משתמש:טוקיוני/חשיבותה של חשיבות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ועוד סיבות למחוק ערכים

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון העתיק, אבל המצוין של אנציקלופדיה הינו מפעל שמטרתו להעלות על הכתב, בצורה מאורגנת ונגישה את כל הידע האנושי. עד לעידן האינטרנט המגבלות הגדולות ביותר של אנציקלופדיות, בדרך למשימה הנכבדת הזאת, היו שניים: מקום, וזמן.

  • מקום: מכיוון שאנציקלופדיות המדף היו מוגבלות במספר העמודים שלהם. לא ניתן להכיל את כל הידע האנושי על מספר מוגבל של דפים, ולכן הצטרכו העורכים למיין את הערכים לפי סדר החשיבות, על ערכים חשובים מאוד הם כתבו הרבה, על ערכים חשובים הם כתבו קצת, ועל ערכים פחות חשובים הם לא כתבו.
  • זמן: הידע האנושי כל הזמן מתפתח וגדל, ולכן אנציקלופדיה שהודפסה לפני שנה, היום היא כבר לא עדכנית.

המהפכה הגדולה ביותר, לדעתי, של הויקיפדיה היא ששני המגבלות האלו כבר לא קיימות עבורה. זאת מהפכה לא פחות חשובה מכך שכל אחד יכול לערוך את האנציקלופדיה. משמעות המהפכה הזאת היא שכרגע הדבר היחיד שמגביל את הוקיפדיה מלהכיל את כל הידע האנושי הוא כמות ואיכות העורכים שלה. אה כן, מגבלה נוספת היא המשושר"לים: המפעילים/משתמשים שכל הויקפדיה שייכת רק להם.

נכון שההצלחה של הויקיפדיה נובעת בחלקה הגדול מעבודת הקודש של שומרי הסף שלה: עורכים שכל הזמן מוודאים שלא נכנס אליה מידע לא נכון או מידע שלגביו יש זכויות יוצרים. שומרי הסף כל הזמן מוחקים מידע שכזה, אלא שיש גם הרבה משושר"לים שכל הזמן מוחקים מידע שהוא כן נכון, ואין לגביו זכויות יוצרים. הסיבות שהמשושר"לים מעלים הם רבות ומגוונות, ואני רוצה להתייחס אליהם, ולהפריך אותם אחת אחרי השנייה.

חשיבותה של חשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבות - זהו הטיעון הנפוץ ביותר. לדוגמא לא מזמן היתה הצבעת מחיקה על יחזקאל קזז, שהוא היה פוליטקאי מקומי שבהחלט לא היו מקדישים לו מקום באף אנציקלופדית מדף. אבל פה אין בעיה של מקום. לא נגרם שום נזק מכך שהערך קיים, התועלת מהערך אומנם גם היא לא גדולה, ובכל זאת היא קיימת: אם יום אחד אני במקרה אתקל בשם שלו וארצה לדעת מיהו, אזי הערך מספק לי מידע בסיסי לגבי האיש. יותר מזה חשיבות היא מושג מאוד נזיל וקשה, שאם לא צריך להתעסק בו, אז לא צריך להתעסק בו.

לדוגמא לרוב הוויקיפדים הותיקים העובדה שכתוב יותר על הסדרה אבודים (29,028 בתים) מאשר על הספר דקאמרון (6,921 בתים) צורמת. שכן דקאמרון הוא היצירה המכוננת של עידן הרנסאנס והבסיס לרומנים מודרנים, ואבודים היא בסה"כ עוד סדרה. אבל אפשר להעלות את הטענה שיותר אנשים ראו את הסידרה אבודים מאשר אנשים שקראו את הספר דקאמרון. אני לא תומך בטענה הזאת אבל אני חושב שהיא לגיטימית. אז איך מכריעים איזה ערך יותר חשוב? לא צריך להכריע! כאשר אין מגבלה של מקום אזי אורך הערך לא צריך להיות קשור לחשיבות שלו!

הערך לא מכיל מספיק מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיון על יחזקאל קזז הטענה הזאת עלתה מספר פעמים. אבל הרי עדיף משהו משום דבר בכלל. הרי אם אני, מאיזשהיא סיבה עלומה, אצטרך לחקור לעומק את תולדות חייו של יחזקאל קזז, אני אכנס לויקפדיה, ואתאכזב במקצת מכך שכתוב עליו כל-כך מעט. מצד שני אני כן אקבל מידע בסיסי עליו שממנו אני אוכל להמשיך את המחקר הלא חשוב הזה הלאה.

הערך מכיל יותר מדי אינפורמציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה הטיעון המגוחך ביותר. לומר על ערך שהוא מכיל יותר מדי מידע זה כמו לומר על משהוא שהוא טעים מדי או שהוא יפה מדי. אי אפשר להשתמש במילה מדי בהקשרים האלה. הטיעון היחיד הוא שהעריכה לא טובה מספיק. כלומר ערך צריך להיות כתוב כך שמי שרוצה לקבל הבנה קצרה ועניינית של המושג יכול למצוא אותה בפתיחת הערך, ומי שרוצה לדעת יותר יכול להמשיך. אם הערך כתוב רק עבור הקורא מהסוג השני אזי יש לשפר את העריכה של הערך, ולא למחוק אותו!

טיעון דומה הוא שהערך "רשימתי" מידי. לדעתי הפרטית לפעמים רשימה היא הדרך הטובה ביותר להעביר מידע בצורה ברורה.

דנו על זה כבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך הויקפדית לומר "לי יש יותר פז"ם ממך אז סתום את הפה". לפעמים גם מספקים הפנייה שמאוד עוזרת כמו הפנייה לארכיון דיונים בפרלמנט מס' 13. אפשר לראות דוגמאות לכך בדף השיחה של הערך הזה.

עריכה לא טובה, ניסוח לא אנציקלופדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבות מצוינות בשביל לתקן את הניסוח ואת העריכה, לא בשביל למחוק ערך!

סילוק של כותבים מהויקיפדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הדברים הטראומטיים ביותר לויקיפד מתחיל היא מחיקת הערך או התוספות שלו. בדיון שהיה לי עם משתמש:גילגמש לגבי מחיקה של תוספת חשובה אבל עילגת לרפובליקה הרומית הוא כתב בנושא הזה ש:"אם הבריח (מי שמחק את התוספת) את הכותב העילג, מה טוב. חבל שלא הבריח שניים." הנקודה הזאת בדיוק מחזירה אותנו לכך שהמגבלה היחידה שעוצרת את הוקיפדיה מלהכיל את כל הידע האנושי היא כמות הכותבים בה.

מתוך דף המשתמש של נינצ'ה, תגובה לשאלת משתמש חדש על איך עוזבים את הויקיפדיה: "זה מאוד פשוט. בפעם הבאה כשאתה על המחשב, השתדל לא להיכנס לויקיפדיה. אם בכל זאת קרה לך מצב שבו נכנסת, השתדל לא להיכנס לחשבון שלך. אם לא עמדת בפיתוי, ונכנסת לחשבון שלך, השתדל לא לערוך אף דף. אם בכל זאת ערכת - השתדל שזה לא יהיה בערך יהדות משיחית. אם למרות כל הטיפים האלה ערכת בערך יהדות משיחית - אל תדאג. מישהו כבר ידאג לשחזר את עריכתך, כדי להחזיר את הערך למצב נייטרלי. המשך יום נעים! ‏eytanar‏"