משתמש:גלובוס/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בסדרת ספרי הפנטזיה מחזור כישור הזמן ישנם מושגים יחודיים רבים הנמצאים בשימוש שוטף על ידי הכותב, רוברט ג'ורדן, לאורך כל העלילה. רשימה זו באה להציג ולהסביר את אותם מושגים לפי סדר אלפביתי.

אאס סדאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אאס סדאי

אנגריל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנגריל הוא בדרך כלל חפץ קטן ונדיר מאד, המאפשר למתעל המשתמש בו לתעל כמות גדולה יותר של הכוח האחד. האנגרילים נוצרו בעידן האגדות, ולא היה איש המסוגל ליצרם מאז. ישנם אנגרילים שונים עבור גברים ונשים: גבר אינו יכול להשתמש באנגריל נשי, וההפך. רוב האנגרילים נמצאים בטאר וולון, בבעלות האאס סדאי, אולם רבים נמצאים גם במאגר הגדול באבן של טיר, או מוחבאים במקומות שונים מסביב לעולם.

הכוח האחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוח האחד הוא הכוח המאפשר לבני אדם לבצע מעשים על-אנושיים, כלומר - קסמים. בלשון הספרים נקראים אותם אנשים מתעלים, והפעולה שאותה הם מבצעים נקראת תיעול - כלומר, הם 'מתעלים' את הכוח האחד כלפי חוץ, לביצוע משימות שונות. מקורו של הכוח האחד הוא המעיין האמיתי, והוא הכוח שמניע את כישור הזמן. המעיין האמיתי מחולק לחצי זכרי - סאידין, בו משתמשים הגברים המתעלים, וחצי נקבי - סאידר, בו משתמשות הנשים המתעלות. על אף שהם משתמשים באותו מקור כוח, שונים שני חצאיו של המעיין האמיתי זה מזה כשם שגברים שונים מנשים.

ישנם 5 יסודות שאיתם מבוצע התיעול: אדמה, אש, אוויר, מים ורוח. השניים הראשונים חזקים במיוחד אצל גברים מתעלים, האוויר והמים חזקים במיוחד אצל נשים מתעלות, והרוח חזקה באופן שווה. את המתעלים הגברים והנשים כאחד ניתן לחלק לשני סוגים: המתעלים שלמדו את אמנותם בעצמם, ויעשו בה שימוש בעצמם בשלב כלשהו, אלה נקראים 'משתמשים טבעיים'. הסוג השני הוא המתעלים הזקוקים להדרכה ואימון על מנת לגלות את יכולתם לתעל, והם הרוב הגדול בקרב המתעלים.

יצורי אופל[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצורים השונים הנמצאים בשירותו של האופל בסדרה הנם רבים ומגוונים. רובם הגדול נוצר מהכלאות ביולוגיות בימי מלחמת הכוח, בעיקר על ידי הארור אגינור שהיה מומחה בנושא זה. אף על פי שבארצות הגבול רוב יצורי האופל הנם ידועים ומוכרים, מדרום לשם רוב האנשים אינם מאמינים כלל בקיומם של יצורים כאלה, או שבטוחים כי כולם נשמדו במלחמות הטרולוקים.

טרולוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרולוק הוא היצור האפל הנפוץ ביותר. הוא גדול מאדם וחזק ממנו, פניו פני חיה ואופיו אכזרי ובלתי מתוחכם במיוחד. טרולוקים מתענגים על ההרג עצמו, ותכופות אף אוכלים את קורבנותיהם. בעתות רעב, אין הם מהססים לטרוף אף את בני מינם. במצרים ישנם ככל הנראה מאות אלפים, ואולי אף מליונים של טרולוקים המצויים שם זה אלפי שנים. הטרולוקים מחולקים לשלושה עשר שבטים להם סמלים אישיים.

מירדראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המירדראל הנן יצורי צללים דמויי אנוש המעטים מן הטרולוקים, מסוכנים מהם וחכמים מהם בהרבה. למירדראל, הקרוי גם בשמות נמוגן, איש צל ועוד, צבע עור חיוור ביותר וגלימה וברדס שחורים מכסים אותו תמיד. מירדראלים הנם ככל הנראה הכלאה גנטית בין בני אנוש לטרולוקים אשר נוצרה בתקופת מלחמת הכוח. מירדראלים מסוגלים למוג בצל, ולהופיע בצל מרחק מאות קילומטרים מאותו מקום. הם עצמם אינם יודעים כיצד הם עושים זאת. מחקריו של אגינור בנושא הגיעו למסקנה שהמירדראלים אינם נמצאים בעולם זה בצורה ממשית כשאר היצורים.

בקרב, מנהיגים המירדראל חבורות גדולות של טרולוקים ורכובים תמיד על סוסים שחורים וגדולים. לעיתים תכופות ישנם קשרים מיוחדים בין חבורת הטרולוקים למירדראל עליה הוא מופקד, במטרה למנוע את הרצחו של המירדראל על ידי פקודיו; קשרים אלה גורמים לכך שהטרולוקים ימותו מיד עם מותו של המירדראל מפקדם. מסיבה זו, בקרב תמיד מנסה האויב להרוג את המירדראל תחילה. וזו אינה משימה פשוטה; מירדראל פשוט מסרבים למות, גם אם נועצים חרב בליבם או כורתים את ראשם, הגוף ממשיך להתנועע ולהיאבק עוד זמן מה.

דרגקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרגקר הוא מין עטלף ענק ולא מחוכם במיוחד, המשמש כמרגל וגם כמתנקש. נשיקתו של הדרגקר גורמת ליציאתה המידית של נשמת הקורבן מגופו.

כלב אופל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי אופל הם בין יצורי האופל המענינים ביותר. אלו הם כלבים גדולים שנועדו להתנקש באויבים. פסיעותיהם אינן משאירות עקבות על חול או כל חומר אחר, מלבד אבן, עליה נשארת טביעת רגליהם בעוברם עליה, וזהו סימן ההכר שלהם. רירו של כלב האופל הינו קטלני, וטיפה ממנו עלולה לגרום למותו של הקורבן במידה ולא נכרת האיבר הנגוע. ישנם ככל הנראה 13 להקות של כלבי אופל, המונות כל אחת פרטים בודדים עד עשרות. אויביהם הנוראים ביותר של כלבי האופל הנם הזאבים, ותיעוב עמוק שורר מימי קדם בין שני הגזעים הנבונים. כלבי אופל הם למעשה נשמות זאבים שהושחתו, ונוצרו על מנת שיהיה מי שיעמוד מול הזאבים בקרב האחרון.

גולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגולם הוא יצור דמוי אדם אשר נוצר למטרה אחת בלבד: התנקשות בחיהם של אנשים מתעלים. נוצרו שישה גלמים בלבד, והם בעלי תכונות מדהימות: הגולם הוא חסר עצמות ובעל גמישות מופלאה, עד כדי יכולת לעבור דרך חור של עכבר, ואף על פי כן בעל כוח פיזי עצום. ברם, אלה הן תכונות משניות אצל הגולם: מאפינו המדהים ביותר היא חסינותו בפני הכוח האחד, כל סוג של הכוח האחד, תכונה אשר הופכת אותו ליעיל כל כך כנגד מתעלים. הגולם ניזון מדם, ועד כה הדבר היחיד שמצליח להרתיע אותו ולפגוע בו במידת מה הוא מדליון הכסף בעל ראש השועל, המצוי בידי מאט. מדליון זה הוא ט'אנגריל המונע תיעול על בעליו, אשר ניתן למאט בזמן ביקורו בממלכת האילפין דרך ט'אנגריל הדלת ברוהידין.

ט'אנגריל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ט'אנגריל הוא כל חפץ הקשור לכוח האחד, אשר אינו מאפשר לתעל כמות גדולה יותר של הכוח. בשונה מהאנגריל והס'אנגריל, ישנם ט'אנגרילים מסויימים בהם יכולים להשתמש אף אנשים שאינם מתעלים. הט'אנגרילים נוצרו בעידן האגדות, ולא היה איש המסוגל ליצרם מאז, עד שגילתה אליין טרקנד את סוד יצור הט'אנגריל מחדש, ויצרה העתקים של טבעת ט'אנגריל המשמש להגעה לעולם החלומות. רוב האנגרילים נמצאים בטאר וולון, בבעלות האאס סדאי, אולם רבים נמצאים גם במאגר הגדול באבן של טיר, או מוחבאים במקומות שונים מסביב לעולם. חקר של ט'אנגרילים ששימושם בלתי ידועים הוא מסוכן מאד, עלול להביא לפציעה, מוות, טירוף ואף גרוע מזה למשתמשים בו ללא ידע מוקדם.

