משתמשת:Shiran gadamo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סאלח נ' ממשלת הולנד

פסק דין זה עוסק באופן בו יש לבצע הערכת חלופות להגנה הפנימית בעת זיהוי של קיום אפשרי לסיכון ממשי, כלומר הפרה של סעיף 3 לאמנת האו"ם בדבר זכויות אדם. סעיף 3 קובע כי אף אדם לא יהיה נתון או יחס לא אנושי או משפיל או ענישה. כמו כן, ישנה התייחסות לאלימות כללית והערכה אינדיבידואלית של הסיכון בסומליה. בפסיקה קבע בית המשפט כי יישום החלטת הולנד לגרש את המבקש מקלט בחזרה לארץ מוצאו, סומליה, תהווה הפרה של סעיף 3 לאמנה ולכן פוסק לטובת העותר בעניין זה.


רקע

העותר, סאלח שייח',השייך לקבוצת מיעוט העונה לשם אשראף הנמצאת בדרום סומליה וכחלק מחמולת רייר חמר שבסומליה. עקב מלחמת האזרחים אשר פרצה בסומליה ב-1991 משפחתו נאלצה לברוח מביתה שבמוגדישו אל הכפר טואולו נואה (Tuulo Nuh) אשר היה תחת שליטת שבט אבגל השייך לחמולת חאוויה. באותה העת, משפחתו אשר נתפסה כטרף קל ללא אמצעי הגנה, היתה חשופה לרדיפות והטרדות בלתי פוסקות בשל שיוכם לקבוצת מיעוט על ידי חברי המיליציה של שבט אבגל. בני משפחתו הוכו, נשדדו ואויימו על ידי אנשי המיליציה, כמו כן, במהלך הטרדות אלו נרצחו אביו ואחיו של סאלח ואחותו אף נאנסה מספר פעמים. לאחר ניסיונות כושלים רבים של משא ומתן עם זקני הכפר להפסקת רדיפות אלו, בסופו של דבר נענו וזכו לקבל פיצויים בעבור רכושם שנותר במוגדישו, ואלו שימשו עבור סאלח שייח' כאמצעי לעזיבת ארץ מוצאו אל ניירובי, קנייה. במסעו אל אמסטרדם, דרך איסטנבול, נאלץ סאלח שייח' לעשות שימוש בדרכון מזויף העונה לשם מהאת אחמד חסן, יליד 1977.בהגיעו לשדה התעופה סכיהפול באמסטרדם נתפס על ידי השוטרים ומיד פנה אליהם לבקשת מקלט.


עובדות

העותר, סאלח שייח', הינו אזרח סומלי ממוגדישו השייך לקבוצת מיעוט העונה לשם אשראף והגיע להולנד במטרה לבקש מקלט. משפחתו היתה חשופה לרדיפה והטרדות בלתי פוסקות בשל שיוכם לקבוצת מיעוט עד לכדי כך כי אחותו נאנסה ואביו ואחיו נרצחו ע"י חברי המיליציה של החמולה השלטת באותו האזור. בקשת המקלט של העותר נדחתה בהולנד בטענה כי יש ביכולתו לשוב לסומליה ולהתיישב באזורים בסומליה המוגדרים כ"בטוחים יחסית" ע"י הולנד ונציבות האו"ם לפליטים. שלטונות הולנד הוסיפו וערערו על גילו של העותר בטענה כי הינו קטין. לאחר מספר ערעורים אשר נדחו בהולנד, העותר, סאלח שייח', הגיש בקשה לאגודת זכויות האזרח וטען כי גירושו יחשוף אותו לסיכון ממשי של התעללות ועינויים בשל שיוכו לקבוצת מיעוט תוך הפרה של סעיף 3 לאמנה ביחס למצב זכויות האדם הכללי בסומליה.


טענת העותר

העותר, סאלח שייח' , טוען כי גירושו אל ארץ מוצאו תחשוף אותו לסיכון ממשי ועל כן טוען כי צעד זה הינו מהווה הפרה של ס' 3 לאמנה.

