משתמש:מגזין יהלום/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
BlueLightMini

מָגָזִין יַהֲלוֹם - מֵיזַם הָעִטּוּר הַחָדְשִׁי - שִׂיחָה 20:45, 21 ביוני 2020 (IDT)

מריוס פרקביצ'יוס

אני מספר משתמש 632,705


Biological psychology cover

מָגָזִין יַהֲלוֹם - מֵיזַם הָעִטּוּר הַחָדְשִׁי - שִׂיחָה 19:20, 10 ביולי 2020 (IDT)

{{תיבת ארכיון משתמש:מגזין יהלום - שיחה 16:55, 5 ביוני 2020 (IDT) |1= |2= |רוחב= |תמונה= |גלגלת= |גובה= |חיפוש= |שבירה= |רוחב שדפתור חיפוש= |ממלא מקום= }}

176.12.206.18

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

Ant on a rubber rope animation.gif

Medicago marina.jpg
שגיאות פרמטריות בתבנית:טיוטה פרטית

פרמטרים [ תמונה חדשה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מגזין יהלום.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מגזין יהלום.


תבנית {{אישיות}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

סולומון נורתאפ (10 ביולי 1808 מינרבה ניו יורק- 1863) היה פעיל לביטול העבדות והמחבר של ספר הזכרונות 12 שנים של עבדות (אנ'). תיוג משתמש

ראשית חייו

סולומון נורתאפ היה צאצא לעבדים שחורים של משפחה לבנה, בשם נורתאפ. מורד איילנד בעליו של אביו של סולומון היה קפטן הנרי נורתאפ, שמאוחר יותר עבר להוסיק במחוז רנסלר שבניו יורק והביא עמו את מינטוס, אביו של סלומון. כשקפטן נורטאפ הלך לעולמו, הוא הורה בצוואתו לשחרר את מינטוס. מינטוס, בחר לאמץ את השם נורתאפ, כהכרת הטוב לאדונו לשעבר. מינטוס הצליח בפרנסתו, ועם הזמן חסך מספיק כסף כדי לקנות קרקע משלו. במינרווה במחוז אסקס שבניו יורק, הוא נישא ונולדו לו שני בנים, סולומון וג'וזף, שהיו בעלי מעמד חוקי של שחורים חופשיים. מינטוס גם העניק לבניו השכלה ראויה לשמה, דבר נדיר ביותר בקרב אפרו-אמריקאים באותה עת. סולומון למד כינור מילדות והיה לכנר מוכשר. הבנים סייעו לאביהם בעבודות החווה. ומינטוס סיפר להם לעיתים קרובות על הקשיים שסבל כעבד. לאחר שסולומון נורתאפ, נישא נולדו לו שלושה ילדים, הוא רכש חווה בהברון, במחוז וושינגטון שבניו יורק כדי לפרנס את משפחתו. נורתאפ עבד בעבודות שונות כולל חטיבת עצים, עבור חברות הסוחרות בעצים והשטתם במורד הנהר כרפסודות. אשתו גם סייעה בפרנסת הבית, ועבדה כטבחית במסעדה מקומית. ואז ב-1834 נורתאפ החליט להקדיש את חייו לקריירה מוזיקלית, הוא מכר את חוותו ועבר מרחק 32 ק"מ לסרטוגה ספרינגס, עיר נופש בצפון ניו יורק, הוא היה בטוח ששם ימצא תעסוקה יציבה, ואולם הערכתו את המצב הייתה שגויה אף שהוא מצא עבודה בכמה מלונות מפורסמים מקומיים. הוא גילה במהירות שהעבודה עונתית בלבד, ומלבד חודשי הקיץ שבהם היה עסוק עד למעלה מראשו, בשאר עונות השנה היה מבוטל. אשתו נאלצה להשלים את הכנסתם בעזרת בישול באחד המלונות.

הזדמנות פז

ביום אביבי ב-1841, נורתאפ טייל ברחובות סרטוגה ספירנגס. כשהוא הפוף מחשבות, הוא חשב כיצד יוכל למצוא עבודה עד שיגיע הקיץ. באותה עת אשתו הייתה במרחק 30 ק"מ משם בעבודתה, כטבחית בבית קפה. בתו בת העשר הייתה עם אמה, ואחותה בת ה-8, ואחיה בן ה-5, שהו אצל דודתם, כשהגיע לפינת הרחובות, קונגרס סטריט וברודווריי, הוא פגש בשני אנשים לבנים, שעמדו לפני בר, הוא מעולם לא ראה את האנשים הללו, קודם לכן, הם היו לבושים כאנשי עסקים מצליחים והשרו עליו רושם חיובי. הם הציעו לו לפתוח בקריירה ככנר מאחר ששמעו על כשרונו. עם סיום מסע ההופעות האנשים הזדהו כמריל בראון ואברם המילטון, הראשון היה בשנות הארבעים לחייו, והשני היה צעיר בהרבה בשנות העשרים המוקדמות לחייו. נורתאפ דן עם השניים בפרטי ההצעה. והחליט לקבל אותה כמי שבילה את כל חייו בכפר. יותר מכול הוא היה זקוק לכסף. השניים אמרו לנורתאפ שהם ממהרים לשוב לניו יורק נורתאפ קיבל ר ושם שמדובר בסבב הופעות קצר ולא טרח אפילו להשאיר מכתב לאשתו וילדיו הוא שיער שיחזור בכל מקרה כעבור ימים ספורים הוא רץ הביתה ולקח את כינורו וכמה בגדים להחלפה.

כרכרה רתומה לסוסים אבירים עצרה מול פתח ביתו. נורתאפ הצטרף לשני אנשי העסקים שישבו בתוכה והם יצאו לדרך אל ניו יורק סיטי הנסיעה בסוס ועגלה הייתה צפויה להימשך כמה ימים. תחנתם הראשונה הייתה באלבני, שם בראון ביצע מופע להטוטים במלון בעוד נורתאפ דאג לליווי מוזיקלי. בבוקר למחרת הם יצאו שוב לדרך הפעם הם המשיכו לכיוון מנהטן ללא עצירות ביניים. במנהטן הם שיכנו את נורתאפ באכסניה בווסט-סייד. נורתאפ התחיל לתכנן את הופעותיו המוזיקליות בניו יורק סיטי , אך בראון והמילטון התחילו ללחוץ עליו להצטרף אליהם לוושינגטון די-סי. הם הסבירו כי עונת הקיץ תכף תגיע וברצונם להשתתף בקרקסים רבים שנערכו בבירה, יהיה זה מקור הכנסה נהדר, הבטיחו האנשים לנורתאפ ולאחר דיון ארוך נורתאפ התרצה.

חטיפה

שני אנשי העסקים ייעצו לנורתאפ להשיג מסמכים המוכיחים כי הוא אדם חופשי לפני שהם יצאו למסעם, מסמכים כאלה עשויים לחסוך לו בעיות רבות כשיגיע לוושינגטון. נורתאפ הודה לאנשים על עצתם הנבונה, הוא הסכים שדבריהם הגיוניים והלך עמם כדי להנפיק את המסמכים הנחוצים. לאחר שהייתה בידיהם הוכחה כי נורתאפ אדם חופשי הקבוצה יצאה לוושינגטון הם הופיעו בעיר ימים ספורים לאחר מכן ושני האדונים העניקו לנורתאפ 43 דולר, סכום נאה באותם ימים. היה זה יותר מהמשכורת שהם הבטיחו לו ונורתאפ הודה להם עמוקות. בראון והמילטון הזמינו את נורתאפ להצטרף אליהם לטייל ברחבי העיר, הם הראו לו את בניין הקפיטול ואת הבית הלבן. מאוחר יותר עצרו בבר מקומי שם הם כיבדו את נורתאפ בכוס יין, לאחר זמן קצר תקפה אותו סחרחורת והוא חש כאבים בכל גופו. הגרוע מכל היה כאב הראש, אנשי העסקים הובילו את נורתאפ לחדרו במלון וייעצו לו ללכת לישון כשהם מביעים תקווה כי הוא ירגיש טוב יותר בבוקר ואולם כאביו של נורתאפ רק החמירו הוא גם סבל מצמא מציק. בשעת לילה מאוחרת, כששכב במיטתו בהכרה מעורפלת כמה אנשים נכנסו לחדרו. מישהו אמר לו כי הוא חייב להיבדק על ידי רופא בהתבסס על הסימפטומים שנורתאפ תיאר. רופאים כיום סוברים שהוא הורעל על ידי בלדונה שגורמת לוורטיגו והזיות. סם זה היה בעבר רכיב מצוי בשיקוי שינה ובמינונים גבוהים שימש גם כרעל. כשנורתאפ חזר להכרתו הוא לא יכול לדעת אם עברו שעות או ימים. הוא מצא את עצמו יושב על ספסל עץ נמוך בתא אפל, ריח של עובש הכה בנחירו, כשניסה להזיז את ידיו הוא גילה שהן כבולות בשלשלאות כבדות לטבעת גדולה שקובעה לרצפה. בהמשך התחוור לו כי נשדד והוא הוחזק כעת בשבי באזור התומך בעבדות. הוא פרץ בבכי תמרורים. שעות ספורות לאחר מכן, הדלת נפתחה ופניו המאיימות של בירץ' הביטו בו ברשעות כשנורתאפ צעק שהוא אדם חופשי וסירב להשתתק בירץ' והשומר הפליאו בו את מכותיהם.

במכלאה של ויליאם

לאחר מסכת הלקאות בירץ' שאל את נורתאפ אם הוא עדיין עומד על כך שהוא אדם חופשי. נורתאפ השיב בחיוב, וסדרת מכות חדשה התחילה. אך למרות הכול נורתאפ סירב להיכנע. שנורתאפ היה בטוח שהוא עומד למות בירץ' הפסיק. את הימים הבאים בילה נורתאפ בתאו מתפתל מכאבים. בסופו של דבר הוא הורשה לצאת אל החצר המרכזית כדי לשאוף אויר צח .כך הייתה לנורתאפ הזדמנות לפגוש עבדים אחרים ולשמוע את סיפורי התלאות שלהם . הם סיפרו לו שאף שהם נולדו לתוך העבדות, אך עד כה הם לא סבלו מהתעללות מיוחדת. אחד העבדים סיפר לנורתאפ שהמקום שבו הם מוחזקים מפורסם כמכלאת העדים של ויליאם ושכל הכלואים בו מיועדים להעברה לשוק בניו אורלינס כדי להימכר כעבדים. נורתאפ הזדעזע במיוחד כששמע על גורלה של אישה עם שני ילדים קטנים, בן ובת. היא הייתה לבושה היטב, האישה עבדה עבור אדון טוב לב מחוץ לוושינגטון די-סי וזכתה למידה מסוימת של חירות. אדונה הבטיח לה פעמים רבות שברגע שהמצב יאפשר את זה הוא ישחרר אותה ואולם אשתו העשירה של האדון לא הייתה שותפה לדעותיו של בעלה. מיד לאחר מותו, האישה הובילה את שפחתה ושני ילדיה אל העיר כביכול כדי לארגן את המסמכים הדרושים לשם שחרורה, במקום זאת היא מכרה אותם לסוחר העבדים בירץ' .