ט'אנגרילים ידועים המתוארים בסדרה:

  • זוג דלתות תואמות המובילות לממלכות האלפין והאילפין, הנמצאות באבן של טיר וברוהידין. הדלתות מקובעות במקומן בחוזק, קשה להזיז אותן, ובלתי אפשרי להטות אותן כלפי כל כיוון. כל העובר בדלתות מגיע לממלכות האלפין והאילפין, ויכול לשאול אותם שלוש שאלות עליהן יקבל מענה. רנד, מאט ומוריין השתמשו בו זמנית בדלת הנמצאת בטיר, בלי לדעת איש על השני, והתשובות שקיבלו ישפיעו רבות על פעולותיהם בעתיד. הדלת שבטיר היתה זמן רב ברשות שליטי מאיין, שהשתמשו בה כדי לדעת איך להציל את ארצם, אך הדלת נלקחה בידי טיר אשר צרפה אותה לאוסף שלה. הדלת ברוהידין היתה חלק מן חפצי הכוח שהאיאלים נשאו איתם לאחר השבירה (ראה בפסקה על האיאלים) ונלקחה משם על ידי מוריין אל קאירהיין.
  • ט'אנגריל נוסף הוא זה המצוי ברשותה של אליין, טבעת מביוס עשויה מאבן אשר כל הנרדם בעוד הטבעת נוגעת בעורו, מגיעה בשנתו לעולם החלומות. הט'אנגריל ניתן לאליין, נינאב ואגווין בידי וורין סאדי, בפקודתה של האמירלין סיואן סנצ'ה, כשיצאו השלושה לרדוף אחר חברות האג'ה השחורה, אשר לקחו עמן בבורחן מהמגדל הלבן ט'אנגרילים הקשורים לעולם החלומות. ט'אנגריל זה הוא הראשון אשר נוצרו ממנו העתקים בעידן המודרני, בידי אליין טרקנד אשר גילתה מחדש את היכולת ליצור ט'אנגריל.
  • בידיו של מאט קוטון ט'אנגריל בצורת מדליון כסף ועליו ראש שועל, אשר מונע תיעול מכל סוג על בעליו, וכמו כן הוא הדבר היחיד שמסוגל לפגוע בגולם. המדליון, אותו קיבל מאט בעוברו בדלת ברוהידין אל ממלכות האלפין והאילפין, מתקרר בכל פעם שמתבצע תיעול לידו, וכל עוד הוא נוגע בעורו של בעליו גם יכול למנוע תיעול עליו.
  • זוג ט'אנגרילים המצויים בידיו של רנד אל'תור הם מפתחות הגישה, פסלונים קטנים של גבר ואישה אשר דרכם ניתן לתעל את הכוח המצוי בצ'ואדן קאל גם בלי להיות קרוב מבחינה גיאוגרפית אליהם. דרך ט'אנגרילים אלה טיהרו רנד אל'תור ונינאב אל'מארה את סאידין בשאדאר לוגות.

מלחמות הטרולוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה ארוכה של מלחמות שהתרחשה כ-2000 שנים לערך לפני התרחשות העלילה. המלחמות החלו כאשר פלשו מליוני טרולוקים ויצורי אופל אחרים אל ארצות האדם, כולל שממת איאל ושארה. רבות מהערים ביבשת המרכזית נחרבו במלחמות, כולל מנטהרן הקדומה, אשר היוותה חלק מברית עשר האומות, הכוח המרכזי אשר לחם בטרולוקים. הקרב המכריע במלחמה הוא הקרב על מנטהרן, בו אמנם נכבשה העיר ונחרבה, אך הטרולוקים הובסו והוכו מכה נמרצת. שנים ספורות לאחר הקרב המכריע גורשו אחרוני הטרולוקים אל המצרים.

