משתמשת:Sapir rk/Mary Ellen Pleasant (1)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{אישיות}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

מרי אלן פלזנט(נולדה 19 באוגוסט 1814 – 1817  ונפטרה 4 בינואר 1904) הייתה יזמת  אפרו-אמריקאית שהייתה ידועה בשם "פילגש נעימה" הייתה מזוהה כקפיטלסטית במקצועה במפקדת ארה"ב. אנקים רצו לקרוא לה "אמא נעימה" אבל לא הסכימה. היא השתמשה בהון שלה על מנת לקדם את ביטול העבדות. היא עבדה ליד הרכבת התחתית במדינות רבות והביאה לקליפורניה במהלך תקופת הבהלה לזהב.הייתה חברה ותומכת כספית של ג'ון בראון אשר ניהל מאבק נגד העבדות.

לאחר מלחמת האזרחים, היא לקחה את קרבותיה לבתי המשפט בשנות ה -60 של המאה ה -19,וזכתה בכמה ניצחונות של זכויות אזרח, שאחד מהם אושר בשנות ה -80 ונתן לה את השם "אם זכויות האדם בקליפורניה".



היה מהמאה ה-19 אפרו-אמריקאי יזם ידוע בתור פילגש נעימה. היא זיהתה את עצמה בתור "קפיטליסט במקצועו" ב 1890 מפקד האוכלוסין של ארצות. אנשים קראו לה "מאמי" נעימה אבל היא לא מסכימה. הפילגש נעימה משמש לה הון כדי לקדם את ביטול העבדות תנועה. היא עבדה על הרכבת התחתית על פני מדינות רבות ועזר להביא קליפורניה במהלך הבהלה לזהב עידן. היא הייתה חברה פיננסי תומך של ג ' ון בראון, והיה ידוע היטב תוך ביטול העבדות עיגולים. לאחר מלחמת האזרחים, היא לקחה את הקרבות שלה לבית המשפט, 1860 וזכה מספר זכויות האזרח ניצחונות, אחד מהם נעצר והוא אישר בשנת 1980 והביא אותה להיות נקרא "אמו של זכויות האדם בקליפורניה".

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות טענות סותרות על שנותיה הראשונות ועל המיקום המדויק  של שרידיה. יום הולדת ידוע ב19 לאוגוסט אבל שנת היוולדה טעון במחלוקת. הקבר שלה נמצא בבית הקברות טולוקיי,נאפה,קליפורניה ועל מצבתה תאריך לידתה הוא 1812, אך רוב מקורות הלידה מעידים על כך שנולדה בשנת ה1814. בגרסה אחת של האוטוביוגרפיה שלה , שרלוט דאונס , טוענת שהיא נולדה לעבד של כוהנת וודו וג'ון האמפדן פלזנטס, בנו הצעיר של מושל וירג'יניה ג'יימס פלזנט בנו הצעיר של מושל וירגיניה. היא הופיעה בנאנטאקט, מסצ'וסטס בסביבות 1827 כמשרתת בגילאי 10 - 13 למחסנאי ל......... היא עבדה במהלך השעבוד שלה ולאחר מכן הפכה לחברה במשפחה ולחברה לחיים של נכדתה סבתא חוסי החוסים היו מעורבים באופן עמוק בתנועה לביטול העבדות ופגשה הרבה מתנגדים מפורסמים לעבדות

נעימה גרם סותרות טענות על אותה המוקדם שנים, מוצאו המדויק עדיין לא ברור. יום ההולדת שלה ידוע 19 אוגוסט, אבל השנה היא מחלוקת. אותה המצבה בבית Tulocay הקברות ב נאפה, קליפורניה, ארצות 1812, למרות שרוב המקורות רשימה הלידה שלה כפי 1814. בגרסה אחת של האוטוביוגרפיה שלה מוכתב לה אלוהים-בתו שרלוט דאונס, היא טענה שהיא נולדה עבד וודו כוהנת ואת ג 'ון האמפדן Pleasants, בנו הצעיר של מושל וירג' יניה ג ' יימס Pleasants. בכל מקרה, היא הופיעה ב - Nantucket, מסצ ' וסטס בשנת 1827 כ 10 - ל 13-בן ערובה משרת כדי חנווני, "סבתא" הוסי. היא הבינה אותה שעבוד, הפך להיות בן משפחה, חבר לחיים כדי הוסי הנכדה של פיבי הוסי גרדנר. את Husseys היו מעורבים עמוקות את ביטול העבדות תנועה, נעים פגשתי רבים מן המפורסמות מתנגדים לעבדות.

קריירה ונישואין[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמיכתה של הוסי/.... לעיתים קרובות היא נתפסה כאישה לבנה. נעימה נישאה לג'ימס סמית קבלן קמח עשיר ובעל מטעים ששיחרר עבדים וגם הצליח להיתפס כאדם לבן. היא עבדה עם סמית' כ"גנב עבדים" ברכבת התחתית עד מותו ארבע שנים מאוחר יותר. הם העבירו עבדים למדינות צפוניות כמו אוהיו ועד קנדה. סמית השאיר לה הוראות וכסף על מנת שתוכל להמשיך את העבודה לאחר מותו.