בדרך לשוק העבדים

לאחר שבועיים במכלאת העבדים, נורתאפ והאחרים נכבלו זה לזה והוצאו בשורה ארוכה לצעידה ברחובות וושינגטון . העבדים נלקחו לשפת נהר הפוטומק שם המתינה ספינה כדי לקחתם במסע ארוך לניו אורלינס . בספינה נורתאפ פגש עבדים נוספים וגילה שהיא שירתה כמה סוחרי עבדים. בדרך היא עצרה פעמים רבות כדי לאסוף עבדים נוספים. המכות האכזריות שנורתאפ ספג השאירו בו צלקות עמוקות נפשיות וגופניות. הוא פחד לספר לאחרים שהוא אדם חופשי או שאפילו הוא מגיע מהמדינה החופשית ניו יורק. הוא פגש בספינה שני אנשים שגם היו חופשיים כמותו, גם הם עברו טיפול דומה כדי להשתיק אותם, אחד מהם היה רוברט שהיו לו אישה ושני ילדים בסינסינטי. כשרוברט ביקר בווירג'יניה יחד עם שני אנשים ששכרו אותו כדי לעבוד עבורם לא היו בידו מסמכים שהעידו על כך שהוא חופשי. באחד הימים הוא נחטף מהרחוב על ידי סוחרי עבדים, השני היה ארתור שלא חדל לזעוק כי הוא אדם חופשי גם לאחר שהוכה הוא נגרר אל הספינה בכוח, פניו היו נפוחות ופצועות מהמכות הרבות שספג. ארתור היה מנורפוק וירג'יניה מדינה שבה העבדות הייתה חוקית עם זאת הוא היה אדם חופשי שחי עם משפחתו. ארתור היה בנאי והוא נחטף בלילה בסמטה צרה כשהיה בדרכו הביתה. הוא השיב מלחמה אבל התוקפים היו חזקים ממנו והוא נלקח למכלאת עבדים.

תוכנית בריחה

נורתאפ התיידד עם השניים בפרט עם רוברט שסיפורו הזכיר כל כך את שלו. במהלך המסע דרומה, בכל עת כשהעבדים הורשו לעלות לסיפון השלושה ישבו ושוחחו יחד .הם שוחחו על משפחותיהם ועל העתיד הקשה המצפה להם, "גורלנו מר ממות" אמר ארתור השניים הסכימו אתו. בסופו של דבר אחד מהם העלה את הרעיון של הבריחה, השנים האחרים הסכימו שזו תקוותם היחידה. השאלה היחידה הייתה כיצד ,הם דנו בכמה אפשרויות ובסופו של דבר הם החליטו כי בפניהם נותרה רק ברירה אחת: למרוד ולהשיב את הספינה לניו יורק .רק המחשבה על כך הפיחה בנורתאפ תקווה חדשה. השלושה נזהרו לא לחשוף את תוכניתם בפני אחרים ,כל השאר נולדו וגדלו כעבדים והמורל שלהם היה מנותץ לחלוטין. להם היה סיכוי לגרום להם להתמודד נגד צוות הספינה. השלושה הסכימו שיהיה עליהם לפעול בלילה כשהקפטן וסגנו היו שקועים בשינה עמוקה הבעיה הייתה שבכל לילה העבדים נלקחו לקומה התחתונה של הספינה שם הם ננעלו בתאיהם. נורתאפ הגה פתרון ,על הסיפון העליון אוחסנה סירת משוטים קטנה הפוכה. במהלך היום יחמקו לתוך הסירה ואז לאחר שהעבדים האחרים יכלאו בתאיהם הם יטפסו החוצה וישתלטו על הספינה ואולם תחילה היה עליהם לנסות את התוכנית. למחרת, לאחר שהעבדים קיבלו את ארוחת הערב הדלה שלהם נורתאפ ניצל רגע לחמוק לתוך סירת המשוטים בלי שיבחינו. ממקומו, הוא יכול היה לצפות בכל המתרחש על הסיפון אך איש לא היה יכול לראותו כשהעבדים הורשו לעלות שוב על הסיפון בבוקר נורתאפ חמק החוצה ממקום מחבואו, שוב לא הבחינו בו. רוברט אמר לשניים האחרים שעל השולחן בתאו של הקפטן תמיד היו שני רובים וחרב, השלושה החליטו שנורתאפ וארתור יחמקו לתוך תא הקפטן בשעת לילה מאוחרת בעוד רוברט יעמוד על המשמר בחוץ עם מקל, אם הם יתגלו רוברט ילחם באנשי הצוות עד שנורתאפ וארתור שכעת היו חמושים ברובים ובחרב יבואו לעזרתו בשלב הבא הם ישחררו את העבדים מתאיהם וכך יהיה להם רוב מול המלחים נורתאפ שהיה בעל ניסיון בסיסי בספינות יתפוס את מקומו של הקפטן ויכוון את הספינה צפונה בתקווה שכיוון הרוח יהיה בעזרם והם יעשו את הדרך עד לנמל ניו יורק. go.microsoft.com microsoft.com

שיבוש בתוכנית

כשהקבוצה עסקה בהכנות האחרונות התעוררה בעיה, רוברט חלה מאוד, הוא אובחן כחולה באבעבועות שחורות וארבעה ימים לפני שהיו אמורים להופיע בניו אורלינס הוא מת. סופו הטראגי של רוברט זעזע את נורתאפ,הם הפכו לידידים קרובים ורוברט היה האדם היחיד שנורת חש כי הוא מבין אותו.

המלח טוב הלב

בערב השני לאחר מותו של רוברט, נורתאפ עמד על הסיפון העליון וצפה בגלים בעצב. לפתע הוא שמע קול ידידותי למה אתה מדוכדך כל כך? אמר לו המלח, נורתאפ הסתובב במהירות וגילה את אחד המלחים מסתכל עליו, ניכר היה שהאיש לא היה כשאר אנשי הצוות, ללא מחשבה נורתאפ הגיב לשאלתו "כי אני אדם חופשי ונחטפתי". "זה סיבה טובה". השיב לו המלח "אני מוכן לעזור לך אבל אני לא יודע כיצד"

"אם תוכל להשיג לי עט דיו ונייר" אמר נורתאפ אוכל לכתוב מכתב לידיד שיבוא לחלץ אותי, המלח הזדהה כג'ון מאנינג אנגלי בן 24 שהתגורר בבוסטון. מאנינג הבטיח לארגן מכשירי כתיבה, עבור נורתאפ,אף שהדבר היה כרוך בסיכון מצדו. הבעיה הגדולה שהייתה היא איך יוכל נורתאפ לכתוב, מכתב בלי שיראה על ידי אחרים בשעת לילה מאוחרת, שכל האנשים בספינה היו שקועים בשינה, הוא חמק ממחבואו ונכנס בשקט לתא של מאנינג. וזה מסר לו את מכשירי הכתיבה המכתב היה ממוען להנרי ב' נורתאפ. עורך דין ופוליטיקאי מניו יורק. ובנו של האיש ששחרר את אביו של סולומון נורתאפ, במכתב גולל נורתאפ את סיפור חטיפתו וסיים בכך שהוא שוהה כעת על ספינה ארליאנס בדרכה לניו אורלינס. למרבה הצער נורתאפ לא יכול היה לדעת לאיזו כתובת המכתב יכול להגיע, כך שלא היה באפשרותו לספק מידע נוסף. מאניג לקח את המכתב והבטיח לשלוח אותו לניו יורק מסניף הדואר שבניו אורלינס. נורתאפ לא ידע זאת עד זמן רב לאחר מכאן אבל המכתב בסופו של דבר הגיע לאדם הנכון. עורך הדין. נסע מיד לאלבני וגייס את עזרתו של המושל, ויליאם סווארד בחילוץ סולומון נורתאפ.

סחורה למכירה

למחרת בשעת בוקר מוקדמת פרימן, נכנס בסערה למכלאה והצליף בשוטו על ימין ועל שמאל, בעוד מעיר את העבדים המותשים ממיטותיהם הקשות. הקונים היו אמורים לבוא בקרוב והוא היה חייב לודא, שהסחורה שלו נראית במיטבה. המראה ישחק תפקיד מרכזי במחיר שהוא יוכל לתבוע עבורם. העבדים הצטוו כולם להתרחץ ולהסתפר לאחר מכן הם קיבלו בגדים נקיים ופשוטים. ואז הוליכו אותם לשוק העבדים. באותו לילה כל העבדים שהגיעו לניו אורלינס בספינה נפלו למשכב. רופא הגיע ושמע מנורתאפ שהם כנראה חולים באבעבועות שחורות. נורתאפ ציין בפני הרופא כי ידידו רוברט חלה ומת, בעודו בספינה הרופה הורה מיד להביא.

את כל העבדים לבית החולים. בימים הבאים ריחף נורתאפ בין חיים למות, כל איבריו דאבו והוא עיבד את מאור עינו לכמה ימים. ואולם לאחר שבועיים הבריא ונשלח בחזרה למכלאה של פרימן.

לאחר כמה ימים הופיע אדם בעל מראה מכובד במקום. ולא התייחס לעבדים כנחותים, אלה הביט בהם במבט נעים לאחר זמן מה הוא הציע לפרימן 1,000 דולר, עבור נורתאפ פרימן התרצה, שבועות ספורים קודם סירב להצעה של 1,500 דולר עבור נורתאפ, אך מחלת האבעבועות השחורות הורידה את ערכו בעיני הסוחר.

