משתמשת:Rbader7/אמביאזיס (1)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמביאזיס (באנגלית Amoebiasis), הוא זיהום הנגרם על ידי כל אחת מהאמיבות של קבוצת האנטאמבה. תסמינים הכי נפוצים אצל זיהומים הנגרמים על ידי אנטאמבה היסטוליטיקה (Entamoeba histolytica). אמביאזיס יכול להתקיים ללא תסמינים מתונים או חמורים. תסמינים יכולים להכיל כאבי בטןשלשול קל, שלשול מדומם או קוליטיס קשה מלווה עם נקרוזה. התסמין האחרון יכול לגרום לדלקת הצפק. אנשים שנפגעו עלולים לפתח אנמיה כתוצאה מאיבוד דם.

היא מחלה הנגרמת על ידי הפרוטיסט Entamoeba hystolitica וגם כן מועברת על ידי מים או מזון מזוהמים. בנוסף, היא יכולה להיות מועברת באמצעות מגע מיני. אנשים נגועים יכולים לחיות עם המחלה במשך שנים ללא כל סימן, אך בזמן זה הם מפרישים צואה נגועה ויכולים להדביק בקלות אנשים אחרים.

האמבה, אשר שוכנת כל העת במעי הגס אצל אנשים נגועים, תוקפת עם התפרצות המחלה (רק אצל כ-16% מהנשאים) את דפנות המעי וגורמת לכיבים ולדימומים. סיבוכים אפשריים הם פריטוניטיס (דלקת של קרום המעי) וכן דלקות וכיבים באיברים שונים בגוף, בעיקר בכבד. כל הסימפטומים של שיגלוזיס רלוונטיים גם כאן. שיעור התמותה נמוך בהרבה מזה של שיגלוזיס.

האנטיביוטיקה העיקרית המשמשת לטיפול בדיזנטריה אמבית היא מֵטרונידָזוֹל.

הדיזנטריה גרמה למותם של האישים הבאים:

פלישה של רירית המעי גורמת לשלשול דמי אמבי או קוליטיס אמבי. אם הטפיל מגיע לזרם הדם הוא יכול להתפשט לכל הגוף, במקרה השכיח ביותר מגיע בסופו של דבר לכבד, שם הוא גורם למורסה אמביותית של הכבד. מורסות בכבד יכולות להתרחש ללא שלשול קודם. ציסטות של אנטאמבה יכולות לשרוד עד חודש באדמה או לתקופה של עד 45 דקות מתחת לציפורניים. חשוב להבחין בין האמבות וקוליטיס חיידקים.השיטה המועדפת לאבחון זה דרך בדיקת צואה תחת מיקרוסקופ, אך דורשת microscopist מיומן ולא יכולה להיות אמין, כאשר לא כולל זיהום. ספירת תאי דם לבנה עלתה נוכחת במקרים חמורים, אבל לא באלה קלים.הבדיקה מדויקת ביותר היא לנוגדנים בדם, אבל זה עשוי להישאר טיפול הבא חיובי. 

[[קטגוריה:מחלות זיהומיות של המעיים]]