מלחמת האיאלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת שבירת העולם, היו הקאירהיינים, שרק החלו להתגבש כאומה, היחידים שנתנו לאיאלים מים ומקום לנוח בו בעת נדודיהם, כשכל השאר גירשו אותם בבושת פנים. המסורת על העם שהיטיב עמם עברה לאורך השנים אצל האיאלים, וכמה מאות שנים לפני התרחשות העלילה הם מצאו את אותו העם - הקאירהיינים. האיאלים גמלו לקאירהיין טובה תחת טובה, והרשו לסוחריהם לחצות את השממת איאל אל הארץ האגדתית שארה, ולנהל דרך השממה סחר מכניס רווחים. כמתנה נוספת הביאו האיאלים לקאירהיין העיר ייחור של אבנסדורה, עץ החיים, עץ אגדי שהכל סברו כי נכחד מן העולם.

מאות שנים צמח העץ בקאירהיין, עד אשר כרתו המלך למן מבית דמודרד על מנת להכין לעצמו כס מלכות מפואר. ארבעה משבטי האיאלים, בזעמם על חילול הקודש, פתחו במלחמה כנגד קאירהיין. תוך זמן קצר כבשו האיאלים בשעטתם את קאירהיין העיר ושרפוה, אולם המלך למן הצליח להימלט מערבה. ארבעת השבטים המשיכו במרדפם אל טאר וולון, שכן ראו את העימות כהוצאתו להורג של המלך למן ולא כמלחמה. בקרב שלג הדם על מורדות הר הדרקון נלחמו כל אומות העולם כדי לעצור את האיאלים הבלתי מנוצחים. לא ניתן לדעת מי היה מנצח בקרב אדירים זה, כי כשהצליחו להרוג את המלך למן נסוגו האיאלים אחורה, שכן ראו את עניינם כסגור. העולם נותר הלום רעם ממלחמת הבזק של האיאלים, ומן הקלות בה הצליחו לחדור אל לב "הארצות הרטובות" בשפתם, ולהכריע את אחת האומות החזקות והמשגשגות של אותה תקופה.

ס'אנגריל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ס'אנגריל הוא בדרך כלל חפץ גדול ומרשים יותר מן האנגריל, ונדיר הרבה יותר. מאפשר למשתמש בו לתעל את הכוח האחד בכמות גדולה יותר אף מאנגריל. הס'אנגריל הוא חסר שימוש עבור אנשים שאינם מתעלים, וכמו האנגריל, גברים יכולים להשתמש רק בס'אנגרילים מיוחדים להם ונשים אך בס'אנגרילים מיוחדים להן. ס'אנגרילים מפורסמים הם החרב קלנדור והצ'ואדן קאל.

צ'ואדן קאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'ואדן קאל הם זוג פסלים עצומים של גבר ואישה הנושאים בידם כדור בדולח, הנמצאים אחד בקאירהיין ואחד בטרמלקינג. הצ'ואדן הם הס'אנגריל החזקים ביותר שנוצרו אי פעם. גבר ואישה מחוברים, המשתמשים במקביל בשני הפסלים, מסוגלים להרוס את העולם במכה קלילה. כל כוחם של הגברים והנשים המתעלים בעולם אינו אלא טיפה בים לעומת כוחם של הצ'ואדן קאל, ולכן נאסר השימוש בהם עוד בעידן האגדות. אלפי שנים אחר כך, השתמש רנד אל'תור בעזרתה של נינאב אל'מארה בצ'ואדן קאל על מנת לטהר את סאידין מהכתם השורר בו, ותוך כדי השמיד את הרוע ששכן בשאדאר לוגות.

קואנדילר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואנדילר (נקרא גם בשם אבן לב) הוא חומר בלתי ניתן לשבירה הנוצר על ידי הכוח האחד. שום דבר אינו יכול לשבור קואנדילר, וכל כוח המופעל עליו רק מחזק אותו. דרך יצירת הקואנדילר אבדה לאחר שבירת העולם, אולם גולתה מחדש בידי אגווין אל'וור, האמירלין המורדת. רק למתעלים מעטים ונדירים ישנה היכולת ליצור קואנדילר, והם עושים זאת בעזרת הפעלת מארג מיוחד של הכוח על חפץ ברזל פשוט.