ויליאם פורד

האיש שקנה את נורתאפ היה ויליאם פורד. לפורד הייתה חווה בפיין וודס במחוז אוביילס שבצפון לואיזיאנה סמוך לנהר האדום. הוא היה אדם סימפתי שמעולם לא ייסר את עבדיו. לו היה נורתאפ מספר לפרוד שהוא אדם חופשי שנחטף ושועבד באופן בלתי חוקי ייתכן ופרוד היה משחרר אותו, ואולם נורתאפ לא יכל היה לעשות זאת, כיוון שהוא עדיין היה משותק מפחד. למרות זאת נורתאפ היה נאמן לאדונו, בניסיון שצבר בעבודה פיזית הוא היה מנוסה בתחומים שונים הודות לעבודתו בניו יורק. הוא היה מנוסה בתחומים שונים ובפרט בבניה ובעבודות עץ, חלק מההכנסות של פורד הגיעה ממכירת עצים. אך העברת העצים ביבשה הייתה מסובכת ויקרה. נורתאפ הציע לאדונו לנסות את טכניקת הראפטינג ואולם הוא שמע לעצתו של נורתאפ, והורה לשלוח משלוח אחד של קורות, במורד הנחל כניסיון כשהרפסודה הראשונה הגיע ליעדה התחילו לדבר על כך שנורתאפ הוא העבד החכם ביותר בפיין וודס.

מובל אל הגרדום

ואולם גורלו של נורתאפ לא שפר עליו לזמן ארוך, פורד קנה מפרימן ב-23 ביוני 1841 את נורתאפ. בחורף 1842, נקלע לחובות עמוקים, ונאלץ למכור שמונה מעבדיו אייתם גם נורתאפ, נורתאפ מצא את עצמו אצל ג'ון טיבו, נגר שביצע עבודות רבות אצל פורד יחד עם עבדיו, יצא טיבו אל באיו בף, כ-30 ק"מ מפיין וודס, שם הייתה לפורד חווה נוספת, נורתאפ נאלץ לעבוד בפרך לטיבו מבוקר עד ערב.

הבריחה

נורתאפ החליט לברוח, ללא ברירה אחרת והוא זינק אל תוך הביצה שהשתרעה במקביל לחווה. היה זה אזור ביצתי עצום ממדים שאורכו היה קרוב ל-50 ק"מ שהיה מלא ביובלים רדודים ובבוץ טובעני. איש לא התגורר באזור, היצורים היחידים שאכלסו את הביצה היו דובים, נחשים ואליגטורים. למרות הסכנה נורתאפ ידע שהמים יגרמו לכלבי הגישוש לאבד את עקבות ריחו, עם זאת סכנה נוראה עדיין ריחפה מעל ראשו של נורתאפ.

כשירד הלילה נורתאפ עדיין היה באמצע הביצה העצומה של לאויזיאנה, אף שהוא פחד מפני היצורים המסוכנים בביצה לבסוף לפנ

י הזריחה נורתאפ הגיע לקצה השני. לחרדתו ממש מולו ניצב אדם לבן שפיקח על עבדיו השחורים בעבודתם, הוא החל לרעוד האיש הלבן ודאי יבקש לראות את אישור המעבר שלו, וכיוון שאין לו כזה ילכדו אותו. מוחו פעל במהירות נורתאפ ניגש ישירות אל האיש הלבן ושאל, בקול החלטי היכן מתגורר

ויליאם פורד. האיש הלבן נרתע בבהלה מול הדמות הלא אנושית שהגיחה בפתאומיות מהביצה בקול רועד הוא אמר לנורתאפ במרחק 11 ק"מ בלבד.

העזרה מגיעה

באחד הימים בקיץ 1842 קרה משהו ששינה את חייו של נורתאפ לנצח. באותה עת אפס שכר קבוצת עובדי בנייה כדי לבנות בית חדש, במטע אחד העובדים היה קנדי בשם באס שהתנגד בגלוי לעבדות. כיוון שנורתאפ

היה בנאי מיומן אפס הוציא אותו מהשדה כדי לסייע בבניית הבית החדש. אחר הצהרים אחד, נורתאפ מצא את עצמו עובד בבית לבד עם הקנדי, כל העובדים כבר עזבו. ואפס עדיין היה בשדות, נורתאפ עזר אומץ וסיפר לבאס, על כך שנולד וגדל כאדם חופשי, בתחילה באס היה ספקן, אבל עד מהרה הבין שנורתאפ דובר אמת לאחר שסיפר לו על ערים קנדיות שביקר בצעירותו. כשנורתאפ ביקש מבאס לעזור לו הוא הסכים, השניים סיכמו להיפגש בשעת לילה מאוחרת ביער סמוך כשכולם יהיו שקועים בשינה. שם נורתאפ יתן לבאס את שמותיהם וכתובותיהם של ידידים, ומכרים ותיקים שלו, באס ישלח להם מכתבים ויבקש מהם לבוא לחלץ את נורתאפ.

מושל ניו יורק מתערב

מה שנורתאפ לא ידע הוא שמכתביו של באס אכן הגיעו לידיים הנכונות בסרטוגה. המכתב שנשלח לפרי ולבארקר ב-15 באוגוסט 1852, הגיע לסרטוגה ספרינגס בתחילת ספטמבר. שני אנשי העסקים העבירו את המכתב מיד לאשתו של נורתאפ, הייתה זו הפתעה עצומה שריגשה מאוד את ילדיו של נורתאפ, שלא ראו את אביהם שנים רבות. ב-1 בינואר 1853 הנרי נורתאפ הופיע בלואיזיאנה, תחילה הוא נסע למרקסוויל העיר שממנה נשלח המכתב, בהשערה כי האיש שהוא מחפש נמצא באזור במרקסוויל. הוא שכר עורך דין בשם וודל, שהסכים לסייע לו וודל מעולם לא שמע את השם סולומון נורתאפ, אך שיער שאם יש עבד בסביבה הנושא שם זה עוזרו השחור טום, יכיר אותו טום נקרא למשרדו אך הוא לא הכיר אותו.

מגיעים להציל את נורתאפ

המשלחת הגיע לחווה של אפס בשעת בוקר מוקדמת, זמן קצר לאחר שהעבדים התחילו את עבודתם בשדה. אפס עדיין לא נראה במקום, השריף ניגש לעבד הראשון שנקרא בדרכו ושאל, "היכן האיש הצעיר המכונה פלאט". הוא שם אדוני אמר העבד',והחווה באצבעו לעבר סולומון שהופתע למראה האורחים הלבנים הבלתי צפויים. הוא הסתקרן במיוחד לדעת מה עשוי השריף לרצות ממנו, קוראים לך פלאט נכון?, שאל השריף,

כן אדוני ענה לו נורתאפ. השריף הצביע לעבר הנרי נורתאפ, ושאל את סולומון אם הוא מכיר אותו, סולומון נעץ את מבטו באיש למספר רגעים ואז אורו עיניו, הוא רץ בהתרגשות לעברו וצעק הנרי נורתאפ, רגע אחד קרא השריף האם יש לך שם נוסף מלבד פלאט. שמי הוא סולומון נורתאפ, השריף המשיך ושאל אותו האם יש לו משפחה מה הם שמות אשתו וילדיו והלאה. תשובותיו הוכיחו כי הוא אדם חופשי הנעדר, הנרי אמר לו סולומון אני שמח לראותך, הנח את השק שאתה נושא על כתפיך ימיך בקטיפת כותנה תמו בא אתנו.

שחרור

לאחר 12 שנים של עבדות סולומון נהייה אדם חופשי שוב. כעת הגיע החלק הקשה במשימה הגיע הזמן ליידע את הדווין אפס כי עבדו סולומון עוזב את החווה. כשהם נסעו לביתו של אפס הנרי נורתאפ סיפר לסולומון כי שלומם של אשתו וילדו טוב, וכי הם מחכים בקוצר רוח לשובו. כשהמשלחת הגיע לפתח ביתו של אפס, הם מצאו אותו עומד על המפתן, רגע לפני כן הוא שאל את נהגו באשר לזרים שהופיעו במטע אך זה לא ידע דבר. אפס לחץ בבלבול את ידו של השריף, והזמין את הקבוצה להיכנס לבית. הוא ציווה על סולומון להביא עצים לתנור. כשסולומון חזר עם חבילת העצים המבוקשת, האנשים ישבו מסביב לשולחן כשדפים פרושים לפניהם. הנרי נורתאפ הקריא את מכתבו של המושל, שהצהיר כי סולומון נורתאפ אזרח חופשי של ניו יורק.

מותו

רבים סוברים, כי שני חוטפיו רצחו אותו בסופו של דבר אולם, היסטוריונים אחרים ביטלו אפשרות זו כלא אמינה, אפשרות נוספת שלפיה הוא נחטף בשנית הועלתה גם היא, אך קרוב לוודאי אינה מוכחת יש כמה תאוריות משכנעות על שנותיו האחרונות של נורתאפ. יש היסטוריונים שטוענים כי נורתאפ מת חסר כל, רחוק ממשפחתו ומידידיו. ייתכן שבנסיבות טרגיות, יש הטעונים בגיבוי ראיות כי הוא נפל לזרועות הייאוש התמכר לטיפה המרה, או נעלם מהזירה הציבורית, ייתכן גם שהוא נסע לגור עם בתו בווירג'יניה. ואולם הראיות המתועדות מועטות מאוד ימיו האחרונים של סולומון נורתאפ נותרו בגדר תעלומה, הדבר היחיד שבטוח הוא שעדותו מכלי ראשון על חוויותיו האיומות כעבד בדרום ארצות הברית שיחקה תפקיד בשינוי ההיסטוריה.

מטוס

אכן היה מטוס מרשים, ארוך כמגרש-ספורט וגבוה יותר מכל מפציץ בימיו ועם זאת בלתי מקובל על טייסיו, אולי כתוצאה מהמוטה הקצרה יתר על המידה של כנפיו. סיג הרום המבצעי שלו היה נמוך וכושר התמרון שלו מוגבל, להוציא בעת טיסה בגובה נמוך. מבצעי הסטירלינג החלו בפברואר 1941 בהתקפות לאור היום, שהתחלפו עד-מהרה במבצעים ליליים ובשנת 1943 ראו בסטירלינג בעיקר מטוס גרירה, מטוס-תובלה ונושא ציוד ל"א לחסימה ולהבכה. הרא"פ קיבל 2,221 מטוסי סטירלינג מדגמי הפצצה ועוד 160 מטוסי תובלה דגם V' שנשאו 40 נוסעים או מטען כבד.

הנתונים של דגם iii

מפציץ כבד בעל צוות של 8/7: דגם IV גורר דאונים ומטוס תובלה מיוחד. דגם V מטוס תובלה אסטרטגי. === מנועים ===.ארבעה, בריסטול הרקולס XI כוכבים, 14 צילינדר בשתי שורות, 1,650 כוח סוס. === ממדים: === מוטה 30.2 מ': אורך 26.6 מ', גובה 6.94 מ'. === משקל === ריק 21,270 ק"ג: טעון 31,750 ק"ג. === ביצועים: === מהירות מרבית 435 קמ"ש: שעור נסיקה אתחלתי 244 מ'/דקה: סיג רום מבצעי 5,200 מ': טווח 950 ק"מ עם 6,350 ק"ג פצצות, או 3,200 ק"מ עם 1,600 ק"ג פצצות. === חימוש === שני מקלעים בראונינג 0.303 אינטש בצריחי חרטום וגב וארבעה מקלעים בצריח זנב: מטען פצצות מרבי 8,165 ק"ג בגוף ובכנפיים הפנימיות.

