משתמש:אריה א/ארגז חול- ישיבת ההסדר ירוחם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישיבת ההסדר ירוחם, הינה ישיבת הסדר שהוקמה בירוחם בכדי לקדם קו חברתי אותו מנהיגים ראש הישיבה הרב אליהו בלומנצוייג ומנהלה שמואל בן שלום. בישיבה לומדים למעלה מ-200 תלמידים.

הקמת הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהמשך לפעילות החברתית של גרעין ציוני דתי אשר היה תוצר של פעילות גרעיני נח"ל דתיים בריכוזו של שמואל בן שלום בשנות השמונים, ולאחר הקמת 'המדרשה ליהדות, חברה וחלוציות - "ביחד"', נראה היה לעומדים בראש הגרעין הצורך בכינון ישיבה בירוחם, כחלק ממהלך הפיתוח החברתי.

בתחילה חשבו על ישיבה לבוגרי צבא אך לבסוף סיכמו על ישיבת הסדר, ולאחר שהציעו לרב אליהו בלומנצוייג, שהיה באותו זמן ר"מ בישיבת הר עציון, לכהן כראש הישיבה החדשה שתפתח, והוא נתן את הסכמתו לכך, הישיבה נפתחה בשנת תשנ"ה.

בשיחות עם מועמדים ללימודים בישיבה, שתהו האם הישיבה תהיה דומה למרכז הרב או לגוש, ענו מייסדי הישיבה כי מדובר בסוג שלישי וייחודי - ישיבה חברתית. כתוצאה מכך הגיעה לישיבה בשנה הראשונה קבוצה מגוונת של תלמידים, דבר שמאפיין את הישיבה מאז ועד היום.

דרכה של הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה ממשיכה את מסורת הלימוד מבית ישיבת הר עציון ממנה יצאה, דבר המתבטא בשני גורמים עיקריים: הלימוד העיוני והעיסוק החברתי. למרות קשר חזק זה, הישיבה התקרבה מאוד לישיבות המזוהות עם הר המור דבר המתבטא במרכזיותו של העיסוק בתורת הרב קוק בישיבה ואמירות רוחניות קרובות, זאת למרות מחלוקות מהותיות עמם, כמו בשאלת מכוני ההוראה או "תנך בגובה העיניים".

למדנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בהר עציון, ישיבת ירוחם מדגישה את חשיבות לימוד הגמרא בעיון בכלל ועל פי שיטת בריסק בפרט, אך מעצימה זאת עוד יותר על ידי כך שמונהג בה סדר יום הכולל שני סדרי עיון וסדר בקיאות אחד, בניגוד לרוב ישיבות ההסדר בהן המינון הינו הפוך. בכך מושם דגש רב על הבנת בגמרא והעמקת הלימוד בה לעומת הספק הדפים.

חברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך לדרכה של ישיבת הר עציון, הישיבה מחנכת לעשייה חברתית, אך בניגוד להר עציון היא מנחה את תלמידיה להשתתף בפעילות חברתית כבר מראשית לימודיהם בישיבה. העיסוק החברתי בישיבה נובע מתוך גישה הדוגלת באינטגרציה ובפעילות חינוכית כמפתח לפתרון בעיות הפער החברתי. כל התלמידים בישיבה, החל משנה א', מחוייבים בשעות התנדבות בעיירה בתחומי החינוך. כמו כן, רבים מבוגרי הישיבה נשארים לגור בירוחם לאחר תקופת לימודיהם בה.

מחשבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה מכוונת את תלמידיה להשתית את עולמם הרוחני על שיטותיהם של ריה"ל והמהר"ל מפראג, ובהתאם להשקפתו של הראי"ה קוק. עם זאת, בישיבה קיים מגוון רחב של דעות, ונלמדים בה גם ספרי חסידות וגישות שכלתניות אחרות כדוגמת שיטות הרמב"ם והרב סולובייצ'יק.

הישיבה רואה חשיבות בלימודי התנ"ך, כיסוד לבנין האמונה, והיא מקדישה לכך שעות שבועיות רבות. השיעורים מועברים על ידי רבנים מהישיבה עצמה וממכללת הרצוג, ביניהם הרב יוסי אליצור ועד לשנת תשס"ו גם הרב יעקב מדן.

הצוות החינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהר"מים הם בוגרי ישיבת הר עציון. מלמדים בה כיום, מלבד הרב בלומנצוייג, הרבנים אוריאל עיטם, יאיר יעקובי, מאיר כהנא ושי גניזי.

בעבר לימדו בה הרב ד"ר מיכאל אברהם, שעבר ללמד במכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן, הרב ניר וינברג שהקים ישיבה תיכונית סביבתית בגליל והרב אבי בלידשטיין.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ממדבר מתנה - עלון תלת-שבועי לחיילי הישיבה (הנמצאים בפרק השירות הצבאי) תלמידיה ובוגריה.
  • מישרים - ביטאונה החד שנתי של ישיבת ההסדר ירוחם.
  • כתנות אור - בירור אמוני בסוגיית הצניעות, בעריכת תלמידי הישיבה.