משתמש:ליםלים/ארגז חול 3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפרעה התפתחותית נרחבת (באנגלית Pervasive Developmental Disorder או בקיצור PDD) - משפחה של הפרעות התנהגותיות המאופיינות בליקויים ניכרים בתפקוד החברתי, בקשיים בתקשורת ושפה, בליקויים במשחק ובדמיון, ובמגוון של התנהגויות כפייתיות/חזרתיות (compulsive). ילדים הסובלים מהפרעות אלו מבטאים לעיתים קרובו עניין אידיוסינקרטי רב בטווח צר של פעילויות, מתנגדים לשינויים, ואינם מגיבים בצורה נאותה לאוירה החברתית. הפרעות אלו משפיעות על תחומי התפתחות רבים, מבוטאות בגיל צעיר, ועשויות לגרום לחוסר תפקוד מתמשך. לרוב ההפרעות יופיעו לפני גיל 3 שנים, כאשר ברוב המקרים ההורים מביעים דאגה סביב גיל שנה וחצי, כאשר נראה כי הילד מתקשה ברכישה ושמוש בשפה. ההפרעות הנמנות על משפחה זו, לפי DSM-IV:

  1. אוטיזם: התסמונת השכיחה והידועה מבינהן, מאופיינת בליקוי ממשוך בהבנה ותגובה לרמזים חברתיים, התפתחות לקויה של השפה, דפוסי התנהגות מצומצמים וסטריאוטיפים.
  2. תסמונת אספרגר: ליקוי בקשרים חברתיים, תחומי עניין מצומצמים ביותר והתנהגויות סטריוטיפיות דומות לאלו של אוטיזם.
  3. תסמונת רט: מתרחש כמעט ורק בבנות, מאפויין בהתפתחות נורמלית במשך ששת החודשים הראשונים לחיים לפחות, תנועות ידיים סטריוטיפיות, אובדן של תנועות מכוונות, ירידה במעורבות חברתית, קואורדינציה ירודה, וירידה בשימוש בשפה.
  4. הפרעה דיסאינטגרטיבית של הילדות (CDD): ההתפתחות לרוב מתקדמת בצורה נורמלית בשנתיים הראשונות לחיים, ולאחר מכן ישנו איבוד של מיומנויות שנרכשו בתחום השימוש בשפה, תגובתיות חברתית, משחק, מיומנויות מוטוריות ושליטה בצרכים.
  5. הפרעה התפתחותית נרחבת לא מובחנת (PDDNOS): הפרעה זו מתייחסת לילדים הסובלים מקווים המוזכרים בהפרעות הנמצאות למעלה, אך אינם מתאימים לאף אחת מההפרעות הספציפיות.

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

GAD היא הפרעה שכיחה ביותר. הערכות של הימצאותה לשנה נע בין 3-8%. המצאותה לזמן חיים נע בין 5-8% לאוכלוסיה. היחס בין נשים לגברים הוא 2:1.

תחלואות נלוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

GAD היא כפי הנראה ההפרעה השכיחה ביותר שמתלווה להפרעות נפשיות אחרות, לרוב חרדה חברתית, פוביה ספציפית, הפרעת פאניקה, או דיכאון. כ %50-90 מהסובלים מ GAD יסבלו מהפרעה פסיכאטרית נוספת.עד 25% יסבלו בסופו של דבר גם מהפרעת פאניקה. ההבדל בין הפרעה זו ל GAD היא היעדר התקפות פאניקה ספונטניות.

אטיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבה ל GAD אינה ידועה. הגישה המקובלת היא שמדובר בשילוב של גורמים פסיכולוגים וביולוגים.

גורמים ביולוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקר שבדק ממצאי הדמייה מוחית PET מצא כי בסובלים מ GAD ישנו קצב מטבולי נמוך באיזור גרעיני הבסיס של המוח וכן בחומר לבן בהשוואה לנבדקי קבוצת ביקורת. מחקרים גנטים מצאו כי ל 25% מהסובלים יש קרוב משפחה נוסף מדרגה ראשונה שסובל מ GAD. חלק ממחקרי תאומים גילו התאמה של 50% בין תאומים מונוזיגוטים, ו 15% בתאומים דיזיגוטים.

גורמים פסיכולוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שני זרמי מחשבה מרכזיים המסבירים את הגורמים הפסיכולוגים - חברתיים המובלים להתפתחותה של GAD, הראשון הוא הזרם ההתנהגותי קוגניטיבי


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

[[קטגוריה:פסיכיאטריה]] [[קטגוריה: הקשת האוטיסטית]]