משתמש:אורי מוסנזון/כתבה לעיתון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האנציקלופדיסטים

מאת יערה קירי

לפני כשבוע, במסיבה בה השתתפתי, התפתח דיון סוער על מלחמת האזרחים בספרד. אני עצמי לא תרמתי הרבה לשיחה כי למען האמת לא ידעתי כלום על המלחמה ההיא ומדוע אנשים צעירים חושבים שהיא רלוונטית לחיינו היום. כאשר הגעתי הביתה, מיד שאלתי את גוגל על הצרוף "מלחמת האזרחים בספרד". התשובה הראשונה שקיבלתי הייתה מתוך אתר שלא הכרתי בשם "ויקיפדיה". נכנסתי לאתר, ולשמחתי גיליתי אינפורמציה רבה, כתובה בצורה בהירה וקולחת. בנוסף מצאתי הפניות לקריאה נוספת וקישורים לאתרים רלוונטיים אחרים. האינפורמציה הייתה מוצגת בצורת ערך של אנציקלופדיה ומלווה בתמונות. חלק מהטקסט בגוף הערך התגלה כקישורים לערכים אחרים באנציקלופדיה. תוך כדי שיטוט מיקרי הבנתי מהר כי אני ניצבת בפני פרוייקט ענק של אנציקלופדיה שלמה ברשת האינטרנט. אני מודה שהדבר הראשון שחלף במוחי היה "מי הפראייר שעומד מאחורי כל זה?" הרי אין באנציקלופדיה אף פרסומת, והמידע נגיש לכולם. הדבר הבא אליו שמתי לב הוא שמאחורי (בשביל להבין מה זה "מאחורי" צריך לבקר באתר) כמעט כל ערך אנציקלופדי, קיים דף שיחה בו מתקיים דיון ער על מה שנכתב בערך. נדהמתי לראות שמאחורי האנציקלופדיה הזאת קיימת קהילה שלמה של אנשים המכנים את עצמם ויקיפדים. הויקיפדים משתקפים כאנשים דעתנים המרבים להתווכח אך עם זאת בעלי כמיהה גדולה להגיע להסכמה ואפילו לקונצנזוס.

כל העניין התחיל לרתק אותי מאד. החלטתי לנסות להיפגש עם אנשים מקהילת הויקיפדיה, לשמוע מהם יותר על הפרוייקט המרתק הזה ולנסות לברר מה גורם להם להשקיע בו כל כך הרבה מזמנם.

\*ראיונות*\

\*...*\

אוריון אבידן היא ויקיפדית חדשה יחסית אך תוססת מאד. אוריון נשואה לויקפד פעיל נוסף (וזה לא הזוג היחידי).

ש:אוריון, ידוע שבויקיפדיה יש ויכוחים רבים, חלקם אף מגיע לטונים גבוהים. מאחר שגם את וגם בן זוגך ויקיפדים, האם זה גורם למריבות בבית?

ת: איני יכולה לומר שלויקיפדיה אין השפעה על חיינו. בן זוגי אינו יודע לסדר את הסכו"ם על השולחן אז שמתי לו תבנית עריכת שולחן. זכור לי גם מקרה שהוא איחר ולא טרח אפילו להתקשר אז שמתי את ארוחת הערב שלו במחיקה מהירה ועד שהוא חזר היא כבר לא הייתה קיימת.

ש:מקריאת דף המשתמש שלך עולה שאת אמא לילד קטן. איך יש לך כל כך הרבה זמן להשקיע בויקיפדיה?

ת: פה אני אגלה לך סוד. מי אתה חושב שכותב ערכים כמו למשל נינט טייב? הילד גם לפעמים עוזר לי בערכים על פיזיקה ועל קומבינטוריקה.

ש:שאלה שאולי קשורה לשאלה הקודמת: זמני העריכה שלך הם בדרך כלל שעות הבוקר המוקדמות. האם את עורכת בויקיפדיה על חשבון זמן העבודה?

כנראה אין לך ילד אחרת היית יודע ששעות הבוקר המוקדמות הן 02:00 - 03:00 . מה זו עבודה? מה שאתה קורא לו עבודה היא רק מייצג, דמות מסוימת של המושג עבודה (סליחה, זו השפעה של עבודה על ערכים בפילוסופיה). \*….*\

אורי מוסנזון הוא ויקיפד בן שלושים וחמש הפעיל בויקיפדיה כשנה.