1. במידה ויגורש לצפון סומליה הוא יהיה חשוף לסיכון ממשי ועלול להיות נתון תחת עינויים או לאכזריות לא אנושית בשל שיוכו למיעוט. כמו כן, בשל אי קיומם של קשרים משפחתיים או שבטיים באיזורים הבטוחים יחסית מרבית הסיכויים כי יאלץ לחיות במחנה עקורים בתנאים בלתי אנושיים.

2. בהחלטת גירושו אין כל ערובה כי אכן ייכנס לאזורים הבטוחים יחסית של סומליה וזאת לאור הצהרותיה של סומלילנד ופונטלנד כי סומלים ללא קשר שבטי או משפחתי לא יתקבלו לאזורים אלו וכי אינם מכירים במסמכי הנסיעה המסופקים על ידי האיחוד האירופי. חששו העיקרי של העותר הינו כי אי כניסתו לאזורים הבטוחים יחסית יחד עם גירושו מהולנד יותירו אותו ללא יכולת להגן על עצמו.

3. גירושו לאזורים הבטוחים יחסית מחייב עצירה בעיר מוגדישו, עיר מולדתו, בה מטוסים נשדדו ונוסעיהם לא הגיעו אל יעדם. יתרה מכך, עצירה בעיר מולדתו תביא לחשיפתו לסיכון ממשי בשל שיוכו למיעוט ריר חמר.


טענת המשיבים

המדינה המשיבה, הולנד, פוסלת את טענותיו של העותר כי גירושו יחשוף אותו לסיכון ממשי וכי לא מתקיימת כלל הפרה של ס' 3 לאמנה בהחלטת גירושו לאזורים המוגדרים כבטוחים יחסית בסומליה.

1. המשיבה פוסלת את טענת העותר כי גירושו יבוא לחשיפתו לסיכון ממשי וזאת כי בעבר נרדף העותר כתוצאה מהמצב הביטחוני הלא יציב שהיה בסומליה עקב מלחמת האזרחים ואילו כיום המצב בסומליה שונה ועל כן חובת העותר להוכיח את רדיפתו.

2. המדינה טוענת כי לפי שר החוץ ההולנדי המיעוטים הקיימים באזורים הבטוחים יחסית אינם חשופים לרדיפות. אומנם מצבם הסוציו אקונומי נמוך אך הצליחו להשתלב בשוק העבודה ואף יצרו קשרים קבועים עם החמולות בצפון סומליה.

3. המדינה דוחה את טענת העותר כי אין ערובה לכניסתו לאזורים הבטוחים יחסית וטוענת כי ניתן להיכנס ולצאת מסומליה הודות למסורת נוודית עתיקת יומין. כמו כן, על אף כי אין הסדר מוסכם עם סומלילנד ופונטלנד, קיים הסדר עם מדינות מתווכות, קנייה ואיחוד האמירויות הערביות, דרכן ניתן להיכנס לאזורים אלו.

4. המשיבה טוענת כי אין כל בסיס לטענות העותר על מטוסים של סומלים המיועדי לצפון סומליה אשר נשדדו. כמו כן, למשיבה לא ידוע על מקרים בהם לא התקבלו מסמכים מהאיחוד האירופי על ידי רשויות סומלילנד ופונטלנד.


החלטת בית המשפט

בית המשפט קבע כי גירוש העותר לסומליה אכן מהווה הפרה של ס' 3 לאמנה ולכן מקבל את עתירתו של סאלח שייח'. בסוגייה האם גירוש העותר לשטחים הבטוחים יחסית בסומליה כפי שנקבע על ידי הולנד מפר את ס' 3 לאמנה, כמו כן בבחינת סיכונו הממשי של העותר מצא בית המשפט כי גירושו של העותר לסומלילנד או פונטלנד בשל שיוכו של העותר לקבות המיעוט אשראף שמקורו בדרום סומליה. יתרה מכך, בית המשפט הדגיש את חשיבות ההשתייכות לחמולה כגורם חשוב עד לכדי מכריע וציין כי ישנן שלוש קבוצות הנחשבות כפגיעות ביותר בסומליה והן; עקורים, מיעוטים ואלו השבים מן הגולה. עתירתו של שאלח שייח' התקבלה על ידי בית המשפט מהסיבה כי הוא נופל אל תוך קטגוריית הקבוצות הפגיעות ביותר סומליה גם כאשר יתאפשר לו להגיע אל האיזורים הבטוחים יחסית.