עם התמיכה של הוסי/גארדנר, לעתים קרובות היא עברה כמו לבן. נעים נשוי, ג ' יימס סמית, עשיר קמח הקבלן ואת מטע בעל שיחרר את העבדים וגם הצליח להעביר כמו לבן. היא עבדה עם סמית', כמו "עבד " גנב" על רכבת התחתית עד מותו לפני ארבע שנים מאוחר יותר. הם מועברים עבדים הצפוני מדינות כמו אוהיו, אפילו ככל קנדה. סמית ' השאיר הוראות עבורה כסף כדי להמשיך את העבודה לאחר מותו.

היא החלה את השותפות שלה עם ג'ון ג'ימס  פלזנטס בשנת 1848,אף על פי כן אין מסמך רשמי לנישואיהם, ככל הנראה הטקס נוהל ע"י חברם קפטן גרדנר, בעלה של פיבי והתקיים על הספינה שלו.הם המשיכו את את עבודתו של סמית' במשך כמה שנים נוספות, כאשר הגברת תשומת הלב של סוחרי העבדים אילצה אותם לעבור לניו אורלניס. נראה כי ג'י.ג'י פלזנטס היה קרוב משפחה של בעלה של מארי לאו, קיימת אינדקציה שנעימה ולאו נפגשו והתייעצו פעמים רבות לפני שפלזנטס עזבה את ניו אורלניס בסירה לסן פרנססיקו באפריל 1852.ג'יי-ג'יי הגיע, וכתב שהאזור נראה מבטיח עבור הרכבת התחתית.


היא החלה שותפות עם ג 'ון ג' יימס ("ג' יג 'י") Pleasants שנת 1848. אמנם לא רשמי רישומים של הנישואים שלהם, זה היה כנראה שנערך על ידי חבר שלהם קפטן גרדנר, בעלה של פיבי, על סיפון הסירה שלו. הם סמית ' המשיך לעבוד עוד מספר שנים, כאשר הגדלת תשומת הלב של סוחרי עבדים נאלץ לעבור לניו אורלינס. ג 'יי ג' יי Pleasants נראה היה קרוב משפחה של " מארי לבו של הבעל, יש אינדיקציה לכך נעימה, לאוו פגשתי והתייעץ פעמים לפני נעימה, עזבו את ניו אורלינס על ידי סירה עבור סן פרנסיסקו באפריל 1852. ג 'יי ג' יי הלך קדימה ונכתב בחזרה כי האזור נראה מבטיח עבור הרכבת התחתית.

כשמרי אלן הגיעה לסן פרנסיסקו, היא עברה כמו אישה לבנה, באמצעות השימוש השם של בעלה שהיה ידוע בקרב הלבנים. היא עסקה במשרות שבהן ניהלו מפעלי מזון בלעדיים של גברים החל מקייז וקייזר. היא פגשה את רוב המייסדים של העיר כשהיא סיפקה ארוחות מפוארות, והיא נהנתה משפע של רכילות פיננסית ועסקית שעברה בין השולחנות. היא התארסה/הכירה פקיד צעיר בשם תומס בל ב"בנק קליפורניה"  והם החלו להרוויח כסף על סמך הטיפים שלה והדרכותיה. תומס עשה כסף בעצמו בייחוד מ........., ועד לשנת 1875 הם צברו 30 מיליון דולר (בשנת 2017 ערכו שווה 647 דולר). ביניהם. ג'יי ג'יי, שעבד עם מרי אלן מימי גניבת העבדים ועד למאבקי בתי המשפט לזכויות האזרח בשנות השישים והשבעים, מת ב- 1877 כתוצאה מסוכרת.


כאשר מרי אלן הגיע סן פרנסיסקו, היא עברה כמו לבן, באמצעות בעלה הראשון של השם בקרב לבנים, ולקח עבודות פועל בלעדית של גברים אכילה המפעלים, החל את התיק. Heiser. היא פגשה את רוב המייסדים של העיר כפי שהיא קייטרינג מפואר, ארוחות, והיא נהנו מ " ידיעות הכספיים של רכילות, עוסק בדרך כלל מגולגל סביב לשולחנות. היא מאורסת לי פקיד צעיר, תומס בל, ב" בנק של קליפורניה והחלו להרוויח כסף על סמך אותה טיפים והדרכה. תומס עשה כסף משלו, במיוחד כספית, ועל ידי 1875 הם שצברה 30 מיליון דולר הון (בערך 647 מיליון דולר ב-2017) ביניהם. ג 'יי. ג' יי, מי שעבד עם מרי אלן מ-עבד גונב ימים את זכויות האזרח. בית המשפט קרבות של 1860 ו-70, מת בשנת 1877 של סוכרת.