מחבר סולומון נורת'אפ
מדינה ארצות הברית
שפה אנגלית
ז'אנר אוטוביוגרפיה, נרטיב עבדים
מו"ל Derby & Miller , Auburn, New York
תאריך פרסום 1853
סוג המדיה הדפס ( כריכה קשה )
ISBN 978-1-84391-471-6
דיואי עשרוני 301.45

שתים עשרה של עבדות היא 1853 ספר הזיכרונות ואת הנרטיב עבד על ידי האמריקאי סולומון נורת'אפ כפי שסופר ונערך על ידי דוד וילסון . Northup, גבר שחור שהיה נולדו בני חורין ב ניו יורק המדינה, מפרט ישותו מרומה ללכת בוושינגטון , שם הוא נחטף ונמכר לתוך העבדות של דרום עמוק . הוא היה בשעבוד במשך 12 שנים בלואיזיאנה לפני שהספיק להשיג בחשאי מידע לחברים ובני משפחה בניו יורק, אשר בתורם הבטיחו את שחרורו בעזרת המדינה. החשבון של נורת'אופ מספק פרטים נרחבים על שוקי העבדיםבוושינגטון הבירה ובניו אורלינס ומתאר באריכות גידול כותנה וסוכר וטיפול בעבדים על מטעים מרכזיים בלואיזיאנה.

היצירה פורסמה שמונה שנים לפני מלחמת האזרחים על ידי דרבי & Miller של אובורן, ניו יורק ,  זמן קצר לאחר הארייט ביצ'ר סטואו של רבי מכר רומן על העבדות, אוהל הדוד תום (1852), אליה הוא מושאל תמיכה עובדתית . ספרו של נורת'אפ, שהוקדש לסטו, מכר 30,000 עותקים, והפך אותו לרב מכר בפני עצמו.

לאחר שפורסם בכמה מהדורות במאה ה -19 ואחר כך הובאה על ידי עבודות מדעיות מומחיות בנושא עבדות בארצות הברית , ספר הזיכרונות נפל באלמוניות של הציבור במשך כמעט מאה שנה. זה התגלה מחדש בהזדמנויות נפרדות על ידי שני היסטוריונים של לואיזיאנה , סו אקין ( אוניברסיטת לואיזיאנה הממלכתית באלכסנדריה ) וג'וזף לוגסון ( אוניברסיטת ניו אורלינס ).  בראשית שנות השישים הם חקרו וחזרו למסעו של סולומון נורת'ופ  וערכו יחד גרסה עם הערות היסטורית שפורסמה על ידי הוצאת אוניברסיטת לואיזיאנה (1968).

הזיכרונות הותאם כמו שתי גרסאות הסרט, שהופק כמו 1984 PBS סרט הטלוויזיה האודיסיאה של סולומון נורת'אפ ואת אוסקר -winning הסרט 2013 12 שנים של עבדות .

תקציר

בעיר הולדתו של סרטוגה, ניו יורק , סולומון נורת'אפ, A נגרו חופשי שהיה מיומן נגר ואת הכנר , ניגשו אליו שני קרקס היזמים. הם הציעו לו עבודה קצרה ומשתלמת גבוהה כמוזיקאי עם הקרקס הנוסע שלהם. מבלי ליידע את אשתו, ששהתה בעבודה בעיירה סמוכה, הוא נסע עם הזרים למדרגה התחתונה של ניו יורק וושינגטון הבירה. זמן קצר לאחר שהגיע לבירה, התעורר ומצא את עצמו מסומם, כבול ובתא של עט עבדים. כשטענת נורת'אפ את זכויותיו כאדם חופשי, הוא הוכה והזהיר שלא להזכיר עוד את חייו החופשיים בניו יורק.

הובלה באוניה לניו אורלינס , נורת'אפ ושחורים משועבדים אחרים נדבקו באבעבועות שחורות ואחד מת. במהלך המעבר, פנה נורת'אפ למלח אוהד שישלח מכתב למשפחתו. המכתב הגיע בבטחה, אך מחוסר ידיעה על יעדו הסופי, משפחתו של נורת'אפ לא הצליחה לבצע את הצלתו.

הבעלים הראשון של נורת'אפ היה ויליאם הנסיך פורד , שניהל טחנת עצים על באאו של הנהר האדום . לאחר מכן היו לנורת'ופר כמה בעלים אחרים, פחות אנושיים מפורד, במהלך עבודתו בת 12 השנים. לעיתים, הנגרות והכישורים האחרים שלו תרמו לכך שטיפלו בו יחסית, אך הוא גם סבל מאכזריות קיצונית. בשתי הזדמנויות הותקף על ידי ג'ון טיביץ ', אדם לבן אליו הוחכר, והגן על עצמו, שבגינו סבל מפעולות תגמול קשות. לאחר כשנתיים של שעבוד נמכר נורת'אפ לאדווין אפס, אדנית כותנה אכזרית להפליא. אפס החזיק את נורת'אפ משועבד במשך 10 שנים, ובמהלכן הקצה את הניו-יורקר לתפקידים שונים ממבחר כותנה, לגרור לנהג, מה שחייב את נורת'אפ לפקח על עבודתם של עבדים עמיתים ולהעניש אותם על התנהגות בלתי רצויה. בעודו במטע של אפס, נורת'אפ התיידד עם נערת עבדים בשם פטסיעליו הוא כותב בקצרה בספר.

לאחר שהוכה על כך שהוא טוען למעמדו החופשי בוושינגטון הבירה, נורת'אפ ב 12 השנים שלאחר מכן לא חשף שוב את ההיסטוריה האמיתית שלו לאדם בודד, עבד או בעלים. לבסוף הוא גילה את סיפורו סמואל בס, נגר ולבן abolitionist מ קנדה עובד מטע אפס. בס, בסיכון גדול לעצמו, שלח מכתבים לאשתו וחבריו של נורת'אפ בסרטוגה. פרקר, בעל חנות לבן, קיבל את אחד המכתבים וביקש עזרה מהנרי ב 'נורת'אפ, עורך דין ופוליטיקאי לבן שמשפחתו החזיקה את אביו של סולומון נורת'ופ ושחררה עימו ועם סולומון הייתה ידידות ארוכת שנים. הנרי יצר קשר עם פקידי מדינת ניו יורק. מכיוון שהמדינה העבירה חוק בשנת 1840 למתן משאבים כספיים להצלת אזרחים שנחטפו לעבדות, מינה המושל את הנרי נורת'ופ לסוכן לנסוע ללואיזיאנה ולעבוד עם אכיפת החוק כדי לשחרר את שלמה. כשהיה בלואיזיאנה, הנרי נורת 'שכר את עורך הדין המקומי של אבוילס , ג'ון פ. וודיל, כדי לסייע בהבטחת חירותו של סולומון נורת'ופ.  לאחר מגוון בירוקרטיםבוצעו צעדים וחיפושים, הצליח עורך הדין לאתר את שלמה ולשחרר אותו מהמטע. בהמשך הגיש נורת'אפ אישומים נגד הגברים שמכרו אותו לעבדות אך לא הצליח בתביעתו. הוא חזר לניו יורק והתאחד עם משפחתו שם.

נורת'אפ מסכם את סיפורו באמירה הבאה:

הסיפור שלי בסוף. אין לי הערות בנושא עבדות. מי שקורא ספר זה עשוי ליצור דעות משלו על המוסד המוזר"מה שזה יכול להיות במדינות אחרות, אני לא מתוודע לדעת; מה זה באזור נהר רד, תוחם באמת ובנאמנות בדפים האלה. זה לא פיקציה, שום הגזמה. אם נכשלתי במשהו זה היה בהצגה בפני הקורא באופן בולט מדי את הצד הבהיר של התמונה. אני בספק אם מאות לא היו מצערים כמוני: שמאות אזרחים חופשיים נחטפו ונמכרו לעבדות, וברגע זה מוציאים את עצמם חי על מטעים בטקסס ולואיזיאנה. אבל אני אוסר. נרתע והוכנע ברוחו מהסבל שעברתי, ומודה לאותה יציבה טובה שברחמיה הוחזרתי לאושר ולחירות, אני מקווה שמכאן ומכאן להוביל זקוף. חיי שפל, ונח סוף סוף בחצר הכנסייה בה אבי ישן. - 

קבלת פנים וערך היסטורי

לעתים קרובות הועלו שאלות לגבי דיוק או אמיתיות של ספרים על עבדות, כולל סיפורי עבדים. נקודות דמיון בין ספריו של Northup ו הארייט ביצ'ר סטואו של רומן אוהל הדוד טום כבר שציינו מבקרים. ספרו של סטו ראה אור שנה לפני ספר הזיכרונות של נורת'אפ, אולם עד שפרסמה את התנגדותה למבקרים בנוגע לדיוק בבקתה המפתח לדוד טום , היא התייחסה לסיפורו שהתפרסם בחשבונות העיתונים. סטו כתב,

זה צירוף מקרים יחיד שאדם זה הובל למטע בארץ הנהר האדום, אותו אזור בו הונחה זירת השבי של טום; והדיווח שלו על מטע זה, על אורח חייו שם ועל כמה מקרים שהוא מתאר, מהווים הקבלה בולטת להיסטוריה ההיא.

תיאורו של נורת'ופ מאשר את התיאור הבדיוני של סטו של התנאים בלואיזיאנה, שכן האזור בו שועבד נורת'אופ היה קרוב לתפאורה הבדיונית של מטע סיימון לגרי על הנהר האדום. נורת'אפ מביע טענות אחרות נגד העבדות. לדוגמה, הבקתה של הדוד טום מתמקדת באופן שבו מערכת המשפט מונעת מבעלי אדיבים אפילו להתייחס לעבדים בצורה טובה ואיך היא משחררת בעלים אכזריים מהתחייבויות לטיפול שלהם בעבדים.

גם נושאים כאלה מופיעים בסיפור של נורת'אפ. אריק הרשטל, שכתב על יצירה זו, ציין כי "נרטיבי העבדים מעולם לא נועדו לתת השקפה בלתי משוחדת. היו אלה פולמוסים נגד סדירות שנועדו להפיל את המוסד."  העובדה שליצירות אלה הייתה מטרה הייתה דומה ליצירות שפורסמו אחרות.

