjZAhWLKiwKHaJhAZMQ6AEIQTAH#v=onepage&q=im%20k׳on%20taek%20prizes&f=falsecite book}}

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים בבימויו של יים קוון-טק (באנגלית מאתר איי אם די בי) [1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Filmography from "임권택 (Kwon-Taek Lim / 林權澤)". mydvdlist.co.kr (בקוריאנית). נבדק ב-19 בנובמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל); תבנית:IMDb name and James, David E.; Kim Kyung-hyun, eds. (2002). Im Kwon-Taek: The Making of a Korean National Cinema. Detroit: Wayne State University Press. ISBN 0-8143-2869-5.