ש: מה הביא אותך לויקיפדיה?

ת: כאשר שמעתי בפעם הראשונה על רשת האינטרנט, לפני כעשר שנים, קיוויתי שהיא תוכל לשמש אותי כמין אנציקלופדיה אולטימטיבית. אנציקלופדיה שלא תהיה מוגבלת בהיקף כמו האנציקלופדיה שיש לי על המדף בבית, אנציקלופדיה שתהיה רחבה ועמוקה הרבה יותר. מהר מאד גיליתי, שרשת האינטרנט, עם כל הקסם החופשי שלה, לא ממש יכולה לתפקד בתור אנציקלופדיה. היא יותר מדי פרועה ומבולגנת. ראיתי צורך ברור באינפורמציה יותר מאורגנת. הפעם הראשונה שהגעתי לויקיפדיה הייתה מתוך קישור של אתר העוסק בתוכנה חופשית. בהתחלה רחרחתי ומהר מאד צללתי פנימה והתחלתי לכתוב ערכים משלי.

ש:אז כל ההשקעה שלך באה מאידאליזם צרוף? אלטרואיזם?

ת: (מחייך) הייתי רוצה להגיד לך שכן, אבל זה לא כך. הויקיפדיה ממלאת אצלי צרכים נוספים. אני מאד אוהב את הקהילה של ויקיפדיה. יש שם הרבה אנשים שפשוט כיף לי מאוד לדבר אתם ומעניין לי לשמוע את דעתם. יש גם כיף מיוחד שאנחנו יוצרים ביחד איזו יצירה משותפת גדולה. בנוסף לכל זה, יש את החוויה המיוחדת של עריכת-ויקי. קצת קשה לי להסביר מה כל כך קוסם בזה לאדם שלא התנסה בכך. זה לא כמו פורום רגיל. לכל ויקיפד יש דף אישי בו הוא מספר על עצמו. בצמוד לדף המשתמש קיים דף שיחה, בו מנהלים שיחות עם אותו ויקיפד. כפי שכבר שראית, יש דפי שיחה תוססים הקשורים לערכים עצמם ויש את המזנון (על משקל מזנון הכנסת) בו מתקיימים דיונים על נושאים כלליים. הדיונים האלה נוטים לפעמים להיות הזויים ומצחיקים מאד.

ש: אולי בכל זאת תוכל לנסות לתת את הטעם של עריכת-ויקי ומה כל כך מרגש אותך בה?

ת: נניח שאת מגיעה לערך מקרי בויקיפדיה כגולשת רגילה שאיננה חלק מקהילת ויקיפדיה ומוצאת שגיאת כתיב. במצב זה את יכולה ללחוץ על כפתור העריכה ולתקן את שגיאת הכתיב בעצמך. מרגע זה, כל גולש המגיע לערך, רואה את הערך המתוקן--

ש:-- מה? <הרמת גבה> אני, ללא שום הסמכה, יכולה לערוך מחדש ערכים אנציקלופדים שאנשים אחרים טרחו עליהם כל כך הרבה? ומה אם אנסה להשחית אותם בכוונת זדון או סתם אכניס אינפורמציה שגויה מתוך בורות?

ת: אלה הן אכן שאלות מתבקשות, אך עדיין לא סיימתי את ההסבר שלי. כאשר בצעת את התיקון שלך, את לא ממש מחקת את הערך הקודם, אלא הוספת גירסה חדשה שהיא זאת הגלויה לעולם. הגירסה הישנה עדיין קיימת, ויש אפשרות להגיע אליה. כל כותב רשום בויקיפדיה (ויקיפד) יכל לנהל לעצמו רשימה של ערכים אחריהם הוא עוקב. מן הסתם ימצא אותו ערך שאת תשני ברשימת המעקב של הויקיפדים שכתבו אותו. מכיוון שהערך יקר לליבם, אם השינוי שעשית לא יראה להם, הם פשוט ישחזרו את הגירסה הקודמת.

ש:-- ואם הויקיפדים שכתבו את הערך כבר מאסו בוויקיפדיה והם לא עוקבים יותר ?

ת: (מנמיך את קולו ללחישה) כמובן, יש את האח הגדול. קשה לחמוק ממנו. האח הגדול רואה הכול, בכל שעה, בכל דקה, גם כשאתה חושב ש... די, כבר דיברתי יותר מדי

ש: מעיון בתרומתך לויקיפדיה, נראה שאתה פעיל יותר בדפי השיחה ובמזנון, מאשר בערכים עצמם.