מרי אלן לא הסתירה את הגזע שלה משחורים אחרים, והייתה מיומנת במציאת מקומות עבודה לאלו שהובאו לפעילויות הרכבת התחתית. כמה מן האנשים שהיו בחסותה הפכו להיות מנהיגים שחורים חשובים בעיר. היא עזרה את סן פרנסיסקו בשנים 1857-1859 כדי לעזור לג'י בראון. נאמר כי היא תמכה בו באופן פעיל ע"י כסף ועבודה. כשנעצר בתקרית הארפר אריי ארמורי, נמצא בכיסו פתק ממנה אבל זה רק היה חתום עם ראשי תיבות MEP (הכוונה הייתה לWEP) היא לא נתפסה בתקרית. היא חזרה לסן פרנסיסקו על מנת להמשיך את עבודתה שם , איפה שהייתה ידועה כ"עיר השחורה".


מרי אלן לא להסתיר את המין השני, שחורים, ולא היה מיומן במציאת מקומות עבודה לאלה שהובאו על ידי הרכבת התחתית פעילויות. כמה אנשים שהיא בחסות הפך חשוב מנהיגים שחורים בעיר. היא עזבתי את סן פרנסיסקו מ 1857 עד 1859 כדי לעזור ג ' ון בראון. היא אמרה שיש נתמך באופן פעיל שלו, כי עם כסף ועבודה. היה שם פתק ממנה בכיס שלו כאשר הוא נעצר לאחר הארפר מעבורת הנשקייה האירוע, אבל כל זה היה רק חתם עם ראשי התיבות "MEP" (אשר היו לא הבנתי כ "ה") היא לא נתפס. היא חזרה לסן פרנסיסקו כדי להמשיך את העבודה שלה שם, איפה היא הייתה ידועה כ "שחור העירייה".

לאחר מלחמת האזרחים פלזנטס שינתה את גזעה מ"לבנה" ל"שחורה", מה שגרם ללבנים לתהיות. היא החלה סדרה של מאבקים משפטיים, על מנת להילחם בחוקים האוסרים על שחורים לרכב על עגלות ועוד הפרות הפוגעות בזכויות אדם


לאחר מלחמת האזרחים, נעימה בפומבי שינה אותה גזענית ייעוד בעיר Directory מ "לבנים" ל "שחורים", גורם קצת מערבבים בין כמה לבנים. היא החלה סדרה של מאבקים משפטיים כדי להילחם חוקים האוסרים השחורים " מ רכיבה על עגלות אחרות כגון הפרות.

Suing over streetcar segregation[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלזנטס תקפה אפליות גזעניות בסן פרנסיסקו בציבור........... לאחר שהיא ואישה שחורה נוספת נפלטו מחשמלית ב-1866. היא הגישה שתי תביעות. הראשונה נגד חברת הרכבות אומינבוס . התביעה בוטלה לאחר שהחברה הבטיחה לאפשר לאפרו-אמריקאים לעלות על רכבותיהם. השניה נגד נורת' ביץ וחברת הרכבת מיסיון, התביעה הועברה לבית המשפט של העליון של קליפורניה והסתיימה כעבור שנתיים. התביעה אסרה על הפרדת הציבור בעיר. עם זאת, בית המשפט העליון , מצא כי הנזקים שייחסו לה נמצאו מוגזמים



נעים תקפו בהצלחה אפליה גזעית ב סן פרנסיסקו הציבור conveyances אחרי היא ועוד שתי נשים שחורות היו נפלט מן העיר חשמלית ב-1866. היא הגישה שתי תביעות. הראשון, נגד אומניבוס מסילת הברזל החברה, בוטל לאחר שהחברה הבטיחה לאפשר אפרו-אמריקאים המנהלים שלהם חשמליות. המקרה השני, נעימה נגד נורת ' ביץ & המשימה מסילת הברזל החברה, הלך  , לקח שנתיים כדי להשלים. בעיר, המקרה אסר על הפרדה בעיר הציבור conveyances. עם זאת, על בית-המשפט העליון, הנזקים הוענק נגדה בבית המשפט, בית המשפט היה הפוך, מצא מוגזמת.54

חייה המאוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאוחר יותר, סדרות של מאבקים משפטיים עם שרה אלטה היל,  הסנטור ויליאם שרון ושותף לעסקים תומס בל כולל אלמנתו תרזה בל ובנו פרד בל פגעו בדימוייה של פלזנטס אשר עלו לה במשאבים ובבריאות. פלזנטס נפטרה ב- 4 בינואר בשנת 1904 בסן פרנסיסקו בעוני.


מאוחר יותר בחיים, סדרה של מאבקים משפטיים עם שרה ' יאה היל, הסנטור וויליאם שרון, המשפחה של שותף לעסקים תומאס בל, כולל אלמנתו תרזה בל ובנו פרד בל, פגום נעימה של המוניטין עלה לה משאבים ועושר. נעים מת ב סן פרנסיסקו, קליפורניה , ב-4 בינואר 1904 בעוני. [[קטגוריה:פעילים אפרו-אמריקאים בתנועה לביטול העבדות]]