משתמש:חכגמץחע/אוטגארד-לוקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוטגארד לוקי (útgarða loki) הוא דמות מהמיתולוגיה הנורדית. הוא מלך הענקים של אוטגארד, ואשליין. חשמלו שני אזכורים אחד באדה הפרוזאית שם נמצא הסיפור המוכר עליו. האיזכור השני נמצא "בגסטה דנורום" (gesta denurom)

ת'ור ולוקי מול סקרימיר

מקור השם

המילה 'útgarða' מגיעה מאיסלנדית - השפה שבה נכתבה האדה הפרוזאית, ומשמעותה גן. השם לוקי הוא כנראה בכלל לא שם, אלא יותר תפקיד, כנראה משהו בסגנון "תכסיסן" או "אשליין", ככה שהשם שלו אומר לוקי של הגן. אבל מאחר שאוטגארד הוא שם של מקום אז זה פשוט לוקי של אוטגארד

האדה הפרוזאית

הסיפור מסופר בתוך האדה על ידי השלישי, אשלייה של האסיר שנועדה להרשים מלך בשם גילבי.

הסיפור מתחיל עם ת'ור ולוקי נודדים בגבול בין יוטונהיים למידגארד ונתקלים בחווה. בחווה מארחים אותם ללילה ות'ור שוחט את התיישים שלו למאכל. אבל לוקי משכנע את ת'יאלפי, ילד מהחווה לשבור את העצם של אחד התיישים, וכתשלום הוא הופך למשרת של ת'ור. ת'ור לוקי ות'יאלפי ממשיכים ליוטונהיים, ופוגשים ענק עצום בשם סקרימיר. הם הולכים ביחד אתו, וחונים ביחד בלילה. כשסקרימיר נרדם ת'ור לא מצליח לישון ומנסה להעיר אותו בעזרת מיולניר אבל בכל פעם שהוא מנסה, סקרימיר מתעורר רק לרגע וחושב שנפל עליו ענף.

ת'ור מנסה להעיר את סקרימיר

בבוקר סקרימיר נפרד מהם ומזהיר אותם שבאוטגארד הענקים הרבה יותר גדולים וחזקים ממנו. כשהם מגיעים לטירה. אוטגארד לוקי מנהיג הענקים באזור אומר להם שכל מי שרוצה להתארח בטירה שלהם חייב להוכיח שהוא מאוד מוכשר במשהו. לוקי מכריז שהוא אוכל מהר יותר מכל אחד אחר, אז אוטגארד לוקי נותן לו להתחרות בלוגי. הענקים מכינים שולחן מלא בבשר ולוקי ולוגי מגיעים לחצי השולחן באותו הזמן. אבל לוגי לא אכל רק את הבשר אלה גם את העצמות והשולחן עצמו. אחר כך ת'יאלפי מתחרה בריצה נגד הוגי, שמנצח אותו שלוש פעמים. למרות שאוטגארד לוקי כן מודה שהוא היה הרץ הכי מהיר שהם ראו כבר כמה זמן. ת'ור רוצה להתחרות בשתייה, אז אוטגארד לוקי נותן לו קרן שתייה מלאה בתמד ואומר שלאף אחד מהענקים בטירה לא לקח יותר משלוש לגימות לרוקן אותה. ת'ור לוגם שלוש לגימות אבל בקושי רואים הבדל בכמות התמד. ת'ור מבקש אתגר אחר, אז אוטגארד לוקי אומר לו להרים את החתול שלו. ת'ור מנסה אבל החתול מקשת את הגב שלו ככה שת'ור מצליח להרים רק כפה אחת שלו. ת'ור מתעצבן, ודורש להילחם במישהו, אז אוטגארד לוקי אומר שהוא שברירי מכדי להילחם באחד הענקים, אז הוא נותן לו להילחם עם אישה זקנה בשם אלי. ת'ור מתאבק עם הזקנה אבל היא מנצחת אותו ומביאה אותו לברך אחת. אוטגארד לוקי מסכים להם להישאר לישון שם למרות ההפסדים, והם חוגגים והולכים לישון. בבוקר אוטגארד לוקי מלווה אותם החוצה, ומספר להם שסקרימיר היה הוא בעצם וכשת'ור ניסה להעיר אותו הוא גרם לו להכות בהרים קרובים והוא הפך את ההרים האלה לעמקים. אז הוא סיפר להם שלוגי הוא בעצם ההתגלמות של אש והוגי של מחשבה ככה שלוקי ות'יאלפי לא היו יכולים לנצח אותם. קרן השתייה שהוא נתן לת'ור הייתה מחוברת לאוקיינוס ות'ור שתה כל כך הרבה שהוא גרם לשפל. החתול שהוא ניסה להרים היה בעצם יורמנגנד נחש העולם וזה שהוא הצליח להרים את הכפה שלו כמעט הרס את העולם. אלי הזקנה שת'ור נלחם בה הייתה התגלמות הזיקנה והיא אפילו לא ניצחה אותו לגמרי. אוטגארד לוקי מסיים בזה שאם הוא היה יודע כמה הם חזקים מלכתחילה הוא לעולם לא היה נותן להם להיכנס לטירה שלו. ת'ור מנסה לתקוף את אוטגארד לוקי אבל הוא והטירה נעלמים והחבורה פשוט חוזרת לאסגארד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור הדמות