הרשטל מדגיש כי נורת'אופ הביע חמלה בחשבונו, וציטט אותו: "זו לא אשמתו של בעל העבדים שהוא אכזר", כותב נורת'אפ, "עד כדי כך שזו אשמת המערכת שתחתיה הוא חי."  לגוף ראשון של נורת'ופ על שנים עשר שנות עבדותו משכה את תשומת הלב בוויכוח הפוליטי הלאומי על העבדות שהתקיים בשנים שקדמו למלחמת האזרחים. היא קיבלה אישורים מעיתונים גדולים בצפון, ארגונים נגד עבדות וקבוצות אוונגליסטיות. זה "מכר פי שלושה עותקים מכפי שנרטיב העבדים של פרדריק דוגלס בשנתיים הראשונות שלו."

הדו"ח של נורת'אפ מתאר את חיי היומיום של העבדים בבאיו בוף בלואיזיאנה, את תזונתם ותנאי החיים שלהם, את היחסים בין אדון לעבד ואת האמצעים בהם תפסו לוכדי העבדים לכבוש שוברים. החשבון שלו חולק כמה פרטים דומים לאלה של סופרים שהיו עבדים שנמלטו, כגון פרדריק דאגלס , הרייט ג'ייקובס , ואת וויליאם וולס בראון . עם זאת, נורת'אופ היה ייחודי בתיעוד שנחטף כאדם חופשי מהצפון ונמכר לעבדות. נקודת המבט שלו הייתה תמיד להשוות את מה שראה למה שהוא ידע לפני כשחיה כאדם חופשי במצב חופשי. אמנם היו מאות חטיפות כאלה, אך הוא היה בין האנשים היחידים שזכו לחופש שוב.

מוקדם והיסטוריונים אמצע המאה העשרים העבדות, קנת Stampp , סטנלי אלקינס , ו אולריך בונל פיליפס , אישרה את הדיוק ההיסטורי של הספר. אקין ולוגסון ב -1968 כתבו: "בניתוח האחרון, [הסיפור] ראוי להאמין, לא רק משום שנדמה כי [נורת'אפ] מדבר בצורה סבירה, ולא רק משום שהוא מעטר את סיפורו בפרטים משכנעים ומשכנעים. נקודה בה קיימים חומרים לבדיקת חשבונו, ניתן לאמת את זה. " חומרים אלה כוללים רשומות ניסיון, תכתובות, יומנים ומכירת עבדים.

בעוד שתים עשרה שנים שפחה היא הדוגמה הידועה ביותר למישהו שנחטף ושוחרר מאוחר יותר - גם אם באמצעות מאמצים יוצאי דופן - היסטוריונים החלו לחקור ולהציג מקרים אחרים. מרבית פרשות המשפט הידועות של תביעות חופש הקשורות לקורבנות חטיפה הוגשו בניו אורלינס, אם כי חלקן היו במדינות גבול כמו מיזורי. חליפה כזו התקיימה בטוסקאלוזה, אלבמה , שם נמכר קורנליוס סינקלייר , איש שחור חופשי מפילדלפיה, פנסילבניה , לאחר שנחטף באוגוסט 1825 והובלה דרומה עם כמה שחורים חופשיים צעירים יותר. בסך הכל כעשרים שחורים צעירים נעלמו מאזור הקיץ בפילדלפיה, חלק מהניצולים מכרו לעבדות במיסיסיפי.  בעזרת התערבותו של ראש עיריית פילדלפיה ג'וזף ווטסון, רוב החטופים הוחזרו חופשיים לפילדלפיה עד יוני 1826, אך האודיסיאה של סינקלייר הייתה ארוכה יותר. הוא שוחרר בשנת 1827 מפסק דין פה אחד של חבר מושבעים לבנים.

הוציא מחדש

לאחר הדפסות נוספות במאה ה -19, הספר יצא מכלל הדפוס עד 1968,  כאשר ההיסטוריונים ג'וזף לוגסון וסו אקין החזירו אותו לגדולה. אקין גילה את הסיפור כילדה שגדלה במדינת המטעים של לואיזיאנה - הבעלים של מהדורה ראשונה הראה לה את הספר, לאחר שמצא אותו בבית מטעים לשעבר.

שנים אחר כך היה ללוגדסון תלמיד ממשפחה ותיקה של לואיזיאנה שהביא לשיעור עותק של הספר המקורי משנת 1853; משפחתה הייתה בבעלותה במשך יותר ממאה שנה. יחד לוגדסון ואייקין בחנו את חשבונו של נורת'אפ, תיעדו אותו דרך רישומי מכירות העבדים של וושינגטון, די.סי. וניו אורלינס, על ידי חזרה על מסעו ושעבודו במדינת המטעים של באו בוף במרכז לואיזיאנה ובאמצעות רשומותיה, ותיעוד מוצאו של מדינת ניו יורק. הם מצאו את צו החופש של אביו, ותיקי התיקים לעבודה המשפטית שהשיבו את חירותו של נורת'ופ והעמידו לדין את חוטפיו. בשנת 1968 פורסמה המהדורה המציינת ביסודיות של אקין ולוגסון של הספר המקורי על ידי הוצאת אוניברסיטת לואיזיאנה, ושפכה אור חדש על חשבונו של נורת'ופ וביססה את חשיבותו ההיסטורית.

בשנת 1998 הוזמן לוגדסון על ידי חוקרים בניו יורק שבצפון העיר להשתתף בחיפוש אחר קברו של שלמה. עם זאת, מזג אוויר גרוע מנע את החיפוש באותה שנה, ולוגסון נפטרה ביוני 1999 לאחר מכן. בשנת 2007, זמן קצר לפני מותה בגיל 90, השלימה אקין גרסה מעודכנת ומורחבת של ספרם; הוא כולל יותר מ -150 עמודים של חומר רקע חדש, מפות ותצלומים. בשנת 2013 יצאו לכבודה גרסאות של ספר אלקטרוני ושמע שמע המהדורה הסופית הסופית שלה. ברשות, חוקרים רשאים להשתמש בארכיוני חייו של אקין דרך אוסף סו אקין, אוניברסיטת לואיזיאנה במדינת אלכסנדריה, לואיזיאנה . הארכיון של ג'וזף לוגסון זמין באוניברסיטת ניו אורלינס .

ההיסטוריון ג'סי הולנד ציין בראיון לשנת 2009 כי הסתמך על ספר הזכרונות של נורת'אפ ותיאור מפורט של וושינגטון בשנת 1841 כדי לזהות את מיקומם של כמה משווקי העבדים בבירה. הולנד חקרה גם את תפקידי העבדים האפרו-אמריקנים, שכפועלים מיומנים סייעו בבניית כמה ממבני הציבור החשובים בוושינגטון, כולל הקפיטול וחלק מבית האחוזה המקורי.

מבצע קליימור היה מבצע קומנדו בריטי על הנורווגי איי לופוטן במהלך מלחמת העולם השנייה. איי לופוטן היו מרכז חשוב לייצור שמן דגים וגליצרין, המשמשים בכלכלת המלחמה הגרמנית. הנחתות בוצעו ב־4 במרץ 1941, על ידי אנשי קומנדו מס '3, קומנדו מס' 4, אגף מהנדסים רויאל ו 52 גברים מהחברה העצמאית הנורווגית 1 . נתמך על ידי המשט המשחתת ה -6 ושני הובלות חיילים של הצי המלכותי הכוח ביצע נחיתה ללא עצירה ובאופן כללי המשיך לעמוד באופוזיציה. התוכנית המקורית הייתה להימנע ממגע עם כוחות גרמנים ולהסב את מקסימום הנזק לתעשייה שבשליטת גרמניה. הם השיגו את מטרתם להשמיד מפעלי שמן דגים וכ -3,600 טון (3,500 טון ארוך) של שמן וגליצרין. הבריטים חוו תאונה אחת בלבד; קצין נפצע בעצמו עם אקדח משלו וחזר עם כ 228 אסירים גרמנים, 314 מתנדבים נורווגים נאמנים ומספר משתפי פעולה במשטר קוויזלינג .

באמצעות מסיבות ירי ימית ומסיבות הריסה הוטבעו 18,000 טונות משלוח. ייתכן שהתוצאה המשמעותית ביותר של הפשיטה הייתה לכידת מערכת גלגלי רוטור למכונת אניגמה וספרי הקוד שלה מהכמורת הגרמנית החמושה קרבס . ניתן לקרוא קודים של חיל הים הגרמני בפארק בלצ'לי, ומספקים את המודיעין הדרוש בכדי לאפשר שיירות של בעלות הברית להימנע מריכוז הספינות . לאחר מכן הערכת המבצע הייתה שונה, עם הבריטים, ובמיוחד וינסטון צ'רצ'יל ומנהל המבצעים המיוחדים., רואה בכך הצלחה. בעיני הבריטים הערך העיקרי של פעולות כאלה היה לקשור כוחות גרמנים גדולים בתפקידי כיבוש בנורווגיה. מרטין לינגה ושאר הנורווגים המעורבים היו בספק רב יותר בערך של פשיטות כאלה על החוף הנורווגי, אך לא נאמר להם על ערך המידע הקריפטוגרפי שנתפס. בעקבות מבצע Claymore הוקמה יחידת הפעילות המיוחדת הנורווגית Norwegian Independent Company 1 לפעילות בנורווגיה.

רקע

לאחר שחילוץ הכוח הבריטי (BEF) גורש מאירופה בפינוי דונקירק בשנת 1940, קרא ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל להרכיב כוח ומצויד בכדי להסב נפגעים על הגרמנים ולחזק את המורל הבריטי. צ'רצ'יל אמר לרמטכ"ל המשותף להציע אמצעים למתקפה נגד אירופה הכבושה הגרמנית וקבע כי "... עליהם להיות מוכנים עם כוחות מאומנים במיוחד של מעמד הצייד שיכולים לפתח שלטון טרור במורד חוף האויב." סגן אלוף דודלי קלארק, כבר הגיש הצעה כזו לגנרל סר ג'ון דיל, ראש המטה הכללי הקיסרי.. דיל, שהיה מודע לכוונותיו של צ'רצ'יל, אישר את הצעתו של קלארק. שלושה שבועות לאחר מכן, פשיטת הקומנדו הראשונה - מבצע צווארון המבצע - התרחשה. הפושטים לא הצליחו לאסוף מודיעין כלשהו או לפגוע בציוד גרמני כלשהו; ההצלחה היחידה שלהם הייתה להרוג שני זקיפים גרמנים.

