משתמש:אבנר/אופרת רוק ישראלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בשנים 1971-1972 יצרו החברים שלוש יצירות ארוכות, מעין אופרות רוק או מחזות זמר שמעולם לא יצאו לאור. "הסיפור המחריד על הילד מברזיל" היה מערכון-שיר ארוך בהנחיית מנחם זילברמן בביצוע "מקהלת השפלה בניצוחו של חולילו לומברטה ובהדרכתו" (כולל השירים "אוכל ת'ציפורניים", המגפיים של ברוך") מחזמר תנכ"י בשם "המלך מממבו" שהוצע ללא הצלחה לטלויזיה הישראלית כלל קטעים שיהפכו בהמשך ל"צפוף באוזן", "אינספקטור פקח" ובעיקר שירים שנגנזו. אופרת הרוק "סיפורי פוגי" בהשתתפות מנחם זילברמן, תמי עזריה, מירי אלוני, אלון אולארצ'יק, אפרים שמיר, גידי גוב, מאיר פניגשטיין ודויד שנן. כללה שירים, או קטעי שירים, שיהפכו בהמשך ל"לא ידענו מה לעשות", "נחמד", "פה קבור הכלב" ו"שיר המחירון". http://www.kutnermusic.com/2013/06/blog-post_14.html

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנדרסון הושפע ממוזיקת הרוק האמריקאית וחלם לכתוב את אופרת הרוק הישראלית הראשונה.[1] במהלך שירותו בלהקת הנח"ל, בשנים 1971-1972, חיבר מספר אופרות רוק וניסה להעלותן לבמה. חלק מהמשתתפים באותם ניסיונות אמנותיים השתלבו לאחר מכן בלהקת כוורת.

  • אופרת הרוק סיפורי פוגי - מספרת על דמות שהמציא סנדרסון[2] בשם "פוגי" אשר שב מביקור ביפן. חבריו שבאים לבקר אותו מתעניינים רק במתנות שהביא, חוקרים כמה עלה כל דבר ועולים לו על העצבים. משתתפים: דני סנדרסון (שירה, פסנתר וגיטרות); אפרים שמיר (שירה, גיטרות); מאיר פניגשטיין (שירה, תופים); דיוויד שנן (תופים); אלון אולארצ'יק (שירה, בס), מירי אלוני, תמי עזריה, מנחם זילברמן וגידי גוב (שירה).

אברהם דשא (פשנל) צפה בחומרים והמליץ לסנדרסון לפרק את האופרה לשירים נפרדים. רבים מאותם שירים שולבו במופע ובאלבומים של להקת כוורת וזכו להצלחה גדולה.

ביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הבלדה" נכתבה ככל הנראה כחלק מאחת הגרסאות לאופרת הרוק "סיפורי פוגי". היא לא נכנסה למופע ולא לאלבום הראשון של כוורת. ב-1974 נכנסה לאלבום השני, "פוגי בפיתה". כוורת לא ניגנו את השיר בהופעותיהם בשל מורכבותו. הוא בוצע בשנית בהופעות האיחוד בשנת 1984.

אופרת הרוק "סיפורי פוגי" לא יצאה לאור בהקלטה מסודרת עד שנת 2013. יואב קוטנר השמיע אותה יחד עם יתר האופרות באחת מתוכניותיו. בשנת 2013 לרגל הופעות איחוד נוספות יצאו לאור הקלטות אלו במארז מיוחד.

  • כוורת בקופסא, דיסק 1 – "בדרך לכוורת", כולל את היצירות "אופרת פוגי","המלך ממבו","הילד מברזיל". הוצאת הד ארצי, 2013.


בקרדיטים באלבום "פוגי בפיתה" של כוורת מוזכרים מוג, מוג בס ומלוטרון. נראה לי שבכולם השתמשו ב"הבלדה על ארי ודרצ'י": החלילים בפתיחה (או לפחות חלקם) הם מהמלוטרון (אלון עמית סיפר פעם על הכלי הזה, בתגובה 192516), המוג מנגן על רקע הדיקלום של פוגי ("לאור הירח ולאור הכוכבים...", החל מ-‏1:43) ובסיום הגרנדיוזי (החל מ-‏5:40), והבס נשמע באמת סינטי בס.

אחד משירי הפרוגרסיב הראשונים בעברית,

  1. ^ יוס סולימאני, סיפורים על פוגי, מגזין ד'קמפוס גיליון 5, מרץ 2013
  2. ^ חלק ממאפייני הדמות שאובים מאדם אותו פגשה להקת הנח"ל באחת מהופעותיה