משתמש:זילאןט/רחוב אגרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רחוב אגרון הוא רחוב במרכז ירושלים. הרחוב מתחיל על יד קניון ממילא ונמתח לכיוון דרום מזרח עד כיכר צרפת. תחילתו של הרחוב בדרך העתיקה שהובילה מירושלים לכיוון עזה. לאורך הרחוב אתרים ומבנים רבים בעלי חשיבות היסטורית המהווים אבני דרך בתהליך היציאה מהחומות ובפיתוח העיר החדשה. הרחוב קרוי על שם גרשון אגרון, ראש עיריית ירושלים, עיתונאי ועורך, מייסד העיתון Palestine Post, שהפך לימים לג'רוזלם פוסט.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקום הרחוב רחוב אגרון הינו סמטת רחוב ממילא בירושלים המחברת את רחוב דוד המלך עם רחוב המלך ג'ורג'. נמצא במרכזה של בירת ישראל, ובמרחק הליכה קצרה מהעיר העתיקה וממרכזי הקניות המודרניים והבילוי. העיר העתיקה נמצאת במרחק 10 דקות הליכה מרחוב אגרון, והיא מחולקת לארבעה רובעים: יהודי, נוצרי, מוסלמי וארמני - ולכל אחד מראות, צלילים וניחוחות משלו. ניתן להקיף את העיר העתיקה בסיור רגלי בטיילת החומות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרשון אגרון, ראש עיריית ירושלים 1955 - 1959

רחוב זה נקרא על שם ראש העיר הקודם של ירושלים גרשון אגרון ז"ל. בוועדת השמות של עיריית ירושלים שהחליטה על כך, הוצע בראשונה לקרוא את כל רחוב ממילא ע"ש אגרון, אך כפי הנראה התנגדו לזה כמה מחברי הוועדה ונימוקם כי לשם ממילא יש ערך היסטורי. שם זה הוזכר עוד במאה ה-17 לספירת הנוצרים. לכן הוחלט לקרוא רק לקטע זה בשם אגרון, והמשך הרחוב יקרא גם להבא בשם ממילא. כמו כן, בועדת השמות של עיריית ירושלים, הוחלט לקרוא לרחוב בשם זה כדי להנציח את ראש העיר הקודם. בבטאון "חרות" פורסמה החלטה זו ב12/10/1960. "רח' גרשון אגרון - הנצחה באמצעות שמות רחובות בשכונת ממילא מועצת והנהלת עיריית ירושלים (חדשות פנים חרות - עמוד אחורי 1960 ). "סמטת רחוב ממילא המחברת את רחוב דוד המלך (יוליאן) עם רחוב המלך ג'ורג' ע"י טרה-סנטה, תיקרא להבא רחוב ארגון על שמו של ראש העיר הקודם גרשון אגרון ז"ל". (מאת: נ. זבילביץ סופר "חרות"פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 8 - 12/10/1960 יום רביעי) גרשון אגרונסקי כיהן כראש עריית ירושלים בין השנים: 1959 - 1955. הוא נולד ב-1893 ליהודה ולשיינדל בת הרב מירנברג בפלך צ'רניגוב שבאוקראינה, אז חלק מן האימפריה הרוסית. ב-7 בספטמבר 1955 נבחר אגרון לראש עיריית ירושלים וכיהן בתפקיד זה עד למותו.

אתרים תיירותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברחוב אגרון ניתן להנות מבתי מלון, אכסניות, בהמשך הרחוב ישנם מבנים היסטוריים כגון קולג' טרה סנטה, השייך לותיקן. ככר צרפת המוכרת ככיכר לעריכת הפגנות בשל קרבתה לבית ראש הממשלה. בפינת הרחוב, מול בניין הסופרסל (שבמרתפו נמצא ארכיון בתי המשפט), עומדת אכסניית הנוער אנ"א. ברחוב גם נמצא חלק מקומפלקס יהדות מסורתית - חלק מציר שמשתרע בין פינת רחוב אגרון ובניין ההיברו יוניון קולג' ובית שמואל שברחוב דוד המלך. מנזר האחיות רוזרי המקיימות פעילות באתרים שונים ברחבי ירושלים - ביניהם גם בית ספר ליתומים ערבים בעין כרם. בחזית הבניין עוד עומדים כעשרה חרוטים ששימשו כמחסום נ"ט המוכרים בשמם המקצועי "שיני דרקון. המתחם הסודי של הקונסוליה האמריקאית- לאחרונה "התרחבה" הקונסוליה גם אל עבר המנזר הלזריסטי הסמוך - מבנה ששמש כבי"ח למצורעים.(fresh.co.il)


בבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.iyha.org.il/hostels/jerusalem-hostels/agron/ http://www.ranaz.co.il/articles/article4274_19601012.asp https://www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=475065#post3369804http://www.jerusalem.muni.il/City/Maincity/Pages/Section21009.aspx