הקומנדו הגיע לשליטה מבצעית של מטה המבצעים המשולבים. האיש בתחילה נבחר למפקד היה אדמירל רוג'ר קיז, ותיק של המערכה בגליפולי ואת הפשיטה על זבריחה של מלחמת העולם הראשונה . בשנת 1940 יצאה הקריאה למתנדבים מקרב חיילי הצבא המשרתים בתוך תצורות מסוימות שעדיין בבריטניה ואנשי פלוגות עצמאיות מפוצלות, שהועלו במקור מחטיבות הצבא הטריטוריאלי, אשר ראו שירות בנורווגיה. בנובמבר 1940 התארגנו יחידות הצבא החדשות לחטיבת שירות מיוחדתתחת פיקודו של תת-אלוף ג ' סי היידון, עם ארבעה גדודי שירות מיוחדים. בסתיו 1940, יותר מ -2,000 גברים התנדבו לאימוני קומנדו וחטיבת השירות המיוחדת כללה כעת שתים-עשרה יחידות שנקראו קומנדו.

לאחר התחלה לא מדאיגה, הפשיטה הראשונה בקומנדו הגדולה הייתה להיות על איי לופוטן, שנמצאים ממש לחוף נורווגיה, בתוך המעגל הארקטי, 1,800 ק"מ מבריטניה. פעם אחת באיים היו נודדים הפושטים בארבעה נמלים קטנים כדי להרוס מפעלים לייצור שמן דגים. כל השמן שהופק נשלח לגרמניה, אשר חילצה את הגליצרין, מרכיב חיוני בייצור חומרי נפץ גבוהים.

משימה

HMS סומלי, מנהיג המשט השמדה השישי

מפקד הפשיטה היה האדמירל האחורי לואי קפל המילטון . מטרות מבצע "קליימור" היו שלוש משולשות. חיל הים המלכותי התבקש ללוות בבטחה את המשלוחים הנושאים את כוח הנחיתה לאיים ובחזרה. בעודם שם, הם היו אמורים להשמיד או ללכוד כל שילוח גרמני או ספנות נורווגית העובדת עבור הגרמנים ומספקים ירי ימי לכוחות הנחיתה. כוחות חיל הים לוקח חלק היו המלווים מן Destroyer -6 המשט: HMS הסומלי, בדואים, טרטר, אסקימו ואת הלגיון תחת פיקודו של קפטן ג Caslon. שתי אוניות נחיתה שהוסבו לאחרונה, HMS המלכה אמה ו HMS הנסיכה ביאטריס, הייתה להעביר את כוח הנחיתה.

כוח הנחיתה סיפק על ידי חטיבת השירות המיוחדת (בריגדיר ג'יי סי היידון). הקומנדו שלקחו חלק היו 250 מכל הדרגות מקומנדו מס '3 (רס"ן ג'ון דורנפורד-סלייטר ), ו -250 כל הדרגות של הקומנדו מספר 4 (סא"ל דס ליסטר). הם נתמכו על ידי מדור מהנדסים מלכותיים של חברת שדה מס '55, (סגן מ.מ טרנר) וארבעה קצינים ו 48 דרגות נוספות של החברה העצמאית נורווגית 1, (סרן מרטין לינגה ). כוח הנחיתה היו להשמיד את מתקני שאיבת נפט בנמלי Stamsund, Henningsvær, Svolvær ו Brettesnes, לעסוק את חיל המצב הגרמני ולנסות לקחת שבויי מלחמה שנמצאו באזור. הם היו אמורים לעצור כל תומכי מפלגת קוויזלינג הנורווגית ולשכנע את האוכלוסייה המקומית לעזוב את האי ולהצטרף לכוחות הנורווגים החופשיים .

הכוח החל ההרכבה שלה ב Flow סקפה ב איי אורקני ב -21 בפברואר 1941 ונשאר שם במשך כמעט שבוע, לפני צאתו נורווגיה רק לאחר חצות ב -1 במרץ 1941. כוח הנחיתה הופץ בין ספינות, החטיבה שירות מיוחד במטה היו הועבר בסומאלי . הקומנדו מס '4 שהוקצה לנחיתות בסווולוור ובברטנס היה על סיפונה של המלכה אמה . הקומנדו מספר 3, שהוקצה לנחיתות בסטמסונד והנינגסוור, היו על סיפונה של הנסיכה ביטריקס . המהנדסים המלכותיים והכוחות הנורווגיים חולקו בין שתי ספינות הנחיתה.

הזמן שהעבירו ב- Scapa Flow נוצל בהיכרות עם ספינות התובלה ותקופת מלאכת הנחיתה בהן השתמשו בכדי להגיע לחוף. הבעיות שנחשבו על ידי חיל הים נתנו גם תמיכה ביריות, שכן המשחתות לא יוכלו להתקרב יותר מ 1.6 ק"מ לחוף בגלל הרדודים. בגלל זה, הקומנדו הוכשר לסמוך על כלי הנשק שלהם כדי לספק כיסוי אש ולתמוך זה בזה מכלי הנחיתה שלהם. כמו כן הוענקו תוכניות לדאוג לעצמם למקרה שהמורסות יוסלמו להתמודד עם איום ימי, שכלל כל איש שנצטווה לקחת מספיק מנות בכדי שיימשך 48 שעות לחוף.

נחיתה

הגעה ללופוטן ב־4 במרץ 1941 כוח המשימה הימי הידוע על ידי המורד הקודקוד עזב את זרימת סקאפה ופנה לעבר פארו . הם התיישבו ב Skálafjørður בשעה 19:00 בשעה 1 במרץ 1941 כדי לקחת דלק. התדלוק ארך חמש שעות וכוח המשימה הימי יצא שוב לכיוון צפון לכיוון הארקטי כדי להימנע מגילוי על ידי סיורי אוויר וים גרמניים. לאחר מכן הם פנו מזרחה ופנו לעבר נורווגיה. הם הגיעו לאיי לופוטן בשעות הבוקר המוקדמות של 4 במרץ 1941, קצת לפני השעה 04:00. כשנכנסו לווסטפורדן הופתעו לראות את כל אורות הניווט של הנמל מוארים, שלדעתם היו סימן לכך שהם לא צפויים והגיעו להפתעה מוחלטת.

במהלך תכנון המבצע נערכו תוכניות שקראו לנחיתות בו זמנית בכל יעדיהם בשעה 06:30, אולם עם הגעתם, הם החליטו לדחות את הנחיתות ברבע שעה כדי שלא ינחתו באפלה מוחלטת. כאשר הם התחילו לרדת מכוח הנחיתה, כולם היו לחוף בשעה 06:50 שעות. בחוף החל כוח הנחיתה את פעולותיו ללא הפסק. הזריקות היחידות שנורו היו על ידי המגמל החמוש קרבס שהצליח לירות ארבעה סיבובים לעבר HMS סומאלי לפני ששקע. אוניות אחרות שטבעו על ידי כוחות הנחיתה היו אוניות הסוחר המבורג, פאסג'ס, פליקס, מירה, Eilenau, Rissen, אנדו, גרוטו, ו ברנהרד שולטה, אשר הסתכם ב 18,000 טונות של המשלוח.

הכוח שנחת בסטמסונד הרס את מפעל הרותחת בקלה בלופוטנס. שני מפעלים נהרסו בהנינגסוור ו 13 בסווולוואר. בסך הכל הוצתו כ־800,000 גלונים אימפריאליים (3,600 מ ' 3 ) שמן דגים, פרפין . הם כבשו 228 שבויי מלחמה, שבעה מן Kriegsmarine, שלושה מן Heer, 15 מן הלופטוואפה, שני מן אס אס, 147 מהצי הסוחר 14 אזרחים. מיכלי נפט בוערים שנראו מ- HMS Legion אולי התוצאה המשמעותית ביותר של הפשיטה הייתה לכידת מערכת גלגלי רוטור למכונת סייפר של אניגמה, וספרי הקוד שלה. אלה חולצו מן שוקע קרבס, למרות המפקד שלה, סגן הנס Kupfinger, זרק המכונה שלו (אחד משלושה ידוע באי) דקות לים לפני שהוא נהרג. המסמכים שנמצאו חשפו את מפתח מים Kriegsmarine Home Water לפברואר ועזרו גם הם לפתור את התנועה באפריל שנשלחה בין 1 במרץ ל -10 במאי.

לכידתם אפשרה לפארק בלצ'לי לקרוא את כל קודי הימים הגרמניים במשך זמן מה וסיפקה את המודיעין הדרוש כדי לאפשר לשיירות של בעלות הברית להימנע מריכוז הספינות. על ידי 13:00 שעות, הוא ספינות נחיתת חי"ר הנסיכה ביאטריס ואת המלכה אמה אמצו את כל הכוחות שלהם והיו מוכנים להפליג. עימם הגיעו 300 מתנדבים לכוחות הנורווגים החופשיים בבריטניה.

לאחר מכן

לאחר הפשיטה הוציא ראש הממשלה, ווינסטון צ'רצ'יל תזכיר "לכל המעורבים ... ברכותיי על המבצע המשביע רצון". קליימור היה הראשון מבין שנים עשר פשיטות קומנדו שהופנו נגד נורווגיה במהלך מלחמת העולם השנייה. הגרמנים הגדילו בסופו של דבר את מספר הכוחות בנורווגיה ובשנת 1944, חיל המצב הגרמני היה חזק ב -370,000 איש (אגף חי"ר בריטי בשנת 1944 היה מפעל של 18,347 גברים). קומנדו מס '3 ומס' 4 הפכו לחלק מחטיבת השירות המיוחד הראשון ולקחו חלק בנחיתות נורמנדי ביוני 1944.

