משתמש:אגלי טל/חורב (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חורב ( שם מלא: חורב - על טעמי המצוות הנוהגות בזמן הזה, דיניהן ושורשיהן) הוא ספר מאת הרב שמשון רפאל הירש העוסק בטעמי המצוות וחלוקתן לסוגים. ספר זה הוא הראשון שכתב הרב הירש, אך לפני הדפסתו פירסם את הספר אגרות צפון, שהיווה מעין מבוא לתורתו של הרב הירש.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נכתב כשהיה הרב הירש בן 22, והיה זה ספרו הראשון. בתחילה הייתה כוונתו לפרסם חיבור בשני חלקים: חלק ראשון שיעסוק במחשבת ישראל וייקרא "מוריה", וחלק שני שיעסוק בטעמי המצוות בשם "חורב". בסופו של דבר החליט הרב הירש לכתוב קודם את חורב, לאחר שהגיע למסקנה שחוסר ההיכרות עם תוכן המצוות הוא בעיה דומיננטית יותר[1].

בשל אורכו של החיבור נתקל הרב הירש בקושי להדפיסו, בשל חששו של המוציא לאור מפני אי הצלחה במכירתו. הרב הירש קיבל את עצתו של המוציא לאור לפרסם תחילה חיבור קצר בו יפרוש את עיקרי שיטתו, כדי לראות אם תהיה התעניינות בציבור בדבריו. הוא כתב את אגרות צפון, הכתוב בצורת חליפת מכתבים בין שני צעירים יהודים בגרמניה של אותה התקופה. בחיבור הציג הרב הירש, בפיו של בנימין, הרב הצעיר, את עיקרי שיטתו וטיעוניו. הספר זכה להצלחה גדולה וכך נסללה הדרך להדפסתו של חורב בשנת 1838.

למרות התנגדותו של אביו, כתב הרב הירש את חורב בגרמנית, כמו את חיבורו הקודם (איגרות צפון). הסיבה לכך הייתה שהרב הירש האמין שכדי לדבר אל צעירי תקופתו עליו לכתוב בשפה השגורה בפיהם[2].

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר, סוקר הרב הירש את המצוות על פרטי הלכותיהם, ומוצא בהם הדרכה לחיים ולעבודת ה'. סיווג המצוות נעשה לפי החלוקה המקורית שהוצגה באגרות צפון באגרות יא-יד.

הערכה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רש"ר הירש משנתו ושיטתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אגרות צפון, איגרת יט
  2. ^ חורב, בתרגום הרב יצחק פרידמן, הוצאת פלדהיים, תשס"ז 2007, מתוך המבוא למהדורה העברית.