משתמש:אבי שגיא/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ציפורן חודרנית היא תופעה של גדילת ציפורן לכיוון קפלי העור שבצידי הציפורן וחדירה לתוכן תוך כדי פגיעה בהן, חשש לגרימת זיהום וכאבים עזים. בין הסיבות לתופעה: גזיזה לא נכונה של הציפורן, נעליים שאינן מתאימות לצורת כף הרגל, אירוע של טראומה לבוהן או לציפורן ועוד. לעיתים היא מופיעה כתופעה נלווית לפטרת הציפורניים. טיפול רפואי לציפורן חודרנית יכול להיעשות בשיטות טבעיות והוא אפשרי בהחלט, אך מצריך ליווי מקצועי, התמדה וסבלנות רבה. טיפולים נוספים יכולים להיות ברמת פדיקור ופודיאטריה.

כסיסת ציפורניים היא פעולת נשיכה, לעיסה וכרסום של ציפורני הידיים והעור במצבים שונים, ביניהם מתח נפשי, רעב או שעמום. היא נחשבת לצורה השכיחה ביותר של הטלה עצמית של מום גופני, ולרוב היא תסמין של קיבעון אוראלי. כסיסת הציפורניים יכולה להתבצע באופן מודע או בלתי מודע לחלוטין. כסיסת ציפורניים ניתנת לטיפול אך מצריכה ליווי אישי והבנה לעומק של הגורמים לתופעה.

הינתקות הציפורן, המוכרת כ-Onycholysis, היא תופעה של היפרדות והתרוממות לוחית הציפורן ממיטת הציפורן. היפרדות זו לרוב נובעת משימוש בתכשירים שפוגעים בהגנת הציפורן האחורית. הינתקות הציפורן לעתים מופיעה כתופעה נלווית לתופעות ציפורניים אחרות. תופעה זו עלולה להוות סיכון לבריאות הציפורן ואף לגרום ל-Distrophya - התדרדרות מצב הציפורן ואף לאיבוד מוחלט שלה. תופעה זו ניתנת לטיפול ומצריכה התייחסות מקצועית.

ניתן לאתר מחלות מסוימות או תופעות גופניות שונות, וכן מחסור בויטמינים וחלבונים על פי מראה הציפורניים[1]. כמו כן, שאריות הציפורניים הגזוזות ושרידי החומרים שבהן מהווים אינדיקציה למצב הגופני.