קריאת טבלת מיוןאספסת הים
קובץ:אספסת המים.jpg
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: עשבים
משפחה: פרפרניים
מין: "אספסת הים"


אקלים במרום גולן
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
שיא טמפרטורה מרבית (C°) 23.3 23.2 28.2 36.8 37.8 37.9 39.2 38.5 38.2 35.6 29.3 25.1
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 12.1 14.3 16.5 18.7 20.3 22.2 23.4 21.5 19.2 17.6 15.9 13.8
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) -12.3 -10.6 -9.8 -6.5 -3.2 -1.0 0.2 -0.3 -5.5 -7.1 -10.2 -11.3
שיא טמפרטורה מזערית (C°) -30.9 -32.8 -26.2 -15.4 -13.9 -10.6 -7.8 -8.9 -15.4 -19.7 -24.8 -27.9
משקעים ממוצעים (מ"מ) 15.2 13.2 28.7 100.9 150.3 210.2 170.5 120.6 63.3 42.4 25.5 19.8
מקור: The Weather Channel


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרי חובה [ סוג יישוב ] חסרים

תבנית {{עיר}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.
אקלים בחרמון (גובה 1640 מטרים מעל פני הים)
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר שנה
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 4.3 5.0 7.6 12.0 16.0 19.4 21.6 21.7 19.1 15.3 10.2 6.1 13.19
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) -1.8 -1.2 0.6 3.1 6.4 9.6 12.0 11.8 9.5 7.2 3.7 0.5 5.12

[[:|duct (7).pdf]] Israel Weather ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


תחזית מזג אויר לרחובות לשבוע

יום מזג אויר איקון
יום רביעי י'א טבת 16-9 גשם מקומי. עומס קור קל
יום חמישי י'ב טבת 14-8 גשם מידי פעם. עומס קור בינוני
יום שישי י'ג טבת 13-7 גשם מקומי. עומס קור בינוני
יום שבת י'ד טבת 13-8 מעונן חלקית. עומס קור בינוני
יום ראשון ט'ו טבת 16-9 מעונן חלקית. עומס קור קל
יום שני ט'ז טבת 16-11מעונן חלקית. עומס קור קל
יום שלישי י'ז טבת 15-10 רוח עזה. עומס קור קל


תחזית לאתר החרמון

יום

מזג אויר

איקון

יום חמישי י'ב טבת

(3-)-2 שלג כבד

יום שישי י'ג טבת

(6-)-0 שלג כבד


תודה לך על השתתפותך בהצבעה שבדף "[[{{{1}}}]]". לפי בדיקתי, הצבעתך לא תיספר במניין ההצבעות, מכיוון שיש לעמוד בדרישות להשתתפות בהצבעה: ותק של 30 ימי פעילות ו-100 עריכות במרחבי התוכן ב-90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה. אף שהצבעתך לא תיספר, הדברים שכתבת לא נמחקו, כי אם הועברו מפרק ההצבעה לפרק הצבעת המשתתפים ללא זכות הצבעה.

באפשרותך לבדוק האם יש לך זכות הצבעה באמצעות תוסף (גאדג'ט) בהעדפות. בלשונית "גאדג'טים", תחת הפסקה "שונות", יש לבחור באפשרות "סקריפט לבדיקת זכות הצבעה" (הוראות נוספות).

אם מבדיקתך עולה כי בעת פתיחת ההצבעה כן הייתה לך זכות הצבעה, באפשרותך לפנות אליי כדי שאבדוק את הנושא שנית.

בברכה,

בוטל
בוטל

שלום,

תודה רבה על המאמץ לתרום לוויקיפדיה העברית. לצערי, נאלצתי לבטל את עריכתך. הסיבה לכך היא: תוכנה, הקשרה או ניסוחה, או שהיא לא הייתה כתובה בסטנדרטים של כתיבת ערכים באנציקלופדיה. נא לשים לב שלפי הנהלים אין לחזור על עריכה שבוטלה, אלא יש לדון על כך בדף השיחה, או להציע חלופה בהתחשב בנימוקי הביטול. מומלץ לעבור על המדריך לכתיבת ערכים על מנת להכיר טוב יותר את הסטנדרטים של ויקיפדיה.
בברכה,

כפי ששמת לב, היה באפשרותך לערוך כמעט כל דף באתר. עם זאת, ישנן עריכות שאינן מקובלות בוויקיפדיה ונחשבות להשחתה, וכך גם העריכה שביצעת. פעולותיך בוטלו, כך ששום נזק לא נגרם, אולם בעקבות זאת, הוחלט לחסום אותך.

*אם יהיו מקרים של השחתה חוזרת מצדך, אנחנו עשויים לפנות בתלונה לספק האינטרנט שלך.
*מעשיך עלולים להוות עבירה פלילית. עליך לדעת כי נשקול פנייה לרשויות החוק אם ההשחתה תימשך.
נא לא לערוך את הדף עד שייקבע כאן מהי הגרסה המועדפת על הקהילה. אם דעותיכם חלוקות, פנו לבורר. אם החלטת הבורר אינה מוצאת חן בעיניכם, פנו להצבעה. בכל מקרה, אל תערכו את הדף הזה. לפרטים נוספים, ראו כאן.

References

תבנית:Scholia

תבנית:ISCB Fellowsמָגָזִין יַהֲלוֹם תבנית:FRS 2020 תבנית:Authority control ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



[[Category:Living people]] [[Category:German bioinformaticians]] [[Category:Wellcome Trust]] [[Category:Academics of the University of Cambridge]] [[Category:Fellows of Trinity College, Cambridge]] [[Category:Alumni of University College London]] [[Category:Members of the European Molecular Biology Organization]] [[Category:Fellows of the Academy of Medical Sciences]] [[Category:1975 births]] [[Category:Fellows of the International Society for Computational Biology]] [[Category:Alumni of the European Schools]] תבנית:רפואה שלמה תבנית:יישר כוח שְכּוֹיֵיח! תבנית:ויקיפדיה יום הולדת שמח! מָגָזִין יַהֲלוֹם - שיחה 16:35, 31 במאי 2020 (IDT) ביקורתי מָגָזִין יַהֲלוֹם - שיחה 17:16, 31 במאי 2020 (IDT)

משתמש זה מכור באופן חמור ל‏קוקה-קולה‏

מַגְזִין יַהֲלֹם - שיחה 18:10, 31 במאי 2020 (IDT) https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5739833,00.html

שיחה 22:13, 2 ביוני 2020 (IDT)

מגזין יהלום - שיחה 12:15, 5 ביוני 2020 (IDT)

המכלול

בקשות חסימה / הסרת חסימה

משתמש:מגזין יהלום/טיוטה/חסימה

בני ציון כל הכבוד על הבקשה המפורטת עם מקורות לכל דבר. אני רואה פה רק הערה אחת לדוב בדף שיחתו, ועוד כמה בדף שיחה:רבי_מאיר_שמחה_הכהן - אך באחרונות דוב לא תוייג ואיני יודע אם הוא ראה אותם בכלל.
לגופו של עניין, כתבתי לו על זה שוב לפני שעה (לא ראיתי עדיין את הבקשה הזאת שלך), ואני בטוח שדוב פרח לא יעשה זאת מכן והלאה, ואז לא יהיה צורך בחסימה. תודה. דויד (שיחה) ז' באב ה'תש"ף 20:17 (IDT)
בני ציון לקבוע דבר חדש צריך דיון באולם הדיונים אי אפשר בהוספת שורה לקבוע דבר חדש--דוב פרח (שיחה) 23:02, 27 ביולי 2020 (IDT)
דויד, אם כול הכבוד הראוי אליך ההתהלות של דוב פרח היא כבר בלתי נסבלת, הוא מנסה להטיל פה חונכיות על משתמשים שרק הגיעו. הוא לי תבנית "אזהרה" על משהו שקורא לכול בן אדם, פשוט בלתי נסבל. אם לא לחסם אותו לפחות לשים לו חונכות מנדטורית. ויקי4800 (שיחה) 08:50, 28 ביולי 2020 (IDT)
גם לי עושה זאת ללא שום דיון. צלמי (שיחה) 22:42, 28 ביולי 2020 (IDT)
צריך להגיד לדוב פרח שהוא לא יכול לעשות פה ככול העולה על רוחו וגם זה כולל שהוא לא יכול ליכפות חונכות על אף אחד מהמשתמשים. הוא אפילו לא מנטר. הבטלן (שיחה) 11:59, 29 ביולי 2020 (IDT)
תבנית:מפעילי מערכת אנא מנעו את המשפט שדה הזה במיידי, והסירו את כל התגובות. איציק 1הבה נשוחח פעם אחת ולתמיד • ח' באב ה'תש"ף 12:13, 29 ביולי 2020 (IDT)
איציק 1 אתה יכול להניח להם שכלבים ינבחו והשיירה יעבור--דוב פרח (שיחה) 13:04, 29 ביולי 2020 (IDT)

ליגת העל האיראנית בכדורסל

IBSL
תחום כדורסל
מדינות איראן איראןאיראן
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים)
http://www.iranbasketball.org/

ליגת העל האיראנית בכדורסל היא הליגה הגבוהה ביותר במדינה, הליגה פתוחה משנת 1989, ומאז 1998 המשחקים היו כבר רשמיים[1][2].

בשנות ה -50 של המאה העשרים ואחת לפני מהפכת 1978 כבר נערכו תחרויות כדורסל בליגת העל, אך הם לא היו משחקים רשמיים עם שופטים.

קבוצת פהלווי מטהרן לקחה האליפות בשנת 1975 והייתה למועדון הראשון שלקח אליפות בטורניר כדורסל לאומי באיראן[3].

ליגת הכדורסל של איראן מהתחלה ועד היום

אליפויות טהראן

אליפות טהראן היא אחת מטורנירי הכדורסל הוותיקים ביותר באיראן, והוא הטורניר החשוב ביותר באיראן.

  • באליפות טהראן הקבוצה טאג ' ניצחה את הקבוצה הצעירה בגמר והפכה לאלופת טהראן.
  • קבוצת הכדורסל של טאג ' זכתה באליפות טהראן בשנת 1990.
  • קבוצת הכדורסל של טאג ' זכתה באליפות טהראן בשנת 1991.
  • קבוצת הכדורסל של טאג ' זכתה באליפות טהראן בשנת 1992.
  • באליפות טהראן בשנת 1335, זכתה קבוצת הטאג ' באליפות כשניצחה את קבוצת חיל האוויר האיראני.
  • באליפות טהראן בעונת 1996–1997 זכתה קבוצת הטאג ' באליפות טהראן.
  • באליפות טהרן, בעונה 2004–2005 לקחה קבוצת הכדורסל טאג ' את המקום השלישי אחרי קבוצות פאס ונשר.
  • באליפות טהראן בשנת 2004, קבוצת הטאג ' הפכה לאלופת טהראן. שחקני הקבוצת הטאג ' היו: אכבר קרבסי, סיד חוסייני, מחמוד משחון, גולמראזה ווזי, אליארזה פורבגר, סיוואש סקאב, פרוויז רזוון. ומאמן הקבוצה היה רזא אושר.
  • באליפות טהראן בשנת 2007, קבוצת הכדורסל טאג ' הגיעה למקום השלישי באליפות טהרן לאחר קבוצות הנשרים.
עונה מקום ראשון מקום שני מקום שלישי
1989–1990 ג'נדרמרי טהרן שאהין גורגן
1991–1992 שחרדרי איספהאן שחרדרי גורגן גוסטארש טהרן
1992–1993 שחרדרי איספהאן אוניברסיטת אזד טהרן אטקה גורגן
1993–1994 זוב אהאן איספהאן בנק טהרג'ט טהראן אטקה גורגן
1994–1995 זוב אהאן איספהאן בנק טהרג'ט טהראן אטקה גורגן

ראהן טהרן

1995–1996 Paykan טהרן זוב אהאן איספהאן ראה אהאן טהרן
1996–1997 זוב אהאן איספהאן Paykan טהרן ראה אהאן טהרן
1997–1998 Paykan טהרן זוב אהאן איספהאן פת טהרן

גביע נסיך הכתר

המשחק הראשון בטורניר גביע נסיך הכתר נערך בשנת 1975. תחרויות אלה החלו בשלושה שלבים עם 12 קבוצות מ -9 ערים. הקבוצות שהשתתפו באותה שנה הם רכבת משד, איספהאן פלדה, פרספוליס טהראן, טאג 'שיראז, מעבר טהראן, פרספוליס גורגן, פהלווי טהראן, שחאבז אחוואז, טאג' סננדאג, הומאי טהראן, וקרמנשה. הטורניר הסתיים בניצחון קבוצת פהלווי טהראן[4].

