משתמש:אלמוג / משנה ויקיפדית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"המטרה בכל משימה היא פשוטה - לפוצץ את כל הבניינים, להרוג את כל האנשים, להפיל את כל המטוסים, להחריב את כל עמדות הירי על האיים והספינות, להטביע את כל ספינות האויב ולחזור לנושאת המטוסים בשלום." מתוך הערך האנציקלופדי Wings Of Fury, ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

משנה ויקיפדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן משנתי הויקיפדית:

הויקיפדיה אינה אנציקלופדיה במובן המקובל של המילה. היא אתר אינטרנט דינאמי, מתפתח, רב תחומי, הכולל סוגים שונים של ידע. מאפיין עיקרי של הויקיפדיה, בניגוד לאנציקלופדיות אחרות הוא חוסר ההירארכיה. חוסר הירארכיה בין העורכים ובין עצמם (תפקידי מפעיל המערכת והביורוקרט הם חסרי משמעות הירארכית, פרט לטיפול במשחיתים וכו'), וחוסר הירארכיה בין המאמרים, ובין הנושאים. אין אדם "חשוב יותר וחשוב פחות" ואין נושא, ערך או תחום "חשוב יותר ופחות". ערכי הארי פוטר וערכים העוסקים במכניקת הקוונטים מקבלים את אותה התייחסות, ואת אותו טיפול.

אז זה טוב או רע?[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה טוב. זה טוב מבחינה אידיאולוגית - חוסר ההירארכיה הוא מאפיין אידיאולוגי של הויקיפדיה והוא שהופך אותה למה שהיא. זה טוב מבחינה מעשית - מאפיין זה מושך לכאן כותבים.

אז איפה הבעייה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבעייה היא שנושאים מסויימים מושכים כותבים גרועים. ערך כתוב גרוע פירושו התעסקות אינסופית בשכתוב וויכוחים על כל מילה, וכמו כן ערכים מסויימים כתובים כה גרוע עד שאי אפשר לתקנם, והם נשארים לנצח בויקיפדיה כתעודת עניות לכותב ולויקיפדיה. ערכים אחרים הם כל כך מחוץ להגדרה של מה שיכול להכלל ולו אף בקושי באנציקלופדיה, שהאדם פשוט עומד ושואל את עצמו - זה אמיתי מה שמופיע על המסך שלי? מישהו ממש טרח לכתוב את זה, להוריד מאיזה פינה ברשת תמונה ולטעון שזה שימוש הוגן, לברר מה תאריך הלידה ובאיזה טלנובלה הוא הופיע? כבר אמרנו שזה בסדר, ויש מקום לכולם על השרתים, ואין "גבוה" ו"נמוך", ומה זה מפריע לך לשפץ את הערך על עדיה חורון, אבל בעקבות הערך הזה מחר יבוא גם ערך על האח שלו, והסבתא, והחתול, והמורה לדרמה מכיתה ג', ומאמן הכדורסל, וקבוצת הכדורסל בבית הספר היסודי, והחברה הראשונה, והשנייה, והשלישית. ואין לדבר סוף.

אז מה לעשות עם כותבים גרועים?[עריכת קוד מקור | עריכה]

אי אפשר לגרש אותם. הרי זו אנציקלופדיה פתוחה לכל שכל אחד יכול לכתוב בה, על כל נושא. אי אפשר להשאיר את העריכות שלהם. בקיצור, כמו שכתב המשורר מרטיאליס לאהובתו המרדנית - Nec tecum possum vivere, Nec sine te. איני יכול לחיות איתך או בלעדייך.

אז מה אני רוצה מהחיים שלכם?[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיריוס הורה להם את פקודה 66
סידיוס לא הורה להם את פקודה 66

אני מסווג את הערכים בויקיפדיה לשתי קטגוריות עיקריות: ויקי א', ויקי ב'.

ויקי א' הוא הויקי שלנו - אנציקלופדית אינטרנט עדכנית ודינאמית השומרת על כללים של איכות, NPOV, וכל השאר.

ויקי ב' הוא הערכים שעורכים העורכים הגרועים. לרוב ערכי סדרות טלוויזיה, משחקי טלוויזיה, כוכבנים לרגע, דוגמניות לפגע, וכו'.