ת: (פורץ בצחוק) אני רואה שעשית שעורי בית. כן, אני חייב להודות שאת צודקת. בזמן האחרון אני מרבה להתפלסף, להתלוצץ ולהציק לויקיפדים אחרים. אני חושב שזה חלק מהעניין, ויקיפדים יכולים להשתובב, רצינות תהומית לא תתרום לנו דבר. חשוב שלויקיפדים יהיה כיף, אחרת הם עלולים להתייבש.

\*…*\

חשמלית הוא שם המשתמש של ויקיפדית אחרת המשלימה בימים אלה שנה של פעילות בויקיפדיה.

ש: ויקיפדים רבים מזדהים בשמם האמיתי בחיים, ואילו אחרים, כמוך, בוחרים להזדהות בשם בדוי, בדרך כלל כינוי יצירתי, בדומה לכינויים בפורומים באינטרנט. מדוע בעצם לכתוב בשם בדוי? את לא רוצה קרדיט על הכתיבה שלך?

ת: בויקיפדיה לא ניתן קרדיט על ערך מסויים לכותב בודד מהסיבה הפשוטה שהערכים בויקיפדיה נערכים בידי רבים. חלקם, תרומתם קטנה, וחלקם, תרומתם גדולה יותר. כדי לראות את התרומות של כל כותב וכותב, צריך להכנס לדף הגרסאות של הערך, וזה דבר שרוב הקוראים לא עושים. בדפי השיחה, לעומת זאת, אנשים נוהגים לחתום על אמירותיהם, והשיחה מתנהלת בצורה מאד דומה לפורומים באינטרנט. גם הכינויים שאנשים בוחרים לעצמם הם בהתאם. יש כאלה שרוצים להזדהות בשמם, ויש כאלה שמעדיפים ליצור לעצמם דמות וירטואלית תחת שם בדוי.

ש: בתור מהנדסת חשמל ציפיתי שתכתבי בנושאים הקשורים להתמחות שלך, אבל ראיתי דוקא שהתעמקת בערכים כמו "קוביית משחק" "חתימה" ו"גימטריה" וגם יצרת ערכים כמו "התעללות" ו"נומרולוגיה".

ת: הרבה ויקיפדים מעדיפים לכתוב דווקא בנושאים הרחוקים מתחום ההתמחות שלהם. רוב הויקיפדים רואים את כתיבתם כתחביב, ולא כמקצוע, ולכן הם מעדיפים להתרחק מנושאים שמעסיקים אותם במשך שעות העבודה, ולהתמקד בנושאים שמעניינים אותם כתחביב.

ש: אבל כתיבה חובבנית כזו יכולה להביא לשגיאות רבות בכתוב, לא?

ת: נכון, אבל מכיוון שיש הרבה מאד כותבים יש סיכוי סביר שמישהו יגלה את הטעות ויתקן אותה. בגלל האופי הזה של ויקיפדיה, ויקיפדים רבים אימצו לעצמם שגרה של בדיקת עריכות חדשות. גם מספר הויקיפדים, שהולך ועולה כל הזמן, תורם לכך שרוב הטעויות מתוקנות במהירות. זמן החיים של טעות בויקיפדיה העברית של היום מגיע לשעות ספורות בלבד. טעויות רבות מתוקנות תוך דקות ממש.

ש: נראה לך רציני לכתוב באנציקלופדיה אינטרנטית ערך על נומרולוגיה?

ת: נראה לי מאד רציני לעשות זאת. הנומרולוגיה היא תופעה רווחת בעולם, וכל אינציקלופדיה שמכבדת את עצמה חייבת להתייחס לכל תופעה נפוצה בעולם. עורך אינציקלופדיה בעל דיעות ימניות לא יעלה על דעתו להשמיט ערכים על אישים בעלי דיעות הפוכות לשלו. המנעות מכתיבה בנושאים תיאולוגיים לא תצמצם את השפעתם בעולם, אלא רק תמנע ידע מאנשים אחרים. אני סבורה שכל תיאולוגיה הנפוצה בעולם ראויה להתיחסות רצינית בויקיפדיה.


