משתמש:בר/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחבל עולמי שהוכרז באופן מיוחדאנגלית: Specially Designated Global Terrorist; בראשי תיבות: SDGT) הוא אדם או ישות שסומנו ככאלה על ידי מחלקת המדינה של ארצות הברית או משרד האוצר האמריקאי.

ייעוד זה נעשה על פי סמכותו של צו ביצוע אמריקאי מס' 13224 מיום 23 בספטמבר 2001, כפי שתוקן על ידי צו ביצוע 13268 מיום 2 ביולי 2002, וצו ביצוע 13284 מיום 23 בינואר 2003, וכותרת 31, חלקים 595, 596 ו-597 של אסופת התקינה הפדרלית בארה"ב, בין יתר החוקים והתקנות של ארה"ב. המסגרת הרגולטורית העיקרית העומדת בבסיס ייעוד זה הוקמה שבועיים לאחר פיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001 על ידי נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

SDGTs הם ישויות ויחידים שהמשרד לבקרה על נכסים זרים מצא שביצעו או מהווים סיכון משמעותי לביצוע פעולות טרור, או שמספקים תמיכה, שירותים או סיוע לטרוריסטים ולטרוריסטים או קשורים אליהם בדרך אחרת. תחת התוכניות של נכנסים ארגונים המוגדרים במסגרת תוכניות הסנקציות נגד טרור של המשרד, כמו גם אנשים קשורים, חברות בת, ארגוני חזית, סוכנים או מקורבים.

מחבל עולמי שהוכרז באופן מיוחד הוא אחד מכמה סוגים של ייעודים של אנשים שחלות עליהם סנקציות אחת או יותר המנוהלת על ידי המשרד לבקרה על נכסים זרים. אלה כוללים סנקציות ספציפיות למדינה ונגד סחר בסמים, אי-הפצה וסנקציות הקשורות לארגון פשיעה רב-לאומי, וייתכן תחת סנקציות הקשורות לסחר בלתי חוקי ביהלומי גלם, אם כי זה לא יושם בתחילת נובמבר 2011.

OFAC מפרסמת רשימה משולבת של אנשים שנקבעו במסגרת תוכניות הסנקציות השונות שלה, הידועה בשם Specially Designated Nationals List,[6] במסגרתה כלולים רישומי SDGT. אנשים וחברות המוגדרים כ"אזרחים ייעודיים במיוחד" ידועים כ"SDNs". רוב ה-SDGT SDNs הם אנשים זרים, אבל לפחות במקרה אחד - זה של אנואר אל-אוולקי המנוח (הידוע גם בכינויים שונים) - אזרח אמריקאי הוגדר כ-SDGT.[2][7]

כדי למנוע מאנשים או ישויות ייעודיות להעביר כספים מחוץ לתחום השיפוט או להפוך קביעה לבלתי יעילה בדרך אחרת, סעיף 10 להוראת ביצוע 13224 מתיר מתן הודעה מוקדמת על הקביעה לאנשים הכפופים לקביעה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הארגונים הראשונים שעליהם הוחל צו ביצוע 13224 היה ארגון הצדקה הפלסטיני-אמריקאי, "קרן ארץ הקודש לסיוע ופיתוח". הקרן הייתה ארגון הצדקה המוסלמי הגדול ביותר בארצות הברית, ואסף תרומות בשווי 13,000,000 ליש"ט בשנת 2000. המודיעין האמריקאי חשף מסמך המוכיח כי מנהיג הקרן השתתף באמצע שנות ה-90 באירוע גיוס בו נתרמו 200 אלף דולר למען חמאס, בעת שהדובר הראשי בעצרת קרא לנוכחים לחסל את ישראל ולהרוג את כל אזרחיה. המסמך מתעד גם פגישות ב-1993 בין ראשי החמאס לארגון הצדקה, כדי לדון במימון למשפחות מחבלים מתאבדים[1]. ב-4 בדצמבר 2001 פשטו על משרדיה, נכסיה נתפסו והארגון נסגר.