אם אי אפשר למנוע את קיומה של ויקי ב', אפשר להכיל אותה. לצמצם אותה לגבולות ברורים ובטוחים ולמנוע את גלישתה לויקי א'.

לדעתי, צריך לוותר מראש על האיכות של ערכים מסויימים, והדבר גם נעשה בפועל. כך, ערך כג'דיי יכול לכלול את הניסוח הבא (לא נגענו, לא שינינו. זה כתוב כך שחור על גבי מסך):

"לאחר שלוש שנות מלחמה, בהן חיילי המשובטים שירתו של אבירי הג'דיי, סידיוס הורה את פקודה 66, המציגה את הג'דיי כבוגדי הרפובליקה. המשובטים, אשר נשבעו אמונים לרפובליקה ולשליטה, פלפטין, תקפו את אבירי הג'דיי, וביחד עם שני הסית' לורדים, דארת' ויידר ודארת' סידיוס, מסדר הג'דיי הושמד."

ניסוח בלתי קביל כשמדובר בקרב סטלינגרד, בלתי אפשרי כניתוח של מצב במלחמת יום הכיפורים, אבל זה מה שיש בג'דיי. ואין אף אחד בעולם שימנע את זה.

אז מה אני מציע:[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנו להם לערוך את ארץ נהדרת, את אבירי הג'דיי ואת נינט טייבשולתתתתתתת!!!!!!!1). לא אתווכח אם סידיוס הורה את פקודה 66 או את פקודה 67 ומיהו בדיוק שהשמיד את מסדר הג'דיי. הערך "ארץ נהדרת" יכול לכלול מצידי 350K של כל דאחקה כושלת של אלי פיניש וכל דמות חולפת של עלמה זק. כל עריכה בערכים אלו פירושה פחות עריכה אחת כושלת בערכי ויקי א'. ערכים אלו מושכים עורכים מסוג מסויים, ומוטב שיתעסקו להם שם בענייניהם, ולא יפלשו לתחומינו אנו. לחופש יחסי זה צריכות להיות רק מגבלות חוקיות - זכויות יוצרים, הגנת הפרטיות, לשון הרע.

מתי צריך להתערב?[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשכותב מסוג זה מנסה לגלוש מהתחומים המצומצמים והמוגדרים היטב של ויקי ב' - ליצור שורות של ערכים בלתי אפשריים, כגון ערך לכל דמות משנה באבודים, לכל מתאבק בליגת ההיאבקות, או ערך נפרד למועדון מעריצים של דמות טלוויזיונית. ויקי ב' צריכה להיות בשולי העיסוק של ויקי א' ולא לגלוש מעבר לנפח מסויים. כאשר נוצר ערך ויקי ב' שמאיים להתרבות, ליצור עשרים ערכי משנה, קטגוריות, בנים ובני בנים, כי אז יש לחזור ולצמצמו לגבולותיו, בהצבעות מחיקה, בהודעות שכתוב, בהבהרות לכותביו בדיוק כיצד ובאיזה אופן יש לכתוב ערך אנציקלופדי, ובמקרה הצורך בחסימות - אם הכותב אינו נענה לחוקי הויקיפדיה ומתנהג בצורה תוקפנית וטורדנית.

למה העלית את הערך שלי להצבעת מחיקה? למה שמת לי הודעת שכתוב?[עריכת קוד מקור | עריכה]

אז זהו בערך הכל. זו, יקירי, התשובה לשאלה "למה העלית את הערך שלי להצבעת מחיקה" או "למה שמת לי הודעת שכתוב". זה לא משהו אישי נגדך, כותב חביב. אין לי שום דבר נגדך אישית. אין לי שום בעייה עם העיסוק בציפי זוללת הערפדים, או בנינט השולתת. אין "נכון" ו"לא נכון", אין "גבוה" ו"נמוך" אין "תרבותי" ו"המוני". זה פשוט שאני מבלה כאן הרבה מאוד זמן, מקדיש למקום הזה הרבה מאוד מאמץ, ואיכפת לי איך הוא נראה, והערכים שאתה עוסק בהם כתובים גרוע, מושכים כותבים גרועים, ובסך הכל די מקלקלים את איך שנראית שאר הויקיפדיה.