עונה מקום ראשון מקום שני מקום שלישי מָקוֹר
2004 פהלווי טהרן פרספוליס גורגן לעבור את טהראן [5]
2005 פרספוליס טהרן לעבור את טהראן [6][7][8]
2006 טַבָּק [9][10]

ליגת העל

עונה מקום ראשון מקום שני מקום שלישי
1989–1990 ז'נדרמרית טהרן שאהין גורגן אטקה גורגן
1991–1992 עיריית איספהאן עיריית גורגן הרחבת טהרן
1992–1993 עיריית איספהאן אוניברסיטת אזאד בטהראן אטקה גורגן
1993–1994 חברת פלדה איספהאן Tejarat בנק טהרן אטקה טהרן
1994–1995 חברת פלדה איספהאן Tejarat בנק טהרן אטקה Gorgan & טהרן רכבת
1995–1996 פייקאן חברת פלדה איספהאן רכבת טהראן
1996–1997 חברת פלדה איספהאן פייקאן רכבת טהראן
1997–1998 פייקאן חברת פלדה איספהאן כיבוש טהרן

ליגה לאומית

עונה מקום ראשון מקום שני מקום שלישי
1998-1999 פלדה איספהאן פייקאן פאג'ר ספה טהרן
1999-2000 פלדה איספהאן פייקאן עיריית גורגן
2000-2001 פלדה איספהאן איספהאן מובארקה פלדה איראן נארה טהרן
2001-2002 חברת פלדה איספהאן סאנם טהרן פייקאן
2002-2003 סאנם טהרן איראן נארה טהרן חברת פלדה איספהאן
2003-2004 סוללה סבא טהרן סאנם טהרן חברת פלדה איספהאן
2004-2005 סאנם טהרן סוללה סבא טהרן פייקאן
2005-2006 סוללה סבא טהרן בנדר-אי אמם נפט פייקאן
2006-2007 סוללה סבא טהרן בנדר-אי אמם נפט מהראם טהרן
2007-2008 מהראם טהרן סוללה סבא טהרן קווה טהרן
2008-2009 מהראם טהרן חברת פלדה איספהאן סבאמהר קזווין
2009-2010 מהראם טהרן חברת פלדה איספהאן בנדר-אי אמם נפט
2010-2011 מהראם טהרן בנדר-אי אמם נפט חודשים פלדה איספהאן
2011-2012 בנדר-אי אמם נפט מהראם טהרן חודשים פלדה איספהאן
2012-2013 בנדר-אי אמם נפט מהראם טהרן אוניברסיטת אזד
2013-2014 מהראם טהרן בנדר-אי אמם נפט אוניברסיטת אזד
2014-2015 מהראם טהרן אוניברסיטת אזד בנדר-אי אמם נפט
2015-2016 בנדר-אי אמם נפט בית בעבדאן شیمیدر
2016-2017 בנדר-אי אמם נפט בית בעבדאן شیمیدر
2017-2018 עיריית טבריז מהראם בנדר-אי אמם נפט
2018-2019 בית זיקוק בעבדאן עיריית גורגן שימידר - בנדר אימאם פטרוכימיה ^
2019-2020 היא לא נגמרה בגלל התפרצות נגיף הקורונה באירן.

אליפויות מועדונים

קבוצה מספר האליפויות מספר ניצחונות שנות אליפות שנות ניצחון
חברת פלדה איספהאן 9 6 1992, 1993, 1994, 1995, 1997, 1999, 2000, 2001, 2002 1996, 1998, 2009, 2010, 2011, 2012
מהראם טהרן 6 3 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 2013
בנדר-אי אמם נפט 4 4 2016, 2017, 2007, 2006
סוללת סבא 3 2 2004, 2006, 2007 2005, 2008
פייקאן 2 3 1996, 1998 1997, 1999, 2000
סאנם טהרן 2 2 2003, 2005 2002, 2004
בית זיקוק בעבדאן 1 2 2019 2016, 2017
פהלווי טהרן 1 0 1354 -
ז'נדרמרית טהרן 1 0 1990
עיריית טבריז 1 0 2018
עיריית גורגן 0 3 - 1990, 1992, 2019
Tejarat בנק טהרן 0 2 - 1994, 1995
אוניברסיטת אזאד בטהראן 0 1 - 1993
ספאפן מובארקה פלדה 0 1 - 2001
איראן נארה טהרן 0 1 - 2003
פרספוליס גורגן 0 1 - 2004

אליפויות לפי ערים

עיר מספר אליפויות מספר ניצחונות
טהרן 14 12
אספהאן 9 ז
מהשחר 4 4
עבדן 1 2
אזרבייג'ן 1 0
גורגן 0 4

שחקנים זרים בולטים

  • זלטקו יובנוביץבוסניהבוסניה
  • נדז'ד סיננוביץבוסניהבוסניה
  • איברהים ג'אברבולגריהבולגריה
  • גארת ג'וזף
  • מקאן דיומאסיצרפתצרפת
  • ניקולוז צקישישוויליגאורגיהגאורגיה
  • נסטוראס קומאטוסיווןיוון
  • קספרס קמבלהלטביהלטביה
  • מריוס פרקביצ'יוסליטאליטא
  • סומאילה סמקהמאלימאלי
  • פרנסיסקו אלסוןהולנדהולנד
  • פרו קמרוןניו זילנדניו זילנד
  • גייב מונקהניגריהניגריה
  • יוליוס נוווסוניגריהניגריה
  • אייג'ה אוגבוג'הניגריהניגריה
  • חיימה ללורדהפנמהפנמה
  • חייך סמבסנגלסנגל
  • Pape Sowסנגלסנגל
  • Sani Bečirovičסלובניהסלובניה
  • מרקו מליץסלובניהסלובניה
  • אוסקאר יברהספרדספרד
  • טורה בראגסארצות הבריתארצות הברית
  • אד אליזמהארצות הבריתארצות הברית
  • ג'וזף פורטהארצות הבריתארצות הברית
  • מרלון גרנטארצות הבריתארצות הברית
  • מייק ג'ונסארצות הבריתארצות הברית
  • מארק קארצ'רארצות הבריתארצות הברית
  • הכהן לאודרדיילארצות הבריתארצות הברית
  • אמנות ארוכהארצות הבריתארצות הברית
  • טוני מדיסוןארצות הבריתארצות הברית
  • ווייטארי מארשארצות הבריתארצות הברית
  • לי ניילוןארצות הבריתארצות הברית
  • פרי פטיארצות הבריתארצות הברית
  • אנדרה פיטסארצות הבריתארצות הברית
  • קרלוס פאוולארצות הבריתארצות הברית
  • ג'ייקוב פולןארצות הבריתארצות הברית
  • אלווין סימסארצות הבריתארצות הברית
  • ג'בארי סמיתארצות הבריתארצות הברית
  • עומר סניד ארצות הבריתארצות הברית
  • ג'קסון וורומןארצות הבריתארצות הברית
  • רוברט ווייליארצות הבריתארצות הברית
  • לורן וודסארצות הבריתארצות הברית
  • קווין שפרד
  • ליאנדרו גרסיהאורוגוואיאורוגוואי

קישורים חיצוניים

ראו גם

הערות שוליים

חדשות היידיש

חדשות היידיש
אידישע נייעס
תקופת הפעילות יוני 2016 – הווה (כ־7 שנים ו־43 שבועות)
הרשמה לא חובה
פרסום חדשות, מזג אוויר, מוזיקה.

חדשות היידיש הוא אתר חדשות בשפת היידיש, אשר נפתח לראשונה ביוני 2016. האתר נבנה ובבעלות הרשת היהודית. החדשות מתבצעות גם בטלגרם, וואטסאפ, יוטיוב ואינסטגרם. לאחר בקשות רבות של קוראי האתר שהאתר מיושן והמראה לא טוב, עבדו מתכנתים על אתר חדש ומשופר. ב-28 יוני 2020 האתר החדש הושק לציבור. באתר המשודרג מתפרסמים מדי יום כתבות מזג אוויר, חדשות, ומוזיקה.[11] באתר ישנם מעל 12,000 שיעורים הניתנים לקוראי האתר. לאלו שאין את האפשרות להיכנס לאתר יוכלו לראות את הכתבות באתר הרשת היהודית. [דרוש מקור]

קישורים חיצוניים

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר www.varzesh3.com
  2. ^ تمام قهرمانان لیگ برتر بسکتبال؛ ذوب آهن همچنان موفق ترین تیم سطح اول بسکتبال ایران | طرفداری, web.archive.org, ‏2019-06-10
  3. ^ دنیای ورزش - شماره ٢٩٤ - شنبه ٨ خرداد ٢٥٣٥, Issuu (באנגלית)
  4. ^ کیهان ورزشی - شماره ١١٢٤ - شنبه ٢٢ آذر ١٣٥٤, Issuu (באנגלית)
  5. ^ محسن خلخالی, web.archive.org, ‏2019-01-20
  6. ^ نادر کاشانی, web.archive.org, ‏2019-01-13
  7. ^ محسن خلخالی, web.archive.org, ‏2019-01-20
  8. ^ امیر ایلیاوی, web.archive.org, ‏2019-01-12
  9. ^ محسن خلخالی, web.archive.org, ‏2019-01-20
  10. ^ امیر سبکتکین, web.archive.org, ‏2019-01-12
  11. ^ "הרשת היהודית חוזרת עם אתר מרענן להפליא!"