\*…*\

טרול רפאים הוא כינוי של ויקיפד עצבני למדי. בדפי השיחה מתוודה הטרול שאחת הסיבות לפעילותו בויקיפדיה היא נסיון למתן את האימפולסיביות שלו.

ש:עברתי על תרומותיך השונות בויקיפדיה. עושה רושם כי רוב זמנך בויקיפדיה מוקדש דווקא לדפי העזרה. נראה לי מפתיע למדי שבתור ויקיפד המצהיר בריש גלי כי הוא איננו אדם סבלני מקדיש זמן כה רב להדרכת אנשים אחרים. האם תוכל לומר קצת מהו מקור עניינך בדפי העזרה דווקא?

ת: כבר ממזמן למדתי שהדרך הפשוטה ביותר למנוע מאנשים לשאול אותך שאלות מעצבנות היא לספק להם מידע. אם מישהו בא ושואל שאלה שכבר יש בדפי העזרה, אפשר להפנות אותו אליהם.

ש:האם ויקיפדיה זה מיזם ישראלי? האם הוא קיים גם בשפות אחרות, ואם כן מה היחודייות שלו לעומת אלו בשפות הזרות?

ת: ויקיפדיה היא מיזם בין לאומי, הוא קיים גם בעשרות שפות אחרות, אולם למרות גודלה הקטן של קהילת דוברי העברית ויקיפדיה העברית ניצבת בעשרים הויקיפדיות הראשונות בעולם מבחינת גודלה.

ש:האם הרעיון של עריכת-ויקי ישים רק לאינציקלופדיה? האם ניסו אותו גם בתחומים אחרים?

ת: נוסף על ויקיפדיה ישנם גם ויקימילון, ויקיציטוט, ויקיספר ועוד פרויקטים שמופעלים ע"י קרן ויקימדיה (הקרן שמפעילה את ויקיפדיה). פרט לכך ישנם עוד אתרים רבים המשתמשים בעריכת ויקי.

ש:מה משמעות המילה "ויקי"'

ת: משמעות המילה היא מהיר בשפת תושבי הוואי.

ש:התשובות שלך לקוניות ויבשות למדי. תוכל להרחיב?

ת: אני עדיין חוקר את הערך ציניות בויקיפדיה.

ש:שמתי לב שהתנהגותך לעיתים פוגעת בויקיפדים אחרים. ברוב המקרים קהילות, גם אלו המקוונות, נוטות להוקיע מקרבן אנשים אשר מגלים התנהגות כזאת. מעניין לראות שויקיפדיה במקרה שלך מציגה דוגמה נגדית לתפישה זאת. האם יש לכך קשר לאופייה של האינציקלופדיה או לטיב האנשים בקהילה?

ת: בויקיפדיה ישנה רמת סובלנות גבוהה מאוד, מכיוון שהמטרה היא להגיע לנייטרליות של הערכים, הרי המגמה היא לעודד דעות שונות ולא "לחנוק" אותן. גישה זו גורמת גם לסובלנות כללית כלפי המשתמשים.

ש:

ת: \* שאלות לכל דיכפין *\


ש:האם כל הויקיפדים שווים? האם יש זכויות יתר לאחדים? (שאלה בעדיפות לגילגמש)

ש:מעניין שאתה אומר זאת. מעבר על דף השיחה שלך ועל דפי המזנון מראים תלונות חוזרות ונשנות של משתמשים אלמוניים ומשתמשים חדשים על טיב החלטותיך. (שאלה בעדיפות לגילגמש) ש:האם יש קשר בין ויקיפדיה לתורות חברתיות שונות כמו אנרכיזם או סוציאליזם?(שאלה בעדיפות לערןב)

ש:מי כתב את התוכנה של ויקיפדיה, האם גם התוכנה נוצרה בצורה "ויקית"?(שאלה בעדיפות לערן או אפי)

\*…*\

\* סיכום של יערה ... זה הניסוי החברתי הכי מרתק שראיתי ... התוצאה יכולה להועיל לעתיד ילדנו ... אולי לא ..*\


הערה: הכתבה לא נכתבה באמת על ידי יערה קירי. למיטב ידיעתנו אין עיתונאית בשם זה. הכתבה נכתבה ע"י הקהילה הויקיפדית עצמה ע"י עריכת-ויקי של ויקיפדים רבים. באתר ויקיפדיה ניתן למצוא את כל גרסאות העריכה של כתבה זו.